مبلمان و سرویس چوب

12 روش جادویی مراقبت از وسایل چوبی و لکه گیری چوب

مراقبت از وسایل چوبی به همان اندازه مهم می باشد که انتخاب و خریدشان اهمیت دارد. عدم توجه به این مساله باعث میشود تا وسایل چوبی و مبلمان به مرور بخاطر وجود حشرات چوب خوار و یا لکه هایی که به مرور بر روی این سطوح ایجاد میشوند، زیبایی روزهای ابتدایی را نداشته باشند. ترمیم رنگ وسایل چوبی، از بین بردن لکه های سیاه روی چوب سفید و طلایی و استفاده از روغن براق کننده چوب و هر آنچه که می توانند در نگهداری از وسایل چوبی موثر باشند را در ادامه معرفی خواهیم کرد. با مجله دکونیوز همراه باشید.

مراقبت از وسایل چوبی

1- مراقبت از وسایل چوبی با گردگیری

یکی از راه های مراقبت از وسایل چوبی منزل، گردگیری و تمیز کردن مداوم آنها می باشد. اگر تجربه استفاده از مبلمان چوبی سفید را داشته باشید، بدون شک با مشکل بزرگ لکه های سیاه و یا روغن و غیره مواجه شده اید. این لکه ها در بسیاری از مواقع به دلیل انباشته شدن گرد و غبار و روغن و نم موجود در محیط است. کافیست روزانه یا هفته ای وسایل چوبی را گردگیری کنید تا از جلوه جذاب آنها برای همیشه بهره مند شوید.

2- از بین بردن لک سیاه روی چوب سفید

یکی از راه های از بین بردن لکه های سیاه روی چوب سفید مانند لکه جوهر، استفاده از شیر می باشد. برای اینکار کافیست دستمال را با شیر آغشته کنید و روی لکه جوهر قرار دهید و پس از چند لحظه همان دستمال و یا پنبه آغشته به شیر را چند مرتبه روی لکه بکشید. از دیگر راه های موثر در این زمینه می توان به استفاده از دستمال آغشته به لیموترش، خمیر دندان و همچنین اسپری ثابت کننده حالت مو اشاره کرد.

3- از بین بردن لکه سیاه روی چوب طلایی

لکه روی چوب طلایی را به شیوه های مختلفی می توان از بین برد. ابتدا باید بررسی کنید که لک تا چه اندازه تیره و عمیق است. لکه های جزئی را می توان با استفاده از سرکه سفید و صابون ظرفشویی از بین برد. روش از بین بردن لکه از روی چوب طلایی با سرکه سفید به صورت زیر است:

  • یک چهارم فنجان سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کنید.
  • با دستمال یا اسپری این محلول را روی لکه قرار دهید.
  • اجازه دهید تا سرکه سفید به لکه نفوذ کند و آن را تمیز کند. برای اینکار حدود 30 دقیقه زمان کافی است.
  • نم و رطوبت روی سطح چوبی را کاملا تمیز کنید.
  • علاوه براین می توانید کمی پودر صابون را در آب مخلوط کنید و روی لکه بکشید و سپس به آرامی با دستمال سطح را تمیز کنید.

از بین بردن لکه سیاه روی چوب طلایی اگر بیش از اندازه عمیق باشد، نیاز به سنباده زنی دارد که کار کاملا تخصصی است. اگر در این زمینه مهارت ندارید پیشنهاد می کنیم از انجام آن خودداری کنید. روی لک باید کمی سنباده زنی شود تا لکه به طور کامل از بین برود. سپس قسمتی که سنباده زده شده است را با لاک بی رنگ پر کنید تا سطح چوب صاف و یکدست شود. تاکید می کنیم اینکار نیاز به مهارت بالایی دارد و ممکن است به چوب آسیب وارد کند.

آموزش تعمیر پارکت سوخته

رفع لکه سیاه وسایل چوبی سفید

4- از بین بردن لکه آب روی چوب

قرار دادن ظروف خیس روی وسایل چوبی باعث ایجاد لکه های سفید می شود که به سختی تمیز می شوند. برای تمیز کردن و از بین بردن لکه آب روی چوب می توانید از خمیردندان معمولی و بدون ژل استفاده کنید. کمی خمیر دندان را روی لکه قرار دهید و با دستمال روی آن بکشید. سپس کاملا سطج چوب را تمیز کنید. از محلول آب و جوش شیرین نیز می توانید برای از بین بردن این لکه ها استفاده کنید.

اگر روی وسایل چوبی لکه های حرارتی سفید رنگ ایجاد شده است می توانید از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید. مقدار کمی از این محلول را روی لکه اسپری کنید و با دستمال به صورت دورانی روی آن بکشید. دقت کنید که نباید بیش از اندازه دستمال را روی سطح چوب فشار دهید و کاملا آهسته و با صبر باید کار انجام شود. خمیر دندان بدون ژل و رنگ نیز برای این لکه ها مناسب است.

نگهداری از وسایل چوبی در برابر لکه های آب یکی دیگر از کارهایی می باشد که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. تمیز کردن لکه های آب از وسایل چوبی یکی از سخت ترین کارها می باشد و عدم توجه به آن باعث میشود لکه برای همیشه روی وسیله نمایان باشد.

از بین بردن لکه آب از روی وسایل چوبی با روغن ساج انجام میشود. برای این منظور باید روی لکه را با دستمال یا پنبه آغشته به روغن ساج بکشید تا لکه از بین برود. البته این روش برای برخی از لکه های آب موثر نیست. در این شرایط پیشنهاد می کنیم روغن برزک و تربانتین را با هم مخلوط کنید و چند ساعت روی لکه قرار دهید.

براق کردن وسایل چوبی

5- نگهداری از وسایل چوبی در برابر حشره چوب خوار

مراقبت از وسایل چوبی در برابر حشرات چوب خوار از مهم ترین کارهایی می باشد که باید مد نظر داشته باشید. وجود کرم چوب مبل مخصوصا در مبلمان با چوب گردو یکی از رایج ترین مشکلاتی می باشد که در مناطق مختلف با آن روبرو هستیم. نوع حشره چوب خوار در شهرها و مناطق مختلف آب و هوایی کشورمان متفاوت است و بیشترین کرم چوب خوار در شهرهای شمال ایران وجود دارد.

برای نگهداری از وسایل چوبی در برابر کرم چوب خوار چک کردن مرتب تمام بخش ها و شیارهای مبلمان می باشد. اگر سوراخ های کوچک و همچنین خرده های چوب را مشاده کردید، لازم است از محلول های ویژه برای از بین بردن حشرات استفاده کنید.

توجه داشته باشید که محلول های کرم چوب خوار برای حشرات بالغ می باشد و تخم های آنها را از بین نمیبرد. به همین خاطر بهتر است در فاصله های مرتب محلول را روی چوب تزریق کنید تا به طور کامل حشرات از بین بروند.

آموزش تعمیر مبل چرمی در منزل

از بین بردن کرم چوب خوار

6- استفاده از روغن براق کننده چوب

پولیش وسایل چوبی و براق کردن آنها از دیگر کارهایی می باشد که بر زیبایی مبلمان و میزهای چوبی اثر می گذارد. برای استفاده از روغن براق کننده چوب در مرحله اول باید تمام بخش ها را گردگیری کنید. تمیز کردن تاج مبلمان، شیارها و پایه های میز و همچنین لکه گیری آنها باید به طور کامل انجام شود. در مرحله بعد دستمال را به روغن براق کننده چوب آغشته کنید و آن را روی سطح بکشید. همچنین می توانید از اسپری براق کننده چوب برای زیباتر شدن آنها استفاده کنید و تا حد زیادی لکه ها را نیز از بین ببرید.

روغن زدن و پولیش وسایل چوبی زمانی می تواند بازخورد خوبی داشته باشد که از هیچ یک از بخش ها، حتی قسمت دستگیره ها و قفل و حاشیه های کشوها غافل نشوید. با این کار می تواند طول عمر وسایلتان را افزایش دهید و همیشه از وسایل چوبی براق با ظاهر زیبا در طراحی دکوراسیون منزل استفاده نمایید.

استفاده از براق کننده وسایل چوبی

7- محیط منزل را مرطوب کنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد که رطوبت را برای وسایل چوبی مضر می دانند، لازم است بدانید که رطوبت اندک یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از وسایل چوبی می باشد. این مساله مخصوصا در مناطق گرمسیر و خشک از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد چون سطح رطوبت کمتری نسبت به سایر مناطق دارند. برای رطوبت دادن به وسایل چوبی می توانید از دستمال های نخی نمناک استفاده کنید و تمام بخش های چوب را با آن به میزان کم رطوبت بدهید.

البته لازم است بدانید که بالا بردن رطوبت محیط به شیوه های مختلف مانند استفاده از دستگاه بخور یا قرار دادن یک ظرف آب روی بخاری یا شعله اجاق گاز می تواند به طول عمر وسایل چوبی کمک زیادی کند.

رفع لکه سیاه وسایل چوبی سفید

8- وسایل چوبی را تعمیر کنید

هر یک از وسایل چوبی مانند مبل ، میز غذاخوری و غیره به مرور و به دلایل مختلف ممکن است با آسیب هایی مواجه شوند. به عنوان مثال روی آنها خراش ایجاد شود یا بخش هایی از آنها بشکنند و حتی ممکن است روکش چوبی وسایل از آنها جدا شود. بهترین کار برای نگهداری از وسایل چوبی این است که این وسایل را تعمیر کنید. به عنوان مثال می توان خراش ها را با پولیش از بین ببرید یا بخ شهایی که شکسته اند را ترمیم کنید. همچنین می توانید روکش های جدا شده از روی سطوح چوبی را با چسب های مخصوص بچسبانید.

آموزش تعمیر پایه مبل شکسته

9- مراقبت از وسایل چوبی در برابر گرما

چوب از متریال های حساس در برابر نوسانات دمایی است. به همین دلیل توصیه میشود تا حد امکان وسایل چوبی را از سیستم های گرمایشی از قبیل شوفاژ و بخاری دور کنید. علاوه براین، سعی کنید از تابش مستقیم نور خورشید به میز و مبل و کمد و سایر وسایل چوبی جلوگیری شود. نه تنها گرمای خورشید، بلکه اشعه فرابنفش آن می تواند تاثیر منفی بر جلوه ظاهری چوب ایجاد کند.

10- بوی کهنگی چوب را بگیرید

چوب در حالت طبیعی بوی بسیار خوب و آرامش بخشی دارد، اما در چوب کهنه این مساله عکس میشود. اغلب افراد از استشمام بوی چوب کهنه احساس خوشایندی ندارند. به همین دلیل بهتر است با موادی از قبیل جوش شیرین این بو را از بین ببرید. برای از بین بردن بوی کهنگی وسایل چوبی می توانید از ذغال طبیعی استفاده کنید. قرار دادن یک تکه ذغال در داخل کشوهای میز و گوشه های کمد می تواند این بو را از بین ببرد. علاوه براین می توانید مقدار کمی جوش شیرین را روی سطح وسایل چوبی بریزید و به آرامی آن را روی سطح پخش کنید. بعد از گذشت چند ساعت با دستمال جوش شیرین را روی چوب تمیز کنید.

رفع بوی کهنگی چوب

11- مراقبت از وسایل چوبی با پاک کننده استاندارد

دقت داشته باشید که چوب بسیار حساس است و به همین دلیل نمی توان هر نوع پاک کننده ای را برای آن به کار برد. برخی از پاک کننده ها برای وسایل چوبی دارای روکش مناسب هستند و از آنها نمی توان برای وسایل چوبی طبیعی استفاده کرد. قبل از استفاده از پاک کننده ها ابتدا روی بسته بندی را مطالعه کنید.

مراقبت از وسایل چوبی با پاک کننده استاندارد

12- قراردادن ظروف گرم غذا روی چوب ممنوع!

مراقبت از وسایل چوبی همیشه نیاز به استفاده از شونده و لکه گیر و روغن خاصی نداردريال بلکه می توان با کارهای بسیار ساده طول عمر آنها را افزایش داد. به عنوان مثال، سعی کنید ظروف غذای گرم را مستقیم روی میز چوبی قرار ندهید. قرار گرفتن لیوان و وسایل مرطوب روی میز نیز می تواند باعث لک و حتی باد کردن سطح چوب شود. از رومیزی استفاده کنید یا زیرلیوانی روی میز قرار دهید.

سخن آخر

همان طور که در مطلب اصول فنگشویی در طراحی دکوراسیون داخلی اشاره کردیم، تعمیر وسایل خراب به شدت بر میزان انرژی مثبت در محیط اثر می گذارد. در نتیجه بهتر است تعمیر وسایل چوبی را نه تنها برای حفظ زیبایی ظاهری و بالا بردن طول عمر آنها، بلکه برای بالا بردن سطح انرژی مثبت در محیط جدی بگیرید. مهم ترین ترفندها در مراقبت از وسایل چوبی را در این مطلب معرفی کردیم و به نکاتی برای لکه گیری وسایل چوبی و بالا بردن طول عمر آنها و زیباتر شدن این وسایل اشاره کردیم.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا