اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش گرانولی چیست؟ مزایا و معایب انواع کفپوش لاستیکی گرانولی

کفپوش گرانولی یا لاستیکی (rubber mats)، یکی از انواع کفپوش های پرکاربرد و ساخته شده از گرانول های بازیافت لاستیک ماشین می باشد. این کفپوش از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه برخوردار بوده و برای مکان های پرتردد مناسب است. علاوه براین، از این کفپوش می توان با خیال راحت برای فضاهای بیرونی استفاده کرد زیرا در برابر عوامل محیطی، نور خورشید، بارش، تغییرات دمایی و ضربه دچار فرسودگی و آسیب نمی شود. با توجه به اینکه اغلب افراد با این کفپوش ها آشنایی ندارند، در ادامه به سوالاتی از قبیل کفپوش گرانولی چیست، چه مزایای و معایبی دارد و کاربرد کفپوش گرانولی پازلی و رولی چیست و چطور نصب و نگهداری میشوند، در ادامه پاسخ خواهیم داد.

کفپوش لاستیکی گرانولی چیست

کفپوش گرانولی چیست؟

کفپوش گرانولی یا rubber mats یکی از ارزان ترین پوشش های پلاستیکی است که با مواد بازیافتی تولید میشوند. برای ساخت این کفپوش لاستیک ماشین آسیاب شده، سپس سیم های داخل آن برداشته می شود. گرانول های بوجود آمده از آسیاب و سرند لاستیک تحت فشار و دما به پانل هایی در سایز و شکل های مختلف تبدیل می شود که به عنوان کفپوش در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش گرانولی استحکام بسیار بالایی دارد اما چنانچه شیء یا فردی روی آن سقوط کند دچار کمترین آسیب می شود زیرا دارای سطحی نرم است. از این پوشش ها برای سالن های ورزشی، مهدکودک ها، زمین های بازی در فضاهای سرپوشیده و روباز استفاده میشود.
علاوه براین، کفپوش های گرانولی در اثر بارش باران و برف دچار پوسیدگی نشده و نور خورشید نیز تاثیر منفی بر بافت آنها ایجاد نمی کند.

انواع کفپوش گرانولی✅ پازلی پشت صاف، شیار دار یا شانه تخم مرغی، رولی، درجاریز
مزایا✅ استحکام بالا، عایق رطوبت، قیمت ارزان، مقاومت بالا در برابر تابش نور و تغییرات دما
معایب✅ تنوع کم در طرح و رنگ، مقاومت پایین در برابر حرارت
کاربرد✅ حیاط پارک، مدرسه و مهدکودک، سالن های ورزشی

کفپوش گرانولی

انواع کفپوش گرانولی چیست؟

کفپوش گرانولی دارای انواع مختلفی از نظر ابعاد و شکل ظاهری بوده که در ادامه به معرفی و توضیح مختصری در مورد آنها می پردازیم:

کفپوش گرانولی پازلی یا پشت صاف

این کفپوش در ابعاد یک متر و نیم متر مربع و در ضخامت های مختلف تولید می شود. تایل های این کفپوش مانند قطعات سرامیک در کنار یکدیگر قرار گرفته و کف زمین را می پوشانند. قطعات پازل مانند کفپوش های گرانولی از لبه های کناری در هم کلیک شده و کاملا روی زمین محکم میشوند. این کفپوش ها بیشتر در مهدکودک ها و سالن های ورزشی و فضای بسته مورد استفاده قرار میگیرند.

کفپوش گرانولی پازلی یا پشت صاف

کفپوش گرانولی شیار دار یا شانه تخم مرغی

این نوع از کفپوش گرانولی که مناسب محیط های باز مانند پارک می باشد دارای ابعاد یک متری بوده و در سطح زیرین خود دارای پایه و شیارهایی می باشند. این پایه ها به منظور عبور آب ناشی از بارش و شستشو است. علاوه براین، پایه های سطح زیرین کفپوش های گرانولی تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت و جلوگیری از ایجاد ترک در آنها خواهد داشت.

کفپوش گرانولی شیار دار یا شانه تخم مرغی

کفپوش گرانولی درجاریز

زمانی که گرانول ها را به همراه چسب مخصوص به محل برده و مانند کفپوش سه بعدی و آسفالت در محل این کفپوش را اجرا می کنند، کفپوش درجا ریز می باشد. از مزایای این نوع کفپوش می توان به عدم درز در آنها اشاره نمود. به همین دلیل سطح کاملا صاف و یکدست خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است، نم و رطوبت لا به لای درزها که منجر به رشد قارچ و کپک میشود در این مدل کفپوش گرانولی بوجود نمی آید.

کفپوش گرانولی درجاریز

کفپوش گرانولی رولی

این نوع کفپوش لاستیکی گرانولی بسیار کوچکتر تولید شده دارای ضخامت کمتری نسبت به بقیه مدل ها می باشد و به صورت رول به بازار عرضه می شود. متناسب با متراژ و ابعاد محیط می توان رول های گرانولی را در اندازه های مناسب تهیه و روی زمین نصب کرد. در نوع رولی برای متناسب کردن کفپوش با محل نصب بخش هایی از آن را می توانید برش بزنید.

کفپوش گرانولی رولی

مزایا و معایب کفپوش گرانولی

این کفپوش با توجه به ترکیبات و ساختاری که دارند، دارای یک سری مزایا و معایب بوده که به آن می پردازیم تا انتخابی با آگاهی بیشتر داشته باشید:

مزایای کفپوش گرانولی یا لاستیکی

از مهم ترین مزایای کفپوش های گرانولی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • استحکام و طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت در برابر ضربه و فشار ناشی از تردد افراد و عبور خوردروها
  • مقاومت در برابر نور خورشید
  • مقاومت در برابر رطوبت و بارش
  • مقاومت در برابر تغییرات دما
  • عدم آسیب به شخص یا شیء در برخورد و سقوط روی این کفپوش
  • گرانول عایق صوت می باشد
  • آنتی باکتریال است
  • برای شستشو به شوینده های خانگی نیاز داشته و کاملا تمیز و براق می شود.

مزایای کفپوش لاستیکی گرانولی

معایب کفپوش گرانولی

علیرغم مزایای متعدد، چند نقطه منفی و عیب نیز در کفپوش های گرانولی وجود دارد که عبارتند از:

  • عایق حرارتی نبوده و مانع هدردهی دما از کف نمی شود
  • اغلب در رنگ های تیره مانند مشکی و سورمه ای تولید می شود و رنگ های روشن آن سفارشی و گران تر می باشد.
  • کفپوش تازه تولید شده و نو تا مدتی بوی لاستیک می دهد.

نحوه نگهداری کفپوش گرانولی

برای بالا بردن طول عمر کفپوش گرانولی لاستیکی کافیست به این دو مورد توجه کنید:

  • به هیچ عنوان از جلا دهنده برای این کفپوش استفاده نکنید.
  • برای شستشوی این کفپوش به طور روزانه گرد و خاک آن را بشویید، در صورت نیاز به شوینده از شوینده های خانگی استفاده کنید. زیرا شوینده های صنعتی و نیمه صنعتی به کفپوش گرانولی آسیب وارد می کنند.

کاربرد کفپوش گرانولی

برخی از موارد کاربرد کفپوش لاستیکی گرانولی پازلی و رولی شامل موارد زیر است:

کفپوش گرانولی برای حیاط پارک، مدرسه و مهدکودک

یکی از بزرگترین دغدغه های والدین زمین خوردن کودکان در پارک و مهدکودک می باشد. اگر کفپوش مناسبی در این مکان ها اجرا نشود، کودکان در هنگام سقوط دچار آسیب های بسیار جدی می شوند. حل این مشکل با استفاده از کفپوش گرانولی امکان پذیر شده است. در بسیاری از پارک ها و حیاط مدارس استفاده از کفپوش گرانولی پازلی و درجاریز خیال والدین را تا حد بسیار زیادی راحت کرده است.

کفپوش گرانولی لاستیکی مهدکودک

کفپوش گرانولی برای سالن های ورزشی

سالن های ورزشی نیاز به عایق صوت و کفپوش هایی دارد که در برخورد وزنه با زمین آلودگی صوتی کمی ایجاد کند. کفپوش لاستیکی یکی از مناسب ترین کفپوش ها برای سالن های ورزشی می باشد، زیرا از برخورد مداوم وزنه ها دچار آسیب نشده و سر و صدای زیادی نیز تولید نمی کند.

کفپوش گرانولی سالن ورزشی

سخن آخر

با توجه به آنچه از مزایای کفپوش لاستیکی گرانولی گفته شد می توان از این کفپوش برای حیاط منزل، سالن بیمارستان ها، محیط های صنعتی و سالن کارخانه ها، کف پشت بام و روف گاردن نیز می توان استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا