طراحی فضای سبزطراحی فضاهای بیرونی

قبل از طراحی فضای سبز محیط های مسکونی حتما بخوانید

طراحی فضای سبز محیط های مسکونی در دنیایی که همه چیز به سمت مدرنیته در حال حرکت می باشد، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. مهم تر از طراحی و محوطه سازی ، رعایت استانداردها و اصول بسیار مهمی می باشد که قبل از شروع فرآیند طراحی باید مد نظر قرار گرفته شوند. به عبارت دیگر، برای طراحی فضای سبز باغ آرایی و غیره باید مانند طراحی و ساخت سایر بخش ها دقت و ظرافت نظر داشت. ما در دکونیوز مهم ترین اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

طراحی فضای سبز باغ آرایی

 

نقشه برداری؛ اولین گام در طراحی فضای سبز محیط های مسکونی

مهم ترین و اولین گامی که برای فضای سبز باید در نظر گرفته شود، بررسی مکان و زمینی می باشد که قصد دارید فضای سبز را در آن ایجاد کنید. این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون با توجه به ابعاد و میزان بزرگ و کوچک بودن محوطه نوع طراحی، باغچه ها، نورپردازی و حتی نوع گیاهان به کار رفته در طراحی فضای سبز متفاوت خواهد بود.

افراد حرفه ای در حوزه طراحی فضای سبز باغ آرایی و زیباسازی محوطه های مسکونی در این شرایط نقشه برداری می کنند و ابعاد دقیق محوطه را محاسبه می نمایند. کاربرد ابعاد به دست آمده در سایر گام ها مشخص خواهد شد.

  8 پوشش عالی و ایده برای سقف حیاط خلوت

محوطه سازی

گام دوم محوطه سازی؛ انتخاب طرح کلی

با توجه به ابعاد و شکل کلی محوطه باید بتوانید برای محوطه سازی مورد نظر طرح و نقشه ارائه دهید. به عنوان مثال محل باغچه ها، آلاچیق، پیاده رو و حتی نوع گل و گیاه باید مشخص شود. نوع گل و گیاه با طرح اصلی ارتباط مستقیم دارد و نباید از آن غافل شد. در طراحی فضا سبز باغ آرایی که می خواهید آلاچیق هایی را برای استراحت در نظر بگیرید، بهتر است از گیاهان رونده با برگ های درشت استفاده کنید تا سقف آلاچیق را به مرور پر کنند. این تنها یک نمونه و مثال بود و برای سایر موارد مانند ایجاد دیوار و مرز بین بخش های مختلف طراح با درختچه ها و غیره نیز تصمیم گیری کنید.

طراحی فضای سبز منزل

گام سوم؛ بودجه و سرمایه مالی و زمانی را تخمین بزنید

بودجه و زمان دو مساله بسیار مهم در هر کاری می باشد که عدم توجه به آن در نهایت منجر به بازخورد منفی و دریافت نتیجه نادرست خواهد شد. تخمین بودجه باید با بررسی قیمت مصالح و تجهیزات، قیمت گل و گیاه و هزینه ساخت و غیره باید انجام شود. در این مرحله ممکن است بخاطر کمبود بودجه و یا زمان مجبور به تغییر طرح کلی شوید تا تناسب را بین آنها ایجاد نمایید.

طراحی فضای سبز ویلا

گام چهارم؛ آینده نگری در طراحی فضای سبز محیط های مسکونی

در محوطه سازی باید آینده نگر بود! شاید برایتان سوال باشد که آینده نگری در طراحی فضای سبز باغ آرایی و غیره چه کاربردی دارد؟ رشد و تکثیر از ویژگی های اصلی گیاهان می باشند و در نتیجه با گذر زمان ممکن است فضای سبزتان تغییر چهره دهد و ظاهر زیبای اولیه را نداشته باشد. به عنوان مثال ممکن است محل کاشت گیاهان نور خوبی نداشته باشد و به مرور باعث خشک شدن آن شود و یا رشد زیاد آنها در نهایت باعث شود تا محل های نا امن در محوطه های مسکونی ایجاد شوند. حتی ممکن است جنس مصالح و تجهیزات به کار رفته به مرور خراب شوند و هزینه بازسازی زیادی را متحمل خواهید شد. تمام موارد ذکر شده و سایر نمونه های مشابه را باید در نظر گرفت تا در آینده نتیجه طراحی فضای سبزتان به اندازه روز اول زیبا و آرامش بخش باشد.

  تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟ (مدل و ایده، مزایا، معایب و نحوه اجرا)

طراحی فضای سبز منزل ایرانی

گام پنجم؛ خلاقیت داشته باشید

طراحی فضای سبز محیط های مسکونی در واقع تلفیق هنر و خلاقیت و علم مهندسی می باشد که هر یک در جایگاه خود مهم و ضروری می باشند. نبود هر یک از این موارد می تواند روند طراحی را با اختلال مواجه کنند و در نتیجه نهایی تاثیر گذار باشند. خلاقیت در طراحی دکوراسیون داخلی و فضای سبز و غیره از مهم ترین گام ها برای داشتن نتیجه کار منحصر به فرد می باشد که دست یافتن به آن کار سختی نخواهد بود.

برای اینکه بتوانید در طراحی فضای سبز باغ آرایی و غیره خلاقیت داشته باشید، کافیست نمونه های مختلف را در سایت ها و مجلات مختلف مشاهده و مزایا و نقاط قوت هر یک را کنار هم بگذارید. در نهایت با توجه به ابعاد زمین و میزان بودجه و زمان و گیاهان و تجهیزات در دسترس بهترین طرح را ایجاد کنید.

طراحی فضای سبز باغ

گام ششم در طراحی فضای سبز؛ نور را جدی بگیرید

نور پردازی در محوطه سازی از چند نظر دارای اهمیت است و در نگاه بسیاری از افراد تنها جنبه زیباسازی دارد. واقعیت این است که نورپردازی در مرحله اول بخاطر ایجاد امنیت انجام میشود. برای درک این مساله فضاهای سبز در محوطه های مسکونی را در نظر بگیرید که به مرور دیواره هایی از گیاهان در بخش های مختلف ایجاد شده و فضای پشت آنها به مکانی برای زندگی جانواران مختلف تبدیل خواهد شد. اغلب جانواران از تاریکی این مناطق برای زندگی استفاده می کنند و به همین خاطر باید جدی گرفته شوند.

  گرین وال یا دیوار سبز چیست؟ (فواید، معایب، انواع گرین وال در منزل)

علاوه بر جنبه امنیت، راحت بودن رفت و آمد در بخش های مختلف محوطه و همچنین زیبایی کلی طرح نیز از دیگر مواردی می باشند که با نورپردازی امکان پذیر خواهند بود. البته نور طبیعی را نیز باید در محوطه سازی در نظر داشته باشید. با توجه به مکانی که برای فضای سبز در نظر گرفته اید و میزان تابش نور طبیعی خورشید در ساعات مختلف روز، باید بتواند گل و گیاه را انتخاب کنید.

طراحی فضای سبز خانه ایرانی

نکته بسیار مهم این که، مواردی که در این مطلب به عنوان اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی اشاره شد قطعا با آنچه برای فضای سبز شهری کاربرد دارد تفاوت زیادی خواهد داشت و در نتیجه نباید مشابه در نظر گرفته شوند. با توجه به اینکه تمرکز اصلی مجله دکونیوز بر طراحی دکوراسیون داخلی، نماسازی ساختمان، مبلمان و سرویس چوب و هر آنچه که با زیبایی منازل مسکونی و محیط های اداری در ارتباط است می باشد، در نتیجه به اصول طراحی فضای سبز شهری اشاره نشد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام
    برای طراحی فضای سبز محوطه ویلا، پنل چوبی میخواستم بزنم. چوب برای فضای بیرون خوبه؟ نم بارون و برف خرابش نمیکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا