طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک روستیک چیست؟ رنگ بندی و ویژگی خانه به روستیک

سبک روستیک در دکوراسیون یا روستایی یکی از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی برای چیدمان منزل، رستوران، کافی شاپ می باشد که تمام عناصر موجود در آن از طبیعت الهام گرفته شده اند. در استفاده از دکور روستیک تلاش میشود تا طبیعت به خوبی با زندگی گره بخورد و در نهایت محیطی بسیار آرامش بخش و بدور از هرگونه تجملات و زرق و برق زندگی امروزی را در آن شاهد خواهید بود. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به سوالاتی از قبیل سبک روستیک چیست و چه رنگبندی و ویژگی هایی دارد پاسخ خواهد داد. علاوه براین،مدل، عکس و ایده خانه به سبک روستیک را ارائه خواهد داد.

سبک دکوراسیون روستیک

سبک روستیک چیست؟

روستیک دیزاین یا سبک روستایی به نوع خاصی از سبک های چیدمان منزل گفته میشود که در آن از خانه های روستایی الهام گرفته شده و سنگ و چوب های صیقل نخورده به وفور برای آن کاربرد دارد. در این سبک تلاش میشود تا عناصر طبیعی به عنوان کفپوش، دیزاین دیوار و سقف و وسایل دکوراتیو استفاده شوند.

لازم به ذکر است که روستیک در لغت به معنای روستایی rustic بوده اما این سبک به هیچ عنوان نشان دهنده خانه های تاریک و گاها نمور نیست. دکوراسیون داخلی سبک روستیک نشان دهنده کلبه های چوبی یا خانه های سنگی در دل کوه هستند که روشنایی خوبی داشته و حتی نشانه هایی از زندگی مدرن نیز در آن به چشم میخورد.

سبک دکوراسیون داخلی روستیک

10 تفاوت سبک بوهو و روستیک

سبک دکوراسیون منزل روستیک

تاریخچه سبک روستیک

علاقه زیاد انسان به هنر و تغییر و تحول و زیبایی محیط اطراف باعث شده است تا در برخی از دوره ها فلزات طلایی و پر از زرق و برق مورد توجه قرار گیرند و گاهی کلبه های چوبی به محیطی امن برای زندگی تبدیل شوند. در سال 1848 لودون (Loudon) و داوینگ (Downing) با استفاده از خزه های طبیعی خانه خود را تزئین و به این صورت بخشی از طبیعت را به محیط اطراف خود وارد کردند. با توجه به زیبایی چشمگیر خزه ها در منزل این شیوه دیزاین به سرعت مورد توجه قرار گرفت.

البته قبل از این اتفاق، در سال 1880 ثروتمندان آمریکا برای رسیدن به آرامش کلبه هایی را در کوهستان های آدرینودک نیویورک بنا کردند و به مرور مبلمان های سنگی آنها با سبک روستیک مورد توجه تمام اقشار قرار گرفت. این دو رخداد باعث شد تا سبک روستیک در دکوراسیون داخلی و همچنین معماری به مرور شکل بگیرد و تا امروز در این صنعت کاربرد داشته باشد.

دکور روستیک

ویژگی های دکوراسیون به سبک روستیک

اگر به دنبال این هستید که بتوانید خانه سبک روستیک داشته باشید، لازم است ابتدا با ویژگی های آن و عناصر مورد نیاز برای اجرا و پیاده سازی این سبک آشنا شوید. در ادامه مهم ترین ویژگی های دکور روستیک یا روستایی اشاره خواهیم داشت:

سبک دکوراسیون روستیک با سنگ و چوب

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که در دکور روستیک خانه ها به چشم میخورد، استفاده از سنگ و چوب طبیعی بدون هیچگونه صیقل و تراش می باشد. به عنوان مثال سقف چوبی، کفپوش سنگی یا دیوارهای سنگی و کفپوشی از چوب های طبیعی و ستون های چوبی یا سنگی همگی می توانند در این سبک مورد استفاده قرار گیرند.

دکوراسیون روستیک با سنگ و چوب

یکی از بهترین انتخاب ها در این سبک استفاده از دیوار چوبی می باشد که در خانه های مدرن نیز در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته شده اند. با این تفاوت که، چوب هایی را برای خانه به سبک روستیک یا روستایی باید انتخاب کنید که طبیعی و به شکل الوارهای برش خورده باشند.

دکور روستیک با سنگ و چوب

فرش با پوست حیوانات در دکور روستیک

از دیگر انتخاب های ایده آل برای سبک چیدمان روستیک می توان به استفاده از پوست طبیعی گوسفند و گاو به عنوان فرش اشاره کرد. برای این منظور می توانید کفپوش سنگی یا چوبی برای خانه در نظر بگیرید و جلوی مبلمان پوست طبیعی حیوانات را قرار دهید. نکته بسیار مهم اینکه، در این سبک به هیچ عنوان از پوست حیواناتی همچون آهو یا دم روباه و موارد مشابه استفاده نمیشود!

پوست حیوانات در سبک روستایی

استفاده از وسایل دکوراتیو طبیعی

تفاوتی ندارد که به دنبال سبک دکوراسیون مونوکروم هستید یا روستیک یا سایر سبک ها، در هر صورت وسایل دکوراتیو اهمیت بسیار زیادی دارند. در خانه هایی با دکور روستیک بیشتر از وسایلی استفاده میشود که کاملا طبیعی بوده و از دل طبیعت جمع آوری شده باشند. به عنوان مثال، تکه هایی از شاخه های درختان با طرح های جالب و عجیب، سنگ های برش نخورده اما دارای الگو و طرح، تکه هایی از فسیل حیوانات و صدف و غیره همگی می توانند خانه ای بسیار زیبا را برایتان بسازند.

دکوراتیو روستیک

میزهای چوبی روستیک

استفاده از تنه درختان به عنوان میز جلو مبلی یا میز عسلی می تواند از دیگر مواردی باشد که در منزل سبک روستایی رایج است. برای این منظور کافیست سطح رویی تنه درختان را برش دهید و در یک گوشه از اتاق یا سالن پذیرایی قرار دهید و با یک گلدان زیبا و گل های طبیعی در نهایت به شکلی فوق العاده زیبا تبدیل خواهد شد.

میز روستیک

سقف چوبی خانه های سبک روستایی

برای تزئین سقف خانه به شیوه روستایی می توانید از چوب های مقطع استفاده کنید که نمونه های آن را در خانه های شمال ایران به وفور می توانید ببینید. توجه داشته باشید که همیشه نیاز نیس که تمام سقف از جنس چوب باشد، بلکه می توان سقف های بتنی خانه های امروزی را از داخل با تکه های چوب و با رعایت اصول ایمنی کاملا پوشاند. این شیوه تزئین در کنار دیوارهای سفید خانه فوق العاده زیبا خواهد بود.

سقف چوبی خانه های سبک روستایی

کنار گذاشتن ظرافت و گرایش به بزرگنمایی

از اصلی ترین ویژگی های این سبک می توان به حجیم بودن اغلب وسایل دکوراتیو در آنها اشاره کرد. به عنوان مثال، گلدان های بزرگ، تنه های درخت بزرگ و برش خورده که نقش میز چای خوری دارند، تکه هایی از سنگ های طبیعی و تزئینی در یک گوشه از اتاق که همگی حجیم هستند، می توانند انتخاب های خوبی باشند.

روستیک دیزاین

گل و گیاه بخش جدایی ناپذیر سبک روستیک در خانه

با توجه به اینکه در این سبک به شدت بر استفاده از عناصر طبیعی تاکید میشود، به همین خاطر نباید از حضور گل و گیاه در آن غافل شد. گل های برگ پهن یا گیاهان جنگلی خشک یا زنده و سرسبز در گلدان های چوبی یا سنگی می توانند فضای بسیار زیبایی را بوجود آورند. استفاده از گلهای ساقه بلند بامبو و چوب های خیزران نیز می توانند انتخاب های خوبی برای این سبک باشند.

گل و گیاه دکور روستیک

فراموشی مبلمان استیل

اگر به دنبال این هستید که دکوراسیون داخلی سبک روستیک را به بهترین شکل اجرا کنید، باید بدانید که در این سبک خبری از مبلمان های استیل و سلطنتی نیست. در مقابل، مبلمان های راحتی با روکش چرم می توانند انتخاب بسیار مناسبی در این زمینه باشند.

مبلمان روستیک

فلزات براق را کنار بگذارید

شاید برایتان جالب باشد که در این سبک میز و مبلمان با پایه های طلایی، لوسترهای آویز فلزی با شاخه های بزرگ و براق هیچ کدام کاربرد ندارند. در مقابل، فلزاتی استفاده میشوند که رنگ تیره داشته و جلا در آنها استفاده نمیشود. در حالت کلی، درست مانند خانه های روستایی و کلبه های کوهستانی خبری از زرق و برق و وسایل درخشان در rustic نخواهد بود.

فلزات جلانخورده برای دکور روستیک

اهمیت پارچه در دکور روستایی منزل

برخلاف زندگی مدرن شهری، در روستاها همه چیز رو به سادگی میرود و به همین دلیل پارچه های ساده با رنگ های خنثی و الیاف طبیعی را می توان به وفور در آن مشاهده کرد. به عنوان مثال، در میان انواع پارچه رومبلی بهتر است برای این سبک به سراغ پارچه های ساتن نروید و بیشتر الیاف طبیعی و نخ بدون طرح را انتخاب کنید.

پارچه ساده در سبک روستیک

از شومینه غافل نشوید

به دلیل شرایط آب و هوایی در روستاهای کوهستانی و جنگلی، شومینه و بخاری های هیزمی کاربرد زیادی در آنها دارند. پس پیشنهاد می کنیم در یک گوشه از سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن شومینه با دیوار چوبی یا سنگی در نظر بگیرید و قطعا یک صندلی راکی در کنار آن می تواند به یک ترکیب عالی تبدیل شود.

شومینه در دکوراسیون روستیک

ترکیب رنگ دکوراسیون سبک روستیک

رنک از مهم ترین المان ها در دکوراسیون می باشد و در هر سبک با توجه به ویژگی ها و هدف اصلی، پالت های مخصوصی ارائه میشود. در سبک روستیک مدرن نیز ترکیب رنگ های متعددی وجود دارد که اغلب آنها بر پایه رنگ های گرم هستند. در تصاویر زیر چند مورد از ترکیب رنگ های مناسب برای خانه های سبک روستیک را مشاهده خواهید کرد.

ترکیب رنگ روستیک

ترکیب رنگ دیزاین روستیک

رنگ بندی روستیک

رنگ بندی در سبک روستیک

رنگ بندی سبک rustic

رنگ بندی در سبک روستیک

رنگ بندی روستیک

رنگ بندی سبک روستایی

رنگ بندی سبک روستایی

دکوراسیون آشپزخانه به سبک روستیک

برای آشپزخانه سبک روستیک می توانید از کابینت های چوبی یا طرح چوب در کنار صندلی های سخت چوبی و میزهای ساده و بدون کنده کاری یا طرح های مدرن استفاده کنید. علاوه براین، می توان ستون های مقابل اپن آشپزخانه را با الوارهای چوب اجرا کرد و از کفپوش های سنگی نیز برای طبیعی تر شدن فضا استفاده نمود. در تصاویر زیر چند نمونه از دکوراسیون داخلی آشپزخانه با سبک روستایی را می توانید ببینید.

آشپزخانه سبک روستیک

آشپزخانه روستیک

اتاق خواب روستیک

برای دیزاین روستیک اتاق خواب چند انتخاب پیش رو دارید که از مهم ترین آنها تخت خواب های چوبی، میز پاتختی تهیه شده از تنه درخت، کفپوش با پوست طبیعی، روتختی با پارچه های بافتنی و الیاف طبیعی با رنگ های روشن و ساده و دیوارهای چوبی می باشند. با توجه به میزان فضای موجود در اتاق می توانید هر یک از این ترکیب ها را به کار ببرید.

اتاق خواب روستیک

اتاق خواب سبک روستیک

اتاق خواب سبک روستایی

سرویس بهداشتی و حمام روستیک

ویژگی هایی که در طول متن اشاره شد در سرویس بهداشتی و حمام نیز قابل اجرا می باشند. البته از چوب های طبیعی برای این محیط ها کاربرد ندارند چون نم و رطوبت باعث میشود تا به مرور ظاهر آنها تغییر شکل پیدا کند و پوسیده شوند. بهتر است از سنگ و چوب های مصنوعی برای کفپوش و دیوارها استفاده کرد. البته نمی توان از وسایل دکوراتیو طبیعی برای زیباتر شدن حمام به سبک روستیک غافل شد.

سرویس بهداشتی روستیک

حمام سبک روستیک

سرویس بهداشتی روستیک

حمام روستیک

سالن پذیرایی و اتاق نشیمن سبک روستیک مدرن

در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن اگر ترجیح می دهید نشانه های از زندگی مدرن نیز در آن دیده شود، بهتر است روستیک مدرن را انتخاب کنید و در این سبک می توانید تلفیقی از وسایل مدرن را در کنار عناصر طبیعی و چوب و سنگ ایجاد کنید. به عنوان مثال، دیوار چوبی، کفپوش سنگی، مبلمان های مدرن می توانند انتخاب خوبی باشند. در تصاویر زیر نمونه هایی از اتاق نشیمن و سالن پذیرایی به سبک روستایی را مشاهده می کنید که برخی از آنها در گروه مدرن نیز قرار میگیرند.

سالن پذیرایی روستیک

سالن پذیرایی سبک روستیک

سالن پذیرایی سبک روستیک مدرن

اتاق نشیمن سبک روستیک مدرن

اتاق نشیمن سبک روستیک

اتاق نشیمن سبک روستیک

 

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سبک روستیک یکی از بهترین انتخاب هاس بنظرم، چون هیچ وقت قدیمی نمیشه و یه اصالت خاصی توی این طرح دیده میشه که نمیشه ازش گذشت

  2. خونه های روستیک خیلی آرامش دارن و اصلی ترین دلیلش اینه که از چوب و سنگ استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا