طراحی فضاهای بیرونی

چند ایده ساده برای طراحی باغ روی پشت بام

زندگی مدرن و ماشینی، طبیعت را از آدم‌های شهرنشین دور کرده ‌است؛ به طوری‌که گاهی در میان سنگفرش‌های آسفالت، سنگی و یا دیوارهای یکدست آجر و مرمری که از هر سو مردم را دربرگرفته‌اند، روح آدمی تشنۀ نوشیدن ذره‌ای سرسبزی می‌شود. با کارهای ساده‌ای مانند طراحی باغ روی پشت بام، می‌توان برای سامان دادن به ذهن پناهگاهی ساخت. همچنین با افزایش پوشش گیاهی، به محیط زیست فرصت می‌دهیم تا نفسی بکشد، تأثیرات انواع آلودگی را کم‌تر می‌کنیم و زیبایی محل زندگیمان را افزایش می‌دهیم. این‌جا چند ایدۀ ساده و کاربردی طراحی روف گاردن را برای شما بیان می‌کنیم.

باغ روی پشت بام با باغ‌های دیگر چه تفاوت‌هایی دارد؟

در ساخت روف گاردن باید توجه کنید که این باغ‌ها روی زمین قرار نمی‌گیرند و حتی زیستگاه‌های طبیعی و برگزیده گیاهان نیستند و اجرای آن با ساخت باغ روی زمین متفاوت است؛ پس باید از قبل شرایط را برای انتقال گیاهان فراهم کرد.

هدف از طراحی این باغ‌ها متفاوت است و در بیشتر موارد جنبه زیبایی دارند و برای فراهم‌کردن یک محیط آرام و شادی‌بخش ساخته می‌شوند. وجود یک یا چند بوته یا درختچۀ میوه در آن‌جا غیرعادی نیست اما هدف اصلی از ساخت باغ، برداشت میوه نخواهد بود. البته می‌توانید با نصب تخته‌هایی روی ارتفاع، سبزیجات بکارید. برای رشد گیاهانی که رشد عمودی دارند، از شبکه‌های باغبانی عمودی استفاده کنید.

پس از تفاوت اهداف طراحی باغِ روی بام، یکی از اصول طراحی روف گاردن این است که بدانید اجرا و لوازم آن، با باغ‌های روی زمین متفاوت خواهد بود. برای مثال در این باغ‌ها نمی‌توان به طور مستقیم، خاک و آب آن را با پشت بام تماس داد و باید از ظرف‌های گالوانیزه یا فولاد کورتن، به عنوان لایۀ کف باغ استفاده کرد. برای ساخت باغ روی تراسِ بام، یک کف معلق از جنس سنگ، چینی یا کامپوزیت ساخته می‌شود تا آب از سطح کف آن رد شود و به سیستم زهکشی برسد که زیر آن قرار دارد.

ظرف چینی انتخاب بهتری است زیرا نور خورشید را کم‌تر بازتاب می‌دهد، بنابراین اگر در طراحی باغ روی پشت بام به‌کار رود، زیادی درخشان و داغ نمی‌شود و به گیاهان و چشم‌ انسان آسیب نمی‌زند. خوب است بدانید که ماندگاری کف کامپوزیت بالاتر و نگهداری آن آسان‌تر است.

نمونه‌هایی از لوازم جانبی و تزئینات در طراحی باغ روی پشت بام

همین که هوا مناسب شد، باید پشت بام را با انواع لوازمی مانند میز و صندلی، کاناپه و انواع مبل ویلایی، ظروف پذیرایی، کتاب یا هر آنچه دوست داشتید کامل کنید. می‌توانید سرپناهی بسازید که بتوانید در شرایط بارانی یا آفتاب شدید از باغتان بهره ببرید، همچنین گاهی خود تراس طوری ساخته شده‌ است که بخشی از آن سرپناه دارد.

اگر پنجره‌ای در تراس دارید که در خانه باز می‌شود، می‌توانید با باز کردن آن حس کنید همان لحظه وارد باغ شده‌اید. گاهی می‌خواهید مهمانی خود را در پشت بام برگزار کنید، پس برای ایجاد فضایی راحت‌تر و جذاب‌تر به ابزارهای بیشتری نیاز خواهید داشت. برای مثال با افزایش تعداد مبل‌ها، صندلی‌ها و قرار دادن چند میز کنار هم، مکانی برای سرو غذا یا نوشیدنی ایجاد کنید.

با لوازمی مانند جلو مبلی مدرن، صندلی، رومیزی و ظروفی که با فضای باغ هماهنگ باشند می‌توانید چشم‌انداز فضایی که ساخته‌اید را بهتر کنید. با قراردادن نیمکت‌هایی کنار گلدان‌ها، جایی برای نشستن فراهم کنید.

می‌توانید دور مبلمان را با پلکانی از گلدان تزیین کنید، برای گلدان‌ها سایه‌بان بسازید یا آن‌ها را در سایه دیگر گیاهان بلندتر قرار دهید تا با استفاده از گیاهان گلدار که نسبت به نور حساس‌تر هستند، به باغ خود تنوع ببخشید. پیش از افزودن اثاثیه مورد نیاز در طراحی باغ روی پشت بام بهتر است برآوردی کلی از قیمت لوازم جانبی تهیه کنید، برای مثال در برنامه‌ریزی برای ساخت باغ، قیمت مبلمان راحتی و صندلی‌ها را بپرسید.

هفت ایده برای طراحی باغ روی پشت بام خانه‌ها

  • طراحی فضایی باز که حتی امکان آشپزی را ایجاد کند و یک نشیمن جداگانه داشته باشد.
  • طراحی نیمکت‌های بزرگ که مکانی برای نشستن یا درازکشیدن ایجاد کنند که اعضای خانواده بتوانند به راحتی در کنار هم بنشینند.
  • برای پشت‌بام‌های با متراژهای بالاتر می‌توان آلاچیق یا سرپناه‌هایی زیبا ساخت. چشم‌اندازی که از افق آسمان، سبزی درختچه‌ها و گلدان‌ها ایجاد می‌شود، بی‌همتا خواهد بود.
  • با استفاده از یک ظرف چینی گرد و بزرگ، می‌توانید یک حوض، آبشار یا فواره کوچک به باغ روی بام خود اضافه کنید.
  • با استفاده از کفپوش یکپارچۀ چوبی با طرح راه راه، می‌توان تراس یا کف پشت بام را بزرگ‌تر نمایش داد و زمینه‌ی خوبی برای دیوار باغ ایجاد کرد.
  • برای پشت بام‌های کوچک‌تر، با نقاشی‌هایی به رنگ آسمان و افزودن جزییاتی به آن، دنیای جدیدی در آن‌جا می‌سازید و کاشت چراغ‌های فرورفته یا LED ایده نورپردازی خوبی خواهد بود.
  • ساخت حصار کامل سیلومانند فلزی برای دور باغ، از ایده‌هایی است که می‌تواند افزودن سرپناه به باغ روی بام را آسان‌تر کند.

چمن مصنوعی روف گاردن

ایده‌هایی برای طراحی پشت بام‌های خاص

  • استفاده از چمن مصنوعی روف گاردن از ایده‌های موفق در طراحی بام است.
  • پشت بام‌هایی با طرح جاده و استفاده از گلدان‌ها و ظروف گیاهان در اطراف خطوط جاده ساختگی می‌تواند یک طراحی منحصر به فرد باشد.
  • استفاده از مجسمه‌های کوچک در کنار مبلمان یا نشیمن‌گاه‌های باغ، زیبایی طراحی باغ روی پشت بام را چند برابر می‌کند. آن‌ها را در کانون طراحی قرار داد. نقاطی مانند وسط فواره یا بین مبلمان یا روی میز می‌توانند کانون طراحی شما باشند.
  • با ساخت کفپوشی از کاشی‌های رنگارنگ، گلدان‌های سفالی با اندازه‌های مختلف و گیاهان با شکل‌های گوناگون تاج‌پوشش از جمله گرد، افشان و بیضی، حس و حال خاص مدیترانه‌ای را در باغ خود ایجاد کنید.
  • می‌توان با افزودن درختان نخل کوچک و گل‌های رنگارنگی که در استوا یافت می‌شوند، پشت بام را مانند یک باغ استوایی تزئین کرد. صندلی‌های این باغ بهتر است به رنگ‌های طبیعی چوب باشند. گیاهانی که برگ‌های بزرگتری دارند برای ایجاد نمای استوایی بهترند و برای جای استراحت می‌توان ننوهایی در آن‌ها نصب کرد که با چشم‌انداز آن هماهنگ است.

هفت ایده برای طراحی پشت بام ساختمان‌های اداری

  • در ساختمان‌های اداری می‌توان با طراحی‌های مفهومی متناسب با زمینۀ حرفه‌ای آن ساختمان یا حتی به اقتضای دوره زمانی خاص، فضای متفاوتی ایجاد کرد که در چشم بازدیدکنندگان بازتاب خاصی داشته باشد.
  • کاشت تعداد زیادی بوتۀ گلدار در طراحی باغ بام ساختمان‌های مسکونی یا اداریِ بزرگ می‌تواند نمایی از دشتی جادویی ایجاد کند. برای این بوته‌ها باید گیاهانی را برگزید که با شرایط آب و هوایی آن منطقه سازگارتر باشند.
  • برای بام‌های شیب‌دار می‌توان طراحی یکسرۀ سرسر‌ه‌ای یا پلکانی استفاده کرد، می‌توان آن به شکل شبکه‌ای از مربع‌های بسیار ساخت که در میان آن‌ها حیاط‌هایی خالی از پوشش وجود داشته باشد.
  • استفاده از طرح یکسان در فضای سبز روبرو و پشت ساختمان و ادامه آن روی بام شیب‌دار، چشم‌انداز جالبی می‌سازد. برای این نوع طراحی باغ روی پشت بام باید بافت چمن، بوته و درختچه‌ها را یکسان انتخاب کرد.
  • ساخت یک پارک تفرجگاهی برای استراحت کوتاه روی پشت بام فروشگاه‌های بزرگ می‌تواند در جلب مشتری آن‌ها نیز نقش داشته باشد.
  • پوشاندن کامل کف با ظروف بهم چسبیده یا ایجاد پوشش سراسری با یک کفپوش ضد آب می‌تواند بستر مناسبی ایجاد کند که فضای پارک‌مانندی را در آن گسترش داد. با چمن مصنوعی وزن آن کم‌تر می‌شود و حتی با قرار دادن تکه سنگ‌ها و ساختن جاده‌های خاکی یا سنگی در میان آن، فضای آن زیبایی خاصی پیدا می‌کند. این گزینه برای خانه‌های ویلایی بزرگ و ساختمان‌های مسکونی هم کاربرد دارد.
  • برای ایجاد راه‌های رفت و آمد و محل نشستن بهتر است از عناصر طبیعی مانند تخته سنگ کوچک و کنده چوب‌های کوتاه استفاده کنید تا هماهنگی آن با طبیعت افزایش یابد. شن یا ماسه هم می‌توانند نمای خوبی بسازند. این ایده برای طرح‌های جنگل‌مانند کاربرد دارد.

نکات اجرای طراحی باغ روی پشت بام

نکات اجرای طراحی باغ روی پشت بام

  • برای طراحی باغ باید گیاهان مدیترانه‌ای را طوری انتخاب کنید که شاخه‌های آن‌ها آویزان شوند و با انتخاب ارتفاع‌های متفاوت، اشکوب‌های متنوعی در باغ ایجاد کنید تا مانند تکه‌ای از باغ یا حتی جنگل واقعی دیده شود. گیاهان گلدانی که فقط به طور خطی و مستقیم رو به بالا رشد می‌کنند، چنین نمایی نمی‌سازند.
  • با در نظر گرفتن محدودیت‌های وزنی، گیاهان گلدانی با رشد خوب انتخاب کنید تا با گیاهان و خاک کم‌تر، نمای سرسبزتری بدست آورید.
  • در طراحی باغ روی بام برای رسیدن به چشم‌انداز همیشه‌سبز، کاج‌ها گزینه خوبی هستند.
  • در طراحی باغ روی پشت بام، ظروف چینی بلند برای خاک و گیاهان باغ مناسب‌تر هستند.
  • برای طراحی روف گاردن کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر، دیوارهای با طرح چوبی، ظروف و گلدان‌های پایه بلند اما کوچک‌تر استفاده کرد.
  • رنگ‌آمیزی کف و دیوارها یکی از روش‌های ساخت پشت بامی متفاوت و جذاب است.
  • استفاده از مبلمان‌ها و میزهای خلاقانه با طراحی‌های خاص، فضای باغ را مدرن‌تر خواهد کرد.

جمع‌بندی

اگر برای داشتن فضای سبز کمبود جا دارید یا خانه شما آپارتمانی است و نمی‌توانید جایی برای آرامش در خانه خود فراهم کنید یا اگر در پشت بام خود تراس دارید که بیکار مانده است و می‌خواهید به آن رنگ و بویی بدهید، تبدیل پشت بام به روف گاردن می‌تواند فکر خوبی باشد. ایده‌های طراحی بسیار زیادی برای انجام این کار وجود دارد که در این مطلب نمونه‌های محبوبی از آن‌ها را برایتان گفتیم. امیدواریم با اجرای این ایده‌ها از لذتِ داشتن یک باغ واقعی، بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!