اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش پارکت چیست؟ (مزایا، معایب انواع پارکت چوبی )

کفپوش پارکت چوبی یکی از رایج ترین انواع کفپوش برای محیط های مسکونی، اداری و تجاری می باشد که زیبایی، دوام و قیمت مناسب را با هم تلفیق کرده است. با توجه به کاربرد بسیار گسترده کفپوش های چوبی در چند سال اخیر و سوال و ابهاماتی که ممکن است در انتخاب آنها وجود داشته باشد، در این مطلب نگاه جامعی به آن خواهیم داشت. ما در مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به معرفی انواع پارکت چوبی، مزایا و معایب پارکت چوبی بامبو، بلوط، راش و غیره و هر آنچه که باید درباره آن بدانید خواهیم پرداخت.

کفپوش پارکت چیست؟

پارکت (parchet) واژه ای فرانسوی به معنای فضای کوچک می باشد که در دنیای طراحی دکوراسیون داخلی نامی آشنا و پرکاربرد است. پارکت به کفپوش هایی از جنس چوب گفته میشوند که بالاترین سازگاری را با محیط زیست داشته و طرح و رنگ های آنها کاملا طبیعی می باشد. این نوع کفپوش در اغلب مواقع از چوب درختان از قبیل کاج، صنوبر، راش، افرا، زبان گنجشک، گردو و بلوط و همچنین ترمووود تولید میشوند. با توجه به احساس گرما و صمیمیتی که چوب در هر فضایی به همراه دارد، لذا استفاده از پارکت های چوبی در دکوراسیون منزل و اتاق نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب و حتی محیط های کاری و اداری می تواند جو و فضایی خارق العاده را بسازد.

پارکت چوبی چیست

انواع پارکت چوبی از نظر ساختار

صنعت دکوراسیون بسیار گسترده بوده و هر یک از انواع کفپوش دارای زیرمجموعه های زیاد و متنوعی هستند و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در صنعت تولید پارکت های چوبی نیز با تنوع بالایی در انواع آن مواجه هستیم که می توان هر یک از آنها را با توجه به شرایط محیط مورد نظر و همچنین قیمت آنها انتخاب کرد. از کاربردی ترین انواع پارکت های چوبی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

کفپوش پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب (solid wood) یکی از بهترین و مرغوب ترین کفپوش های ساخته شده از چوب طبیعی می باشد که برخلاف سایر انواع پارکت لایه لایه نبوده و ساختاری یکدست دارد. به عبارت دیگر، پارکت های تمام چوب به صورت ورق های برش خورده از یک الوار یا قطعه چوب طبیعی تولید شده و دارای دوام و اسقامت بالایی در برابر ضربه می باشد. با توجه به اینکه کفپوش های تمام چوب از چوب های به اصطلاح سخت hard wood تولید میشوند، لذا پس از نصب نیز امکان ساب زدن آنها وجود داشته و می توان همیشه ظاهری صاف و یکدست را از آنها انتظار داشت.

پارکت تمام چوب

پارکت چوبی سه لایه (پارکت مهندسی شده)

برخلاف کفپوش های تمام چوب، در نوع پارکت های سه لایه که اصطلاحا به آنها پارکت های مهندسی شده (Engineered Wood) گفته میشود، ساختار کلی کفپوش از سه لایه مجزا تشکیل شده است. به طوریکه یکی از لایه ها از ترمووود بوده و ضخامتی حدود 3 سانت برای آن در نظر گرفته شده و دو لایه باقی مانده از چوب های طبیعی ساخته میشوند. به عبارت دیگر، لایه رویی از ترمووود، میانی از چوب های نرم و زیرین از چوب های سخت از قبیل صنوبر ساخته میشوند که در کنار هم می توانند استحکام خوبی را ایجاد نمایند. با توجه به اینکه پارکت های مهندسی شده دارای لایه رویی ترمووود هستند، در نتیجه می توان از آنها در محیط هایی از قبیل سرویش بهداشتی و آشپزخانه نیز استفاده کرد و نگران ایجاد قارچ و میکروب بر روی آنها نبود.

پارکت سه لایه مهندسی شده

انواع کفپوش پارکت چوبی از نظر نوع چوب

پارکت های چوبی بر اساس نوع چوب طبیعی به کار رفته در آنها دارای تنوع بالایی هستند. از رایج ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

پارکت چوبی ترموود

ترمووود نوعی چوب کاملا طبیعی می باشد که در اثر فرآیندهای حرارت دهی، ساختار سلولی آن با تغییراتی مواجه شده است. با ایجاد چنین تغییراتی در ساختار سلولی چوب، می توان آن را تا حد زیادی در برابر پوسیدگی و ترک و همچنین ایجاد قارچ مقاوم کرد. به همین خاطر در سالهای اخیر استفاده از این نوع چوب در صنعت دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کاربرد بسیار گسترده ای پیدا کرده است. پارکت ترمووود یکی از بهترین انواع کفپوش های چوبی هستند که به صورت تایل های جدا در محیط مورد نظر نصب شده و براحتی قابل جابه جایی هستند. علاوه براین، پارکت ترمووود در برابر ضربه، خراش، پوسیدگی، دما و رشد قارچ کاملا مقاوم هستند و دارای ظارهی فوق العاده زیبا و البته طبیعی می باشند.

پارکت ترمووود

پارکت چوبی بامبو

از دیگر انواع کفپوش چوبی می توان به پارکت بامبو اشاره کرد که جایگزین بسیار خوبی برای کفپوش های تمام چوب و مهندسی شده به شمار می رود. همان طور که از نام این نوع کفپوش مشخص است، ماده اولیه آن گیاه بامبو می باشد که براحتی پرورش یافته و قیمت بالایی ندارد. پارکت های بامبو بسیار زیبا و مقرون به صرفه بوده و با دستمال مرطوب می توان چهره آن را مانند روز اول تمیز و براق کرد. البته توجه داشته باشید که در ساختار پارکت های بامبو از فرمالدهید استفاده میشود که به شدت برای سلامت انسان مضر می باشد. لذا پیشنهاد می کنیم تنها انواع مرغوب و باکیفیت این محصول را خریداری کنید تا احتمال انتشار فرمالدهید در محیط تا حد مطلوب کاهش پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است که پارکت های بامبو در برابر رطوبت عایق نمی باشند و استفاده از آنها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه توصیه نمی گردد.

پارکت بامبو

پارکت چوب بلوط

یکی از رایج ترین و مقاوم ترین انواع پارکت چوبی، مجصولات تولید شده با چوب بلوط است. این کفپوش ها در برابر ضربه، نوسان دما، تاب برداشتن و خراشیدگی مقاومت بالایی دارند. به دلیل سختی و مقاومت بالای چوب بلوط، با قرار گرفتن پایه های میز و صندلی روی سطح پارکت فرو رفتگی ایجاد نمی شود. در کنار تمام مزایای متعدد، این پارکت ها دارای لکه های طبیعی در بافت هستند که نقطه ضعف به شمار می رود.

پارکت زبان گنجشک

از دیگر چوب های طبیعی بسیار مقاوم می توان به زبان گنجشک اشاره کرد که رنگ روشنی داشته و در دکوراسیون کاربرد گسترده ای دارد. پارکت های تولید شده با چوب درخت گنجشک مقاومت بالایی داشته و به ندرت دچار خراشیدگی و ترک و شکستگی می شوند.

پارکت چوب کاج

اگر به دنبال یکی از ارزان ترین انواع کفپوش پارکت چوبی هستید، مدل های تولید شده با چوب کاج گزینه مناسبی هستند. دلیل ارزان بودن این پارکت ها مقاومت پایین آنها است و در اثر ضربه و فشار به مرور دچار ترک و شکستگی می شوند.

پارکت چوب افرا

در میان چوب های طبیعی مورد استفاده در صنعت تولید کفپوش، افرا یکی از مقاوم ترین گزینه ها به شمار می رود. به طوریکه به این چوب درجه مقاومت 1450 جانکا داده شده است که رقم بالایی می باشد. چوب افرای به کار رفته در این کفپوش در دو گروه سخت و نرم دسته می شود که نوع سخت آن شامل افرا شکر و سیاه است.
پارکت افرا اغلب دارای رنگ بندی روشن بوده و تابش مستقیم نور خورشید باعث تغییر رنگ و خدشه دار شدن جلوه ظاهری آن نخواهد شد.

پارکت چوب راش

این نوع پارکت دارای رنگ متمایل به قرمز با رگه های کوتاه هستند و برای محیط های کلاسیک کاربرد زیادی دارند. قیمت ارزان و مقاومت مطلوب از ویژگی های مثبت پارکت راش محسوب می شود.

پارکت چوب راش

مزایا کفپوش پارکت چوبی

بدون شک هر یک از انواع کفپوش به صورت صد در صد مطلوب نبوده و علاوه بر نقاط مثبت، از ویژگی های منفی نیز برخوردار می باشند. به عنوان مثال، پارکت های چوبی دارای مزایایی به شرح زیر می باشند:

  • تنوع بسیار بالا از نظر نوع چوب، طرح، رنگ، قیمت و ساختار کلی
  • زیبایی و جلوه منحصر به فرد بخاطر استفاده از چوب های طبیعی در تولید آنها
  • شستشو و تمیز کردن آسان
  • برخورداری از ضخامت بالا و عدم پوسته پوسته شدن به مرور زمان
  • مقاومت بالای برخی از انواع پارکت های چوبی در برابر رشد میکروب و قارچ
  • مقاومت بالای برخی از پارکت ها در برابر ضربه و ترک خوردن
  • ترمیم آسان؛ تایل های آسیب دیده از این کفپوش ها براحتی از زمین جدا شده و قابل تعویض و ترمیم هستند

معایب کفپوش پارکت

علیرغم تمام مزایای فوق، لازم است بدانید که این نوع کفپوش دارای معایبی به شرح زیر نیز می باشند:

مقاومت پایین در برابر نم و رطوبت

یکی از اصلی ترین نقاط ضعف پارکت های چوبی، نفوذ نم و رطوبت به بافت آنها است. در نتیجه به مرور پارکت متورم شده و باد می کند. علاوه براین، نم و رطوبت به بافت پارکت آسیب جدی وارد کرده و باعث پوسیدگی و کاهش طول عمر آنها خواهد شد. به همین دلیل است که از این پوشش ها به عنوان کفپوش آشپزخانه استفاده نمی شود.

احتمال خراشیدگی کفپوش

با توجه به نوع چوب به کار رفته در پارکت میزان مقاومت در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی سطح آنها متفاوت است. با گذشت زمان بر روی این کفپوش ها خراشیدگی های جزئی و گاهی عمقی ایجاد شده و باعث کاهش درخشندگی آنها خواهد شد. البته برای حل این مشکل از ساب و لاک پارکت می توان استفاده کرد.

آموزش تعمیر خراشیدگی پارکت

سوختگی سطح کفپوش

متریال اصلی به کار رفته در این کفپوش ها چوب طبیعی یا مصنوعی است که هر دو در دمای بالا دچار سوختگی می شوند. در حالت کلی پارکت نیاز به مراقبت بالایی دارد، در غیر این صورت احتمال ایجاد لکه های قهوه ای به دلیل سوختگی وجود دارد. آموزش تعمیر پارکت سوخته را در مطالب قبل به صورت مرحله و گام به گام ارائه داده ایم و می توانید در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

از دیگر معایب پارکت می توان به تغییر رنگ در اصر تابش مستقیم با نور خورشید و گرد و غبار اشاره کرد. به همین دلیل توصیه می شود در محیط هایی که فاقد پرده هستند و نور خورشید مستقیم تابیده می شود از این کفپوش ها استفاده نشود. علاوه براین، قیمت نسبتا بالای پارکت نسبت به کفپوش پی وی سی و لمینت از دیگر نقاط ضعف آن به شمار می رود.

علت باد کردن پارکت لمینت

کاربرد کفپوش پارکت چوبی

به توجه به جلوه ظاهری زیباف میزان مقاومت در برابر نم و رطوبت و نوسان دما، پارکت های چوبی در محیط های مختلفی از ساختمان قابل استفاده هستند. برخی از موارد کاربرد این کفپوش ها عبارتند از:

  • استفاده در اتاق خواب: در اتاق خواب نم و رطوبت کمی وجود دارد و به همین دلیل به بافت کفپوش آسیب وارد نمی شود. لذا، اگر به دنبال یکی از بهترین انواع کفپوش برای اتاق خواب هستید، بدون شک پارکت یکی از انتخاب های مناسب است.
  • پوشش کف پذیرایی: پذیرایی یکی از مهم ترین بخش ها در هر منزل است و اغلب تلاش می کنند تا آن را شیک طراحی و دیزاین کنند. یکی از گزینه های مناسب برای کفپوش پذیرایی، پارکت چوبی در رنگ های روشن و تیره است.
  • پوشش کف اتاق کار: در محیط های کاری نیز می توان از پارکت برای پوشاندن کف استفاده کرد. متناسب با سبک دیزاین اتاق کار می توان رنگ پارکت را  انتخاب کرد. به عنوان مثال، اگر فضا مدرن است، بیشتر پارکت های رنگ روشن استفاده می شوند و برای فضای کلاسیک پارکت های قهوه ای تیره کاربرد دارند.

مزایا و معایب کفپوش چوبی

نکات مهم در انتخاب پارکت چوبی

تنوع بسیار بالا در انواع کفپوش پارکت گاهی اوقات باعث میشود انتخاب بهترین گزینه کار سختی باشد. در حالت کلی لازم است در انتخاب بهترین پارکت چوبی به چند مسئله مهم توجه داشته باشید که عبارتند از:

رنگ پارکت

برای محیط هایی با متراژ و نور کمتر، بهتر است رنگ های روشن را برای کفپوش انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ پارکت، علاوه بر متراژ فضا لازم است به رنگ دیوار و سقف نیز توجه شود. به عنوان مثال، در فضاهایی که دیوار و سقف تیره می باشند، بهتر است پارکت روشن انتخاب شود تا ارتفاع دیوارها بیشتر و فضا بازتر به نظر برسد.

نوع پارکت

هر یک از انواع معرفی شده برای کفپوش های چوبی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. لذا بهتر است با توجه به نوع محیط (مسکونی، اداری و تجاری)، میزات رفت و آمدها در محل، میزان نم و رطوبت، حضور کودکن و همچنین اشیای نوک تیز و غیره در محیط بهترین و مقاوم ترین نوع را انتخاب کنید.

تفاوت پارکت با لمینت

برند کفپوش

در حال حاضر کشورهای متعددی در صنعت تولید پارکت شناخته شده هستند و برندهای مختلفی در این زمینه وجود دارند. آلمان، روسیه، ترکیه و چین از جمله گزینه های تولیدکننده انواع پارکت می باشند. بهتر است در زمان انتخاب و خرید پارکت به برند و کشور تولید کننده توجه داشته باشید.

جمع بندی

انواع کفپوش پارکت چوبی از نظر نوع چوب طبیعی و مصنوعی و رنگ بندی دارای تنوع بالایی هستند و از رایج ترین آنها می توان به کفپوش های تولید شده با چوب کاج، راش، افرا، زبان گنجشک و گردوه اشاره کرد. از نظر تعداد لایه ها و ساختار نیز می توان آنها را به انواع تمام چوب و سه لایه با چوب های مهندسی شده تقسیم بندی کرد. در کنار جلوه ظاهری زیبا، قابلیت ترمیم و نصب آسان، این پوشش ها دارای نقاط ضعفی از قبیل مقاومت پایین در برابر نم و رطوبت، نوسان دما، تابش مستقیم نور خورشید هستند.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. پارکت چوبی مقاومت زیادی در برابر نم و رطوبت نداره و به همین دلیل برای فضای داخل ساختمان استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا