تبلیغات

تأثیرات محیطی بر چوب ترموود | چگونه طول عمر چوب ترموود را بیشتر کنیم؟

چه عواملی روی چوب ترموود اثر مخرب دارند؟

فرایند حرارت‌دهی و ترمو کردن، ترموود را به چوبی مقاوم در برابر اکثر عوامل محیطی تبدیل می‌کنند. اما باتوجه‌به ارزش و قیمت این چوب بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنیم. به‌عنوان‌مثال می‌توان ترموود را قبل از نصب در انبار نگهداری شود. فضای نگهداری بهتر است خشک و خنک باشد و به‌صورت افقی کنار یکدیگر چیده شوند. در این مطلب به بررسی فرایند فراروی چوب ترموود می‌پردازیم و نکاتی در مورد نگهداری آن قبل و بعد از نصب ارائه معرفی می‌کنیم.

تاثیرات محیطی بر چوب ترموود

کاهش اثرات محیطی با فرایند استاندارد تولید چوب ترموود

چوب ترموود در فرایندی بسیار پرفشار تولید می‌شود. هدف اصلی این فرایند کاهش تأثیرات محیطی روی چوب ترموود است. چوب درخت‌هایی مثل راش، کاج و زبان‌گنجشک در حرارت بالا قرار می‌گیرند و طی این حرارت‌دهی تغییراتی در ساختار شیمیایی چوب ایجاد می‌شود که از آن در مقابل بسیاری از آفات و آسیب‌های چوب محافظت می‌کند. این محصول بسیار مقاوم است. همچنین رد پای زیست‌محیطی و تاثیر ترموود بر محیط زیست بسیار ناچیز است.

فراوری ترموود در دو کلاس S و D انجام می‌شود:

ترموود کلاس S: در این فرایند که Thermo-S نیز نامیده می‌شود (که S مخفف Stability به معنای پایداری و مقاومت است)، چوب‌های نرم که از درختان پهن برگی مثل راش و زبان‌گنجشک به دست می‌آیند در دمای ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت که از درختان سوزنی‌برگ به دست می‌آیند در دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند
ترموود کلاس D: در فرایند Thermo-D (که D مخفف Durability به معنای دوام و ماندگاری است) چوب‌های نرم در ۲۰۰ و چوب‌های سخت در ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند

تأثیرات محیطی بر چوب ترموود چگونه است؟

فراوری چوب ترموود با فشار زیادی که به چوب می‌آورد باعث ایجاد تغییرات در ساختار شیمیایی آن شده و آن را در برابر بسیاری از آفات از جمله موریانه و میکروارگانیسم‌های چوب دوست محافظت می‌کند. همین‌طور خواص مکانیکی چوب را بسیار بالاتر می‌برد. اما این نقاط قوت به این معنا نیست که ترموود هر شرایطی را تحمل می‌کند.

درصورتی‌که بخواهید از خدمات مجموعه‌های معتبر برای نصب ترموود استفاده کنید، افراد مجرب از چگونگی نگهداری و جلوگیری از آسیب رسیدن به چوب باخبر هستند. به‌عنوان‌مثال برای نگهداری ترموود قبل از نصب باید دقت داشت که تخته‌های ترجیحاً با روکش پلاستیکی به‌صورت افقی کنار هم چیده شوند. محل نگه‌داری ترموود باید خشک و خنک باشد؛ به‌عنوان‌مثال چیدن تخته‌های ترموود به روی خاک مرطوب اشتباه است.

هنگام نصب ترموود نیز استانداردها و قوانینی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. به‌عنوان‌مثال ضخامت تخته باید برای محل نصب مناسب باشد یا ترموود نباید داخل خاک مرطوب نصب شود، زیرا موجب پوسیدگی می‌شود. درصورتی‌که ترموود در نمای سازه استفاده می‌شود و در معرض نور خورشید است باید از روغن‌های محافظتی رو سطح چوب استفاده کرد تا چوب را از نور آفتاب در امان نگه دارد. در ادامه به برخی از آفات و ریسک‌هایی که چوب ترموود را تهدید می‌کنند می‌پردازیم.

عامل رطوبت

رطوبت موجب پوسیدگی، ایجاد ترک و تخریب چوب می‌شود. بارش مستقیم باران یا قراردادن اجسام خیس روی چوب طی گذر زمان باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند. رطوبت به‌خصوص از قسمت‌های انتهایی پروفیل ترموود می‌تواند وارد ساختار چوب شود.

اشعه ماوراء بنفش خورشید

اشعه ماوراء بنفش خورشید از دیگر تأثیرات محیطی بر چوب ترموود است. در معرض آفتاب قرارگرفتن ترموود به‌صورت مداوم باعث تأثیرگذاری روی ظاهر و رنگ چوب می‌شود. نور خورشید بافت سلولی چوب را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و در نتیجه ترموود تضعیف می‌شود.

تاثیر اشعه ماورابنفش بر ترموود

رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در چوب

از دیگر تأثیرات محیطی بر چوب ترموود رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است. این اتفاق عموماً در ترموودهای نزدیک استخر و نماهای آبی و در معرض آب و رطوبت می‌افتد؛ زیرا که قارچ‌ها و باکتری‌ها در محیط‌های مرطوب رشد بیشتری دارند.

قارچ‌ها و باکتری‌هایی که روی ترموود رشد می‌کنند نوعی جلبک هستند. در صورت رشد این جلبک‌ها و گیاهان روی سطح ترموود نیاز دارید که برای ازبین‌بردن آنها اقدام کنید. با استفاده از برس‌های مخصوص سطح ترموود به‌راحتی می‌توان سطح را پاک‌سازی کرد.

نحوه نگهداری و جلوگیری از تأثیرات محیطی بر چوب ترموود

تأثیرات محیطی بر چوب ترموود که شامل قارچ و باکتری، اشعه ماوراء بنفش و رطوبت می‌شوند، تنها با استفاده از رنگ، روغن و لاک‌های محافظ مخصوص قابل‌پیشگیری هستند. در ابتدا چوب را کاملاً تمیز کنید و از گردوغبار پاک کنید و سپس رنگ یا لاک موردنظر را به‌دقت روی پروفیل یا تخته اعمال کنید.

روی انتهای پروفیل‌ها را به‌دقت لاک یا رنگ بزنید؛ زیرا رطوبت به آسان از این نقاط به چوب منتقل می‌شود. بهتر است برای محافظت بیشتر بعد از خشک‌شدن مجدداً لایه‌ای دیگر را اعمال کنیم. توصیه می‌شود ترموود را تا جای ممکن دور از رطوبت نصب کنیم و هرچند سال یکبار آن را با لایه دیگری از لاک یا روغن محافظ بپوشانیم. درصورتی‌که موارد ذکر شده رعایت شوند می‌توان از طول عمر بالای ترموود مطمئن بود.

ترموود محصولی مقاوم برابر عوامل محیطی

چوب ترموود محصولی بسیار مستحکم، مقاوم و اصلاح‌شده است که فضایی ارگانیک و زیبا در محیط‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند. با وجود مقاومت بالای این چوب باید نکات جلوگیری از تأثیرات محیطی بر چوب ترموود را رعایت کرد. درصورتی‌که قصد استفاده از ترموود را دارید حتماً برای پوشاندن آن با لاک یا روغن محافظ مخصوص اقدام کنید.

مجموعه پارس آرای کوهستان، به‌عنوان واردکننده باکیفیت‌ترین چوب‌های ترموود با تیمی مجرب همواره آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است. درصورتی‌که قصد استفاده از ترموود در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و… را دارید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

ترموود محصولی مقاوم برابر عوامل محیطی

سؤالات متداول

چوب ترموود چگونه تولید می‌شود؟

با قراردادن چوب خام در حرارت بسیار بالا ساختار شیمیایی چوب تغییر می‌کند و خاصیت‌های چوب ترموود را به خود می‌گیرد.

تأثیرات محیطی بر چوب ترموود شامل چه مواردی هستند؟

اشعه ماوراء بنفش خورشید، رطوبت، قارچ‌ها و باکتری‌ها از جمله تأثیرات محیطی بر چوب ترموود هستند.

راهکار جلوگیری از تأثیرات محیطی روی چوب ترموود چیست؟

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چوب ترموود و افزایش طول عمر این محصول باید از لاک‌ها و روغن‌های محافظ مخصوص بر روی آن استفاده کرد. البته رنگ‌کردن آن هم می‌تواند از آن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا