تبلیغات

بررسی فناوری های جدید در پردازش تصویر تلویزیون، کدام را بخریم؟

استفاده از چه تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی باعث شده تا چنین کیفیت شگفت‌انگیزی را در برخی از تلویزیون‌ها شاهد باشیم؟ مسلماً استفاده از یک فناوری به تنهایی باعث خلق تصاویری چنین فوق‌العاده‌ و تحسین‌برانگیزی نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از فناوری‌های پردازش تصویر وقتی با هم در یک دستگاهی جمع شوند، می‌توانند چنین تصاویر شگفت‌انگیزی را خلق کنند. در ادامه جدیدترین فناوری‌های پردازش تصویر در تلویزیون را با هم مرور می‌کنیم.

انواع پنل نمایشگر تلویزیون

یکی از مهم‌ترین اجزای هر تلویزیون و حتی می‌توان گفت مهم‌ترین آن، پنل تلویزیون است که مهم‌ترین انواع آن عبارتند از:

  •  1- ال‌سی‌دی

ال سی دی یا همان Liquid Crystal Display به واقع یک نمایشگر نوری است که ساخت آن بر پایه خصوصیات نوری کریستال مایع در ولتاژهای مختلف صورت گرفته است. در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی تمامی نور تصاویر توسط یک منبع نور پشتی (بک لایت) تامین می‌شود.

  •  2- پنل ال‌ای‌دی

پنل ال‌ای‌دی درواقع همان پنل ال‌سی‌دی است که برای تولید نور در آن به جای استفاده از لامپ فلورسنت از سیستم نورافشانی LED استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگری که بسیار مهم است، آرایه‌ی نوردهی است که در پنل‌های ال‌سی‌دی، لامپ‌های فلورسنت (شبیه لامپ مهتابی) فقط از کناره‌ها یا لبه‌ها می‌توانستند نور را بتابانند، اما در پنل‌های ال‌ای‌دی شرکت‌ها هم می‌توانند از آرایه‌نوردهی از لبه‌ها استفاده کنند یا از آرایه‌ی نوردهی تمام صفحه استفاده کنند که باز که در این روش نور لامپ‌های ال‌ای‌دی از پشت به طور پراکنده و در فواصل منظم به صفحه ال‌سی‌دی تابیده می‌شود که بالاترین کیفیت تصویر در این روش به دست می‌آید.

  • 3-  پنل اولد

پنل اولد درواقع صفحه نمایشی است به ازای هر پیکسل یک لامپ میکرو ال‌ای‌دی استفاده می‌شود، بنابراین هر پیکسل را می‌توان به طور جداگانه روشن یا خاموش کرد. از مزایای این پنل‌ که ال جی آن را اختراع کرده است، درخشش و شفافیت بسیار بالای تصاویر و کنتراست بی‌نهایت است که باعث تولید رنگ مشکی کامل می‌شود (زمانی که رنگ مشکی کامل و سفید کامل تولید شود سایر رنگ‌ها نیز بسیار غنی، زنده و دقیق تولید می‌شوند) که پنل‌های دیگر از تولید آن عاجز هستند، نیاز به نور پس زمینه یا بک لایت (backlight) ندارد، ضخامت تلویزیون می‌تواند به اندازه ضخامت یک مداد (حدود نیم سانتی متر) باشد. معایب این پنل‌ها هم یکی قیمت بسیار بالای آن نسبت به ال‌ای‌دی‌ها است و دیگری نور کمتر آن‌ها که ممکن است برای محیط‌های بسیار روشن چندان مناسب نباشند.

  • 4- پنل کیولد و کوانتوم دات

پنل‌های کیولد سامسونگ درواقع همان پنل‌های ال‌ای دی هستند که این شرکت از آن با نام‌های کیولد یا کوانتوم دات نیز یاد می‌کند.

  • 5. پنل میکرو ال‌ای‌دی

این پنل نیز که قرار است در تلویزیون‌های جدید سامسونگ استفاده شود با همان LEDها هستند که بسیار کوچک‌تر و ظریف‌تر ساخته می‌شوند.

پنل میکرو ال‌ای‌دی

کنتراست (contrast)

کنتراست یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کیفیت تصویر تلویزیون است. میزان اختلاف روشنایی تلویزیون در پرنورترین حالت (رنگ سفید) نسبت به تاریک‌ترین حالت (رنگ سیاه) که نمایشگر می‌تواند تولید کند، کنتراست نامیده می‌شود؛ هرچه کنتراست تلویزیون بیشتر باشد، تصویر از شفافیت و درخشش بیشتری برخوردار بوده و رنگ سفید، به صورت واضح تری نمایش داده می‌شود و رنگ مشکی نیز سیاه‌تر دیده می‌شود. بنابراین هرچه میزان کنتراست زیادتر باشد، سایر رنگ‌ها دقیق‌تر، زنده‌تر و با کیفیت بیشتری به نمایش در می‌آیند. بنابراین سعی کنید در هنگام خرید تلویزیون، مدلی را انتخاب کنید که دارای کنتراست بالاتری باشد.

میزان روشنایی

هرچه میزان روشنایی تلویزیون بیشتر باشد، هم تصاویر آن‌ها کاملاً شفاف مشاهده می‌شوند، هم رنگ‌ها زنده‌تر، غنی‌تر و خوش‌رنگ‌تر نمایش داده می‌شوند. تلویزیون‌هایی که نور نمایشگر آن‌ها کم باشد، تصاویر آن‌ها در محیط‌های روشن مقداری مات به نظر می‌رسد.

میزان یکنواختی خاکستری و مشکی

هرچه میزان یکنواختی خاکستری بهتر باشد، رنگ‌ها دقیق‌تر به نمایش در‌می‌آیند و در مورد یکنواختی مشکی نیز هرچه میزان آن بهتر باشد باعث می‌شود تا شما رنگ‌ها را در سرتاسر نمایشگر به صورت یک دست و یکنواخت مشاهده کنید. اگر در تلویزیونی مشاهده کردید که رنگ اشاء در لبه‌ها و گوشه‌ها اندکی تیره تر است، مشکل از فناوری یکنواختی رنگ مشکی آن است.

زاویه‌ی دید

زاویه دید از این نظر مهم است که برخی از تلویزیون‌ها درصورتی که تصویر را کالاً از رو‌به‌رو نگاه کنید، جزئیات، رنگ‌ها و شفافیت عالی است اما وقتی به طرفین می‌روید و زاویه‌ی دید شما از زاویه دیدمستقیم که ۹۰ درجه است کمتر شود، رنگ‌ها نیز کیفیت خود را از دست می‌دهند، شفافیت تصویر کم می‌شود و هرچه از مرکز دید صفحه نمایش دورتر شوید انگار یک لایه از مه روی تصویر قرار می‌گیرد و با بیشتر شدن زاویه دید این حالت لایه مه مانند بر روی تصویر نیز ضخیم‌تر می‌شود.

فناوری لوکال دیمینگ یا نوردهی موضعی

تلویزیون‌های اولد نیازی به استفاده از لوکال دیمینگ ندارند، اما تلویزیون‌های ال‌ای‌دی درصورتی که از این فناوری برخوردار باشند، به دلیل استفاده از لامپ‌هایی که در پشت لایه‌های LCD قرار می‌گیرند، میزان کنتراست را بالا می برند و باعث بهبود کیفیت تصویر و به‌خصوص دقت بیشتر در جزئیات تصویر می‌شوند.

بازتاب

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که روبه‌روی تلویزیون نشسته‌اید و بازتاب نور لامپ دقیقا در وسط تصویر باعث می‌شود تا نتوانید آن قسمت از تصویر را به درستی ببینید. در بسیاری از تلویزیون‌های رده بالا، در پنل نمایشگر از لایه‌ای استفاده می‌شود که باعث می شود نمایشگر تلویزیون این بازتاب نور لامپ را خنثی کند. پس اگر تلویزیون شما از این فناوری برخوردار باشد بسیار بهتر است.

استفاده از فناوری HDR

HDR مخفف High Dynamic Range به معنی محدوده دینامیکی بالا است. تلویزیونی که از این فناوری بهره می‌برد، نرخ کنتراست، تنوع و وضوح رنگ‌های مشاهده شده را بالا می‌برد و همین امر موجب نمایش تصاویری واقعی‌تر و طبیعی‌تر با رنگ‌های جذاب خواهد شد.

فناوری HDR تلویزیون

نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز

نرخ نوسازی ۶۰ هرتز یعنی برای نمایش هر یک ثانیه، ۶۰ تصویر پشت سر هم نمایش داده می‌شود، اما اگر برای یک ثانیه از نمایش ۱۲۰ تصویر نمایش داده شود نرخ نوسازی آن نمایشگر ۱۲۰ هرتز است و اگر در هر ثانیه ۱۶۵ تصویر نمایش داده شود، نرخ نوسازی آن نمایشگر ۱۶۵ هرتز است. برای فیلم‌های سینمایی که معمولا با سرعت ۲۴ تصویر در ثانیه ضبط می‌شوند، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیز کافی است؛ اما برای تماشای اجسامی که سرعت بالا دارند مانند نمایش شوت کردن توپ فوتبال یا نمایش حرکت سرعتی ماشین‌های مسابقه درصورتی که آن تصاویر را با نمایشگر ۶۰ هرتز تماشا کنید حرکت اجسام سریع را کمی تار مشاهده خواهید کرد. پس سعی کنید تلویزیون مورد نظر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند.

کدام تلویزیون را بخریم

حتما شما هم در هنگام خرید تلویزیون برای انتخاب ابعاد تلویزیون دچار مشکل و ابهام شده‌اید. برای خرید تلویزیون با ابعاد مناسب، باید اندازه فضا و راحتی را در نظر بگیرید. با بزرگتر شدن ابعاد تلویزیون‌های مختلف، پیدا کردن سایز مناسب تلویزیون برای فضای خانه یا محل کار، اهمیت بیشتری پیدا کرد. در این مقاله فناوری‌های جدید در پردازش تصویر تلویزیون را با هم مرور کردیم. تلویزیون‌های پرچمدار، همه‌ی این قابلیت‌ها را دارند، اما برای خرید تلویزیون میان‌رده، سعی کنید تلویزیونی را انتخاب کنید که تعداد بیشتری از این قابلیت‌ها را داشته باشد. بهترین قیمت انواع تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی را از تکنولایف بخواهید:

https://www.technolife.ir/product/list/121_551_122/تمام-تلویزیون-ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا