دکوراسیون اتاق خوابطراحی دکوراسیون داخلی

بدترین و بهترین رنگ نور برای اتاق خواب؛ چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است؟

چه رنگ نوری برای اتاق خواب مناسب است؟ این سوال مهم شاید ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد. تصور کنید در اتاق خوابی استراحت می کنید که وقتی لامپ های اصلی خاموش هستند، نور ملایم با رنگ آرامش بخش شما را تحت تاثیر قرار می دهد و آرام آرام در خواب عمیق فرو می‌روید. اما چطور؟ اصلا سوال مهمتر این است که آیا استفاده از نوری با ویژگی های خاص برای چراغ خواب می تواند همزمان روی خواب و زیبایی محیط تاثیر داشته باشد؟ بهترین رنگ نور برای اتاق خواب چیست؟ نور قرمز برای اتاق خواب بهتر است یا آبی و سفید؟ با این مطلب دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید تا با موضوع رنگ نور شب خواب و چراغ خواب بیشتر آشنا شوید.

چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است

چه رنگ نوری برای اتاق خواب مناسب است؟

قبل از معرفی بهترین رنگ نور بهتر است اول در مورد لزوم توجه به این موضوع در دکوراسیون اتاق خواب صحبت کنیم. بسیاری از متخصصین سلامت و بهداشت به خصوص روانشناسان معتقدند داشتن خوابی آرام در طول شبانه روز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد کاری انسان داشته باشد. به این منظور علاوه بر توجه به رنگ اتاق خواب، دقت در انتخاب بهترین رنگ چراغ خواب تاثیراتی بسیار قابل توجه بر سلامت و خواب افراد خواهد داشت. بنابراین اگر خواب سطحی و ضعیفی دارید بهتر است به فکر تغییراتی در رنگ لامپ اتاق خواب داشته باشید.

رنگ نور اتاق خواب

رنگ نور طبیعی اتاق خواب به چه شکل باشد؟

قبل از انتخاب رنگ نور مصنوعی در اتاق خواب سعی کنید تا حد امکان از نور طبیعی بهره ببرید. به این منظور حتما از اتاق های پنجره دار استفاده کنید. رنگ نور طبیعی برای اتاق خواب یا به عبارتی همان نور آفتاب به رنگ زرد است. این نور می تواند صبح ها برای شروع یک روز پر نشاط، انرژی بخش شما باشد. نور طبیعی همچنین ساعت بدن شما را تنظیم می کند، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و به طور کلی باعث افزایش انرژی روزانه مخصوصا در هنگام شروع روز شود.
از دیگر تاثیرات رنگ نور بر سلامت انسان می توان بر ضررها و اسیب های نور مصنوعی بر بدن اشاره داشته باشیم. نور مصنوعی اگر بیش از اندازه باشد باعث سرکوب ملاتونین در بدن شده و خواب انسان را مختل می کند. چرا که میزان خواب روزانه به ساعت بیولوژیکی بدن مرتبط است. تمام نورهای مصنوعی فلورسنت، ال ای دی و… ساعت بدن، الگوی خواب، ترشح هورمون ها و فعالیت مغز را دچار اختلال کرده و حتی ممکن است باعث بیماری هایی مثل سرطان شوند. اما با این حال برای شناخت رنگ نور برای اتاق خواب با ما همراه باشید.

بهترین رنگ اتاق خواب زن و شوهر چیست؟

بهترین رنگ نور برای اتاق خواب

اگر به دنبال بهترین نور چراغ خواب برای تجربه خوابی باکیفیت و بدون اختلال هستید، موارد زیر می توانند انتخاب ایده آلی باشند:

لامپ قرمز برای اتاق خواب

برای پاسخ سوال چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است بهتر است بدانید رنگ قرمز یکی از بهترین رنگ ها محسوب می شود! شاید این رنگ برای شما عجیب باشد اما جالب است بدانید که رنگ لامپ قرمز در اتاق خواب تاثیرات قابل توجهی بر سلامتی افراد می گذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، موش هایی که زیر نور قرمز به خواب رفته بودند نسبت به موش هایی که زیر نور رنگ های دیگر خوابیده بودند، کمتر به افسردگی دچار شدند. بر اساس تحقیقات دیگر سلول های حساس به نور در مغز نسبت به رنگ نور قرمز برای اتاق خواب حساسیت کمتری دارند.
با قرار دادن لامپ یا چراغ خواب قرمز در فاصله دور از تخت خواب می توان شرایط را برای تجربه خوابی آرام فراهم کرد. درجه تابش نور را به گونه ای تنظیم کنید که مستقیم روی چشم و صورت تابیده نشود. جالب است بدانید، در اتاق خواب هایی که لامپ قرمز دارند، فرد راحت تر می خوابد و بیدار خوابی کمتری احساس می کنید.

لامپ قرمز برای اتاق خواب

بهترین رنگ برای اتاق مستر

تاثیر رنگ نور زرد در اتاق خواب

رنگ زرد نیز یکی از رنگ های نور محبوب برای اتاق خواب محسوب شده و گزینه ای مناسب برای چراغ خواب کودک است. نور زرد اگر ملایم باشد تاثیر زیادی در ایجاد آرامش برای ذهن انسان دارد. توجه داشته باشید که رنگ زرد بیشتر شبیه به رنگ نور خورشید است. بنابراین به ندرت باعث اختلال در سطح ملاتونین بدن می شود.

رنگ نور زرد در اتاق خواب

بهترین رنگ برای پذیرایی چیست؟

نور سبز برای لامپ اتاق خواب

رنگ سبز همیشه با آرامش و صلح و اعتماد رابطه مستقیم داشته است. از این رو استفاده از رنگ نور سبز برای اتاق خواب نیز یکی از گزینه های خوب به شمار می رود. توجه داشته باشید که نور سبز جایگاه پایین تری نسب به رنگ های معرفی شده دارد. اما در هر صورت استفاده از لامپ سبز برای اتاق خواب گزینه بهتری نسبت به رنگ آبی یا سفید می باشد.

نور سبز برای لامپ اتاق خواب

نور نارنجی برای اتاق خواب

اگر از لامپ شب خواب استفاده می کنید، استفاده از رنگ نارنجی نیز یکی از گزینه های خوب محسوب می شود. این رنگ در نور مخفی اتاق خواب نیز کاربرد زیادی دارد. نارنجی از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد ساخته شده است؛ بنابراین شما از دو رنگ مفید برای اتاق خواب خود استفاده کرده اید. طبیعتا تاثیر رنگ نور نارنجی بر خواب شما بیشتر از لامپ زرد رنگ است.

نور نارنجی برای اتاق خواب

بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی چیست؟

بدترین رنگ لامپ برای اتاق خواب

بدترین رنگ نور اتاق خواب عبارتند از:

آبی؛ بدترین رنگ نور برای اتاق خواب

همانطور که می دانید نور خورشید و همه نورهای اطراف ما از یک طیف نوری متفاوت تشکیل شده اند و آبی یکی از این رنگ ها است. این رنگ تاثیر زیادی بر حفظ هوشیاری و شادابی بیشتر در طول شبانه روز می گذارد؛ اما در شب هنگام استفاده از نور رنگ آبی در اتاق خواب نتیجه ای معکوس دارد. به همین جهت است که متخصصان توصیه می کنند تا حداقل یک ساعت پیش از خواب از کار کردن با گوشی تلفن همراه، مشاهده نمایشگرهای دیجیتال و به طور کلی هر گونه قرار گرفتن در معرض نور آبی یا سفید خودداری کنید. چرا که نور آبی بر میزان تولید ملاتونین در بدن بسیار تاثیر گذار بوده و باعث کاهش آن می شود.

آبی؛ بدترین رنگ نور برای اتاق خواب

تاثیر نور بنفش در اتاق خواب

در برخی از اتاق خواب ها، مخصوصا در اتاق خواب کودک که رنگ های صورتی، آبی و بنفش بیشتر استفاده می شود، تمایل به استفاده از رنگ بنفش به عنوان نور مخفی یا لامپ چراغ خواب بیشتر است. رنگ بنفش نیز نزدیک به رنگ آبی است و از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز ساخته شده است. این رنگ تحریک کننده مغز است و ممکن است به در خواب رفتن شما اختلال ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است نور بنفش را در اتاق خواب کمتر استفاده کنید.

بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه چیست؟

بهترین رنگ لامپ شب خواب

اگر قصد استفاده از شب خواب در اتاق دارید، برای تجربه خواب با کیفیت باید نور آن را با دقت انتخاب کنید. بهترین رنگ لامپ شب خواب، زرد، قرمز، نارنجی و سبز است. تا حد امکان از رنگ های آبی و بنفش برای لامپ شب خواب نباید استفاده کنید، چون باعث بی خوابی می شوند.

شدت رنگ نور مناسب برای اتاق خواب چقدر است؟

تنها رنگ لامپ برای اتاق خواب مهم نیست، بلکه باید شدت و جهت نور را هم مد نظر قرار دهید. در حقیقت تاثیر رنگ نور لامپ اتاق خواب و شدت آن مکمل یکدیگر می باشند. نور اصلی در اتاق خواب نباید به حدی شدید باشد که چشمتان را اذیت کند. بنابراین سعی کنید از شدت نوری مناسب برای اتاق خواب استفاده کنید.

اگر می خواهید از نوری ملایم برای چراغ خواب استفاده کنید، نور مخفی های گرم یکی از گزینه های مناسب است. توجه داشته باشید که هر چه نور لامپ اتاق خواب شدیدتر باشد اختلال در خواب شما بیشتر است.

50 مدل اتاق خواب رویایی

دمای رنگ نور مناسب برای اتاق خواب چیست؟

دمای رنگ نور مناسب برای اتاق خواب و هر مکان دیگری از اهمیت بالایی برخوردار است. حقیقت این است که معمولا در اتاق خواب نورهای روشن مثل سفید یا آفتابی به سایر نورها غالب است. اما همین نورها باید دمای رنگی مناسب داشته باشند. بر این اساس دمای رنگ نور مناسب برای مکان هایی که نیاز به آرامش و استراحت دارند، رنگ گرم است. در سایر محیط ها که فعالیت های معمول روزانه انجام می شود و حتی نیاز به هوشیاری و تمرکز وجود دارد، می توان از لامپ هایی با دمای رنگ سرد استفاده کرد.

دمای رنگ نور مناسب برای اتاق خواب

استفاده از چه لامپی برای اتاق خواب بهتر است؟

با توضیحات ارایه شده قطعا متوجه شده اید چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است اما یک سوال مهم نوع لامپ اتاق خواب است. همانطور که می دانید در بازار شما با سه نوع لامپ برای خرید روبرو هستید که عبارتند از لامپ های رشته ای، لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی. لامپ های رشته ای هر چند نور زرد رنگ و سالمی برای خواب ارایه می دهند، اما مصرف بسیار بالایی داشته و گرمای زیادی تولید می کنند.
تحقیقات نیز ثابت کرده لامپ های فلورسنت کم مصرف برای سلامتی انسان و محیط زیست خطر آفرین است. بنابراین استفاده از لامپ های ال ای دی با رنگ های نور گرم بهترین گزینه برای استفاده در اتاق خواب محسوب می شود.

جمع بندی

بر اساس آنچه در متن اشاره شد، بهترین رنگ نور برای اتاق خواب رنگ زرد، سبز، نارنجی و قرمز است. در مقابل، رنگ های آبی و بنفش برای اتاق خواب توصیه نمیشود چون سطح ملاتونین بدن را کاهش داده و منجر به اختلال در خواب میشوند.

منبع: axolight.us

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا