تبلیغات

امن‌ترین سقف‌های ساختمانی

چکیده : اگر به دنبال سقفی امن برای ساختمان خود هستید این مقاله را از دست ندهید! سقف تیرچه بلوک و تیرچه یونولیت از پر استفاده ترین سقف‌های ایران هستند اما کدام بهتر است؟
در حال حاضر امنیت و مقاومت مصالح ساختمانی اهمیت بسیار زیادی برای دیگران دارد و به همین علت است که مهندسان در تلاش‌اند که تا جایی که امکان دارد از مصالح باکیفیت در ساختمان‌سازی استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ناحیه اسکلت‌بندی در ساختمان سازی، سقف آن ساختمان است.

بهترین سقف برای ساختمان
سه مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در ساخت و انتخاب نوع سقف باید در نظر گرفت عبارت‌اند از :

  1. داشتن مقاومت و پایداری در مقابل نیروهای وارده
  2. عایق بودن در برابر رطوبت
  3. مقاوم بودن در برابر آتش‌سوزی، گرما و سرما

در ادامه به برسی چند نوع سقف میپردازیم!

تیرچه یونولیت

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین سازه‌ها، تیرچه یونولیت است. همانطور که از نام این سقف پیدا است، مواد به کار رفته در ساخت آن، ترکیبی از تیرچه، بلوک سفالی و بلوک سیمانی است. این نوع سقف یکی از رایج‌ترین نوع سقف در ساختمان‌سازی است.

یکی از مشکلات موجود در ساختمان‌سازی این است که اکثر اوقات مصالح ساختمان‌سازی تحمل نیروهای کششی را ندارند و از این رو استفاده از بتن و مصالح مشابه آن نیز کمکی نمی‌کند، به همین دلیل، معمولا برای جبران این مسائل از مقدار زیادی فولاد استفاده می‌شود.

سقف تیرچه یونولیت
در حال حاضر نیز استفاده از بلوک‌های یونولیتی جایگزین بتن‌های کششی شده است. یکی از مزایای مهم استفاده از یونولیت صرفه جویی در هزینه است.

ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت

عایق بودن یکی از مهمترین ویژگی های این نوع سقف(تیرچه یونولیت) است. در صورت استفاده از این نوع سقف، کمترین میزان حرارت و صدا انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه سقف تیرچه یونولیت یک عایق صدا و حرارت خارق‌العاده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت، مورد استفاده قرار گرفتن آن در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت بلوک‌های سقفی و پانل سه بعدی است.
یکی دیگر از ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت مورد استفاده قرار گرفتن آن در سردخانه ها، انواع مختلف یخدان و یخچال‌های صنعتی است.

اجزای سقف تیرچه یونولیت

1- تیرها
تیرها یکی از اجزای سقف تیرچه یونولیت هستند که از آن به دلیل قرار دادن تکیه‌گاه برای تیرچه ها استفاده می‌شود. تیرها در دو نوع ساخته می‌شوند که عبارت‌اند از :

  • تیرهای فولادی
  • تیرهای بتنی

در واقع تیرها بار سقف را به ستون ها منتقل می‌کنند و در اصل اسکلت سازه را ایجاد می‌کنند.

2- تیرچه ها
دومین اجزای سقف‌های یونولیتی، تیرچه است. تیرچه همانطور که از نامش آشکار است، از تیر کوچک تر بوده، به همین دلیل نقش تیرهای فرعی را در سقف های تیرچه یونولیتی انجام می‌دهد. در واقع در فاصله ی مشخصی از یک دیگر قرار گرفته و در بین آنها یونولیت جاگذاری می‌شود.

3- یونولیت‌های سقفی
یکی از آلمان‌های مهم در تیرچه یونولیت، یونولیت‌های سقفی هستند. این مواد در بین تیرچه‌ها جاگذاری شده و به طور کلی نقش پر کننده را دارند.

4- ژوئن
این قطعه در واقع میلگردهایی عرضی شکل هستند که به صورت عمود بر تیرچه ها قرار می‌گیرند. به طور کلی نقش ژوئن، ایجاد انسجام بیشتر در سقف ها است. گاهی هنگام راه رفتن، در کف ساختمان‌های احساس لرزش می‌کنید، با به کار بردن ژوئن در ساخت، می‌توان جلوی این لرزش را گرفت.

5- اتکا
اتکا یک میلگردی هندسی شکل است که به صورت یک طرفه و دو طرفه تولید می‌شود. وقتی که این میلگرد به صورت یک طرفه باشد، یک سر آن به اندازه شصت سانت از سر تیرچه، وارد آن می‌شود و آن سر دیگر آن به دور تیر کلاف می‌گردد. در صورتی که این میلگرد دو طرفه باشد، هر دو سر آن به اندازه شصت سانت در درون تیرچه قرار می‌گیرد.

6- خاموت
از این قطعه در جهت افزایش بهبود و پیوستگی اتصالات تیر به ستون در انواع سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

7- آرماتور حرارتی
آرماتورها همانند ژئون‌ها در پایان کار عمود بر تیرچه‌ها جا گذاری می‌شوند. (به صورت موازی)

سقف تیرچه بلوک

یکی از انواع بسیار رایج سقف در ایران، سقف‌های تیرچه بلوک است. این نوع سقف امروزه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از جمله کوچک یا بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر این سقف، تیرچه دال است. سقف‌های تیرچه بلوک در دسته دال‌های یک طرفه قرار گرفته است. تیرچه بلوک دارای اجزایی است که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • تیرچه
  • بلوک
  • بتن بالا یا درجا (در بالای سقف جای دارد)

سقف تیرچه بلوک

بتن‌های مورد استفاده در این نوع سقف در بالای سقف قرار می‌گیرد و سبب اتصال تیرچه‌ها می‌شود. اتصال تیرچه‌ها توسط بتن باعث می‌شود که کار به صورت یکپارچه پیش رود. بلوک‌های مورد استفاده در تیرچه بلوک یکی از انواع زیر است:

  • بلوک سیمانی
  • بلوک سفالی
  • یونولیت (بلوک پلی استایرن)

مزایا سقف تیرچه بلوک عبات اند از :

  1. داشتن مقاومت بالا در مقابل نیروی جانبی
  2. جلوگیری کننده از لرزش و بهتر توزیع کردن بار
  3. دارای خاصیت عایق صدا و حرارت به علت استفاده از بلوک‌های تو خالی
  4. کم بودن میزان مصرف فولاد در مقایسه با میزان باری که حمل می‌شود
  5. به سبب حذف بتن در قسمت کششی و جایگزین کردن بلوک به جای آن، در مصرف بتن صرفه جویی می‌شود
  6. صرفه جویی شدن در قالب زیر سقف نیبت به دال بتنی
  7. کم شدن نیروی انسانی مورد نیاز به دلیل ساخت تیرچه و بلوک در کارخانه

معایب سقف تیرچه بلوک عبارت اند از :

  1. امکان شکستن پارچه تیرچه وجود دارد.
  2. بیشترین مقدار دهانه‌ای که می‌توان با این نوع سقف تحت پوشش قرار داد، 8 متر است.
  3. نسبت به سقف‌‍‌های دال بتنی و کامپوزیت صلبیت کافی ندارد.

سقف تیرچه کرومیت

سقف‌های کرومیت در واقع یک نوع از سقف‌های تیرچه بلوک است که در تولید آن از تیرچه‌های کرومیت (فلزی) استفاده می‌شود. این تیرچه‌های فلزی جان باز هستند.

در سازه‌های فولادی از کرومبت استفاده می‌شود و جزو سقف‌های جدید به حساب می‌آید. سقف‌های کرومیت دارای مقاومت و یکپارچگی بالایی هستند. در مقایسه با سقف‌های دیگرف سقف کرومیت دارای مزایای بیشتری است که به همین علت از آن در سازه‌های مختلفی استقاده می‌کنند.

خرید تیرچه از تیرچه پایدار

از آنجایی که تیرچه نقش بسزایی در امنیت ساختمان دارد، بهتر است تشخیص و انتخاب آن را در اولویت قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبری مثل فروشگاه تیرچه پایدار انتخاب و خریداری نمایید. قیمت تیرچه باکیفیت در فروشگاه ما به طور شفاف وعادلانه به شما عزیزان نمایش داده می‌شود. برای خرید و ثبت سفارشات خود با شماره ‌02122870976 تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. یکی از تولید کنندگان برتر تیرچه شرکت پایدار هست و بنظرم بعد از اون تیرچه پرتو کیفیت خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا