تبلیغات

چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟

بوی بد ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات آزار دهنده می باشد که به مرور زمان و به دلایل مختلف ممکن است با آن مواجه شوید. در اغلب مواقع تنها به دلیل تمیز نکردن ماشین ظرفشویی بعد از شستشوی ظروف بخش های مختلف دستگاه جرم گرفته و بوی بد در آن بوجود می آید. به همین دلیل در ادامه چند راهکار و روش از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی ال جی، بوش، سامسونگ و غیره، علت بوی بد و راه های جلوگیری از این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

علت بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی از وسایل بسیار مهم و ضروری می باشد که در زندگی امروز کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. علاوه بر شستشوی تمیز ظروف، فضای داخلی ماشین های ظرفشویی باید عاری از هرگونه آلودگی باشد تا به سلامتی انسان آسیب وارد نشود. اما در اغلب مواقع ممکن است متوجه شوید که بوی بد از ماشین ظرفشویی به مشام می رسد. علت بوی بد ماشین ظرفشویی وجود میکروارگانیسم ها و رشد قارچ و کپک در بخش های مختلف دستگاه است. به همین دلیل باید از بین بردن آن را جدی گرفت.
چند علت بوی بد ماشین ظرفشویی عبارتند از:

  • پوسیدگی تکه های باقی مانده از مواد غذایی در بخش های مختلف ظرفشویی
  • ایجاد لجن و لایه های بسیار بد بو از مواد شوینده باقی مانده در ظرفشویی
  • جرم گرفتن شلنگ تخلیه، فیلتر، بازوی آبپاش و غیره

روش از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

با توجه به آنچه در طول متن اشاره شد، از بین بردن و رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کار سختی نیست. بلکه می توان با چند روش آسان در کمترین زمان ماشین ظرفشویی بسیار خوشبو و تمیزی داشت و از شستشوی ظروف در آن لذت برد. از جمله راهکارهای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با تمیز کردن فیلتر تخلیه

یکی از اصلی ترین دلایی که باعث میشود بوی بد از ظرفشویی احساس شود، کثیفی فیلتر تخلیه می باشد. تکه های باقی مانده از مواد غذایی بر روی ظروف پس از شستشو و در مرحله تخلیه آب روی فیلتر انباشته میشوند. اگر فیلتر به صورت مرتب تمیز نشود، این مواد به مرور روی فیلتر پوسیده شده و بوی بسیار بدی خواهند داشت. کافیست فیلتر تخلیه را از جای خود خارج کنید و تمام بخش های آن را با آب گرم و مواد شوینده شستشو دهید. سعی کنید هر پنج یا شش مرتبه شستشوی ظروف، فیلتر را تمیز کنید تا با بوی بد ماشین ظرفشویی مواجه نشوید.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با تمیز کردن فیلتر تخلیه

از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با تمیز کردن لاستیک دور درب

یکی دیگر از منشاهای اصلی بوی بد ماشین ظرفشویی، لاستیک دور درب آن می باشد. شیارهای لاستیک یا واشر دور درب محل مناسبی برای انباشته شده آب و مواد شوینده و رشد میکروارگانیسم ها می باشد. به همین دلیل می توانید برای رفع بوی بد ظرفشویی واشر را از جای خود خارج نموده و پس از شستشو مجدد آن را در جای اصلی قرار دهید. اگر با نحوه جدا کردن لاستیک دور درب ظرفشویی آشنایی ندارید می توانید با تیم های تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

تمیز کردن شلنگ تخلیه

درست است که فیلتر تخلیه اجازه نمی دهد تکه های بزرگ مواد غذایی از آن عبور کنند و وارد شلنگ شوند. اما در آب تخلیه شده از ظرفشویی حجم بالایی از لایه های چربی وجود دارد و به مرور در جداره شلنگ تخلیه انباشته میشوند. لای های چربی و کثیفی اگر در زمان مناسب تمیز نشوند، نه تنها مسیر عبور آب را مسدود می کنند، بلکه بوی بسیار بدی بوجود می آورند.
یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی، تمیز کردن شلنگ تخلیه و رفع انسداد بوجود آمده در آن است.

بازوهای آبپاش را تمیز کنید

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، بازوهای آبپاش را دست کم نگیرید. بازوهای آبپاش از دیگر قسمت هایی می باشد که جرم زیادی روی آن تشکیل شده و بعد از اینکه در محیط گرم و مرطوب قرار میگیرند، به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل میشوند. توجه داشته باشید که بازوهای آبپاش اهمیت زیادی دارند و ممکن است جرم مانع از خروج آب آنها شود و در دوره های آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی تاکید زیادی به نحوه عملکرد آنها میشود. چون علاوه بر ایجاد بوی بد، کثیفی و جرم گرفتن آنها باعث میشود ظرفها تمیز شسته نشوند.

سرکه و سودا دشمن بوی بد ماشین ظرفشویی

اگر از بوی بد ماشین ظرفشویی خسته شده اید و به دنبال راهکار مناسب برای رفع آن هستید، سرکه و سودا را فراموش نکنید. این ترکیب نه تنها بوی بد را از بین میبرد، بلکه می تواند همزمنان فضای داخل دستگاه را ضد عفونی کند.
روش از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی با سرکه و سودا به صورت زیر است:

  • نصف فنجان سرکه را درون ظرف بریزید و در طبقه بالایی سبد ظرفشویی قرار دهید.
  • ماشین ظرفشویی را با برنامه شستشوی کاما تنظیم و روشن کنید.
  • بعد از اتمام برنامه شستشو، سودا را در ظرف قرار داده و در طبقه بالایی دستگاه بگذارید.
  • برنامه شستشو با چرخه کوتاه را انتخاب و اجرا کنید.
  • پس از تمام شدن برنامه شستشو، تمام بخش های داخل ماشین ظرفشویی و سبد و غیره را با آب داغ کامل شستشو دهید.

سرکه و سودا دشمن بوی بد ماشین ظرفشویی

شستشوی سبد ماشین ظرفشویی

از دیگر روش های از بین بردن بوی ماشین ظرفشویی سامسونگ، ال جی و غیره، تمیز کردن و شستشوی سبدها می باشد. سطح روی سبدهای ماشین ظرفشویی با تکه های باقی مانده از مواد غذایی انباشته شده و به همین دلیل به مرور بوی بدی میگیرند. این بو مخصوصا بعد از خیس شدن سطح سبد بیشتر شده و در فضا پخش میشود. سبدها را از جای خود خارج کنید و با آب و مواد شوینده کاملا شستشو داده و هرگونه جرم روی آنها را تمیز و سپس در جای خود قرار دهید.

دیگ ماشین ظرفشویی را ضدعفونی کنید

برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی به هیچ عنوان نباید از دیگ غافل شوید. گوشه های مخزن یا دیگ ماشین ظرفشویی، سقف و کف آن از دیگر بخش هایی می باشد که مواد غذایی و مواد شوینده و چربی ها در آن انباشته شده و تشکیل جرم می دهند. با آب گرم، مواد شوینده و دستمال تمام بخش های دیگ را تمیز کنید و سپس برای چند ساعت درب را باز بگذارید تا نم و رطوبت کاملا خشک شود.

راه های جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی

اگر از آن دسته افراد هستید که به پیشگیری بهتر از درمان است اعتقاد دارید، با چند ترفند ساده می توانید ماشین ظرفشویی همیشه تمیز و خوشبو داشته باشید. این روش ها عبارتند از:

  • سعی کنید همیشه بعد از اتمام برنامه شستشو، داخل دیگ و لاستیک دور درب و بازوهای آبپاش را با دستمال خشک کنید.
  • به صورت دوره ای و مرتب فیلتر تخلیه را تمیز کنید تا جرم نگیرد.
  • بوگیر استفاده کنید. یکی از کاربردی ترین بوگیرهای ماشین ظرفشویی، جوش شیرین می باشد. مقدار کمی جوش شیرین را درون ظرف بریزید و روی سبد ماشین ظرفشویی خاموش قرار دهید. این روش آسان باعث میشود بوی بد جذب جوش شیرین شود!
  • سرویس دوره ای را فراموش نکنید. با سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی توسط تعمیرکار اسنداد و جرم گرفتن بازوها، فیلتر و شلنگ تخلیه خیلی زود تشخیص داده شده و می توانید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.
  • سعی کنید بعد از شستشوی ظروف درب دستگاه باز باشد. با باز گذاشتن درب رطوبت از بین رفته و باکتری ها رشد نمی کنند.
  • از مواد شوینده با کیفیت استفاده کنید.

سخن آخر برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

بر اساس آنچه در طول متن به آن اشاره شد، برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کافیست تمام بخش های مختلف آن از جمله فیلتر تخلیه، شلنگ تخلیه، دیگ، بازوهای آبپاش، سبدها کاملا شستشو داده شده و تمیز شوند. علاوه براین، با استفاده از کمی جوش شیرین به عنوان بوگیر می توانید فضای درون ماشین ظرفشویی را همیشه خوشبو نگهدارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا