طراحی دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون ایران باستان + مزایا، معایب، باید و نبایدها

دکوراسیون سبک ایران باستان جزو زیباترین سبک های آسیایی محسوب می شود، زیرا باعث ایجاد یک دکوراسیون داخلی منحصر به فرد می گردد. ایران کشوری با قدمت تاریخی و با سابقه فرهنگی و تمدن طولانی است و سبک دکوراسیون ایران باستان سرشار از شکوه و عظمت می باشد، زیرا امپراطوریها و حکومتهای مختلفی در این کشور وجود داشته که میراث های گران بهایی برای نسل های بعدی به جا گذاشته اند. در ادامه به سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان و ویژگی ها و اجزاء آن می پردازیم.

سبک دکوراسیون ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان چیست؟

دکوراسیون یکی از مهم ترین مظاهر فرهنگ تمدن ملتها محسوب می شود و در شکل گیری آن عواملی همچون جغرافیا، حکومت، دین، فرهنگ، میراث دوران های قبل و حتی اقتصاد نیز تاثیرگذار است. دکوراسیون به سبک ایران باستان نیز تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته و به یکی از بهترین سبک های دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. استفاده از عناصر طبیعی و تلفیق فرهنگ، دین و هنر ایرانی شکوه و زیبایی این سبک را صدچندان کرده است.

سبک دکوراسیون ایران باستان چیست

ویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستان

در سبک دکوراسیون ایران باستان چند ویژگی مهم وجود دارد که عبارتند از:

  • تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز برای ایجاد سازگاری با دکوراسیون داخلی ایران باستان که مستلزم هزینه زیادی می باشد.
  • اجرای این سبک از دکوراسیون مستلزم وجود فضاها و خانه هایی با متراژ بزرگ می باشد، زیرا عناصر به کار گرفته در این سبک بزرگ و مرتفع هستند.
  • در این سبک، تمام اجزای تشکیل دهنده از جمله مبلمان و طرز چینش آنها و استفاده از فرشها و دیگر وسایل منزل باید منطبق با این سبک باشد.
  • از زیبایی های گلیم در این سبک ایران باستان تنها به عنوان فرش استفاده نمی شود، بلکه وجود آن در بخش های مختلف خانه، جلوه ی متفاوتی به فضای موجود می دهد. به عنوان مثال استفاده از گلیم به عنوان رو مبلی، رومیزی و نیمکت های خانه و نیز تابلو فرش گلیمی جلوه منحصر به فردی را در چیدمان سبک ایران باستان فراهم می کنند.
  • وجود سفال در دکوراسیون ایران باستان دیده می شود که علاوه بر کاربردی بودن آن در زندگی انسان، در تهیه ظروف نگهداری غذا و … در زیبایی و جلوه ی محیط نقشی به سزا دارد.
  • استفاده از پارچه های اصیل ایران باستان در طرز چینش در دکوراسیون به این سبک، نقش به سزایی دارد. پارچه هایی از قبیل ترمه، پارچه های قلم کاری و …
  • به کار بردن صنایع دستی زیبا و ارزشمند در دکوراسیون به سبک ایران باستان به این معناست که ما قطعه ای از ایران باستان را در منزل خود حمل می کنیم.

دکوراسیون سبک فرانسوی چیست؟

ویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستان

رنگ در دکوراسیون ایران باستان

استفاده از رنگهایی مانند طلایی و زرشکی و آبی ارغوان قطعا با ترکیب رنگهای خنثی مانند سفید و کرم، شکوه و جلوه دو چندان در سبک دکوراسیون ایران باستان پدید می آورد.

اجزای دکوراسیون داخلی ایران باستان

در ادامه به نمونه هایی می پردازیم که اغلب در دکوراسیون ایران باستان مشاهده می شود و بسته به اقلیم، برخی از عناصر تزیینی در محیط بیرونی سازه و سایر عناصر کم مقاومت که نمی توانند عوامل آب و هوایی را تحمل کنند در طراحی داخلی خانه به کار گرفته می شوند.

آجر کاری

در کنار زیبایی و اصالتی که دیوار آجری به نمای داخلی و همچنین خارجی در دکوراسیون ایران باستان می داده، حس گرمابخشی بوده که به محیط می بخشد.

آجرکاری در دکوراسیون ایران باستان

گچ کاری

استفاده از گچ در تزیینات دکوراسیون ایرانیان بسیار رایج بوده و معمولا سطح ساختمان با گچ پوشانده میشود. برای تزیین ساختمان از گچ های رنگی استفاده شده است و نیز به تدریج تحولات زیبایی در ظاهر آن به وجود آمده است.

کاشی کاری

به کار بردن کاشی های زیبا در این سبک دکوراسیون علاوه بر زیبایی، عایقی در برابر عوامل محیطی و طبیعی می باشد. در انواع کاشی کاری های ایران باستان می توان به کاشی تک رنگ، موزاییک یا کاشی معرق و کاشی هفت رنگ اشاره نمود.

آینه کاری در دکوراسیون ایران باستان

استفاده از آینه در دکوراسیون ایران باستان علاوه بر زیبایی چشم نواز خود، باعث بزرگ نشان دادن فضای موجود می باشد. کاربرد آن در قسمتهای خاص منزل باعث می شود روشنایی نور لامپها بازتاب شود و احساس نور بیشتر و روشنتر در منزل توسط ساکنین آن القا شود. از آنجایی که وجود ارتفاع از ویژگیهای دکوراسیون ایران باستان می باشد، وجود آیینه کاری در دیوار و سقف در راستای افزایش ارتفاع و به صورت کلی ابعاد اتاق نیز کاربرد داشته است.

سنگ کاری

استفاده از سنگ هایی مثل سنگ مرمر از دیگر ویژگیهای این سبک می باشد. سنگ های مرمر در کف ساختمان، نما و ستون ها مورد استفاده قرار میگیرد. نمونه های سنگ کاری را می توان در کاخ های قدیمی ایرانیان مشاهده کنید.

حکاکی

استفاده از حکاکی و به کار بردن تندیس های مختلف من جمله تندیس های منصوب به دوره هخامنشی مانند سربازان در این سبک دیده می شود.

شیشه های رنگی

درست است که وجود شیشه های رنگی در دکوراسیون ایران باستان زیبایی خاصی را جلوه می کند، اما این شیشه ها صرفا جهت زیبایی کاربرد نداشته است. شیشه های رنگی محافظی در برابر آفتاب سوزان بوده است و نیز طیف نوری که از این شیشه ها به اتاق تابیده می شده، بسیار چشم نواز بوده است.

شیشه کاری در دکوراسیون ایران باستان

کلیک کنید و با دکوراسیون سبک مینیمال آشنا شوید

نقاشی دیواری

بر اساس برخی اسناد، در برخی از دورانهای ایران باستان از نقاشی های دیواری برای تزیین فضاهای داخلی استفاده می شده که جلوه ی زیبایی را به ارمغان می آورد.

مزایا سبک دکوراسیون ایران باستان

دکوراسیون داخلی ایران باستان چند نقطه مثبت و مزیت را به همراه دارد که عبارتند از:

  • وجود فضاهای خارق العاده زیبا
  • وجود حجم نور و روشنایی زیاد
  • بزرگ بودن فضای موجود
  • پرهیز از بیهودگی در استفاده از اجزا
  • فراهم آوردن محیطی جهت آسایش و راحتی انسانها
  • هماهنگی کامل با محیط زیست در استفاده از این سبک

معایب سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان

علیرغم مزایای متعددی که سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان به همراه دارد، معایبی نیز در آنها وجود دارد که عبارتند از:

  • هزینه ی تقریبا هنگفت در استفاده از این سبک
  • محدودیت در فضای موجود در منازل
  • محدودیت در ارتفاع منازل کنونی
  • فراهم نمودن لوازم و نیز متناسب نمودن آن با یکدیگرمنطبق بر فرهنگ ایرانی
  • هماهنگ بودن در استفاده از اجزا و شرایط اقلیمی و جغرافیایی موجود

کاربرد دکوراسیون ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان، نمایانگر هنر، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی هاست و ما را به یاد خاطرات گذشته می اندازد. از زیبایی های این سبک از دکوراسیون، می توان در فضای سالن پذیرایی، اتاق خواب و نیز در دفتر کار و آشپزخانه بهره برد.

دکوراسیون اتاق پذیرایی ایران باستان

استفاده از هنر آینه کاری، داخل اتاق پذیرایی سبک دکوراسیون ایران باستان، نمایی زیبا پدید می آورد. به کار بردن وسایل تزئینی سنتی مانند صندوقچه قدیمی، ظروف آمیخته به هنرهای اصیل ایرانی همانند قلم زنی، مینا کاری و استفاده از فرش و گلیم های سنتی در این سبک دیده می شود.

دکوراسیون اتاق پذیرایی ایران باستان

دکوراسیون سبک مونوکروم چیست؟

دکوراسیون اتاق خواب سبک ایران باستان

در داخل اتاق خواب در این سبک از انواع مدل تختخواب های سلطنتی با پارچه های مخملی یا ابریشمی، لامپ های ایستاده، پرده های سلطنتی و تزئینات سنتی استفاده می شود.

دکوراسیون دفتر کار ایران باستان

در این سبک استفاده از مبلمان چوبی و چرمی، به کار بردن لوسترهای کریستالی با شاخه های متعدد، لامپهای اشکی، تبدیل بخشی از دیوار به عنوان کتابخانه و قفسه و استفاده از چوب به عنوان دیوارپوش و نیز حتی در سقف دفتر کار به زیبایی، هنر ایرانی را در سبک ایران باستان برای ما نمایان می سازد.

دکوراسیون دفتر کار ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان در آشپزخانه

استفاده از کاشی هایی با نقوش اسلیمی ایرانی و یا به کارگیری آجر به عنوان دیوار پوش آشپزخانه، بهره بردن از فرش و گلیم ایرانی اصیل، استفاده از کوزه و ظروف سفالی برای نگهداری ترشی یا مربا، به کار بردن سماورهای قدیمی طلایی و همچنین استفاده از ظروف مسی در آشپزخانه سبک ایران باستان دیده می شود.

سخن آخر

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، دکوراسیون سبک ایران باستان بیشتر بر تجملات و هنر و فرهنگ تمرکز دارد و به همین دلیل با دکوراسیون سنتی ایرانی متفاوت است. دقت داشته باشید که در چیدمان سنتی از وسایل و صنایع دستی استفاده میشود و تجملات به ندرت در آنها به چشم میخورد.

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا