اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش سه بعدی چیست؟ مزایا، معایب، کاربرد و نحوه اجرا

کفپوش سه بعدی یکی از جدیدترین انواع کفپوش ساختمان می باشد که به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این کفپوش از سه لایه رزین اپوکسی زیرین، تصویر سه بعدی و رزین رویی تشکیل شده است. کفپوش سه بعدی در چند مرحله و در محل اجرا و آماده می شود. زیبایی منحصر به فرد و جلوه متفاوت از جمله دلایلی هستند که باعث شده اند کفپوش اپوکسی سه بعدی در دکوراسیون داخلی کاربرد گسترده ای پیدا کنند. اگر به دنبال این هستید که کفپوش سه بعدی چیست و چه مزایا و معایب و کاربردی دارد و چطور می توان آنها را نصب و نگهداری کرد، در ادامه با دکونیوز همراه باشید.

کفپوش سه بعدی در دکوراسیون داخلی

کفپوش سه بعدی چیست؟

کفپوش اپوکسی سه بعدی ساخته شده از یک لایه رزین در کف می باشد. بعد از خشک شدن تصویری سه بعدی بر روی این لایه قرار گرفته و سپس رزین به عنوان لایه سوم و نهایی روی تصویر را می گیرد. اصلی ترین تفاوت کفپوش های سه بعدی با کفپوش اپوکسی در نوع تصویر استفاده شده در لایه وسط می باشد. تصویر سه بعدی حتما باید روی پارچه چاپ شود تا از دو طرف به لایه رزین بچسبد. اگر تصویر روی پلاستیک باشد، بعد از مدتی از لایه های رزین جدا شده و از کیفیت و زیبایی کار کم می شود. از کفپوش سه بعدی در سرویس بهداشتی، آشپزخانه، سالن پذیرایی و کف سالن های بیمارستان استفاده می کنند.
در واقع در کفپوش اپوکسی سه بعدی سطح کاملا صاف و یکنواخت است و هیچ تورفتگی و برآمدگی ندارد، اما تصویر لایه وسط دارای طرح سه بوده و به دلیل خطای دید چند بعدی به نظر می رسد.

کفپوش سه بعدی چیست

کفپوش پی وی سی چیست؟

ویژگی های کفپوش اپوکسی سه بعدی چیست؟

کفپوش سه بعدی به خاطر ساختار و مواد تشکیل دهنده اش دارای ویژگی های خاص و مزایا و معایب بوده که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای کفپوش سه بعدی

  • کفپوش سه بعدی در برابر ساییدگی و ضربه دارای مقاومت بالایی است.
  • کفپوش اپوکسی سه بعدی در برابر مواد شیمیایی مقاوم می باشد و دچار آسیب نمی شود.
  • شستشوی کفپوش سه بعدی منزل بسیار راحت بوده زیرا این کفپوش نسبت به مواد شوینده و آب گرم واکنش منفی نشان نداده و حتی با دستگاه بخار شور می توان آن را نظافت کرد.
  • از لحاظ زیبایی و جلوه ی ظاهری جایگاه ویژه ای داشته و چشم نواز می باشد.
  • دارای درز نبوده و سطحی صاف و صیقلی دارد.
  • با وجود اینکه سطحی صاف دارد اما سُر و لغزنده نیست.
  • کفپوش سه بعدی منزل در برابر تغییرات ناگهانی دما مقاوم می باشد.
  • ماندگاری بالایی دارد.
  • طرح های سفارشی برای این کفپوش قابل اجرا بوده و می توان طرحی را انتخاب کرد که کاملا منحصر به فرد و تک باشد.
  • دارای ایمنی بهداشتی بوده زیرا گرد وغبار را به خود جذب نکرده و جایی برای تجمع میکروارگانیسم ها نمی شود.
  • دارای ایمنی آتش سوزی بوده و قابل اشتعال نمی باشد.
  • نگهداری از کفپوش اپوکسی سه بعدی کار راحتی است، زیرا دارای درز نبوده و در برابر شوینده ها واکنش نشان نداده و می توان آن را نظافت کرد

مزایای کفپوش سه بعدی

معایب کفپوش سه بعدی چیست؟

  • رزین در برابر نور خورشید بعد از مدتی تغییر رنگ داده و زرد می شود.
  • قیمت بالا یکی از مهم ترین معایب کفپوش سه بعدی می باشد.
  • در هنگام اجرا و تا قبل از خشک شدن موجب آلرژی های تنفسی می شود، اما بعد از خشک شدن هیچ مورد آلرژی زا یا سمی ندارد.
  • اجرای این کفپوش سخت، هزینه بر و زمان بر می باشد. کوچکترین بی دقتی در زمان اجرا از کیفیت و نتیجه مطلوب کم خواهد کرد.
  • برای مکان هایی که سیستم گرمایشی از کف دارند قابل اجرا نمی باشد.
  • در صورت بروز آسیب به این کفپوش یا وجود ایراد در زمان نصب، ترمیم آن بسیار سخت و هزینه بر می باشد.
  • اگر اجرا با دقت انجام نشود، امکان نفوذ آب در لایه های زیرین و تورم لایه های رزین وجود دارد.

معایب کفپوش سه بعدی چیست

نحوه اجرای کفپوش سه بعدی

همان طور که گفته شد اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی به طور کامل باید در محل انجام شود و از قبل هیچ بخش آماده ای به جز تصویر سه بعدی ندارد. البته این تصویر در زمان ساخت نیز باید با توجه به ابعاد مکان اجرا چاپ شود. در ادامه مراحل اجرای کفپوش سه بعدی را به طور کامل خواهیم گفت.

  • اولین مرحله در اجرای کفپوش سه بعدی بررسی از نظر وجود رطوبت می باشد. رطوبت باعث خرابی چسب شده و منجر به رشد کپک خواهد شد. به همین خاطر باید از خشک بودن سطح کاملا اطمینان پیدا کرد.
  • کف باید کاملا صاف و تراز باشد و هیچ ترکی در آن وجود نداشته باشد.
  • سطح زمین محل نصب را باید از هرگونه گرد و غبار تمیز کرد تا اثر منفی در زیبایی کار نداشته باشد.
  • اگر محیط رطوبت بالای 4 درصد داشته باشد از دوام کفپوش سه بعدی کم کرده و طی چند روز باعث خرابی کامل کفپوش می شود.
  • بعد از حذف ترک ها، تراز کردن و تمیز کردن باید کف زبر شود تا چسب رزین بهتر به آن بچسبد. به همین دلیل اگر از قبل سنگ، سرامیک یا هر زیرساز دیگری در محل داشته باشد باید بداشته شده یا روی آن را با فرز زبرسازی کرد.
  • مرحله بعدی ریختن پرایمر بر روی محل نصب می باشد. پرایمر منافذ احتمالی را که از نظر دور مانده پر می کند و سطح چسبنده تری برای محکم شدن اتصال رزین به کف به وجود می آورد. حدود ده ساعت باید به پرایمر زمان داد تا کاملا خشک شود.
  • بعد از خشک شدن پرایمر لایه ی زیرین رزین اپوکسی که با هاردنر مخلوط شده را بر روی آن ریخته و سطح را کاملا صاف و یکدست می کنند.
  • حدود 24 ساعت بعد رزین و هاردنر نیز خشک شده اند و نوبت قرار دادن تصویر سه بعدی که قرار است در بین لایه ها قرار گیرد می باشد. به جای تصویر پارچه ای سه بعدی می توان از اشیائی مانند گل، برگ، صدف و مروارید نیز استفاده کرد. این قسمت از کار است که کفپوش سه بعدی را کاملا منحصر به فرد و بی نظیر می کند.
  • بعد از قرار دادن تصویر نوبت به لایه دوم رزین و هاردنر می رسد. این لایه باعث می شود که کفپوش دارای عمق شده و شکل سه بعدی به خود بگیرد.
  • بعد از خشک شدن لایه ی انتهایی با دستگاه مخصوص سطح را کاملا صاف و صیقلی می کنند تا از درخشش و وضوح عالی تصویر برخوردار شود.

نحوه اجرای کفپوش سه بعدی

کاربرد کفپوش اپوکسی سه بعدی در دکوراسیون

با توجه به زیبایی منحصر به فرد و مزایایی که این کفپوش دارد، برای مکان های زیادی می توان از آن استفاده نمود. چند مود از موارد کاربرد کفپوش های اپوکسی سه بعدی عبارتند از:

کفپوش سه بعدی برای اتاق کودک

برای زیباسازی و هیجان دادن به اتاق کودک می توان از کفپوش های سه بعدی استفاده کرد. تصویر این کفپوش را می توان با توجه به علاقه های کودک انتخاب کرد. تصویری از یک شخصیت مورد علاقه کودک یا هر تصویری که خودش انتخاب کند اتاق را برای او مکانی فوق العاده دوست داشتنی خواهد ساخت که کودک تمایل بیشتری به آن خواهد داشت. این کفپوش اتاق کودک از نظر بهداشتی نیز ایمن بوده و آلرژی یا متصاعد کردن گازهای سمی در آن وجود ندارد.

استفاده در سرویس بهداشتی

کفپوش سه بعدی شکل و ابعاد مکانی که در آن انجام شود را به طور کامل به خود می گیرد و هیچ درز و شکافی برای نفوذ رطوبت در آن باقی نمی ماند. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها به عنوان کفپوش سرویس بهداشتی محسوب می گردد. مقاومت بالا در برابر شوینده ها و نوسانات دمایی باعث میشود به مرور دچار فرسودگی و تغییر رنگ نشود و همیشه جلوه منحصر به فردی برای کف حمام و توالت و سرویس بهداشتی فراهم کند.

کفپوش سه بعدی برای آشپزخانه

در انتخاب کفپوش آشپزخانه باید دقت داشته باشید، گزینه ای استفاده کنید که علاوه بر مقاومت در برابر ضربه و ساییدگی، آنتی باکتریال بوده و نظافت راحتی داشته باشد. کفپوش اپوکسی سه بعدی با تصاویری دلخواه از جمله مواد غذایی و میوه ها برای آشپزخانه مناسب می باشد. این کفپوش زیبا، آنتی باکتریال، غیر قابل آتش سوزی و مقاوم به رطوبت و ضربه آشپزخانه ای منحصر به فرد را برای شما به وجود خواهد آورد.

کفپوش سه بعدی برای آشپزخانه

کفپوش سه بعدی برای لابی

برای اینکه ورودی و لابی جذاب و زیباتر نشان داده شود، استفاده از کفپوش سه بعدی یک گزینه ی عالی می باشد. این کفپوش از استحکام خوبی برخوردار بوده و مناسب مکان ها پر تردد می باشد. جلوه ی ظاهری، راحتی نظافت و ایمنی آتش نشانی که این کفپوش دارد باعث می شود که با خیال راحت بتوان از آن استفاده کرد.

کفپوش سه بعدی برای اتاق خواب

اتاق خواب مکانی است که باید علاوه بر زیبایی و خاص بودن، آرامش داشته باشد. این آرامش و زیبایی را باید با دکوراتیوهای مختلف به اتاق خواب تزریق کرد. کفپوش سه بعدی به عنوان یک دکوراتیو جذاب و لوکس برای اتاق خواب بسیار مناسب می باشد. تصاویری از طبیعت و دریا و یا هر تصویر دیگری که مورد علاقه شخص باشد بهترین انتخاب ها برای اتاق خواب هستند تا فضا را برای استراحت محیا سازند.
از این کفپوش می توان برای پذیرایی، راهروهای ورودی و سالن های زیبایی یا فروشگاه و بیمارستان ها نیز استفاده کرد.

کلیک کنید و با بهترین انواع کفپوش اتاق خواب آشنا شوید!

کفپوش سه بعدی برای اتاق خواب

نحوه نگهداری از کفپوش سه بعدی

در حالت کلی مواد رزینی و اپوکسی مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت و تماس با اشیای نوک تیز دارند. اما برای افزایش طول عمر آنها بهتر است چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • هرگونه لک و کثیفی و نم و رطوبت را از روی سطح قبل از اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی تمیز کنید.
  • تا امکان از تماس اشیای نوک تیز با سطح کفپوش جلوگیری کنید.
  • در صورت وجود خرابی در سطح کفپوش آن را ترمیم کنید. برای ترمیم اپوکسی قبل را با سمباده تراشیده و سپس از آستر برای پر کردن ناهمواری ها استفاده کنید.
  • در صورت ریختن مواد غذایی و رنگی بلافاصله سطح را تمیز کنید
  • لک و کثیفی و گرد و غبار روی سطح را با دستمال و مواد شوینده تمیز کنید تا سطح همیشه براق باشد.

نحوه نگهداری از کفپوش سه بعدی

سخن آخر

علیرغم زیبایی منحصر به فرد کفپوش سه بعدی، بهتر است در انتخاب تصویر آن دقت زیادی داشته باشید. استفاده از طرح های بیش از اندازه شلوغ باعث میشود آرامش محیط به مرور تا حد زیادی کاهش یابد. این مساله مخصوصا در اتاق خواب اهمیت بیشتری پیدا می کند و سعی کنید به سمت سادگی و زیبایی گرایش داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است، طرح سه بعدی را بر اساس سبک دکوراسیون انتخاب کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. علاوه براین، اجرای آن را به افراد حرفه ای بسپارید تا تمام استانداردها را رعایت نمایند و از مزایای کفپوش های اپوکسی سه بعدی کاملا بهره مند شوید.

منبع: 3d flooring

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا