تبلیغات

روف گاردن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در دنیای امروز که سبک ساختمان‌ سازی به سمت آپارتمان رفته است مسلماً طراحی روف گاردن کمک می‌ کند که ارتباط بشر با طبیعت حفظ شده و مردم در زندگی شهری هر از گاهی بتوانند با حضور در روف گاردن و دورهمی ‌های دوستانه و خانواده لحظات آرامی را در دل یک فضای سبز بسیار زیبا داشته باشند. حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که روف گاردن چیست کارشناسان ما در شرکت مهندسی هوبر در این مطلب به طور کامل در مورد روف گاردن و ویژگی‌های آن صحبت کرده‌ اند.

روف گاردن

روف گاردن چیست؟

روف گاردن اصطلاحی انگلیسی است که به زبان فارسی به معنای بام سبز شناخته می ‌شود. شما می ‌توانید بر روی پشت بام خانه خود گل گیاه بکارید و یا قسمتی از پشت بام را به گلخانه اختصاص دهید. در واقع با این کار شما سقف خانه خود را به یک بام سبز و یا روف گاردن تبدیل کرده ‌اید. برای طراحی روف گاردن ابتدا باید پشت بام خانه خود را زیرسازی کنید. وقتی می‌ خواهید سقف گلدار را با چمن مصنوعی و گلدان تزیین کرده و از گیاهان آویزی و پیچکی برای تزیین دیوار ‌های پشت بام استفاده کنید نیاز است زیرسازی انجام گیرد چون هر بار که گیاهان را آبیاری می ‌کنید آب به داخل سقف ساختمان نفوذ می ‌کند. بنابراین کسانی که قصد راه ‌اندازی روف گاردن را دارند باید از همان ابتدا که ساختمان‌ سازی را شروع می‌ کنند به پیمانکار مربوطه این موضوع را اطلاع دهند تا عایق ‌بندی ویژه برای پشت بام انجام گیرد.

از طرف دیگر باید سازه ‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که بتواند وزن خاک گیاهان و یا حتی آلاچیق که شما در نظر دارید در قسمتی از روف گاردن قرار گیرد را داشته باشد. سیستم آبیاری، سیستم دفع آب و سیستم تهویه بخش ‌های مهمی از روف گاردن هستند که باید به درستی در محل مناسب قرار گیرند تا هم گیاهان از بین نروند و هم نفوذ آب به ساختمان باعث آسیب به بدنه ساختمان نشود.

بررسی ویژگی ‌های روف گاردن

در قسمت قبل توضیح دادیم که برای طراحی روف گاردن باید اصول خاصی رعایت شود. برای مثال چند ویژگی مهم روف گاردن عبارتند از:

  • ما نمی ‌توانیم هر نوع گیاهی را برای روف گاردن انتخاب کنیم چون گیاهان در پشت بام در تماس مستقیم نور خورشید قرار دارند. بنابراین گیاهانی باید انتخاب شوند که می ‌توانند گرما و نور خورشید تا این حد را تحمل کنند. حتی اگر شما می ‌خواهید فضای گلخانه‌ ای داشته باشد باز هم چون نور خورشید باعث افزایش دمای گلخانه می ‌شود باید گیاهان مناسب برای این شرایط را نگهداری کنید.
  • از طرف دیگر در طراحی روف گاردن باید نورپردازی ویژه شب را نیز در نظر داشته باشید چون اغلب افراد دوست دارند شب ‌ها نیز به خصوص شب ‌های تابستان در روف گاردن به مطالعه و یا دورهمی با خانواده و دوستان بپردازند. بنابراین وجود یک نورپردازی بسیار زیبا و شیک برای روف گاردن لازم است.
  • زیرسازی روف گاردن اهمیت بسیار زیادی دارد چون همانگونه که گفتیم آبیاری گیاهان باعث نشت آب در داخل بافت ساختمان خواهد شد. پس شما باید هم از مصالح مناسب استفاده کنید و هم سیستم تهویه و سیستم آبیاری مناسب را برای روف گاردن در نظر بگیرید. معمولاً از سیستم آبیاری قطره ‌ای و اتومات برای این منظور استفاده می ‌شود.
  • قطعاً بخشی از روف گاردن باید برای دورهمی و نشستن طراحی گردد. بهترین کار این است که شما به سراغ طراحی آلاچیق و یا پرگولا بروید. اگر طراحی آلاچیق را می ‌پسندید می‌ توانید از سقف متحرک همانند سقف متحرک هوبر برای این منظور استفاده کنید چون هر زمان که هوا آفتابی باشد می‌توانید سقف را ببندید و در روز‌های ابری می ‌توانید سقف آلاچیق را باز کرده و زمانی که زیر آلاچیق هستید از دیدن آسمان لذت ببرید.
  • برای سفارش ساخت پرگولا حتماً باید ابتدا مساحت پشت بام خود و طراحی فضای سبزی که برای روف گاردن در نظر گرفته ‌اید را به مهندسین پیمانکار اطلاع دهید تا براساس آن بتوانند ابعاد پرگولا را به صورت تقریبی تخمین ‌زده و بدانند که آیا امکان ساخت پرگولا برای چنین پشت بامی وجود دارد یا خیر.

پرگولا

بررسی مزایای روف گاردن

از جمله مزایای روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وقتی شما یک بام سبز داشته باشید چون مجموعه ‌ای از گیاهان را برای پشت بام خانه خود قرار داده ‌اید هوای اطراف محیط زندگی شما بهتر تصفیه می ‌شود.
  • روف گاردن باعث زیباتر شدن محیط ساختمان خواهد شد.
  • چنین فضایی بسیار آرامش دارد و شما برای دورهمی، مطالعه کردن و یا حتی کودکان برای بازی کردن می ‌توانند وارد چنین فضایی شوند.
  • به دلیل اینکه شما گیاهان را بر روی سقف ساختمان قرار می ‌دهید گیاهان با جذب نور خورشید باعث متعادل شدن دمای خانه می ‌شوند. حتی در فصل زمستان از عبور هوای سرد به داخل ساختمان جلوگیری کرده و مانع از سردی بیش از اندازه طبقه آخر و یا به طور کلی خانه ویلایی خواهند شد.
  • روف گاردن همانند یک عایق صوتی عمل می ‌کند که باعث کاهش ورود سر و صدای ناشی از ترافیک ‌ها به داخل خانه می ‌شود.
  • شما می ‌توانید بخشی از روف گاردن را به کشت و کار سبزی و محصولات سیفی اختصاص دهید و در واقع برای نیاز روزانه خود سبزیجات مورد نیاز را تأمین کنید. بنابراین در عین حال که یک فضای سبز زیبا دارید از نظر کاربردی نیز توانسته ‌اید بهترین استفاده را از آن داشته باشید.
  • اگر سیستم تهویه و آبیاری به درستی نصب شود باعث افزایش طول عمر ساختمان خواهد شد چون مانع از برخورد آب باران و نور خورشید به سقف شده و در نتیجه از فرسایش آن جلوگیری می ‌گردد.

در پایان

اگر با مطالعه این مطلب برای ساخت روف گاردن ترغیب شده ‌اید می ‌توانید با گروه مهندسی هوبر در ارتباط باشید. این گروه مجموعه ‌ای از مهندسین توانمند در زمینه طراحی روف گادن را در کنار خود دارد که شما می‌ توانید صفر تا صد کار را به این مهندسین بسپارید. شما برای سفارش ساخت پرگولا و یا سقف متحرک هوبر نیز می ‌توانید از ما کمک بخواهید. کافی است شما هدف خود و البته انتظارات خود از ساخت روف گاردن را به ما اطلاع دهید تا همه امور برای شما تحت نظر افراد متخصص انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا