طراحی دکوراسیون دفتر کارطراحی دکوراسیون محیط کار

دکوراسیون اداری مینیمال؛ دوری از تجملات، غرق در کارایی

در دنیای مدرن امروز که با تنوعی از سبک‌های دکوراسیون داخلی روبه‌رو هستیم، انتخاب سبک مناسب برای هر فضایی، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این بین، دکوراسیون اداری مینیمال از پرطرفدارترین گزینه ها شناخته شده است. شاید دلیل این همه محبوبیت، سادگی و ظرافتی است که در المان‌های مختلف این سبک وجود دارد. اگر مایلید در دکوراسیون دفتر کار رنگ‌ و بوی مینیمالی را احساس کنید، ولی با نحوه چیدمان و طراحی آن آشنایی کافی ندارید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم، نکات مهم و اصولی که در زمینه طراحی مینیمال اداری باید مدنظر قرار دهید، را به شما ارائه دهیم.

آشنایی با دکوراسیون اداری مینیمال

برای آشنایی با دکوراسیون اداری مینیمال، ابتدا باید بدانید سبک مینیمال چیست و سبک مینیمال چه ویژگی‌هایی دارد؟ به طور کلی، واژه مینیمال به معنای سادگی و سبک مینیمال بیشتر بر عناصر ضروری تأکید دارد تا موارد زائد و اضافی.

طراحی مینیمال اداری
در دکوراسیون اداری مینیمال، تمرکز بر استفاده حداقل از عناصر تجملی است، به عبارتی هرگز نباید با آیتم‌های تجملی و پرزرق‌وبرق که جز حواس‌پرتی کارمندان، کاربرد دیگری ندارند، محیط اداری را شلوغ و آشفته جلوه داد. در این راه، استفاده از مبلمان‌های ساده و در عین حال کاربردی، نورپردازی مناسب، توجه به نظم و انضباط و استفاده از رنگ‌های خنثی و … در ایجاد یک فضای دلنشین و ساده در محیط اداری نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اصول دکوراسیون اداری مینیمال

اصول طراحی مینیمال اداری

برای طراحی دکوراسیون دفتر کار به سبک مینیمال، یک سری اصول و قواعدی وجود دارند که با رعایت آن‌‌ها، یک محیط جذاب و کاربردی ایجاد می‌کنید.

دقت در انتخاب رنگ

اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که در چیدمان مینیمال دفتر کار، دقت در انتخاب رنگ‌هاست. رنگ‌‌ دفتر کار روی خلق‌وخو، تمرکز کارکنان و همچنین افزایش بهره‌وری آنان تأثیر زیادی دارد.

رنگ اتاق کار مینیمال
در پالت رنگ سبک مینیمال بیشتر طیفی از رنگ‌های خنثی مورد توجه قرار گرفته اند. نکته مهمی که باید رعایت شود، دقت در هارمونی رنگ‌ها است تا به ایجاد فضای کسالت‌ آور و خسته‌ کننده‌ای در محیط اداری منجر نشود. برای مثال اگر از رنگ‌های کرم، سفید و یا طوسی در کنار هم استفاده می‌کنید، اکسسوری‌هایی با رنگ‌های متضاد و شادی مثل آبی، سبز و یا زرد، جذابیت بصری در فضای محیط کار به وجود می‌آورند.

رنگ اتاق کار مینیمال

رنگ دفتر کار مینیمال

قدرت پارتیشن‌های اداری را دست‌کم نگیرید

برای پیاده‌سازی سبک مینیمال در فضای اداری، باید تمامی عناصر موجود در محیط با یکدیگر کاملاً همسو و هماهنگ باشند. در بین این عناصر، پارتیشن‌های اداری به خصوص نوع شیشه‌ای آن‌ها، نقش مهمی دارند.

پارتیشن اداری مینیمال شاید تا چندی پیش، برای جداسازی فضاها از همدیگر در یک محیط کاری یا اداری از دیوارکشی‌های ساده‌ای که امکان ارتباط با دیگر کارکنان وجود نداشت، تنها راه‌حل بود. اما در حال حاضر به لطف پارتیشن‌های شیشه‌ای در محیط اداری، این امکان فراهم شده است تا ارتباط بصری بین کارمندان به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

دکور مینیومال اداری با پارتیشن

با پارتیشن‌های اداری خصوصاً شیشه‌ای، علاوه بر اینکه محیط اداری، فضای دلباز و روشنی پیدا می‌کند، تهویه هوا به خوبی صورت می‌گیرد و از همه مهمتر، هر زمان که بخواهید، امکان جابه‌جایی و حمل آن‌ها به مکان دیگر وجود دارد.

استفاده از مبلمان متناسب با محیط

یکی از ضروریات هر محیط اداری، وجود مبلمان مناسب است. همچنان برای ایجاد دکوراسیون اداری مینیمال، تأکید ما بر روی حداقل‌هاست. بنابراین استفاده از مبلمان ترجیحاً ساده‌ای که فضای کمتری هم اشغال کند و از طرفی، کارایی بالایی نیز داشته باشد، مدنظر است.

میز و مبلمان اداری مینیمال
در هر اتاق کاری، وجود چند عدد مبل یا صندلی برای گفت‌وگو یا استراحت کارکنان ضروری است. صندلی‌های اداری یا ارگونومیک که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، مبل‌های ساده و جمع‌وجور و میزهای چند منظوره انتخاب‌ مناسبی برای این فضای کار به شمار می‌آیند.

استفاده از متریال غیرضروری ممنوع!

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در سبک مینیمال به سادگی اهمیت داده می‌شود، بنابراین در طراحی اداری باید با هر گونه شلوغی و ریخت‌وپاشی خداحافظی کنید. انتخاب متریال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سادگی در دفتر اداری مینیمال
در محیط اداری، شیشه رایج‌ترین متریالی است که به کار می‌رود. این در حالی است که از چوب به عنوان یک متریال مات و تکمیلی که نور را تا حدی مسدود می‌کند، کمتر استفاده می‌شود. متریال های پرکاربرد بعدی در این فضا سنگ مرمر، فلزات براق و مصنوعات پلاستیکی هستند.

سراغ اکسسوری‌های ساده بروید

در طراحی مینیمال، اکسسوری‌های ساده و در عین حال جذاب، نقش به‌سزایی دارند. منظور ما، مبلمان پر نقش‌ونگار یا لوازم دکوراتیوی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند یا به اصطلاح، شلوغی بصری به وجود می‌آورند، نیست.

دفتر کار مینیمال با اکسسوری ساده
قصد ما، ایجاد دفتر کار مینیمالی است که بتواند مشتریان زیادی را تحت تأثیر جذابیت خود قرار دهد. پس باید از اکسسوری‌های ساده و کارآمدی بهره برد که اولاً با دیگر متریال دکوراسیون هماهنگ باشند، ثانیاً به تعداد محدودی مورد استفاده قرار گیرند. ما نمی‌خواهیم، همه آن‌ها را در یک نقطه انباشته کنیم، بلکه سعی داریم بهترین اکسسوری‌ها را به طرز هوشمندانه‌ای در فضا توزیع کنیم تا حس پویایی را به دکوراسیون القا کنیم.
یک تابلو ساده یا یک مجسمه کوچک روی میز می‌تواند تا حدودی دکوراسیون شما را از حالت سادگی مطلق خارج کند و فضای منحصربه‌فردی به ارمغان آورد.

دکوراسیون دفتر کار مینیمال ساده و شیک

از نورپردازی‌ها غافل نشوید

در دکوراسیون دفتر کار مینیمال، نورپردازی به ویژه استفاده از نور طبیعی اهمیت زیادی دارد. چرا که در صورت وجود نور طبیعی، مصرف انرژی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، علاوه بر آن در شادابی و سرزندگی کارکنان بسیار مؤثر است. به همین دلیل، طراحان اهمیت این موضوع را در نظر داشته و راهکارهایی برای استفاده بیشتر از نور طبیعی ارائه می‌دهند.

نور مناسب اتاق کار مینیمال
خودداری از قراردادن مبلمان نزدیک به پنجره و استفاده از پرده‌های نازک و روشن ایده‌هایی است که باعث بیشترین بهره‌وری از نور طبیعی خورشید می‌شود. چنانچه، محیط اداری از نعمت وجود نور طبیعی بی‌نصیب باشند، بهتر است از چراغ‌های مخفی که شکل هندسی منظمی دارند، استفاده شود تا همچنان مینیمال‌بودن محیط اداری احساس شود.

نورپردازی دفتر کار اداری مینیمال

مدل محیط اداری مینیمال

اتاق کار ساده و شیک مینیمال

اتاق کار ساده و مینیمال

اتاق اداری مینیمال

دفتر کار مینیمال شیک

جمع‌بندی

در حال حاضر، دکوراسیون اداری مینیمال، از پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون برای فضاهای اداری شناخته شده است. با نکات و اصولی که در این مقاله به شما ارائه کردیم، می‌توانید فضای آرامش‌بخش و در عین حال پویایی را برای کارکنان به وجود بیاورید.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا