طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی چیست؟ |30 مدل خانه اسکاندیناوی

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی یکی از پرطرفدارترین شیوه ها برای چیدمان منزل است که از اوایل قرن بیستم گرایش زیادی به آن پیدا شد. اگر برای طراحی دکوراسیون داخلی به دنبال یک سبک راحت در عین حال مدرن و زیبا هستید، پیشنهاد میکنیم آشنایی با این سبک را در ادامه مطلب از دست ندهید. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه ویژگی ها، رنگبندی، وسایل مورد نیاز و اکسسوری ها، فرش و مبل و کفپوش های مناسب برای اتاق خواب، آشپزخانه، دفتر کار و سرویس بهداشتی سبک دکوراسیون اسکاندیناوی را به همراه عکس و مدل های متنوع ارائه خواهد داد.

دکوراسیون اسکاندیناوی

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی چیست؟

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی سبکی مدرن و معاصر است و فاصله زیادی با سبک های سنتی دارد و با توجه به اصول سادگی و راحتی که پایه آن است ، به محیط حس آرامش و ملایمت می بخشد.از زمان پیدایش این سبک تا به حال هر روز شاهد گرایش بیشتر مردم به سمت سبک خانه اسکاندیناوی هستیم، تا جایی که امروزه  این سبک یکی از رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی به شمار میرود.

خانه سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون سبک نئوکلاسیک را از دست ندهید!

تاریخچه طراحی دکوراسیون اسکاندیناوی

این سبک در اوایل قرن بیستم به وجود آمد و همانطور که از اسم آن پیداست از کشور اسکاندیناوی الهام گرفته و روحی سرد و زمستانی مثل شمال اروپا دارد. اولین بار یک طراح دانمارکی که مدیریت یک شرکت طراحی و هنری را به عهده داشت، در سال 1914 این سبک دکوراسیون را معرفی نمود. این سبک دکوراسیون اسکاندیناوی که در پنج کشور دانمارک ، فنلاند ، ایسلند ، نروژ و سوئد شکوفا شد، کم کم جای خود را در میان دیگر اقوام پیدا کرد.

طراحی دکور اسکاندیناوی

از اوایل سال 1930 طراحان دیگری نیز به کار روی این دکوراسیون پرداختند و هر روزه شاهد خلق انواع مبلمان و صندلی تا لامپ ها و پارچه های چاپی به این سبک بودیم هرچند در این دوران هنوز نام سبک چیدمان اسکاندیناوی بر آن نهاده نشده بود.

دکوراسیون اسکاندیناوی

با به اوج رسیدن این طرح در سال 1950 و بعد از جنگ جهانی دوم بود که در سال 1954 این طرح در نمایشگاهی در آمریکا مطرح گردید و مورد استقبال زیادی قرار گرفت و آرام آرام تمام قاره را درنوردید. امروزه این سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی در چیدمان منزل طرفداران زیادی در تمام جهان دارد.

دکوراسیون سبک ایران باستان چیست؟

تفاوت سبک مینیمال و اسکاندیناوی

به سبک دکوراسیون اسکاندیناوی اثر تقلید یا شبیه سازی گفته میشود، چون طراحان بر این اعتقاد هستند که این سبک به نوعی تلفیقی از مینیمال است و شاخه های دیگری از دکوراسیون می باشد تا جایی که خیلی از افراد اکثرا آنها را با هم اشتباه میگیرند.

طراحی دکوراسیون سبک اسکاندیناوی

با توجه به وجه تشابهات زیاد دو سبک اسکاندیناوی و سبک مینیمال سعی میکنیم با بیان ویژگی های منحصر به فرد آن تفاوت های موجود بین این دو سبک را بیان کنیم.

برای آشنایی با دکوراسیون سبک مینیمال کلیک کنید!

در اولین قدم برای تفکیک این دو سبک طراحی از هم باید به طیف رنگ بندی این دو اشاره نمود. در مینیمال راحتی و گرمای محیط فدای اصول مدرنیته و پیاده سازی المان ها میشود. در صورتی که در سبک اسکاندیناوی تمرکز و حساسیت طراح در راحتی و گرمی محیط است که علت را می توان در شرایط محیطی که این طرح از آنجا ظهور کرده ، جستجو کرد.

سرمای زیاد و طولانی بودن فصل سرد در این کشورها که محدوده کشورهای حوزه اسکاندیناوی را شامل میشود طراحان را بر این داشت که برای جبران این فضا به گرمی و راحتی درون خانه ها توجه بیشتری نمایند. به همین علت بر خلاف مینیمال که تابع محدودیت رنگی است در سبک دکوراسیون سبک اسکاندیناوی استفاده از رنگ های متنوع هیچ محدودیتی ندارد.

سبک اسکاندیناوی

مورد دیگری که می توان در تفاوت این سبک ها از هم عنوان کرد، مبلمان ها و دکوری های استفاده در محیط است. همان سردی و بی روحی در استفاده از رنگ ها در مینیمال را میتوان در مبلمان و وسایل نیز دید؛ به طوری که در این محیط ها اولین چیزی که در دید یک بیننده به چشم میخورد سردی محیط است. اما در سبک خانه اسکاندیناوی تابش نور طبیعی روی وسایل با رنگ های گرم و زنده تر باعث حس آرامش و تداوم روح زندگی در این سبک می شود .

هرچند استفاده از رنگ ها در مینیمال نیز خارج از اصول این سبک نیست ولی قابل مقایسه با تنوع رنگی و مقدار آن با سبک اسکاندیناوی نمی باشد.

سبک اسکاندیناوی مدرن

دیگر تفاوت بین این دو سبک را می توان به ارتباط بین افراد با محیط مربوط دانست. راحتی که یک فرد در یک محیط با سبک اسکاندیناوی تجربه می کند کاملا متفاوت از مینیمال است. این حس زمانی که یک فرد از محیط آرام سبک اسکاندیناوی وارد محیط به مینیمال می شود به راحتی قابل حس است. حس معذب بودن در محیط دکور شده مینیمال ناشی از عدم لطافت در سبک و سردی محیط است لذا افراد برای تطابق با این محیط مدت زمان زیادی لازم دارند.

شاید زیبایی منحصر به فرد سبک مینیمال مشهود تر جلوه کند ولی در نهایت این سبک خانه اسکندیناوی در طراحی است که به علت آرامش بخشی و لطافت در اکثر مواقع دل هر بیننده ای را می برد.

تفاوت اسکاندیناوی با مینیمال

آخرین و کلی ترین تفاوتی که می توان برای این دو سبک قائل بود وجود و عدم وجود احساسات در آنها می باشد. در توضیح بیشتر باید گفت مینیمال به علت محدویت در رنگ ها و سادگی طرح از حیث کاهش لوازم و موارد مربوط به طراحی، سبکی خالی از احساسات است. ولی خالقان در طراحی سبک اسکاندیناوی با تلفیقی از مینیمال با دیگر سبک ها با اعمال آزادی بیشتر در استفاده از  لوازم طراحی و محدوده رنگی به تکمیل این سبک پرداخته و این خلا را پوشش داده اند و حس دراماتیکی به آن بخشیدند.

منزل سبک اسکاندیناوی

تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی

ویژگی های دکوراسیون سبک اسکاندیناوی

برای بیان ویژگی های این سبک از طراحی باید به ساخت خانه ها در اسکاندیناوی اشاره کرد که باعث پیاده سازی هرچه زیباتر این سبک طراحی در خانه ها می گردد.

اسکاندیناوی ها خانه های خود را مطابق با محیط زیست می سازند، سقف های شیب دار و پنجره های عایق بندی شده با بالکن ها و فضاهای باز در خانه از ویژگی های این خانه هاست. استفاده بهینه از نورخورشید  و دارا بودن پنجره ها و مجاری تحویه مناسب و وجود فضاهای بزرگ در فضای داخلی خانه از دیگر ویژگی های این خانه ها می باشد.

سبک مدرن اسکاندیناوی

سادگی در طراحی و استفاده از وسایل ضروری و لازم برای زندگی به همراه چیدمان منظم، راحت و صمیمی و به دور از جزئیات و ریزه کاری های دست و پا گیر و شلوغ از اصول طراحی در این سبک است.

دیگر ویژگی های این سبک طراحی شامل رنگ بندی انتخاب وسایل مطابق با این سبک به همراه اکسسوری های مورد استفاده و نحوه نورپردازی به تفضیل در زیر توضیح داده شده است.

طراحی داخلی اسکاندیناوی

دکوراسیون سبک شبی شیک چیست؟

رنگ در دکوراسیون سبک اسکاندیناوی

در سبک خانه اسکاندیناوی بیشتر از رنگ های ملایم و مات استفاده می شود.  رنگ های سفید ، خاکستری ، کرم و آبی روشن در کنار ترکیب با رنگ های مشکی و قهوه ای بیشترین استفاده را در این سبک دارد. ضمن استفاده از رنگ های روشن برای نشان دادن حس راحتی فضا در این سبک از رنگ های سبز ملایم و صورتی چرک جهت روح بخشی به فضا  بهره گرفته می شود.

رنگبندی سبک اسکاندیناوی

رنگبندی دکوراسیون اسکاندیناوی

رنگ سبک اسکاندیناوی

شال مبل خز در خانه های اسکاندیناوی

با توجه به اینکه این سبک از خانه های اروپایی با زمستان های سرد الهام گرفته شده است، پارچه های بافت در آن نقش مهمی ایفا می کند. در این سبک شال مبل خز یا بافت کاربرد زیادی دارد و می تواند فضایی گرم و دلنشین و در عین حال ساده و زیبا را برایتان بوجود آورند.

زیبایی خانه با گل و گیاه

یکی دیگر از راه های دیزاین خانه به سبک اسکاندیناوی، استفاده از گل و گیاه است. سعی کنید در گوشه و کنار خانه به اندازه ای که فضا شلوغ نشود از گل و گیاهان استفاده کنید. گلدان های سفید یا قهوه ای طرح چوب می تواند جلوه منحصر به فردی را در خانه ایجاد کند.

نورپردازی دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی

ویژگی متمایز سبک اسکاندیناوی در طراحی داخلی منازل، استفاده  از نور طبیعی است. بهره مندی از پنجره های بزرگ برای ورود نور زیاد به داخل فضا و انعکاس این نور با رنگ های روشن و ملایم نه تنها باعث آرامش و گرمی محیط می شود بلکه فضا را بزرگتر جلوه می دهد.

استفاده از لامپ ها یا لوسترهای مدرن و ساده  برای نورپردازی در شب هماهنگ با بقیه وسایل برای فضا انتخاب می گردد.

طراحی دکوراسیون اسکاندیناوی

اکسسوری های فلزی

یکی دیگر از ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی، استفاده از اکسسوری های فلزی مانند برنج و استیل است. مجسمه های مس و برنج در کنار پایه های فلزی مبل و جلومبلی های چوبی و فلزی جلوه بی نظیری به این خانه ها میبخشد.

کفپوش، فرش و مبل اسکاندیناوی

بهترین گزینه برای کفپوش محیط در این سبک استفاده از کفپوش چوبی روشن است چون می تواند انتظارات ما را از گرمی و روشنی فضا در این سبک برآورده سازد. در این سبک بیشتر از زیبایی طبیعی چوب بلوط بهره گرفته می شود.

کفپوش مناسب سبک اسکاندیناوی

در سبک دکوراسیون اسکاندیناوی از مبل های ساده ، مدرن و راحت با پارچه های گرم مثل کتان ، پشم و چرم استفاده می گردد که رنگ آن اغلب با فرش مورد استفاده در اتاق دارای طیف یکسانی است. البته در این سبک استفاده از فرش های بزرگ مرسوم نیست و وجود یک قالیچه کوچک ساده یا دارای راه یا خطوط ساده در جلو مبلمان کفایت می کند. استفاده از مبلمان بزرگ یا تیره برای جلوگیری از بسته شدن فضا مناسب نمی باشد و اغلب چیدمان در کنار دیوارها صورت می گیرد تا به باز بودن فضا لطمه ای نزند.

فرش و کفپوش اسکاندیناوی

نظم؛ جزء جداناپذیر سبک خانه اسکاندیناوی

در این سبک تلاش میشود تا وسایل اضافه و هر چیزی که باعث شلوغی محیط میشود کنار گذاشته شوند. به عبارت دیگر باید نظم را مهمان خانه هایتان کنید تا با سایر المان های تزئینی این سبک به بهترین نتیجه دست پیدا شود.

اکسسوری و وسایل تزئینی در خانه سبک اسکاندیناوی

در طراحی خانه به سبک اسکاندیناوی وسایل تزئینی و جزئیات  زیادی دیده نمی شود. فضای این خانه ها ساده و با کمترین لوازم تزئینی دکور میشود. تعداد محدودی از قاب عکس ها ، آباژورها و اکسسوری های شیشه ای در این فضا ها دیده می شود.

اکسسوری سبک اسکاندیناوی

اتاق خواب سبک اسکاندیناوی

همانطور در طول متن اشاره شد، طراحی ساده با استفاده از کمترین وسایل تزئینی از اصول این سبک است که در تمام نقاط خانه رعایت می گردد. همانطور که در عکس ها دیده می شود تمام وسایل اتاق با نظم خاصی چیده شده اند و گرمی کفپوش های به کار رفته با روشنی دیوارها و فضا همراه با نور طبیعی اتاق ها زیبایی و راحتی اتاق خواب سبک اسکاندیناوی را نمایان تر می کند.

قرار دادن یک گل طبیعی، آویز چند لامپ یا استفاده از چند قاب عکس ساده تنها وسایل تزئینی استفاده شده می باشند. استفاده از پارچه های خز دار در روی تخت یا در کف اتاق یا روی صندلی داخل اتاق از عناصر دلخواه طراهان در این سبک است.

60 مدل اتاق خواب سبک اسکاندیناوی را از دست ندهید!

اتاق خواب اسکاندیناوی

 آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

  • در این قسمت از خانه نیز رنگ روشن لوازم و استفاده از چوب روشن پایبندی طراحان این سبک را به اصول آن نشان می دهد.
  • توجه به داشتن نور طبیعی لازم برای آشپزخانه و تهویه مناسب همیشه لحاظ می گردد.
  • این سبک از طراحی با حفظ نظم و آرامش ظاهری محیط ، دست طراحان را برای چیدمان وسایل و در دسترس گذاشتن آنها برای راحتی افراد باز می گزارد.
  • استفاده از قفسه ها برای جلوگیری از آشفتگی در محیط در طراحی آشپزخانه ها در این سبک دیده می شود.

آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

سالن پذیرایی سبک اسکاندیناوی

خانه هایی که به سبک اسکاندیناوی طراحی شده اند در نگاه اول ساده و مدرن هستند، از تجملات به دور بوده و چیدمان آنها به نحوی است که بیشترین استفاده از فضا و وسایل صورت گیرد.

تمام ویژگی هایی که برای این سبک عنوان کردیم در فضای نشیمن خانه ها نیز رعایت می گردد که برای فهم بیشتر در این قسمت تصاویری از سالن پذیرایی و نشیمن به دکوراسیون سبک اسکاندیناوی برای شما قرار می دهیم.

منزل سبک اسکاندیناوی

اتاق کودک اسکاندیناوی

سادگی دکوراسیون سبک اسکاندیناوی همراه با رنگ های روشن با نور طبیعی این سبک را به یکی از طراحی های مناسب اتاق کودک مبدل کرده است. طرحی که آرامش کودک را به همراه دارد و حس مدرنی و زیبایی آن مادر را راضی میکند تا به این سبک جهت دکوراسیون اتاق کودک بهای زیادی دهد. با توجه به انعطاف این سبک از طراحی در انتخاب رنگ ها  می توان در کنار داشتن فضای مدرن و زیبای این سبک از اکسسوری های رنگی بیشتری در اتاق کودک به کار برد تا نشاط و سرزندگی بیشتری به اتاق بخشید. استفاده از رنگ های سبز و آبی با نور بیشتر در اتاق کودک مورد پسند بیشتر افراد است.

اتاق کودک اسکاندیناوی

اتاق کودک سبک اسکاندیناوی

سرویس بهداشتی و حمام اسکاندیناوی

استفاده از رنگ سفید و وسایل چوبی در کنار چیدمان ساده و منظم  کلی ترین ویژگی است که در طراحی سرویس بهداشتی و حمام به این سبک دیده می شود. در تصاویر زیر نمونه هایی از سرویس بهداشتی و حمام های سبک اسکاندیناوی را مشاهده می کنید.

سرویس بهداشتی و حمام اسکاندیناوی

دکوراسیون دفتر کار اسکاندیناوی

دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی بسیار مناسب برای دفتر کار کارمندان می باشد. تمام خصوصیات این سبک باعث براورده شدن انتظارات افراد از یک دفتر کار خوب می شود. از روشنی فضا در روز ، رنگ های ملایم ، صندلی های راحت ، قفسه بندی و نظم تا دوری از تجملات و هزینه کم این نوع دکوراسیون نسبت به دکوراسیون های سنتی و اشرافی این سبک را مناسب استفاده در اتاق کار می نماید. در زیر نمونه هایی برای آشنایی بیشتر شما با دفتر کار به سبک اسکاندیناوی گذاشته شده است.

کلیک کنید و 40 مدل دکوراسیون دفتر کار سبک اسکاندیناوی را ببینید!

دفتر کار سبک اسکاندیناوی

منبع: mydomaine

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

    1. بله با انتخاب رنگ مناسب برای وسایل و دیوارها و غیره و استفاده از وسایل سازگار با این سبک در خونه های قدیمی هم میشه اسکاندیناوی رو اجرا کرد

  1. به نظرم خیلی شیک و مفید هست وسایل و نحوه ی چیدمانشون. مینیمال و کمی شبیه به بوهومین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا