اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

بهترین کفپوش برای سیستم گرمایش از کف (نکات مهم در انتخاب)

با توجه به مدرن شدن سیستم گرمایی منازل باید به دنبال بهترین کفپوش برای سیستم گرمایش از کف باشید، چون تمام انواع کفپوش مقاومت کافی در برابر حرارت را ندارند. کفپوش مناسب این سیستم باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و در مجاورت گرما از خود گاز خطرناکی متصاعد نکند. همان طور که می دانیم گرمایش از کف با دو روش خشک (جریان الکتریسیته) و روش آبی (بخار آب) انجام می شود. برای طول عمر بیشتر کفپوش و انتقال بهتر گرما باید پوششی را متناسب با روش گرمادهی (خشک یا آبی) انتخاب کرد. در این مطلب به بررسی بهترین کفپوش برای گرمایش از کف از لحاظ اقتصادی ، ایمنی و بهداشتی می پردازیم.

کفپوش مناسب گرمایش از کف

ویژگی های بهترین کفپوش برای سیستم گرمایش از کف

پوشش های به کار رفته برای کف ساختمان ها از نظر متریال و جنس و میزان مقاومت در برابر حرارت با هم متفاوت هستند. بر همین اساس تمام کفپوش ها را نمی توان برای ساختمان هایی که به سیستم گرمایشی از کف مجهز هستند به کار برد. به عبارت دیگر، لازم است چند ویژگی مهم در آنها وجود داشته باشد تا حرارت کف نتواند منجر به تخریب آنها شده و همزمان گرما نیز باید به خوبی از آنها عبور کند. مهم ترین ویژگی های کفپوش مناسب گرمایش از کف عبارتند از:

رسانای خوب حرارت

از آنجا که سیستم گرماده در زیر کفپوش قرار می گیرد، لذا این پوشش را باید از جنسی انتخاب کرد که مانند یک رسانای عالی عمل کرده و گرما را به سمت بالا و داخل اتاق انتقال دهد. عایق بودن پوشش در برابر حرارت مانع از عبور حرارت شده و کارایی سیستم تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

کفپوش روی سیستم گرمایش از کف

عدم فرسودگی و ترک در مجاورت گرما

برخی از کفپوش ها در مجاورت حرارت دچار تغییر شکل و رنگ شده و فرم و زیبایی خود را از دست می دهند. همچنین کفپوش هایی داریم که با چسب به کف اتاق وصل می شوند و در اثر حرارت چسب باز میشود. بنابراین کفپوش های چسبی مانند فوم و پی وی سی برای گرمایش از کف مناسب نمی باشند.

عدم تولید گازهای سمی در اثر گرم شدن

اگر در ساختار یک کفپوش مواد سمی یا فرمالدهید موجود باشد، حرارت به آزاد شدن این آنها کمک کرده و ممکن است باعث مسمومیت و آلرژی های تنفسی در افراد شود. قبل از انتخاب کفپوش برای سیستم گرمایش از کف باید این موضوع را نیز مورد بررسی قرار داد.

قطر کم و چگالی بالا

اگر کفپوشی که انتخاب می کنید قطر زیادی داشته باشد، انتقال حرارت به بالا به کندی صورت گرفته و هدردهی انرژی اتفاق خواهد افتاد. بهترین قطر برای کفپوش تا18 میلیمتر می باشد و بیشتر از آن مانع انتقال حرارت به طور کامل می شود. کفپوش مناسب از نظر چگالی نیز باید بالا باشد تا سرعت انتقال حرارت افزایش یابد.

کفپوش برای گرمایش از کف

نصب استاندارد کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف

کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف هر قدر هم عالی و استاندارد باشد اگر به صورت درست و اصولی نصب نشود، انتقال حرارت به بالا را به خوبی انجام نخواهد داد. بنابراین بسیار مهم است که نصب را به نیروهای متخصص بسپارید و از شرکت های معتبر کمک بگیرید.

معرفی بهترین کفپوش برای گرمایش از کف

با توجه به ویژگی های گفته شده در ادامه این مطلب به معرفی چند کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف می پردازیم:

سرامیک، کفپوش برای سیستم گرمایش از کف

سرامیک یکی از بهترین کفپوش ها برای سیستم گرمایش از کف محسوب می شود. این کفپوش از قطر مناسبی برخوردار بوده و به خوبی حرارت را به بالا انتقال می دهد. سرامیک در ترکیبات خود هیچ ماده ی سمی یا آلرژی زایی نداشته و به همین دلیل در مجاورت گرما گازی از آن متصاعد نمی شود. مقاومت این کفپوش در برابر گرما بالا بوده و دچار ترک خوردگی نمی شود.
سرامیک برای سیستم گرمایی خشک و آبی مناسب می باشد. یکی دیگر از دلایلی که این کفپوش برای سیستم گرمایی بیشتر انتخاب می شود، تنوع بسیار بالای آن در طرح، رنگ و ابعاد می باشد.

سرامیک، کفپوش برای سیستم گرمایش از کف

کفپوش سنگ

یکی دیگر از کفپوش های بسیار عالی برای سیستم گرمایش از کف، سنگ ها هستند. سنگ ها از نظر بافت و ماهیت شباهت بسیار زیادی به سرامیک دارند و به خوبی گرما را به اطراف انتقال می دهند. باید توجه داشت سرامیک و سنگ های با قطر بالا متناسب با این سیستم نبوده و باید ازانتخاب کفپوش های با قطر بالاتر از 18 میلیمتر خودداری کرد. هرچه ضخامت و قطر کفپوش از 18 میلیمتر بالاتر برود به همان نسبت انتقال گرما از کف به داخل منزل کم می شود.

پارکت چوبی

از بین پارکت چوبی و کفپوش های چوبی، کفپوش هایی که از چگالی بالاتری برخوردار هستند برای سیستم گرمایش از کف به مدل خشک(الکتریسیته) مناسب می باشند. چوب به دلیل ماهیتی که دارد با رطوبت سازگار نبوده و به سرعت دچار فرسودگی می شود، بنابراین نباید از آن به عنوان کفپوش مکان هایی که گرمایش از کف به روش آبی دارند استفاده کرد.

لمینت

از کفپوش لمینت اگر دمای سیستم از 27 درجه بالاتر نرود می توان برای این محیط ها استفاده کرد. در غیر این صورت کفپوش دچار آسیب های جدی می شود.

کفپوش لمینت برای سیستم گرمایش از کف

ساروج

این متریال مخلوطی از آهک و خاک رس بوده و در گذشته به عنوان دیوارپوش مورد استفاده قرار می گرفته، رسانای خوبی برای انتقال حرارت می باشد. ساروج در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته بنابراین برای هر دو سیستم گرمایش(خشک و آبی) مناسب می باشد.

نحوه ی نگهداری از کفپوش روی سیستم گرمایش از کف

  • بعد از اینکه کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف انتخاب و نصب شد، باید توجه داشته باشید که تا 24 ساعت سیستم گرمایش از کف را روشن نکنید.
  • بعد از 24 ساعت که سیستم گرمایش از کف را روشن کردید، دما را بلافاصله بالا نبرید. دما باید به مرور و هر روز چند درجه بالاتر برده شود تا زمانی که به دمای دلخواه و مناسب برسد.
  • استفاده از فرش و موکت های ضخیم بر روی کفپوش توصیه نمی شود.
  • برای پایین آوردن دما نیز مانند بالا بردن آن رفتار کرده و به تدریج و در طی چند روز دما را تا حد دلخواه پایین بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا