اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

آموزش تمیز کردن ماربل شیت؛ عمر ماربل شیت را چند برابر کن!

تمیز کردن ماربل شیت یکی از مهم ترین کارهایی است که برای نگهداری و حفظ زیبایی آن باید انجام داد. ماربل شیت یا همان سنگ مصنوعی زیبایی ظاهری خوبی داشته و از این رو به عنوان کفپوش و دیوارپوش در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری استفاده می شود. زیبایی وابستگی زیادی به تمیزی دارد و برای حفظ این زیبایی باید روش های تمیز کاری اصولی را در این مورد بدانید. استفاده از شوینده های غلط یا تاخیر در تمیزکاری از کارهایی هستند که به ظاهر و طول عمر ماربل شیت آسیب جدی وارد می کنند. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن و از بین بردن لکه های روی ماربل شیت می پردازیم.

تمیز کردن ماربل شیت را جدی بگیرید!

دقت داشته باشید که با تمیز کردن روزانه ماربل شیت نیازی به هیچ شوینده ندارید و تنها یک دستمال نرم و مرطوب برای این کار کافی خواهد بود. برای این نوع تمیز کاری هر روز یا هر دو روز یک مرتبه کافیست ابتدا با یک دستمال مرطوب و نرم سطح ماربل شیت را از هرگونه گرد و غبار و آلودگی تمیز کنید. سپس با یک دستمال خشک و تمیز رطوبت باقیمانده را نیز خشک کنید. با تمیز کردن روزانه دیوارپوش و  ماربل شیت بین کابینتی همیشه براق و زیبا و بدون لکه خواهد بود.

تمیز کردن ماربل شیت

هشدار؛ قبل از استفاده هر نوع محلول و مواد شوینده، ابتدا روی بخش کوچکی از ماربل شیت تست کنید!

آب و صابون؛ بهترین محلول برای تمیز کردن ماربل شیت

ماربل شیت در برابر مواد اسیدی مقاومت نداشته و به سرعت دچار خوردگی و آسیب می شود. به همین دلیل باید برای انتخاب مواد شوینده به این مورد توجه داشته باشید. استفاده از مواد شوینده خانگی، مثل محلول آب و صابون از بهترین شوینده ها برای تمیز کردن ماربل شیت به شمار می روند. مخلوط صابون مایع و آب گرم به شما کمک می کند تا تمام آلودگی ها را از روی ماربل شیت برداشته و درخشش روز اول را به آن برگردانید.

بهترین محلول برای تمیز کردن ماربل شیت
کافیست محلول آب و صابون را روی سطح ماربل شیت اسپری کنید. سپس با دستمال نرم روی سطح بکشید تا تمام گرد و غبار، ذرات چربی و کثیفی ها تمیز شوند.

تمیز کردن ماربل شیت با جوش شیرین

ماده ی دیگری که برای تمیز کردن ماربل شیت و از بین بردن لکه ها می توان از آن استفاده کرد، جوش شیرین است. از آنجا که ماربل شیت نسبت به اسیدها واکنش نشان داده و دچار خوردگی شدید می شود در استفاده از مواد شوینده صنعتی محدودیت وجود دارد. مخلوط جوش شیرین و آب که یک محلول قلیایی است می تواند گزینه خوبی برای از بین بردن لکه های سطح ماربل شیت باشد.

تمیز کردن ماربل شیت با جوش شیرین
برای این کار باید به جوش شیرین مقدار کمی آب افزوده به طوری که خمیری شکل شود، سپس این خمیر را بر روی لکه قرار دهید. بعد از گذشت کمتر از یک ساعت خمیر را بردارید. اگر هنوز لکی باقیمانده بود این کار را دوباره تکرار کنید تا زمانی که به نتیجه رضایت بخش برسید.

کفپوش ماربل شیت چیست؟

تمیز کردن ماربل شیت با دستمال میکروفایبر

برای تمیز کردن ماربل شیت از دستمال های نرم که پرز نمی دهند استفاده کنید. دستمال های میکروفایبر بهترین نمونه از دستمال های نرم و مناسب است. کافیست روی بخش های مختلف سنگ را با دستمال بکشید تا تمام کثیفی های آن در زمان کوتاه از بین برود. برای تمیزی بهتر و آسان تر می توانید کمی دستمال را مرطوب کنید.

تمیز کردن ماربل شیت با دستمال میکروفایبر

تمیز کردن لکه روی ماربل شیت با آب اکسیژنه

برای تمیز کردن لکه های بسیار سخت و دائمی و لکه های چربی شدید بر روی ماربل شیت از پر اکسید هیدروژن استفاده کنید. این روش برای ماربل شیت های بین کابینتی کاربرد بسیار زیادی دارد و می تواند لکه های روغن و غذا را به طور کامل تمیز کند.

  • برای این کار دستمال کاغذی را خرد کرده و مقداری پر اکسید هیدروژن بر روی آن اسپری کنید.

تمیز کردن ماربل شیت با آب اکسیژنه

  • سپس دستمال های مرطوب شده را روی لکه ها قرار دهید.

تمیز کردن ماربل شیت با آب ژاول

  • در مرحله بعد یک کیسه پلاستیکی روی دستمال ها کشیده و به آن 24 ساعت فرصت دهید تا لکه ها را از بین ببرد.

از بین بردن لکه روی ماربل شیت

  • در این مدت با فواصل یکی دو ساعت محل لکه را چک کنید تا اگر اثر لک زودتر از بین رفت دستمال ها را بردارید.

از بین بردن لکه ماربل شیت با آب ژاول

  • بعد از برداشتن دستمال ها، دستمال نرم و مرطوب را بر روی سطح کشیده تا کمترین اثر از پراکسید هیدروژن باقی نماند و سپس آن را خشک کنید.

پیشنهاد می کنیم تا حد امکان به محض ریختن روغن و مواد غذایی و غیره روی ماربل شیت، با دستمال میکروفایبر آن را تمیز کنید. با این کار از ایجاد لک روی سطح جلوگیری می کنید. علاوه براین می توانید با دستمالی آغشته به محلول آب و مایع ظرفشویی خانگی محل را تمیز کرده و سپس با دستمالی نم دار روی آن بکشید تا اثری از مایع ظرفشویی نیز نمانده باشد. بعد از این مرحله نیز استفاده از دستمال خشک و از بین بردن رطوبت را از یاد نبرید.

ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

زمان مناسب برای تمیز کردن ماربل شیت

تمیز کردن ماربل شیت باید در فواصل کوتاه و چند روزه انجام شود، تا بتوان از ایجاد لک بر روی آن جلوگیری کرد. اگر تمیز کردن ماربل شیت را به صورت روزانه انجام دهید از ایجاد لکه به مقدار بسیار زیادی جلوگیری خواهید کرد.
زمانی که مواد دارای رنگ مانند مواد غذایی یا هر ماده دیگری بر روی ماربل شیت ریخت بهتر است بلافاصله اقدام به تمیز کاری ماربل شیت شود. اگر بلافاصله سطح مورد نظر را تمیز کنید امکان ماندگاری اثر ماده غذایی به مراتب کمتر خواهد شد.

نبایدها در تمیز کردن ماربل شیت

در مورد تمیز کردن ماربل شیت به مواردی اشاره کردیم اما برای راهنمایی بیشتر بهتر است ادامه مطلب را نیز بخوانید تا نبایدها را بشناسید. با حذف این موارد عمر و ماندگاری ماربل شیت بالاتر خواهد رفت؛

  • استفاده از برس های زبر و سیم ظرفشویی برای برداشتن آلودگی ها و از بین بردن لکه ها یکی از نبایدها است. این وسایل سبب ایجاد خراش شده و به سطح درخشان و براق سنگ آسیب جدی وارد خواهد کرد.
  • فواصل تمیز کاری را نباید بسیار طولانی کنید؛ زیرا ماندن طولانی مدت گرد وغبار بر روی ماربل شیت سبب ایجاد لکه های دائمی می شود.
  • به هیچ عنوان از سرکه و آبلمیو برای تمیز کردن ماربل شیت استفاده نکنید؛ چون اسید به سطح سنگ آسیب وارد می کند و این یکی از معایب ماربل شیت است.
  • اگر ماده ی غذایی دارای رنگ بر روی ماربل شیت ریخته و لکه قوی ایجاد شده به هیچ وجه از اسپری و مواد لکه بر و حلال ها مانند استون استفاده نکنید. زیرا این کار به ماربل شیت آسیب وارد کرده و سبب فرسودگی آن می شود.
  • استفاده از بنزین برای تمیز کردن لکه های روی ماربل شیت یکی از بزرگترین اشتباهات است. زیرا این ماده در ماربل شیت نفوذ کرده و سبب ایجاد ترک و خوردگی های شدید می شود.
  • رطوبتی که در اثر شستشو و تمیزکاری بر روی ماربل شیت می ماند را باید به سرعت خشک کنید. این کار از فرسایش جلوگیری کرده و سبب افزایش طول عمر آن می شود. خشک کردن سطح همچنین از ایجاد لکه های آب جلوگیری کرده و سبب درخشش بیشتر بعد از تمیزکردن ماربل شیت می شود.

منبع: wikihow

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا