مبلمان و سرویس چوب

فرق مبل کلاسیک و استیل چیست؟ (تفاوت مبل کلاسیک و سلطنتی)

مبلمان، یکی از مؤلفه‌های اصلی در دکوراسیون داخلی است، بنابراین انتخاب صحیح و اصولی آن، زیبایی و جذابیت دکوراسیون را چندین برابر می‌کند. غالب افراد یا با دسته‌ بندی‌های مبلمان آشنایی کافی ندارند و یا به دلیل تشابه برخی از آن‌ها از لحاظ ظاهری، به اشتباه تصور می‌کنند که در یک سبک جای می‌گیرند. به عنوان مثال، مبل کلاسیک و استیل شاید در نگاه اول خیلی به هم شبیه باشند، ولی تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند که به سادگی قابل تشخیص نیست. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم، در این مقاله از بخش مبلمان دکونیوز فرق مبل کلاسیک و استیل را برای شما شرح دهیم تا دچار اشتباه نشوید.

آشنایی مختصر با مبل کلاسیک

شاید شما هم با شنیدن مبل کلاسیک، اینگونه تصور کنید که سبکی قدیمی است و چندان جذابیتی ندارد. اما لازم است بدانید که این نوع مبلمان که از قرن هجدهم و نوزدهم وجود داشته، با استفاده از چوب مقاوم و تزئینات جذابی مانند نقوش و حکاکی‌های زیبا، منبت‌کاری‌ها، استفاده از بهترین روکش و از همه مهمتر، ظرافت بی‌نظیری که در همگی این خصوصیات به کار رفته، عموماً در بین افراد جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

مبل استیل چه شکلیه؟

آیا می‌دانستید که مبل استیل همان مبل سلطنتی است؟ نام سلطنتی، نام قدیمی‌تر این مبل بود که رفته‌رفته به دلیل فلزات گرانبهایی که در آن استفاده شد، نام خود را به استیل تغییر داد. در مبلمان استیل به تزییناتی مثل منبت‌کاری و کنده‌کاری‌ها بیش از مبلمان کلاسیک و راحتی اهمیت داده شده است. به طور کلی، جزئیات در مبلمان استیل حرف اول را می‌زنند.
از آنجا که مبل‌‌های استیل، طراحی‌های پیچیده و جالبی دارند، فضای منزل را بسیار جذاب و دلنشین می‌کنند. همه اجزاء این مبلمان از پشتی و نشیمن گرفته تا پایه‌ها، دسته‌ها، تاج و قاب‌ها با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند.
احتمالاً به دلیل فوم‌های سفتی که در ساخت مبل استیل به کار گرفته شده، به هنگام نشستن روی آن، احساس راحتی یک مبل راحتی را نداشته باشید. البته این هم یکی از معایب مبل‌های استیل هستند که باید در نظر داشته باشید. بنابراین استفاده از آن در میهمانی‌های رسمی شاید مناسب‌تر باشد.
در مبل استیل از اسفنج‌های سرد و محکم با دانسیته بالا استفاده می‌شود. به دلیل استفاده از همین اسفنج‌های سرد است که مبل استیل در برابر هر نوع فشردگی، مقاومت می‌کند و با گذر زمان، دچار فرورفتگی یا تغییر شکل نمی‌شود.

مبل استیل

تفاوت مبل کلاسیک و مدرن

فرق مبل کلاسیک و استیل در طراحی و تزیینات

شاید شما هم در همان لحظه اول با نگاه به مبلمان استیل و کلاسیک، اینطور تصور کنید که بسیار شبیه به هم هستند. اما در واقع اینگونه نیست. طراحی این دو نوع مبلمان از جهات مختلفی با هم متفاوت هستند.
در مبل استیل، خطوط صاف و هندسی و منبت‌کاری‌ها بسیار ظریف‌تر از مبلمان کلاسیک است. در حالی که در مبلمان کلاسیک آنچه ما شاهد هستیم، بیشتر از خطوط منحنی برای تزیین مبل استفاده می‌شود. کنده‌کاری‌ها با ظرافت هر چه تمام‌تر در مبلمان کلاسیک چشمگیرتر است، اما در مبل استیل، کنده‌کاری‌ها پیچیده و تراشکاری‌های روی بدنه نیز گویای تفاوت بین این دو نوع مبلمان هستند.
یکی دیگر از وجوه تمایز بین مبل استیل و کلاسیک به لحاظ طراحی، پارچه‌های ساده و تک‌رنگی مثل طلایی، نقره‌ای، مسی و زیتونی است که در مبل استیل به کار می‌رود. هر کدام از این پارچه‌‌ها علاوه بر لطافت بی‌نظیری که دارند، بادوام هستند و در درازمدت نیز هیچ تغییر رنگی در آن مشاهده نمی‌شود. بر خلاف مبل کلاسیک که در آن ترکیبی از پارچه‌های ساده و گلدار با رنگ‌های متنوع‌تری مانند قهوه‌ای، کرم، بژ و سرمه‌ای به چشم می‌خورد.

تفاوت مبل کلاسیک و استیل

تفاوت مبل کلاسیک و راحتی

تعداد نشیمن مبل کلاسیک و استیل چه فرقی با هم دارند؟

مبلمان استیل معمولاً در دسته‌بندی‌های ۹ نفره عرضه می‌شوند. اجزای آن شامل یک کاناپه سه نفره، چهار مبل و دو صندلی میزبان است. بنابراین به راحتی در خانه‌های بزرگ جای می‌گیرند. در صورتی که در بازار مبلمان، در اغلب مبل‌های کلاسیک، تعداد نشیمن مبلمان به صورت ۷ نفره در قالب کاناپه سه نفره و دو نفره با دو مبل تک نفره به فروش می‌رسد.
با یک نگاه دقیق‌تر به تعداد نشیمن مبل کلاسیک و استیل می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در خانه‌هایی که متراژ کمتری دارند، انتخاب یک دست مبل کلاسیک به طوری که حساب‌شده چیده شود، می‌تواند فضای بازتر و گشادتری به دکوراسیون منزل ببخشد. استفاده از نیم‌ست‌های ۵ یا ۶ نفره نیز انتخاب خوبی برای این گونه منازل هستند.

جنس چوب در مبل کلاسیک و استیل

چوب، مهمترین متریال مشترک مبل کلاسیک و استیل است. جنس مرغوب چوب در قسمت بدنه مبل کلاسیک باعث مقاومت و ماندگاری بالای آن نسبت به مبل استیل می‌شود. چرا که این چوب از چوب درختان مقاومی همچون گردو، راش، چنار و افرا است که با گذر زمان فرسوده و یا رنگ‌ ورورفته نمی‌شود.
در مبلمان استیل حجم چوب به کاررفته بیشتر از مبل کلاسیک است. این چوب از درختان ممرز، نراد و راش در تمامی قسمت‌های مبل استفاده شده است. به همین دلیل هم وزن زیادی دارند. قسمت اعظمی از اجزاء مبل استیل از چوب ساخته شده است. به عنوان مثال، دسته‌ها، پایه‌ها و حتی تاج مبل از چوب است که مهمترین عامل سنگینی مبل استیل همین گزینه است. تنها به میزان خیلی کمی از اسفنج پر شده است.
همراه با چوب، از فلز نیز به مقدار کمی در مبلمان استیل استفاده می‌شود. اتصالات و برخی از تزئینات مبل، غالباً از فلزات ضدزنگ و باکیفیتی ساخته می‌شوند. این فلزات، هم استحکام و ظرافت مبل را بالا می‌برند و هم جلوه‌ خاص و منحصربه‌فردی به آن می‌بخشند.

فرق ابعاد مبل کلاسیک و استیل

فرق دیگر مبل کلاسیک و استیل، از لحاظ ابعاد آن‌هاست. به طور كلي، ابعاد مبلمان استيل خیلی بزرگتر از مبل كلاسيك است. از این رو، برای خانه‌هایی که متراژ کمتری دارند، گزینه مناسبی نخواهند بود. در عوض مبل‌های کلاسیک با توجه به ابعاد متناسب و جمع‌وجورشان، در فضاهای کوچک‌تر نیز کارایی دارند. بهتر است قبل از خرید مبلمان، ابتدا سبک دکوراسیون را در نظر بگیرید، سپس با توجه به متراژ فضا اقدام به خرید مبل متناسب و هماهنگ با دکوراسیون کنید.

تفاوت مبل کلاسیک و سلطنتی

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

فرق تاج مبل استیل با کلاسیک

مبل‌های استیل تاج بزرگ و باشکوهی دارند که با هنر منبت‌کاری و حکاکی‌های زیبایی تزئین شده است. وجود این تاج است که موجب می‌شود، ارتفاع مبل استیل بیشتر از مبل کلاسیک و سایر مبلمان باشد. این بزرگی تاج می‌تواند، فضای پذیرایی را از دیگر بخش‌های خانه متمایز کند.

مبل کلاسیک و استیل از لحاظ وزن چه فرقی با هم دارند؟

یکی دیگر از عواملی که مبل کلاسیک و استیل را از هم متمایز می‌کند، عامل وزن است. مبل استیل به لحاظ ارتفاع بیشتر و استفاده بیشتر از چوب، وزن بالاتری نسبت به مبلمان کلاسیک دارند. حال به سلیقه و دکوراسیون موردنظر شما بستگی دارد که بخواهید از چه نوع مبلمانی برای فضای داخلی منزل خود استفاده کنید.
البته برخی از افراد هستند که جابه‌جایی راحت مبلمان برای آنان در اولویت خرید مبل است. مبلمان کلاسیک از این نظر، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود. در این میان، عده‌ای هم به دنبال مبلمانی با وزن بالا و کیفیت بهتر چوب هستند. برای این دسته افراد، مبل استیل گزینه مناسب‌تری است.

بررسی دکوراسیون مبلمان کلاسیک و استیل

در کنار فرق مبل کلاسیک و استیل از جهات مختلفی که به شما ارائه شد، دکوراسیون این دو نوع مبلمان نیز از نظر طراحی و قابلیت ست با همدیگر فرق دارند.
مبلمان کلاسیک، معمولاً با سبک سنتی و اصیل هماهنگ است. این دسته از مبلمان اکثراً برای خانه‌های با فضای کمتر مناسب‌ هستند. اما از آنجا که مبل استیل ابعاد بزرگتری دارد، انتظار می‌رود که به فضای بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین با خانه‌های با متراژ زیاد هماهنگی دارند. از سوی دیگر، مبل استیل به دلیل این که با تنوع بیشتری طراحی شده، با انواع دکوراسیون قابل ست است.

فرق مبل کلاسیک و سلطنتی، کدام بهتر است؟

با وجود تمام تفاوت‌های بین مبل کلاسیک و سلطنتی که در این مقاله برای شما شرح داده شد، نمی‌توان به طور قاطع گفت که کدام مبل بهتر است؟ حقیقتاً، انتخاب میان مبل استیل و مبل کلاسیک که شباهت زیادی به هم دارند، انتخاب سخت و چالش‌برانگیزی است. اما می‌توان با در نظرگرفتن فاکتور میزان متراژ منزل و دکوراسیون، انتخاب آسان‌‌تری داشت.
اگر در متراژ منزل هیچ محدودیتی ندارید، مبل استیل برای شما مناسب است. در غیر این صورت، مبل‌های استیل ظریف‌تر و کم‌حجم‌تر گزینه خوبی به شمار می‌آیند. با این حساب، باید به دکوراسیون منزل به عنوان یک فاکتور مهم در انتخاب مبل بین کلاسیک و استیل توجه ویژه‌ای داشت.

جمع‌بندی

حرف آخر اینکه، مبل‌های کلاسیک و استیل، در عین شباهت زیاد، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که باعث تفاوت بین آن دو می‌شود. با دانستن فرق مبل کلاسیک و استیل، می‌توانید یک انتخاب آگاهانه و راحت‌تری در خرید مبلمان برای فضای منزل خود داشته باشید.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!