اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

چگونه کفپوش پلاستیکی را تمیز کنیم؟ (تمیز کردن کفپوش پی وی سی)

تمیز کردن کفپوش پلاستیکی یا پی وی سی pvc یکی از روش هایی است که به بالا بردن طول عمر آن و همچنین زیبایی همیشگی محیط کمک می کند. امروزه استفاده از کفپوش بسیار رایج شده و در این میان بیشترین طرفدار را کفپوش پلاستیکی یا پی وی سی دارد. این کفپوش به خاطر زیبایی، تنوع و مقاومت بالا در کنار قیمت مناسب طرفداران زیادی داشته و محبوب ترین کفپوش می باشد. برای اینکه طول عمر کفپوش پلاستیکی را بالاتر ببریم، باید از آن به خوبی نیز نگهداری کنیم. یکی از کارهای مهم در زمینه ی نگهداری، نظافت مداوم و اصولی کفپوش pvc می باشد. در ادامه این مطلب روش های آسان و عالی برای برق انداختن و تمیز کردن کفپوش وینیل یا لاستیکی با محلول های خانگی و دست ساز را معرفی خواهیم کرد.

نحوه تمیز کردن کفپوش پی وی سی

روش های تمیز کردن کفپوش پلاستیکی pvc

همان طور که می دانید در میان سایر انواع کفپوش ها، پلاستیکی یا وینیل مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب داشته و بنابراین برای نظافت آن هیچ جای نگران وجود ندارد، فقط باید نظافت را به صورت مداوم و هفتگی انجام داد. اگر به دنبال این هستید که چگونه کفپوش پلاستیکی را تمیز کنیم، می توان روش های نظافت و تمیز کردن کفپوش های پی وی سی یا پلاستیکی را به دو گروه کلی دسته بندی کرد که عبارتند از:

نظافت روزانه کفپوش pvc

یکی از بهترین کارها برای اینکه همیشه پوشش پی وی سی کف ساختمان تمیز و براق باشد، نظافت مداوم و روزانه آن است. کافیست با جارو و دستمال سطح آن را تمیز کنید تا هیچگونه لک و کثیفی برای مدت طولانی باقی نماند و چهره کفپوش را تغییر ندهد.

تمیز کردن دوره ای کفپوش پی وی سی با محلول های خانگی

به روش های ذیل می توان محلول های خانگی و استاندارد را تهیه نموده و نظافتی کاملا اصولی داشت. مراحل تمیز کردن و شستشوی کفپوش وینیل با محلول های خانگی عبارتند از:

  • در ابتدا اگر غذا یا هر ماده ی دیگری روی سطح ریخته، بلافاصله به وسیله ی جارو یا دستمال آن قسمت را تمیز کنید.
  • سپس با جارو تمام بخش ها را تمیز کنید تا گرد و غبار کاملا از بین برود.
  • سومین قدم استفاده از مواد شوینده و محلول هایی است که به کفپوش آسیبی وارد نکرده و کار نظافت را کامل و بدون نقص پیش ببرد. ما به شما استفاده از محلول آب و سرکه سفید را پیشنهاد می دهیم. این محلول علاوه بر برق انداختن کفپوش قادر است میکروارگانیسم هایی مثل باکتری، قارچ و کپک را نیز از بین برده، منزل و محل کار شما را ضد عفونی کند.
  • تمیز کردن کفپوش وینیل با سرکه سیب

کلیک کنید و آموزش تعمیر خراشیدگی پارکت را مطالعه کنید

نحوه تهیه محلول برای شستشوی کفپوش پلاستیکی

داخل یک ظرف 3.5 لیتر آب با یک لیوان سرکه سفید که معادل 150 سی سی می باشد را مخلوط کنید. از این محلول به دو روش می توان برای تمیز کاری استفاده کرد:

  • ابتدا این محلول را در اسپری ریخته و کم کم روی کفپوش pvc اسپری کنید و بلافاصله با تی روی آن قسمت بکشید. سپس با یک تی خشک یا دستمال، نم و رطوبت کفپوش را از بین ببرید.
  • در روش دوم محلول آب و سرکه را در تشت آماده کرده و تی را با این محلول خیس کرده و روی کف بکشید.

دقت کنید در طول مدت تی کشیدن مرتبا تی را شسته و آلودگی هایی را که جمع کرده را از بین ببرید و دوباره به محلول آب و سرکه آغشته کرده و فضای باقیمانده را تمیز کنید. اگر شستشوی تی در حین تمیز کاری را به خوبی انجام ندهید، فقط گرد و خاک کف را جابجا کرده و نتیجه ی نظافت خوب و رضایت بخش نخواهد بود.

نظافت کفپوش وینیل بسیار کثیف

اگر کفپوش پی وی سی خیلی کثیف شده است، ابتدا از محلول آب و صابون دست ساز طبیعی یا همان صابون کاستیل استفاده کنید. با استفاده از دستمال و تی آغشته به محلول صابونی تمام کثیفی ها را کاملا از بین ببرید. از آنجا که مواد صابونی بر روی کفپوش باقی می مانند، بعد از تمیز کردن و برداشتن آلودگی ها یکبار نیز تی آب و سرکه سفید را به منظور برداشتن باقی مانده ی صابون ها روی کفپوش پلاستیکی بکشید.

نظافت کفپوش وینیل بسیار کثیف

تمیز کردن لاک و جوهر از روی کفپوش پی وی سی

لاک ناخن و جوهر خودکار نیز از آلودگی های شدید محسوب شده که با محلول سرکه از بین نمی روند. برای تمیز کردن این موارد باید از الکل سفید استفاده کنید. استفاده از حلال های دیگر به پی وی سی و مواد پلاستیکی کفپوش آسیب وارد می کند. برای تمیز کردن ابتدا الکل سفید را روی یک دستمال ریخته و به آرامی روی لکه بکشید. توجه داشته باشید که نیاز به ساییدن شدید نیست و تماس کم بین دستمال و لک کافیست.

تعمیر پارکت سوخته را چطور در منزل انجام دهیم؟

تمیز کردن لکه غذا از کفپوش پلاستیکی با جوش شیرین

اگر ماده غذایی و چرب را دیر از روی پی وی سی تمیز کنید، جای چربی آن باقی مانده و ظاهری زشت به کفپوش می دهد. اما جای هیچ نگرانی نیست! برای این مشکل کافیست کمی جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کرده و با دستمال روی لک چربی بکشید.
جوش شیرین قدرت بسیار بالایی در تمیز کردن چربی داشته و سایر آلودگی های روی سطح را نیز از بین میبرد.

تمیز کردن کفپوش پلاستیکی با جوش شیرین

تمیز کردن لک کفپوش وینیل با روغن

یکی از روش های موثر برای اینکه همیشه سطح کفپوش های پلاستیکی براق و بدون لک و کثیفی باشد، استفاده از روغن جوجوبا می باشد. مقدار کمی از روغن را روی سطح مورد نظر قرار داده و با دستمال کثیفی ها را تمیز کنید.

تمیز کردن لک کفپوش وینیل با روغن

تمیز کردن لک رنگ کفپوش وینیل

بعد از بازسازی و نقاشی بخش های مختلف دیوار، علیرغم اینکه روی کفپوش ها را کامل پوشانده اید، این احتمال وجود دارد که لک رنگ روی آنها باقی بماند. برای تمیز کردن لک رنگ از روی کفپوش پی وی سی یا پلاستیکی اصلا نگران نباشید. چون کافیست چند ساعت به آنها اجاره دهید تا کاملا خشک شوند. سپس با کاردک براحتی جدا شده و سطح تمیز و براق خواهد شد.

علت باد کردن پارکت لمینت چیست؟

استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن کفپوش پلاستیکی ممنوع!

ممکن است برخی افراد به شما برای برق انداختن بیشتر و تمیز کردن آلودگی های شدید استفاده از آمونیاک را نیز پیشنهاد بدهند. اما باید بدانید که این محلول خطرناک بوده و مشکلات تنفسی و آسیب به پوست را به همراه دارند. علاوه براین، ممکن است به بافت کفپوش نیز آسیب وارد شود. بهترین راهکار در این شرایط جایگزین کردن صابون کاستیل با آمونیاک است.

روش از بین بردن بوی سرکه از روی کفپوش pvc

یکی از رایج ترین نگرانی ها بعد از تمیز کردن و نظافت کفپوش های وینیل یا پلاستیکی، بوی سرکه می باشد. اما خبر خوش اینکه، نگرانی بابت بوی سرکه که در فضای منزل می پیچد نداشته باشید، زیرا به سرعت پریده و از بین می رود. در صورتی که تمایل به حذف زودتر این بو داشتید، بعد از نظافت عود لیمو و اسطوخودوس استفاده کنید. علاوه براین، چند ساعت درب و پنجره ها را باز بگذارید تا بوی به طور کامل از بین برود.

نکات مهم در تمیز کردن کفپوش پلاستیکی pvc

بر اساس آنچه در طول متن ارائه شد . به عنوان یک جمع بندی نهایی بهتر است به موارد زیر در تمیز کردن و شستشوی کفپوش وینیل یا پلاستیکی دقت داشته باشید:

  • سرکه ی سیب نیز می تواند جایگزین سرکه سفید شود، اما قدرت تمیز کنندگی ضعیف تری دارد.
  • به هیچ عنوان نباید از اشیای نوک تیز مانند چاقو برای جدا کردن مواد چسبیده به کفپوش وینیل استفاده کنید. بهتر است ابتدا حلال را انتخاب نموده و سپس با دستمال به آرامی مواد را تمیز کنید. اگر قصد استفاده از برس های نرم را دارید، حتما حرکت آن باید در جهت رفت و برگشتی باشد و به صورت دورانی و در جهت های مختلف آن را حرکت ندهید تا به سطح آسیب وارد نکند.

چگونه کفپوش پلاستیکی را تمیز کنیم

  • به نوع حلال استفاده شده برای تمیز کردن کفپوش پلاستیکی دقت کنید، چون برخی از مواد لکه بر و سفید کننده به شدت به پی وی سی آسیب وارد می کنند
  • بهتر است برای پایه های مبل و صندلی حتما از محافظ استفاده کنید.

روش تمیز کردن کفپوش pvc

  • با تمیز کردن روزانه کفپوش های pvc یا وینیل می توان تا حد زیادی طول عمر آنها را افزایش داد و همیشه سطحی براق خواهند داشت.
  • از ریختن آب به مقدار زیاد روی سطح پی وی سی خودداری کنید و حتما شستشو را با دستمال مرطوب یا اسپری کردن آب در نقطه مورد نظر انجام دهید.

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. بهترین راه برای تمیز کردن کفپوش پی وی سی سرکه سفیده. خیلی خوب لک روغن و کثیفی رو پاک میکنه

  2. سلام من شمال زنگی میکنم و یه کف پوش رنگ طوسی روشن برای کف خونه خریدم بعد گذشت یه مدت اکثر جاهاش زرد شدن البته تمام وسایل روشن توی شمال بعد یه مدت رو به زردی میره میخواستم بدونم میشه درستش کرد ؟ یا اینکه میشه روش رو رنگ کنم ؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام اگر زردی کفپوش با مواد شوینده قابل رفع نیست می تونین از کرم های مخصوص سفید کردن سطوح پلاستیکی و پی وی سی استفاده کنین. رنگ روی کفپوش پلاستیکی ماندگاری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا