اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

علت باد کردن پارکت (چرا پارکت لمینت ورم می کند)

علت باد کردن پارکت همیشه یکی از سوالاتی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ مناسبی برای آن هستند. پارکت یا کف پوش های چوبی از پرطرفدارترین کفپوش می باشد که مزایا و معایب زیادی دارد. استفاده از چوب برای کف خانه از قدیم الایام رواج داشته است، چرا که می تواند جلوه زیبایی به فضا ببخشد. اما نگهداری از پارکت های زیبا مسائل و مشکلات مربوط به خود را دارد. یکی از مشکلات معمول خانه هایی که از پارکت استفاده کرده اند، ایجاد برآمدگی یا ورم کردن پارکت لمینت است. با دکونیوز همراه باشید تا دلایل این اتفاق را با هم بررسی کنیم.

علت ورم کردن پارکت لمینت

احتمال باد کردن پارکت معمولی بیشتر است یا لمینت؟

پارکت ها در دو نوع طبیعی و پارکت لمینت هستند و تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. پارکت ها به دلیل اینکه از چوب خالص تشکیل شده اند به آب واکنش نشان می دهند و دچار مشکلاتی مثل ورم کردن می شوند. اما لمینت مقاومت بیشتری دارند. مقاومت لمینت در مقابل اجسام نوک تیز بهتر است اما طول عمر پارکت در صورت نگهداری بیشتر می باشد. علاوه براین، قیمت پارکت کمی گران تر از لمینت است. پارکت های معمولی و لمینت هر دو بهترین انواع کفپوش بوده و از چوب ساخته می شوند و ممکن است دچار باد کردن و ورم و تغییر شکل شوند.

  آموزش نصب کفپوش روی موزاییک و سرامیک

علت ورم کردن پارکت لمینت

هم پارکت های معمولی و هم لمینت به دلیل استفاده از چوب در برابر بعضی عوامل محیطی دچار مشکل می شوند. اما علت باد کردن پارکت لمینت می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این علل عدم دقت کافی نصاب آن در هنگام نصب می باشد. وجود آب و رطوبت نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد این مشکل شناخته می شود. در هر صورت عوامل مختلف ایجاد ورم بر روی پارکت بسیار متنوع می باشد و همگی تاثیر منفی بر دکوراسیون داخلی دارند که در ادامه تک تک عوامل را بررسی می کنیم.

چرا پارکت لمینت ورم می کند

نم و رطوبت؛ علت باد کردن پارکت

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل ورم پارکت نفوذ آب و رطوبت به زیر آن است. منشا رطوبت می تواند بسیار متفاوت باشد. عبور لوله آب غیر استاندارد و دارای نشتی از زیر یا حتی روی پارکت، دیوار رطوبت زده یا نصب پارکت بر روی سیمان خشک نشده، نفوذ آب از حمام یا دستشویی و… از دلایل این اتفاق می باشند. اگر مشکل نشتی نداشته باشید، معمولا پارکت های باد کرده در مقابل درب سرویس بهداشتی و حمام بیشتر مشاهده می شود. بهتر است برای جلوگیری از این موضوع، روکش های پلاستیکی زیر یا روی پارکت استفاده کنید تا رطوبت به آن نرسد.

متورم شدن پارکت

آزاد نبودن پارکت

همیشه سعی کنید از نصاب های حرفه ای استفاده کنید. افراد با تجربه در این زمینه می دانند که پارکت ها باید 8 میلی متر الی 1 سانتی متر از کف زمین فاصله داشته باشند. این فاصله از این جهت برنامه ریزی شده است که پارکت را در مقابل انبساط و انقباض مقاوم کند. اگر خود قصد نصب پارکت را دارید، حتما این نکته را مد نظر قرار دهید. در هر صورت این موضوع را می توانید به عنوان یکی از علل ورم پارکت لمینت و معمولی بدانید. اگر بابت این موضوع مطمئن نیستید همین الان پارکت های منزل خود را چک کنید.

  40 مدل جاکفشی کم جا آپارتمانی، پشت دری،چوبی و جدید

سیستم گرمایش از کف از اصلی ترین دلیل باد کردن پارکت

یکی از انواع روش های تامین گرمایش منازل امروزی سیستم گرمایش از کف است. این سیستم تشکیل شده از لوله های آبی است که در کف ساختمان قرار می گیرند و با عبور آب گرم باعث انتقال گرما از کف می شوند. اگر در منزل شما از پارکت یا پارکت لمینت استفاده شده است و هم زمان سیستم گرمایش از کف نیز در خانه نصب شده، می تواند علت بالا آمدن پارکت نشتی لوله های گرمایش از کف باشد. اگر پارکت کیفیت پایینی داشته باشد احتمال ورم کردن آن بیشتر می شود.

ورم کردن پارکت لمینت به علت استفاده اشتباه از پکیج

در سیستم شوفاژ یا گرمایش از کف استفاده صحیح از پکیج نقش مهمی در جلوگیری از شرایط پارکت ورم کرده دارد. اگر جدیدا پارکت نصب کرده اید و قصد روشن کردن پکیج را دارید، بهتر است آن را با پایین ترین درجه ممکن روشن کنید. اگر به شکل ناگهانی و با درجه بالا پکیج را روشن کنید به پارکت های لمینت و معمولی فشار وارد شده و دچار شوک حرارتی می شوند.

دلیل متورم شدن پارکت

استفاده از چوب ام دی اف به جای اچ دی اف

در تولید پارکت از انواع چوب های مختلفی ساخته می شود. اما پارکت هایی که از جنس ام دی اف ساخته می شوند وقتی دچار انقباض و انبساط می شوند بیش از حد معمول تغییر اندازه می دهند. این مشکل اغلب در زمان هایی از سال رخ می دهد که اختلاف دمایی زیاد است. پارکت هایی که از اچ دی اف ساخته شده باشند مقاومت بیشتری داشته و کمتر دچار باد کردن میشوند.

  انواع کفپوش بالکن و تراس؛ این 9 مورد را از دست ندهید!

باد کردن پارکت لمینت

قرار دادن وسایل سنگین

پارکت در هر شرایطی نیاز به فضایی برای انبساط و انقباض دارد. به همین دلیل، قرار گرفتن وسایل سنگین روی آن می تواند منجر به ورم کردن سطح شود. لازم به ذکر است که، وسایل سنگین روی پارکت مانع از تحرک آن در اثر تغییرات دمایی می شود. ورم پارکت به علت وسایل سنگین معمولا در مکان هایی رخ می دهد که پایه جسم سنگین بر روی آن قرار داد. برای مثال پایه کمد یا میز ناهارخوری سنگین می تواند موجب این مشکل شود. بهتر است برای پیشگیری یا وسایل سنگین را روی پارکت قرار ندهید و یا وزن آن را بر روی چند بخش پخش کنید تا فشار کمتری بر یک نقطه وارد شود.

پارکت باد کرده

عدم کیفیت؛ رایج ترین علت باد کردن پارکت

ورم کردن پارکت لمینت همیشه به دلیل عوامل خارجی نیست. همان طور که گفته شد از چوب های مختلفی برای ساخت پارکت استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به چوب درخت های راش، افرا، گردو، بلوط و… اشاره کرد. پر واضح است که چوب هر درخت ویژگی های متفاوتی با سایرین دارد و مقاومت هر کدام نیز متفاوت است. از طرف دیگر کیفیت ساخت نیز بسیار مهم بوده و می تواند منجر به کاهش عمر پارکت شود. پس سعی کنید پارکت های با کیفیت و چوب های مقاوم را انتخاب نمایید.

منبع: livingproofmag

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا