طراحی دکوراسیون داخلی

6 تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی؛ بوهو بهتره یا اسکاندیناوی؟

تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی از ابهامات اغلب افراد در انتخاب این دو سبک است و دلیل آن شباهت زیاد آنها است. زیبایی منزل یکی از چالش هایی است که شما با آن روبرو خواهید شد و یکی از بهترین روش ها برای انتخاب سبک دکوراسیون داخلی می باشد. سبک بوهو و سبک اسکاندیناوی جزو سبک های پر طرفدار بوده و هر یک زیبایی خاص خود را دارند، اما باید بدانید که این دو تفاوت های بارزی داشته که حتما باید در زمان چیدمان به آنها دقت کنید. در ادامه تفاوت سبک دکوراسیون بوهو و اسکاندیناوی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

سبک اسکاندیناوی چیست؟

اسکاندیناوی یکی از مشتقات سبک مینیمال بوده و از سادگی خاص خود برخوردار می باشد. این سبک گرمای دوست داشتنی و آرامشی بی حد و اندازه را به محیط زندگی و کار شما تزریق می کند. سبکی که استفاده از چوب در آن کاملا مشهود بوده و فضایی مینیمال و خلوت را برای شما به وجود خواهد آورد. از مهم ترین ویژگی های سبک دکوراسیون اسکاندیناوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک اسکاندیناوی

  • کفپوش متناسب با این سبک چوب می باشد تا روشنی و شادابی را به محیط هدیه دهد و فضایی تر و تازه را به وجود آورد. از آنجا که این سبک روشنایی را تایید می کند، بهترین کار انتخاب کفپوش های چوبی با رنگ بسیار روشن است.
  • یکی از بهترین اجزاء دکوراسیون داخلی که معرف سبک چیدمان منزلتان می باشد، مبلمان است. مبلمان متناسب با سبک اسکاندیناوی باید در عین مدرن بودن کاملا ساده و بدون جزئیات باشد. توجه داشته باشید که رنگ های خنثی و روشن را در انتخاب مبلمان نیز رعایت کنید. میزهای جلوی مبل را چوبی انتخاب کنید تا در هماهنگی کامل با فضای این سبک باشد. میز غذاخوری را نیز در تناسب با میزهای جلوی مبل، چوبی و رنگ روشن انتخاب کنید، تا عنصر چوب نمای عالی را به فضای مورد نظر شما ببخشد.
  • اکسسوری های مورد تایید این سبک باید کاملا ساده و ترجیحا عنصر شیشه را در خود داشته باشند. شلوغی در سبک اسکاندیناوی هیچ جایگاهی نداشته و استفاده از لوازم دکوری باید در حداقل ممکن باشد. تعدادی قاب عکس ساده برای دیوارها و قرار دادن آباژور در کنار مبلمان، مینیمال بودن فضا را حفظ کرده و در عین زیبایی، آرامش و سبک بودن فضا را نیز در پی خواهد داشت.
  • نور طبیعی در این سبک از اهیمت بالایی برخوردار بوده و از این رو تعبیه پنجره های بزرگ در این سبک دیده می شود. پرده های نازک با رنگ های روشن نیز به تزریق بیشتر نور طبیعی کمک خواهد کرد. استفاده از رنگ روشن در دیگر اجزاء منزل نیز سبب می شود نور طبیعی انعکاس بیشتری داشته باشد و فضا را به مراتب روشن تر کند.
  • رنگ های خنثی، ملایم و مات مانند کرم، سفید، خاکستری و آبی روشن در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. برای کمی تغییر و یا با توجه به سلایق مختلف استفاده از رنگ سبز روشن، و صورتی بسیار روشن را نیز می توانید در پالت رنگ های خود داشته باشید. از آنجا که این فضا باید آرامش بخش باشد، رنگ های زننده جایگاهی در آن ندارند و استفاده از رنگ ها به صورت حداقلی و در کمترین تنوع می باشد.

علاوه براین، در این سبک گل و گیاه طبیعی جایگاه ویژه ای داشته و پارچه های پشمی و کتان نیز در آن به وفور استفاده می شود.

40 مدل و ایده دفتر کار سبک اسکاندیناوی

سبک بوهو

برای درک بهتر تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی بهتر است نگاهی نیز به بوهو داشته باشیم. سبک بوهو بر گرفته از سبک و دکوراسیون خانه های کوچ نشینان در اروپای مرکزی می باشد. چیدمانی که عشایر و کولی های آن سرزمین برای منازل خود در نظر گرفته اند، که از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی کند. رنگ های بسیار زیاد در کنار المان هایی از فرهنگ های مختلف از هر گوشه ی شهر یا کشورهای مختلف در این سبک مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های مهم این سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک بوهو

  • استفاده از رنگ سفید برای دیوارها تا مانند یک بوم خالی جایی برای نمایش دادن آویزها و اکسسورهای مختلف باشند از اولین مشخصه های این سبک می باشد. رنگ های خنثی و روشن فضای کلی منزل و اتاق را در بر گرفته و سپس رنگ های سرد، گرم، شاداب و طبیعی فضا را زیباتر می کنند. بر روی زمینه ای از رنگ های کرم و سفید، استفاده از رنگ قرمز ارغوانی در کنار سبز و آبی لاجوردی به وفور در این سبک مشاهده می شود.
  • فضای داخلی منزل در این سبک پر شده از دست سازه ها و آویزهایی که هر یک معرف و المانی از یک فرهنگ می باشد. صنایع دستی که در سفرهای مختلف خریداری می شوند و انواع دکوری ها با جنس های مختلف و از اعتقادات کاملا متفاوت در کنار یکدیگر بدون هیچ قاعده ای در چیدمان این سبک دیده می شوند. فضایی شلوغ که هر جزء آن از دنیای متفاوت با بقیه سخن می گوید.
  • بدون شک مبل های متناسب با این سبک را در یک مغازه با مبل های مدرن پیدا نمی کنید. مبلمان ساده، راحت که در عین سالم و کمی قدیمی گزینه مناسبی برای آن محسوب میشود.
  • در این سبک استفاده از پارچه هایی با الگو و طرح های مختلف و متفاوت مشاهده می شود. پارچه هایی مانند ابریشم، کنف، کتان و مخمل در کنار پارچه های ملیله دوزی و گلدوزی شده دیده می شود.
  • برای نورپردازی در این سبک از شمع، فانوس و لامپ های رومیزی استفاده می شود . گل و گیاه طبیعی نیز نقش مهمی دارند.

30 مدل و عکس اتاق خواب سبک بوهو

تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی

شاید به دلیل استفاده از چوب، مبلمان راحت، گل و گیاهان این دو سبک با هم اشتباه گرفته شوند. اما موارد متفاوت و بسیار فاحشی میان سبک بوهو و اسکاندیناوی مشاهده می شود که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

1- تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی از نظر نوع اکسسوری

یکی از بارزترین تفاوت های بین سبک بوهو و اسکاندیناوی استفاده از اکسسوری ها می باشد. همان طور که گفته شد در سبک اسکاندیناوی استفاده از لوازم دکوری به صورت حداقلی است و فضا باید مینیمال بودن خود را حفظ کند. در سبک بوهمیان اکسسوری ها به شدت زیاد بوده و بدون هیچ ربط و نظمی انتخاب می شوند. اکسسوری های سبک بوهمیان صنایع دستی و دست سازه های شهر و کشورهای مختلف هستند که بدون پیروی از هیچ قانونی در محیط منزل شما قرار گرفته اند.

تفاوت بوهو و اسکاندیناوی از نظر اکسسوری

2- تفاوت رنگ بندی سبک بوهو و اسکاندیناوی

تفاوت بارز بعدی که در این سبک قابل مشاهده است استفاده از رنگ ها می باشد. در سبک بوهو نیز مانند اسکاندیناوی رنگ های خنثی زیاد به چشم می خورند، اما این به معنای محدودیت نبوده و هر فردی می تواند با توجه به علاقه خود رنگ های متنوعی را انتخاب کند. پالت منزلی با سبک بوهو می تواند رنگ های سرد و گرم را در کنار خنثی داشته باشد و فضایی کاملا رنگارنگ به خود بگیرد. رنگ ها در سبک اسکاندیناوی کاملا خنثی و لایت بوده و خبری از پالت رنگارنگ بوهو نیست.

60 مدل اتاق خواب سبک اسکاندیناوی

3- نظم در بوهو و اسکاندیناوی

از دیگر مواردی که در تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی می توان به آن اشاره کرد، نحوه نورپردازی است. در سبک اسکاندیناوی نظم بسیار به چشم می خورد و قانونمند بودن در چیدمان را به وضوح می توان دید، اما در سبک بوهو هیچ قاعده و قانونی در قرار دادن اشیا وجود ندارد. فضایی کاملا شلوغ که اجزاء بی ربط به یکدیگر دارد، در سبک بوهو کاملا مشهود و در تضاد با فضای منظم و خلوت سبک اسکاندیناوی است.

4- تفاوت در انتخاب مبلمان

اگر چه مبلمان در هر دو سبک راحت بوده، اما در سبک اسکاندیناوی این مبل باید کاملا مدرن باشد و در سبک بوهو مبلمان های قدیمی در اولویت هستند. مبلمان های با سبک سنتی و استفاده از پارچه های سوزن دوزی شده یا پارچه های طرح دار و رنگارنگ در سبک بوهو و مبلمان با پارچه ساده و بدون طرح در سبک اسکاندیناوی در تضاد و تفاوت کامل با یکدیگر می باشند.

تفاوت مبلمان سبک بوهو و اسکاندیناوی

5- نورپردازی

در سبک اسکاندیناوی برای نور پردازی در کنار نور طبیعی از آباژورهای مدرن استفاده می شود اما در سبک بوهو از شمع و فانوس به وفور استفاده می شود. لامپ های آویزی و لوسترهای دست ساز و شلوغ با سبک بوهو در تناسب کامل می باشد.

مدل های جذاب کافه و رستوران سبک بوهو

6- تفاوت در منسوجات سبک های بوهو و اسکاندیناوی

در سبک اسکاندیناوی همان طور که نوشتیم از منسوجات زمستانی و فصل گرم استفاده می شود، اما طبق بقیه جزئیات در بوهو منسوجات متفاوت در کنار یکدیگر مشاهده می شوند. از پارچه های زمستانی مانند کتان و چرم گرفته تا پارچه های تور و حریر در کنار پارچه هایی با گلدوزی و دست دوزی های زیبا دنیایی از تفاوت را در کنار یکدیگر قرار می دهند.
اکنون با توجه به اینکه در مورد تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی اطلاعات کاملی داشته و تفاوت های آنها را می دانید، بهتر و راحت تر می توانید سبک مورد علاقه خود را انتخاب کرده و فضای منزل و اتاقتان را طبق آنها دیزاین کنید.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا