مبلمان و سرویس چوب

رومبلی سوزن دوزی چیست (راهنمای انتخاب مبل سوزن دوزی)

رومبلی سوزن دوزی که در چند سال اخیر به جمع پارچه های مبلی پیوسته است، یکی از بهترین انتخاب ها برای تلفیق دکوراسیون منزل مدرن با سنتی و اصیل ایرانی به شمار می رود. با ارائه انواع مبل سوزن دوزی توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی این نوع پارچه با ارزش و بسیار زیبا جایگاه تازه ای در دکوراسیون پیدا کرد. به طوریکه، در حال حاضر نه تنها بر روی لباس های سنتی بلکه به عنوان رومبلی سوزن دوزی مورد استفاده و استقبال زیادی قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با پارچه رومبلی سوزن دوزی و آنچه در انتخاب و خرید آن باید مد نظر داشته باشید، با مجله طراحی دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

رومبلی سوزن دوزی چیست؟

سوزن دوزی یکی از اصیل ترین هنرهای زنان ایران می باشد که با توجه به طراح و ظرافت به کار رفته در آن از ارزش مادی و معنوی بالایی برخوردار می باشد. پارچه های سوزن دوزی در شهرهای مختلفی از کشورمان تولید میشوند که از مهم ترین آنها می توان به شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان اشاره نمود. البته در اصفهان، خراسان، یزد و شهرهای شمالی ایران نیز نمونه هایی از هنر سوزن دوزی مشاهده میشود.

پارچه سوزن دوزی

پارچه های رومبلی سوزن دوزی که امروز رواج پیدا کرده اند، در طول دوره های حکومتی مختلف با تغییر و تحول زیادی در طرح های موجود در آنها مواجه بوده است. این هنر در دوره ایلخانیان و تیموریان به جایگاهی خوبی دست پیدا کرد و با ورود هنر چینی به ایران طرح های محرابی و لچک ترنجی به آن افزوده شد. به مرور و در دوره صفویان، ایران از نظر تولید پارچه های سنتی و سوزن دوزی با پیشرفت بسیار خوبی مواجه شد و طرح های گل بادامی، بته جقه، بته جقه شاخ گوزنی و غیره به این هنر افزوده شد. در نهایت، اوج هنر و تولید پارچه سوزن دوزی را در دوره شاه عباس می توان مشاهده کرد که به مرور از این هنر در لباس پادشاهان و درباریان استفاده شد.

  معرفی 24 نوع پارچه رومبلی طبیعی و مصنوعی (ویژگی ها، مزایا و معایب رومبلی چرم، مازراتی و ..)

علیرغم تمام زیبایی و هنر به کار رفته در تولید پارچه های سوزن دوزی در اقصی نقاط ایران، زنان بلوچ سیستان و بلوچستان در این حرفه از شهرت و جایگاه بالایی برخوردار هستند. رومبلی سوزن دوزی که در چند سال اخیر و در مدت زمان کوتاه به شدت مورد استقبال قرار گرفته است، از نوعی پارچه مرغوب و با کیفیت کتان تولید میشوند که با ابریشم های طبیعی یا مصنوعی بر روی آنها گلدوزی شده است.

مبل سوزن دوزی

قیمت رومبلی سوزن دوزی چقدر است؟

رومبلی سوزن دوزی بخاطر اینکه تماما کار دست بوده و گلدوزی با دستگاه در آن دخیل نمی باشد، در نتیجه قیمت نسبتا بالایی دارد. البته هنر به کار رفته در تولید این نوع پارچه قطعا ارزش پرداخت چنین هزینه ای را خواهد داشت. نکته بسیار مهم در قیمت رومبلی سوزن دوزی این است که در حال حاضر پارچه های متنوعی در این حوزه تولید میشوند که هر یک دارای ویژگی های مختلفی هستند. در نتیجه تفاوت قیمت را در آن ها مشاهده خواهید کرد و اختلاف قیمت پارچه مبل سوزن دوزی به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

جنس پارچه سوزن دوزی

در اغلب مواقع برای تولید رومبلی سوزن دوزی از پارچه های کتان استفاده میشود. از آنجا که پارچه های کتان مختلفی در بازار موجود می باشند و از نظر کیفیت و دوام با هم تفاوت دارند، در نتیجه برخی از آنها قیمت نسبتا بالایی داشته و برخی ارزان تر هستند. این کاملا طبیعی است که اگر برای تولید پارچه مبل سوزن دوزی از جنس های مرغوب و با کیفیت استفاده شود، در نهایت قیمت بیشتری خواهند داشت. از مرغوب ترین پارچه به کار رفته برای سوزن دوزی می توان به پارچه های ترک اشاره نمود که دوام و زیبایی آن بالاتر از سایر پارچه ها می باشد.

قیمت رومبلی سوزن دوزی

جنس نخ گلدوزی

از گذشته تا امروز بهترین نوع پارچه های سوزن دوزی با نخ های ابریشم طبیعی گلدوزی میشوند و البته در برخی از مواقع نیز ممکن است ابریشم مصنوعی برای آن به کار رود. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت پارچه مبلمان سوزن دوزی اثرگذار است، جنس نخ ابریشم آن می باشد. ابریشم طبیعی ارزش بالاتری داشته و به همین خاطر پارچه های آن نیز گران تر است.

  موثرترین روش تمیز کردن مبل رنگ کرم چرمی و پارچه ای با محلول خانگی

محل تولید پارچه سوزن دوزی

علاوه بر ایران، سایر کشورها از قبیل ازبکستان نیز در هنر سوزن دوزی فعالیت دارند. البته طرح های به کار رفته برای این هنر با توجه به منطقه و ملیت هنرمندان آن کاملا متفاوت است. در تمام دنیا زنان سیستان و بلوچستان زیباترین و باکیفیت ترین سوزن دوزی را ارائه می دهند و به همین خاطر قیمت و ارزش کار آنها بیشتر از سایر کشورها می باشد.

طرح پارچه مبل سوزن دوزی

طرح های به کار رفته برای پارچه های سوزن دوزی بسیار متنوع هستند، به طوریکه در برخی از پارچه های طرح های بسیار پرکار و شلوغ به چشم میخورد و گاهی ممکن است خلوت تر باشند. هرچه طرح به کار رفته در تولید رومبلی سوزن دوزی شلوغ تر باشد، از نخ بیشتری برای آن استفاده شده و البته تولید آن زمان بر بوده و در نهایت باعث میشود تا قیمت آن افزایش پیدا کند.

صندلی سوزن دوزی

راهنمای انتخاب مبل سوزن دوزی

یکی از بهترین ویژگی های مبل سوزن دوزی، تناسب آن با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی می باشد. به طوریکه در سبک های کاملا سنتی می توان از آنها به گونه ای استفاده کرد که شکوه و جلوه محیط را صد چندان نمود. در مقابل، در سبک دکوراسیون مدرن می توان با انتخاب یک یا چند مبل و حتی کوسن و جلومبلی های سوزن دوزی شده تلفیق بسیار زیبایی را از سنت و مدرنیته ایجاد نمود. البته لازم است در انتخاب مبل سوزن دوزی چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

انتخاب مبل سوزن دوزی با تعداد کم

یکی از مهم ترین نکاتی که در انتخاب مبل سوزن دوزی باید به آن توجه داشت، تعداد آنها می باشد. از آنجا که این نوع مبلمان در حالت کلی طرح های شلوغ داشته و رنگ های به کار رفته در گلدوزی آن متنوع می باشد، در نتیجه بهتر است به تعداد محدود خریداری کنید. به عنوان مثال با خرید یک صندلی تک نفره و یا یک مبل سه نفره و حتی جلو مبلی و یا کوسن های سوزن دوزی می توان جلوه بسیار زیبایی را به محیط ببخشید.

  70 مدل میز لپ تاپ تاشو، دیواری، نشسته و مدرن

رومبلی سوزن دوزی

دقت در کیفیت پارچه

جنس نخ به کار رفته در پارچه های سوزن دوزی و اصل بودن آنها از مهم ترین مواردی هستند که در انتخاب این مبل باید در نظر داشت. توجه داشته باشید که مبلمان هایی را انتخاب کنید که طرح های سوزن دوزی شده آنها رنگ های کاملا شفاف با کنتراست قوی داشته باشند. چون در نمونه هایی که از رنگ های مصنوعی استفاده میشود، طرح جلوه خوبی نداشته و البته تشخیص آن کار سختی نیست.

علاوه براین، لازم است حتما به جنس پارچه اصلی مبل نیز دقت زیادی داشته باشید چون برخلاف سایر انواع مبل، تعویض این گروه از مبلمان ها هزینه بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. سعی کنید پارچه های کتان با کیفیت بالا را انتخاب کنید تا به مرور دچار سایش و پارگی نگردند. همچنین لازم است از برندهای شناخته شده برای انتخاب مبل سوزن دوزی استفاده کنید تا کیفیت کار را تضمین کنند.

انتخاب پارچه مبل سوزن دوزی

نحوه شستشو مبل سوزن دوزی

تمیز کردن و شستشو مبل سوزن دوزی مانند سایر انواع مبلمان بوده و با توجه به اینکه اغلب آنها کیفیت بالایی دارند، در نتیجه جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. بهتر است به طور مرتب با جاروبرقی روی مبل و گوشه های آن را همیشه تمیز کنید تا از انباشته شدن گرد و غبار جلوگیری شود. همچنین می توانید با استفاده از بخارشور روی آن را کاملا تمیز کنید. البته پیشنهاد می کنیم این گروه ار مبلمان را در نقطه ای منزل بگذارید که کمتر در دسترس کودکان باشد.

در این مطلب به تمام آنچه که باید درباره رومبلی سوزن دوزی و نحوه انتخاب و شستشوی آن بدانید اشاره شد. برای آشنایی با اصول و استانداردها و تازه های دنیای دکوراسیون داخلی، مبلمان و سرویس چوب، طراحی فضای سبز و استخر و هر آنچه که به زیباتر شدن محیط اطرافتان کمک می کند، با مرجع تخصصی دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. رومبلی سوزن دوزی عاالیه و اصالت خاصی دارن مخصوصا برای خونه های کلاسیک و سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا