طراحی فضاهای بیرونی

13 ایده پوشاندن بالکن با کمترین هزینه (روش های بستن بالکن)

پوشاندن بالکن برای حفظ حریم شخصی، تغییر کاربری بالکن و جلوگیری از ورود گرد و خاک، سرما و گرما به داخل آپارتمان از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود این بالکن‌ها این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا لحظاتی در هوای آزاد آن با خود خلوت کنند، دورهمی بگیرند و لذت ببرند. اما برخی از بالکن‌ها طوری طراحی شده‌‌ است که ممکن است احساس کنید، در معرض دید عموم هستید؛ به خصوص زمانی که بالکن شما رو به خیابان یا ساختمان‌های دیگر باشد. ما چند روش پوشاندن بالکن با کمترین هزینه و بستن جلوی آن را برای شما سراغ داریم تا با خاطری آسوده، حداکثر استفاده را از این فضا ببرید.

روش های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه

قبل از اینکه به سراغ انواع روش بستن بالکن برویم، لازم است بدانید که هر کدام از این روش‌ها، کاربری مشخصی دارند و برای منظور خاصی طراحی می‌شوند. به عنوان مثال، برزنت، بهترین روش بستن بالکن در زمستان است که با استفاده از آن می‌توانید تا حدودی از نفوذ هوای سرد به داخل بالکن جلوگیری کنید، یا شیدها که آفتاب‌گیر خوبی در تابستان هستند، علاوه بر آن در قسمت‌ های مختلف بالکن ایجاد سایه می‌کنند. برای آشنایی با کاربردی دیگر روش‌های پوشاندن بالکن با ما همراه باشید. در انتخاب هر یک از روش های زیر ابتدا باید ویژگی های انواع بالکن ساختمان را بررسی و سپس بر همین اساس پوشش مناسب را خریداری کنید.

1- بستن بالکن با استفاده از پرده‌

استفاده از پرده، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش بستن بالکن است که با انواع طرح و رنگ و کابردهای متفاوت، دست شما را برای انتخاب بهترین آن‌ها باز می‌گذارند. فقط کافیست هنگام خرید، جنس پرده را از لحاظ ضدآب‌بودن و مقاومت در برابر نور خورشید، خوب بررسی کنید.
یکی از مزیت‌های استفاده از پرده برای پوشاندن بالکن، نور مناسبی است که با بازشدن پرده‌ها به طور طبیعی به داخل بالکن می‌تابد. این ایده جالبی است به خصوص برای بالکن‌های کوچک و دلگیری که از نور کافی محروم هستند.
حفظ حریم خصوصی به علاوه نصب راحت و آسان، مزیت دیگر انتخاب پرده‌ها برای پوشاندن بالکن است. پرده زبرا از این لحاظ، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. کاربرد این پرده به صورتی است که با توجه به شرایط، هر زمان بخواهید امکان باز و بسته‌شدن آن برای شما فراهم است. بهتر است طرحی را برای پرده انتخاب کنید که نمای جلوی بالکن را خدشه دار نکند و تا حد امکان با سبک معماری ساختمان تناسب داشته باشد.

بستن بالکن با استفاده از پرده‌

100 ایده و مدل طراحی بالکن و تراس

2- پوشاندن بالکن با پرده‌های حصیری

استفاده از پرده‌های حصیری، ایده جالبی برای پوشاندن بالکن است. آیا می‌دانستید که پرده‌های حصیری، عایق حرارتی خوبی هستند. حصیر، بالکن را در تابستان خنک نگه می‌دارد و از خنکی بیش از حد آن در زمستان هم جلوگیری می‌کند. حتی اگر بالکن شما کوچک هم باشد، می‌توانید در خنکای سایه حصیر بنشینید و با خانواده گپ‌وگفت کنید، بدون اینکه نگرانی بابت دیده‌شدن یا تابش اشعه مضر خورشید داشته باشید.
بازکردن و جمع‌کردن پرده‌های حصیری آسان است و برای این منظور به کمک افراد دیگری هم نیاز ندارید. اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید، با استفاده از پرده‌های حصیری می‌توانید پارتیشن زیبا و در عین حال کابردی در بالکن بسازید.

پوشاندن بالکن با پرده‌های حصیری

3- استفاده از نرده چوبی؛ حفظ حریم خصوصی بالکن

برای پوشاندن بالکن، همیشه لازم نیست هزینه‌ ای صرف کنید. با استفاده از کمی نرده یا عرشه‌ چوبی هم می‌توان بالکن پوشیده و در عین حال جذابی داشت. برای اینکار لازم است ابتدا اندازه‌ای که برای پوشش بالکن مدنظر دارید را مشخص کنید. سپس با توجه به آن، نرده یا عرشه مناسب را از نجاری‌ تهیه کرد.
استفاده از نرده‌های چوبی، ایده جذابی است برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه که علاوه بر زیبایی که به همراه دارد، از سقوط افراد به خصوص کودکان و اشیاء هم جلوگیری می‌کند. با این حساب، اگر فرزند کوچکی دارید و نگران امنیت او در بالکن هستید، نرده‌های چوبی خیال شما را از بابت این موضوع راحت می‌کنند.

پارتیشن چوبی؛ حفظ حریم خصوصی در بالکن

4- با گیاهان سبز بالکن خود را بپوشانید

بهترین ایده بستن بالکن که مورد استقبال بسیاری از افراد هم قرار گرفته است، گیاهان طبیعی هستند. اگر از گیاهان رونده با رشد سریع استفاده کنید، در عرض زمان کمی، بالکن شما را پوشش می‌دهند. یکی از ترفندهایی که در این زمینه به کار می‌آید، این است که آن‌ها را روی نرده‌های چوبی قرار دهید و یا به صورت آویز، از سقف آویزان کنید. این بهترین ایده برای آوردن طبیعت به فضای بالکن شماست.
با آوردن گل و گیاه به فضای بالکن، احتمال نگرانی برخی افراد از لحاظ آسیب به ساختمان نیز وجود دارد. برای این منظور، بهتر است کف بالکن عایق‌کاری شود تا مطمئن شوید هیچ‌گونه خطری، کیفیت و مقاومت ساختمان را تهدید نمی‌کند.

بستن بالکن با گیاه رونده

بهترین انواع گل و گیاه برای بالکن

5- چتر؛ پوشاندن بالکن با بهره‌مندی از نور طبیعی

به احتمال زیاد، همه شما دوست دارید در گرمای تابستان، به بالکن منزل بروید و ساعاتی را در خنکای آن سپری کنید. اما تابش مستقیم خورشید، اجازه لذت‌بردن شما از این فضای دل‌انگیز را نمی‌دهد. اینجاست که چتر به عنوان یک راه‌حل ساده و خلاقانه به کمک شما می‌آید.
ایده استفاده از چتر، جالب‌ترین ایده پوشاندن بالکن با کمترین هزینه است که برای افرادی که در آپارتمان‌‌های کرایه‌ای زندگی می‌کنند، گزینه مناسبی است. چرا که به راحتی نصب و جابه‌جا می‌شوند. به علاوه، قابلیت این را دارند تا علاوه بر حفظ حریم خصوصی، فضای بالکن را خنک و دلپذیر نگه دارند.
با استفاده از انواع چتر از جمله چتر دیواری، آویزان و پایه بلند، می‌توان از آن به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز در بالکن بهره برد. با تمام مزایایی که گفتیم، می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد چترها فراتر از سایه‌بان ساده است. با کمک این ایده خلاقانه، می‌توان فضای بالکن را به مکانی ایده‌آل برای استراحت، مطالعه، صرف غذا یا معاشرت با دوستان تبدیل کنید.

6- پوشش زمستانی بالکن با برزنت

نوعی از پارچه‌ها هستند که به دلیل مزایای بسیار به خصوص در فصول سرد سال، محبوب عده‌ زیادی جهت پوشاندن بالکن واقع شده‌اند. این پارچه‌ها که به نام برزنت شناخته می‌شوند، در مقایسه با سایر گزینه‌های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه، مزیت‌های فراوانی برای فضاهای باز و نیمه‌باز دارند.
راز محبوبیت پارچه‌های برزنت برای پوشاندن بالکن در برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مقاومت در برابر نور خورشید و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل آن است. با این حساب، اگر احیاناً وسایلی در بالکن نگهداری می‌کنید که با تابش مستقیم نور خورشید یا رطوبت آسیب می‌بیند و گندیده می‌شود، می‌توانید روی پارچه‌‌های برزنتی به عنوان محافظی ایده‌آل حساب باز کنید.
برزنت‌ها در انواع مختلفی مانند برزنت ماشین سنگین، برزنت شمعی و برزنت نظامی در بازار موجود است که با توجه به نیاز بالکن و شرایط اقلیمی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

پوشش زمستانی بالکن با برزنت

7- پلی‌ کربنات؛ پوشش مقاوم بالکن

پلی کربنات که نوعی پلاستیک شفاف و مقاوم است، یکی از محکم‌ترین روش‌ های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه است که در اشکال مختلفی مانند ورق، پنل و پروفیل تولید می‌شود. به دلیل مقاومت بالای آن در برابر ضربه، باد، فشار و شرایط آب‌وهوایی مختلف است که از آن می‌توان برای پوشاندن سقف، دیوار و کف بالکن استفاده کرد.
با تنوع فراوان پلی کربنات، شانس این را دارید تا از آن در طراحی و دکوراسیون بالکن استفاده نمائید. اگر بالکن شما، دلگیر یا تاریک است و نگران تاریکی مضاعف آن با پوشش بالکن هستید، بگذارید به شما بگوییم که پلی کربنات، شفاف است، بنابراین نور خورشید به راحتی به داخل بالکن نفوذ می‌‌کند.
با توجه به مقاومت بالای پلی کربنات در برابر رطوبت، حرارت، قیمت مناسب و هر مزیتی که تا به اینجای مطلب درباره آن به شما ارائه شد، پوشاندن بالکن با پلی کربنات، گزینه بسیار مناسب، معقول و مقرون‌به‌صرفه‌ای است.

8- پنجره؛ پرطرفدارترین روش پوشاندن بالکن

اگر امکانش را دارید، نصب پنجره برای پوشاندن بالکن می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. به طور مثال، نصب پنجره شیشه‌ای علاوه بر این که فضای زیادی از بالکن را اشغال نمی‌کند، در مواقعی که هوا بارانی است یا برف شدیدی می‌بارد از ورود آن به داخل بالکن جلوگیری می‌کند. با اینکار بدون اینکه خیس یا سرماخورده شوید، از هوای پاک و سالمی هم استنشاق می‌کنید.
با نصب پنجره شیشه‌ای، به میزان قابل توجهی از ورود نویزهای مزاحم نیز جلوگیری می‌کنید. این مزیت استفاده از پنجره در بالکن، بیشتر مناسب تبدیل بالکن به آشپزخانه است.
معمولاً در این روش ضروری است ابتدا زیر ساخت لازم جهت شروع و نصب پنجره فراهم شود. این زیرساخت شامل کلاف‌ها و چهارچوب‌هایی است که قرار است پنجره بر روی آنها نصب شود. درحقیقت پنجره با کمک این کلاف‌ها در جای خود محکم و ثابت می‌شود تا بتواند وزن خود، همچنین وزن بارهایی مانند برف و باد را تحمل کند.

پنجره؛ پرطرفدارترین روش پوشاندن بالکن

9- روش بستن بالکن با طلق

پیشنهاد بعدی ما به شما، استفاده از پوشش‌های طلقی است که نسبت به دیگر روش‌های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه که تا این لحظه به شما ارائه شد، ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است.
طلق‌هایی که در بازار موجود هستند، شامل پلی کربناتی، پلکسی گلاس و پلی استایرن می‌شوند که پلی کربناتی نسبت به بقیه، مناسب‌تر و ایده‌آل‌تر است. طلق‌ها با تنوع رنگ و طرح فراوانی که دارند، همچنین جلوگیری از ورود گرد‌ وغبار و دیگر عوامل محیطی، مورد استقبال عده زیادی قرار گرفته‌اند.
نمونه‌‌های مات و طرحدار طلق شیشه‌ای، بهترین گزینه برای ایجاد حریم خصوصی در بالکن‌هایی هستند که دید مستقیمی به فضای بیرون دارند. در مقابل، طلق‌های رنگ روشن، گزینه بهتر برای بالکن‌هایی است که از نور کافی محروم هستند.

ایده تبدیل بالکن به اتاق کودک

10- جادوی شیشه‌‌های مات و رنگی در پوشاندن بالکن

شیشه‌‌های رنگی و مات، یکی دیگر از روش‌‌های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه است که در نوع خود بی‌نظیر هستند. با شیشه‌های مات، علاوه بر اینکه بالکن شما به زیبایی پوشش داده می‌شود، دید از بیرون به داخل نیز مسدود خواهد شد. این شیشه‌ها نور را به شکل هنرمندانه‌‌ای روی بالکن پخش می‌کنند و آنچه شما این سمت بالکن نظاره‌گر می‌شوید، منظره دل‌انگیزی از نور و رنگ خواهد بود. برای تبدیل بالکن به اتاق کار از این شیشه ها می توانید استفاده کنید.

11- پارتیشن چوبی؛ حفظ حریم خصوصی در بالکن

با یکی دیگر از پرکاربردترین روش‌های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه به سراغ شما آمده‌ایم. پارتیشن‌های چوبی ایده دیگری است که می‌توانید در فضای بالکن از آن بهره‌مند شوید. پارتیشن کابردهای فراوانی دارد. نمونه‌ای از پارتیشن شیشه‌ای در دکوراسیون داخلی و برای متمایز‌کردن بخش‌های مختلف ساختمان از یکدیگر به کار می‌رود.
اما نمونه‌ای از پارتیشن که در بالکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع چوبی آن است که از چوب باکیفیتی ساخته می‌شود، به همین دلیل در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی به خوبی دوام می‌آورد. البته پارتیشن فلزی نیز در بازار موجود است که کاربردهای خاص خود را دارد.

پارتیشن چوبی؛ حفظ حریم خصوصی در بالکن

12- ایده پوشاندن بالکن با توری

اگر تنها پوشاندن بالکن مدنظر شماست و چندان به زیبایی و کارایی آن اهمیت نمی‌دهید، ایده توری را امتحان کنید. توری‌هایی که از جنس گالوانیزه گرم ساخته شده، هم با شرایط محیطی سازگار هستند، هم از ورود حشرات به داخل منزل جلوگیری می‌کنند. این توری برای پوشاندن قسمت‌های دیگر آپارتمان مثل پنجره حمام، آشپزخانه و پذیرایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

13- بستن بالکن با شید

شید یکی از بهترین و مقاوم ترین پوشش ها برای بستن جلوی بالکن است. با نصب شید جلوی بالکن، نه تنها نور و هوا به اندازه کافی به داخل آپارتمان راه پیدا می کند، بلکه سایه ایده آلی نیز ایجاد می کنند. شیدها به صورت متری و رول در بازار موجود بوده و نصب آسانی دارند.

جمع‌بندی

یکی از مهمترین دلایلی که افراد به دنبال ایده پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند، حفظ حریم خصوصی در مناطق آپارتمان‌نشینی و استفاده راحت و مقرون‌به‌صرفه از فضای بالکن است. در چنین مناطقی، بالکن‌ها اغلب روبروی یکدیگر قرار دارند و ساکنین آپارتمان‌ها به راحتی می‌توانند داخل بالکن‌های یکدیگر را دید بزنند. این موضوع بسیار مهمی است که اغلب افراد را از استفاده بهینه از بالکن شخصی محروم کرده است. پوشاندن بالکن با استفاده از روش‌های مختلفی که در این مقاله به شما ارائه شد، تا حدودی به حفظ این حریم کمک می‌کند.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا