طراحی دکوراسیون اتاق کودکطراحی دکوراسیون داخلی

بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی (ترکیب رنگ اتاق بچه)

رنگ اتاق کودک از مهم ترین و اصلی ترین مواردی می باشد که در زمان خرید وسایل آن باید مد نظر داشت، چون ارتباط مستقیم با احساسات و عواطف و میزان تمرکز آنها دارد. به طوریکه در علم روانشناسی تاکید بسیار زیادی بر آن شده و با انتخاب صحیح ترکیب رنگ های اتاق خواب می توان تاثیر مطلوبی بر روی میزان تمرکز ذهن، کنترل هیجانات و ایجاد انرژی کودکان ایجاد نمود. در این بخش از مطالب دکوراسیون اتاق کودک دکونیوز در ادامه مناسب ترین طرح و ترکیب رنگ اتاق بچه برای دیوار و وسایل را معرفی و آنها را از نظر علم روانشناسی بررسی خواهد نمود.

رنگ اتاق خواب کودک

روانشناسی رنگ اتاق کودک

از نظر روانشناسی رنگ اتاق کودک تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتارهای کودک دارد. رنگ ها می توانند احساسات را برانگیخته کرده یا در خاموش و کنترل کردن رفتارهای آنها موثر باشند. مثلا برای اتاق کودکان بیش فعال، پرخاشگر یا کودکانی که دچار اختلال در خواب هستند، استفاده از رنگ های محرک مانند قرمز توصیه نمی شود. روانشناسی معتقد است که اختلالات رفتاری کودکان را می توان تا حد زیادی با کمک رنگ ها کنترل کرد. بررسی ها نشان داده که رنگ ها بر روی رشد تفکر، خلاقیت و ذهن کودکان نیز تاثیر گذار می باشد. به همین دلیل است که در دکوراسیون داخلی اهمیت ویژه ای به رنگ ها داده میشود.

انتخاب مناسب ترین رنگ اتاق کودک

برای رنگ آمیزی اتاق کودک علاوه بر توجه به زیبایی، لازم است به فاکتورهای دیگری از قبیل تاثیر آن بر میزان روشنایی و بزرگ تر دیده شدن اتاق و همچنین تاثیر آن بر روحیات بچه توجه شود. با توجه به اینکه اغلب خانه های آپارتمانی در حال حاضر با محدودیت متراژ در اتاق ها مواجه هستند، لذا بهتر است از رنگ های تیره تا حد امکان برای اتاق بچه ها کمتر استفاده شود.

رنگ مناسب اتاق کودک

علاوه براین، برای زیباتر شدن محیط و همچنین ایجاد تعادل از نظر احساسات و هیجانات، بهتر است به قوانین انتخاب رنگ در دکوراسیون عمل شود. چون بر اساس این قوانین در نهایت باید بتوانید ترکیب ایده آل و استانداردی از رنگ های سرد و گرم را برای رنگ دیوار اتاق کودک یا سایر وسایل موجود در محیط انتخاب کنید. جنسیت و شرایط روحی بچه ها نیز در این انتخاب ها بسیار مهم می باشد و به عنوان مثال، اگر کودک بیش فعال دارید، قطعا رنگ قرمز نمی تواند گزینه خوبی برای اتاق خواب آنها باشد.

رنگ اتاق بچه

40 مدل اتاق کودک طوسی آبی را ببینید!

رنگ اتاق نوزاد

والدینی که در حال خرید سیسمونی و دکوراسیون اتاق نوزاد هستند با چالش رنگ اتاق نوزاد روبرو می شوند. رنگ اتاق نوزاد از نظر روانشناسی تاثیر زیادی بر روی جسم و روح او دارد، به طور مثال استفاده از رنگ نارنجی می تواند بر روی اشتهای نوزاد تاثیر مثبت بگذارد. اگر نوزاد بی اشتها باشد یا بیش از حد نیاز می خوابد، با این دو رنگ می توان بر این مشکل غلبه کرد. رنگ زرد برای اتاق نوزادی که بیقرار بوده و یا بیش از حد گریه می کند، اصلا مناسب نیست. در نتیجه رنگ و تم اصلی اتاق نوزاد را باید با توجه به ویژگی های او بعد از تولد انتخاب کنید. قبل از تولد استفاده از رنگ های سبز، سفید یا خاکستری را به شما پیشنهاد می دهیم.

بهترین رنگ های گرم برای اتاق کودک

همان طور که می دانید رنگ ها بر اساس حسی که در افراد ایجاد می کنند به دو گروه سرد و گرم تقسیم بندی میشوند. به مجموعه رنگ هایی که در طیف قرمز قرار دارند از قبیل زرد، زرد-نارنجی، قرمز-نارنجی و قرمز رنگ های گرم گفته میشوند که همگی باعث تحریک هیجانات میشوند. به همین دلیل لازم است در انتخاب آنها به عنوان رنگ دیوار اتاق کودک کاملا آگاهانه عمل کنید، چون می تواند به شدت بر افزایش انرژی و حتی در برخی از مواقع خشم و عصبانیت آنها تاثیرگذار باشد. از بهترین ترکیب رنگ های گرم برای اتاق بچه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ گرم اتاق بچه ها

رنگ نارنجی برای اتاق خواب کودک

یکی از پرطرفدارترین رنگ های گرم نارنجی می باشد که از ترکیب زرد و قرمز به دست آمده و در طیف های روشن و تیره در دکوراسیون میشود. از جمله طیف رنگ های نارنجی می توان به قرمز نارنجی، طلایی، نارنجی تیره و همچنین کهربایی اشاره کرد. استفاده از نارنجی برای رنگ اتاق بچه باعث میشود تا انرژی و هیجان در آنها تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند.

رنگ نارنجی اتاق کودک از نظر روانشناسی

علاوه براین، لازم است بدانید که نارنجی به شدت برای افزایش تمرکز ذهن تاثیرگذار بوده و باعث میشود تا حافظه کودکان تقویت شود. در تصلویر زیر نمونه هایی از رنگ آمیزی اتاق کودک با نارنجی و مکمل های آن را می توانید مشاهده کنید. پیشنهاد می کنیم حتما از این رنگ در کنار رنگ های مکمل استفاده شود تا از میزان خشم و عصبانیت بچه ها در این فضا کاسته شود.

ترکیب رنگ نارنجی برای اتاق کودکان

30 مدل اتاق کودک طوسی سفید جذاب و دوست داشتنی را از دست ندهید!

رنگ اتاق کودک لیمویی و زرد

زرد از دیگر رنگ های گرم می باشد که می توان در کنار رنگ های خنثی و سرد استفاده و به ترکیب خوبی با آنها دست پیدا کرد. از مهم ترین ویژگی های این رنگ ها این است که به دلیل تاثیراتی که بر فعال شدن نیمکره چپ مغز ایجاد می کند، حافظه تقویت شده و این می تواند برای کودکان بسیار مناسب باشد. علاوه براین، کودکانی که در اتاق آنها از رنگ لیمویی و زرد استفاده میشود به مرور می توانند به قدرت تصمیم گیری بالاتری دست پیدا کنند. اما توجه داشته باشید که استفاده از رنگ زرد روشن به مقدار زیاد برای اتاق بچه ها باعث تحریک چشم و ایجاد عصبانیت در آنها میشود.

در تصاویر زیر ترکیب رنگ زرد با سایر رنگ ها را برای اتاق کودکان می توانید مشاهده کنید.

رنگ زرد اتاق کودک

روانشناسی رنگ زرد اتاق کودک

کلیک کنید و 40 مدل اتاق کودک طوسی زرد را ببینید و ایده بگیرید

رنگ صورتی در اتاق کودک

صورتی نماد آرامش و عشق و همچنین انرژی زنانه می باشد و به همین دلیل است که اصلی ترین رنگ برای وسایل دخترانه به شمار می رود. این رنگ دارای طیف هایی همچون گلبهی، صورتی چرک و تیره و روشن می باشد که استفاده از آنها به مقدار استاندارد می تواند باعث ایجاد آرامش در اتاق دختر بچه ها شود. با توجه به اینکه می توان این رنگ را به عنوان رنگ خنثی در نظر گرفت، لذا ترکیب های متنوعی با رنگ های گرم و سرد از آن در اتاق بچه ها کاربرد دارد. نمونه هایی از عکس های اتاق کودک با رنگ صورتی را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

اتاق خواب صورتی کودک

روانشناسی رنگ صورتی اتاق بچه

اتاق صورتی روشن کودک

رنگ صورتی طوسی اتاق بچه

40 مدل اتاق کودک طوسی صورتی را ببینید!

اتاق خواب کودک قرمز

قرمز نماد هیجان و تحرک و انرژی می باشد و به همین باید دقت زیادی در استفاده از آن برای دیوار اتاق بچه و سایر وسایل داشته باشید. این رنگ به همان اندازه که می تواند باعث شور و هیجان در بچه ها شود و انرژی آنها را برای انجام کارها افزایش دهد، استفاده زیاد از آن منجر به ایجاد خشم و عصبانیت در آنها خواهد شد. لذا بهتر است از این رنگ به مقدار کم در کنار رنگ های سرد و خنثی استفاده شود. چند نمونه و مدل ایده آل برای اتاق بچه ها با رنگ قرمز را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

اتاق خواب قرمز کودک

اتاق خواب قرمز رنگ برای کودک

رنگ قهوه ای برای اتاق کودک

قهوه ای از جمله رنگ های گرم و خنثی می باشد که طیف هایی مانند بژ، شکلاتی و قهوه ای روشن و تیره را شامل میشود. این رنگ ها در حالت کلی هر چه روشن تر باشند آرامش بیشتری را در افراد ایجاد می کنند. اما استفاده زیاد از آنها مخصوصا اگر طی تیره داشته باشند، باعث کوچکتر شدن فضا و همچنین احساس غم در بچه ها میشود. لذا پیشنهاد می کنیم از قهوه ای در کنار رنگ های کرم و روشن به مقدار کم و پراکنده در فضای اتاق خواب کودک استفاده شود.

اتاق خواب قهوه ای کودک

بهترین رنگ های سرد اتاق کودک

گروه دیگری از رنگ های پرکاربرد برای رنگ دیوار و سایر بخش ها در اتاق کودکان، رنگ های سرد می باشند که همگی طیف رنگ آبی هستند. از مهم ترین ویژگی های این رنگ ها می توان به ایجاد احساس آرامش و کاهش ضربان قلب و سرعت تنفس اشاره کرد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که رنگ های سرد برای اتاق بچه ها اگر به مقدار زیاد و نادرست استفاده شوند، به مرور می توانند منجر به بی حالی و احساس غمگینی شود. از بهترین رنگ های سرد برای اتاق خواب کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ های سرد اتاق کودک

رنگ آبی برای اتاق خواب پسر بچه

طیف رنگی آبی شامل آبی فیروزه ای، کاربنی، آسمانی و نیلی و همچنین سورمه ای است که همگی به عنوان بهترین رنگ اتاق پسرانه شناخته شده هستند. این رنگ احساس آرامش بسیار خوبی را در افراد ایجاد می کند، اما بهتر است از ترکیب آنها در کنار رنگ های خنثی از قبیل خاکستری جلوگیری شود، چون انرژی و هیجان را به شدت کاهش می دهند. در مقابل، استفاده از آن در کنار رنگ های گرم با رعایت استانداردها می تواند فضای ایده آلی را مخصوصا برای اتاق پسرانه ایجاد کنند.

رنگ آبی اتاق بچه

ترکیب رنگ آبی برای اتاق کودکان

ترکیب آبی لیمویی اتاق کودک

رنگ سبز برای اتاق کودک

سبز یکی از پرطرفدارترین رنگ های سرد می باشد و طیف زیتونی، یشمی، زمردی، روشن و تیره را شامل میشود. از این رنگ می توان برای اتاق دختر و پسر استفاده کرد تا استرس را در آنها کاهش داد. شاید برایتان جالب باشد که اگر کودکان دارای علائم آلرژی است، این رنگ در اتاق خواب او می تواند باعث کاهش این علائم شود. علاوه براین، این رنگ تاثیر مثبت بر قدرت تمرکز داشته و برای فضای مطالعه آنها بسیار مناسب است. چند نمونه از ترکیب رنگ سبز را برای اتاق خواب بچه ها می توانید در ادامه مشاهده کنید.

اتاق سبز کودک

اتاق سبز رنگ برای کودک

اتاق سبز صورتی کودک

رنگ سبز اتاق کودک از نظر روانشناسی

رنگ سفید اتاق خواب بچه ها

سفید نماد پاکی و آرامش می باشد و به خوبی می توان از آن در کنار رنگ های گرم و سرد استفاده کرد. این رنگ برای اتاق نوزاد و کودک پسر و دختر کاربرد داشته و اهمیت زیادی در ترکیب رنگ اتاق خواب بزرگسالان نیز دارد.

رنگ سفید اتاق کودک

اتاق خواب کودک بنفش

بنفش از دیگر رنگ هایی می باشد که استفاده از آن برای دکوراسیون رواج زیادی دارد. به عنوان مثال، ترکیب بنفش و طوسی در دکوراسیون بسیار زیاد است، اما برای اتاق کودکان کمی باید محتاطانه عمل کرد. چون طیف تیره بنفش باعث از بین رفتن آرامش در کودکان میشود و در مقابل، رنگ های روشن آن می تواند خلاقیت را در ذهن بچه ها القا کند. چند نمونه از ترکیب رنگ بنفش برای اتاق خواب بچه ها در ادامه ارائه شده است.

اتاق خواب کودک بنفش

ترکیب رنگ طوسی اتاق بچه ها

طوسی که یکی از رنگ های خنثی به شمار می رود، در کنار رنگ هایی از قبیل صورتی روشن و زرد و بنفش می توانند ترکیب خوبی را ایجاد کنند. توجه داشته باشید که از نظر روانشناسی استفاده از این رنگ برای اتاق کودک اگر صورت تک رنگ یا سایه روشن و تیره باشد، غم و افسردگی را می تواند در آنها ایجاد کند.

اتاق خواب کودک طوسی

اتاق کودک طوسی رنگ

رنگ صورتی خاکستری اتاق بچه

رنگ اتاق بچه

برای انتخاب رنگ مناسب اتاق کودک باید قبل از سلیقه به رفتارهای او توجه کرد. روانشناسی رنگ اتاق کودک به شما کمک می کند تا بهترین رنگ را انتخاب کرده و در دراز مدت شاهد نتایج مثبت  استفاده از رنگ ها باشید. برای رشد فکری و خلاقیت ذهنی کودک یا کنترل خشونت و یا هر رفتار غیر عادی و اغراق آمیزی می توانید رنگ ها را به عنوان یک درمانگر مورد استفاده قرار دهید. برای کودکانی که بیقراری داشته یا دچار پرخاش می شوند استفاده از رنگ های سرد و آرام بخش مانند آبی و سبز مناسب می باشد. کودکان گوشه گیر و بیش از حد آرام را با رنگ زرد، نارنجی و قرمز به شوق و هیجان بیاورید. استفاده از رنگ های گرم و محرک مانند قرمز و نارنجی برای اتاق کودکانی که جنب و جوش بالایی دارند کار اشتباهی می باشد.

رنگ دیواراتاق کودک

دیوار به عنوان تاثیرگذارترین عنصر در دکوراسیون می باشد. انتخاب درست و اصولی رنگ اتاق خواب کودک در روانشناسی بسیار تاکید می شود. این رنگ باید با توجه به علاقه، خلقیات، سن و جنسیت کودک انتخاب شود. از آنجا که رنگ دیوار اتاق کودک بیشترین فضا را به خود اختصاص می دهد، به همین ترتیب از درجه اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. بهتر است رنگ اصلی که تایید شده روانشناسی، زیبایی شناسی و خود کودک می باشد را بر روی دیوارها اجرا کرده و رنگ های انتخابی بعدی را در اکسسوری ها و دیگر قسمت های اتاق مورد استفاده قرار دهید.

رنگ اتاق بچه اسپرت

رنگ اتاق بچه اسپرت از بین رنگ های تیره و خنثی انتخاب می شود. اتاق اسپرت بچه وسایل فانتزی زیادی نداشته و اغلب به سمت سادگی گرایش دارد. رنگ اتاق کودک پسر اسپرت اغلب سورمه ای بوده و تم های ورزشی زیاد در آن به چشم می خورد. در اتاق پسر اسپرت رنگ خاکستری و طرح های ماشین نیز مورد توجه و استفاده قرار می گیرد .تم های ورزشی برای اتاق اسپرت دخترانه نیز به وفور انتخاب می شود.

جدیدترین ترکیب رنگ اتاق کودک

ترکیب رنگ اتاق بچه ها

ترکیب رنگ اتاق کودکانه

ترکیب رنگ اتاق خواب کودکانه

ترکیب رنگ اتاق خواب بچه

ترکیب رنگ اتاق بچه

ترکیب رنگ برای اتاق بچه

 

نوشته های مشابه

‫17 نظرها

    1. سلام دوست عزیز. بهتره برای اتاق بچه ها از رنگ مشکلی کم استفاده بشه. رنگ اصلی رو میتونین سفید در نظر بگیرین و به مقدار کم از مشکی در کمد و سایر وسایل استفاده کنین

  1. ممنون از مطلب خوب و کاملتون مخصوصا اینکه ترکیب رنگ ها رو کامل گذاشتین و میتونیم برای ست کردن اتاق کودک استفاده کنیم

      1. سلام وقتتون بخیر پسر من دوست داره دیزاین اتاقش مرد عنکبوتی باشه ۵ سالشه من مرددم نمیخوام بچه رو سوق بدم به حرکات هیجانی و خطرناک ولی جایی هم خوندم که میگن باید هرچی بچه دوست داره اونو قبول کنیم نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایین کنزد

        1. سلام دوست عزیز
          استفاده از مرد عنکبوتی و بت من و موارد مشابه نمی تونه به تنهایی روی تحریک هیجانات خطرناک کودک موثر باشه. می تونین با در نظر گرفتن علایق کودک و رعایت اصول روانشناسی در روش تربیت به نتیجه ایده آلی دست پیدا کنین.

    1. سلام فهیمه عزیز
      برای کودکان بیش فعال تا حد امکان نباید از رنگ های زننده و پر انرژی مثل قرمز و نارنجی استفاده کنین و بهتره به سمت رنگ های خنثی و سرد گرایش داشته باشین

    1. برای اتاق کودک دوقلو باید خلاقیت میشه از ترکیب رنگ های دخترونه و پسرونه در کنار هم استفاده کنین. علاوه براین برخی از رنگ ها مثل سفید و زرد و قرمز برای دختر و پسر کاربرد دارن

  2. سلام وقت بخیر به نظر شما برای اتاق خواب مشترک دختر پسر رنگ لیمویی طوسی
    یارنگ لیمویی سبز مناسبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا