اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

14 نکته و روش تمیز کردن و نظافت کفپوش لمینت

نحوه ی تمیز کردن و نظافت کفپوش لمینت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با کوچکترین اشتباه از طول عمر آن کاسته و زیبایی آن کمتر خواهد شد. لمینت علیرغم مقاومت بالایی که در تماس با نم و رطوبت و مواد شوینده دارد، برخی از این مواد می توانند منجر به تخریب و تغییر رنگ آنها شوند. به همین دلیل در ادامه نحوه برق انداختن لمینت چوبی، روش های مناسب برای از بین بردن لک رنگ و خون و آلودگی از روی کفپوش لمینت را معرفی خواهیم کرد. با دکونیوز همراه باشید.

نحوه تمیز کردن کفپوش لمینت چوبی

نحوه نظافت کفپوش لمینت چوبی

لمینت یکی از پرکاربردترین انواع کفپوش می باشد که در محیط های مختلف استفاده میشود. به طوریکه می توان از آن در محیط های پرتردد از قبیل محیط کار یا منازل استفاده کرد. به همین دلیل همیشه در معرض کثیفی قرار گرفته و گاها جای جوهر خودکار و ماژیک روی آن باقی می ماند. با توجه به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، با در نظر گرفتن چند نکته مهم زیر می توان شاهد تاثیر فوق العاده نظافت کفپوش لمینت چوبی بود.

1- تمیز کردن کفپوش لمینت به صورت روزانه

اولین راه کار برای تمیز ماندن کفپوش لمینت چوبی، جارو کشیدن و تمیز کاری روزانه و مرتب می باشد. با این کار از نفوذ و چسبیدن گرد و خاک و غبار جلوگیری می شود. اگر تمیز کردن روزانه انجام نشود گرد و خاک بر روی سطح به مرور منجر به کدر شدن تایل های لمینت میشود. در تمیز کردن کفپوش لمینت چوبی باید به درز بین تایل ها توجه شود، چون گرد و غبار و آلودگی های زیادی در آنها تجمع کرده و جلوه کفپوش را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

تمیز کردن کفپوش لمینت به صورت روزانه

2- پاک کردن سریع مواد ریخته شده

اگر به دنبال این هستید که کفپوش های لمینت همیشه ظاهری براق و تمیز داشته باشند، بهتر است بلافاصله لک های ایجاد شده روی آن را تمیز کنید. چنانچه ماده غذایی یا هر ماده ی دیگری بر روی لمینت ریخت بلافاصله آن را با پارچه ای نرم برداشته و سپس با یک پارچه مرطوب جای لک را کاملا تمیز و سپس کاملا خشک کنید.

برای آشنایی با روش تمیز کردن کفپوش پلاستیکی (پی وی سی) کلیک کنید

3- نظافت کفپوش لمینت با مواد شوینده

استفاده از مواد شوینده یکی از موارد آسیب زننده به سطح لمینت می باشد. چون مواد موجود در شوینده ها می توانند منجر به پوسیدگی لمینت چوبی شود. در این شرایط اگر احساس کردید که تمیز کردن کفپوش لمینت نیازمند به مواد شوینده می باشد، باید از ماده شوینده ی مخصوص لمینت یا از شوینده های بسیار ضعیف مانند شامپو بچه رقیق شده استفاده کنید.

مقدار کمی از مواد شوینده را درون ظرف آب بریزید. سپس اسفنج یا دستمال را به این مواد آغشته نموده و تمام سطح لمینت را با آن بکشید. سپس بلافاصله با دستمال خشک نم و رطوبت روی سطح را بگیرید. در غیر این صورت احتمال باد کردن لمینت وجود دارد و شکل نامناسبی به خود خواهد گرفت.

نظافت کفپوش لمینت با مواد شوینده

4- تمیز کردن کفپوش لمینت با پودر صابون

یکی از بهترین مواد شوینده برای کفپوش های لمینت، استفاده از پودر صابون است. مقدار کمی از پودر صابون را با آب ولرم مخلوط نموده و با دستمال روی لک و کثیفی ها بکشید. سپس با دستمال روی لمینت را خشک کنید. البته دقت داشته باشید که از این مواد نباید برای تمیز کاری و نظافت روزانه کفپوش لمینت استفاده کنید، چون به مرور می توانند آسیب های زیادی را به سطح وارد کنند.

5- تمیزکاری کفپوش لمینت با سرکه

برای نظافت کفپوش لمینت که لکه های زیادی دارد، به عنوان آخرین راهکار می توان استفاده از سرکه را پیشنهاد داد. زیرا سرکه خاصیت خورندگی دارد و می تواند به منجر پوسیدگی تایل های لمینت شود. برای استفاده از سرکه ابتدا باید آن را رقیق کنید. هر بار قسمت کمی را با اسپری آغشته به سرکه کرده و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. دقت داشته باشید که اگر سرکه را به مقدار زیاد و یکبار روی سطح کفپوش لمینت بریزید، جای لکه های آن باقی می ماند. بعد از تمیز کردن لمینت با سرکه بهتر است با تی مرطوب به آب یکبار دیگر کل کف را تی بکشید و سرکه را کاملا از بین ببرید.
برای رقیق کردن سرکه بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید:

  • محلول ضعیف: 60 میلی لیتر سرکه با 1000 میلی لیتر آب مخلوط شود.
  • اگر نیاز به محلول قوی تری بود، 4لیتر آب گرم با 80 میلی لیتر سرکه را در ظرف ریخته و سپس استفاده کنید.

6- تمیز کردن کفپوش لمینت چوبی با آب گرم

بسیاری از لک و کثیفی های روی کفپوش لمینت را می توانید با آب گرم تمیز کنید. برای شستشوی کفپوش لمینت احتیاجی به آب بسیار داغ نداشته و کافیست آب ولرم را به وسیله ی تی روی کف کشیده و آن را خشک کنید. این کار باید با سرعت زیادی انجام شده و سطح روی لمینت خیلی زود خشک شود.

تمیز کردن کفپوش لمینت چوبی با آب گرم

پاک کردن لکه از روی کفپوش لمینت چوبی

یکی از مشکلات همیشگی در محیط های دارای پوشش لمینت، وجود لک های متعدد است. برای تمیز کردن لکه های روی کفپوش لمینت در مرحله اول باید نوع لک را تشخیص داده و سپس بر همین اساس روش مناسب را انتخاب کنید. در ادامه چند روش برای از تمیز کردن لکه های روی کفپوش لمینت چوبی را معرفی می کنیم:

7- پاک کردن لکه رنگ از روی کفپوش لمینت

برای پاک کردن لکه های سخت مانند رنگ، لاک، واکس کفش و قیر باید از استون استفاده کرد. برای این کار کافیست کمی استون را روی لکه اسپری کنید. پس از حل شدن لک در استون، با دستمال نرم روی آن بکشید تا کاملا تمیز شود. توجه داشته باشید که کشیدن پارچه زبر و یا با شدت بر روی کفپوش لمینت کار اشتباهی می باشد.

پاک کردن لکه رنگ از روی کفپوش لمینت

8- پاک کردن لکه خون از روی کفپوش لمینت

برای پاک کردن لکه خون از مایع شیشه پاک کن رقیق استفاده کنید. به این صورت که شیشه پاک کن را مستقیم روی لکه اسپری کرده و پس از اینکه لکه را در خود حل کرد با پارچه نرم محل آن را تمیز کنید.

9- از بین بردن لکه چربی از روی کفپوش لمینت

یکی از چالش های همیشگی در نظافت کفپوش لمینت، از بین بردن لکه های روغن و چربی و شمع روی آنها می باشد. لکه چربی را ابتدا با یخ منجد کرده و سپس با یک شی مانند چاقوی پلاستیکی که نوک تیزی نداشته باشد، چربی جامد شده را برداشته و سپس جای چرب را با استون تمیز کنید.

از بین بردن لکه چربی از روی کفپوش لمینت

نبایدها در تمیز کردن کفپوش لمینت

در بسیاری از مواقع اغلب افراد به دلیل عدم شناخت ویژگی های تایل های لمینت، در تمیز کردن و نظافت آنها دچار اشتباهات مهمی می شوند. اگر شما نیز قصد دارید کفپوش لمینت را تمیز کنید و آسیبی به آن وارد نشود، به موارد زیر دقت کنید:

10- استفاده از بخار شور و پولیش ممنوع!

بخار شور به علت اینکه دمای بالایی را بر سطح لمینت وارد می کند، به مرور زمان باعث تاب برداشتن کفپوش می شود. علاوه بر این، حرارت بالا پوشش لمینتی کفپوش را که محافظ لایه چوبی زیرین می باشد ضعیف کرده و باعث ساییده شدن آن می شود.

11- راه رفتن با کفش های با پاشنه های تیز و باریک ممنوع

استفاده از کفش های با پاشنه ی تیز و راه رفتن بر روی کفپوش لمینت باعث آسیب زدن به لایه لمینت و به مرور باعث ساییدگی و از بین رفتن آن می شود. علاوه بر این پایه ی میز و صندلی ها نیز همین طور می باشند و باید در قسمت زیرین آنها از لایه های محافظ استفاده کرد.

12- استفاده از شوینده های صنعتی و قوی ممنوع

همان طور که اشاره شد، لایه لمینت کفپوش در تماس با مواد شوینده قوی به شدت آسیب پذیر است. به عبارت دیگر، شوینده های صنعتی و قوی باعث خوردگی در سطح لمینت و کدر شدن آن می شوند. به همین دلیل فقط از شوینده های مخصوص لمینت برای تمیز کاری باید استفاده شود.
قبل از استفاده از ماده ی شوینده جدید آن را در جایی تست کرده، بعد از اطمینان به سازگاری آن با لمینت نصب شده در محل مورد نظر از آن استفاده کنید.

13- استفاده از جاروهای با فرچه خشن ممنوع

جاروهایی که فرچه خشنی دارند باعث ایجاد خط و خش بر روی کفپوش لمینت شده و زیبایی آن را از بین می برند. لذا بهتر است برای تمیز کاری روزانه این قبیل جاروها را فراموش کنید.

14- سرکه آخرین راهکار برای نظافت کفپوش لمینت!

همان طور که قبلا اشاره کردیم استفاده از موادی مانند سرکه را آخرین راهکار در تمیز کردن کفپوش لمینت قرار دهید و تا حد ممکن از آب استفاده کنید. سرکه و شوینده هایی از این قبیل طول عمر کفپوش لمینت را کم کرده و براقیت آن را از بین می برند.

چگونه کفپوش لمینت را براق کنیم؟

برق انداختن کفپوش لمینت نیازی به واکس و پولیش ندارد و باید بدانید که استفاده از آنها برعکس عمل کرده و به مرور باعث کدر شدن سطح و لغزنده شدن آن می شود. بهترین روش استفاده از تی با کمی رطوبت می باشد. دقت داشته باشید که در نظافت کفپوش لمینت نباید از تی خیس استفاده کنید، چون متریال به کار رفته در این کفپوش ها در برابر نم و رطوبت مقاومت ندارند. بعد از اینکه با تی کمی مرطوب تمیز کاری را انجام دادید به وسیله ی یک پارچه نرم و بدون پرز اقدام به خشک کردن کامل سطح کفپوش لمینت کنید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا