تبلیغات

قانون جدید شهرداری برای نصب آسانسور

نصب آسانسور یا بالابر استاندارد به‌صورت اصولی در ساختمان‌های مرتفع برای جابه‌جایی سریع و آسان افراد و اثاثیه بسیار ضرورت دارد.
مجموعه زرین آسانسور تمام اقدامات مربوط به استانداردسازی، تعمیر، نوسازی ، بازسازی و نصب آسانسور را با بالاترین کیفیت و به‌صورت تخصصی انجام می‌دهد.
در ادامه درباره قوانین و مقررات شهرداری برای ارائه مجوز تاییدیه بالابر توضیح می‌دهیم.

قوانین جدید شهرداری برای نصب اسانسور

دلایل نگهداری درست از آسانسور

آسانسور یا بالابر سیستم هوشمند و حساسی دارد که براساس نوع عملکرد سیستم در میان طبقات جابه‌جا می‌شود.
سیستم بالابر از قطعات زیادی تشکیل شده که تعدادی از آنها اصلی و بقیه فرعی به‌شمار می‌آیند.
میزان کیفیت، اصل و استانداردبودن این قطعه‌ها و نصب ماهرانه ، باعث عملکرد درست و مطلوب بالابر و افزایش دوام آن می‌شود.
امروزه در ایران قیمت اغلب بالابرها قیمت افزایش شدیدی داشته و نگهداری صحیح از آنها بیشتر از قبل اهمیت دارد.

تدوین قانون برای نصب آسانسور به چه علت است؟

آسانسورها به‌دلیل اینکه حمل‌کننده و جابه‌جاکننده همه¬چیز اعم از انسان، اثاث، غذا، تجهیزات صنعتی، ویلچر، تخت بیمارستان و … هستند؛ باید به‌گونه‌ای طراحی و نصب شده باشند که سلامت و امنيت بار و محتوای خود را حفظ کنند.
ایمن‌نبودن و نصب نادرست و غیر اصولی بالابر باعث به‌وجود آمدن آسیب‌ها و خسارات مالی و جانی ناگواری می‌شود.
در ایران از سال ۱۳۸۰ تا الان، به‌دلیل غیر استانداربودن بالابرها، جاگذاری اشتباه آنها و سقوط کابین بیش از ۴۰۰۰ حادثه خطرناک‌ اتفاق افتاده و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی، مصدوم و کشته شده‌اند.
با توجه به مواردی که گفته‌شد، در سال ۱۳۸۳ قانون استانداردسازی آسانسورها تدوین و تنظیم شد. همچنین در مورد شیوه استفاده از آن نیز قوانین و مقرراتی تعیین شده‌است.

تدوین قانون برای نصب آسانسور

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور

قانون و مقررات شهرداری برای نصب¬کردن آسانسور به شکل بخشنامه صادر شده و در اختیار مهندسان ساختمان و شرکت‌های ساخت و نصب بالابر قرار گرفته‌است.

بندهایی از مقررات شهرداری برای نصب بالابر

  • ساختمان‌های بیش از سه طبقه ملزم هستند آسانسور داشته‌ باشند.
  • شرایط نصب بالابر در ساختمان‌های بیش از ۳ طبقه قدیمی باید توسط مهندسان و متخصصان ارزیابی شود.
  • پیش از تعبیه آسانسور در ساختمان‌های قدیمی، باید میزان مقاومت بنا سنجیده شود.
  • قبل از اقدام به نصب بالابر باید مجوزها و تاییدیه‌های لازم از مراکز مربوطه دریافت شود.
  • مسئولان رسیدگی به کارهای تخریب ساختمان‌های مسکونی برای نصب بالابر، متقاضی آن و مالک بنا هستند.
  • پیش از راه‌اندازی و استفاده از بالابر، مالک ساختمان باید از اداره استاندارد، گواهی استاندارد اولیه را دریافت کند.
  • گواهی‌های تاییدیه‌ پس از بازرسی کارشناسان از بالابر و اطمینان از عدم وجود اختلال و اشکال در عملکرد آن، صادر می‌شوند.
  • این گواهی‌ها تاییدکننده استاندارد و ایمن‌بودن آسانسور هستند و تا یک‌سال اعتبار دارند.
  • پس از اتمام مدت اعتبار گواهی تاییدیه آسانسور، وضعیت آن توسط کارشناسان بررسی می‌شود و اعتبار آن تمدید می‌گردد.
  • از سال ۱۳۹۶ نصب پلاک شناسه (حاوی کد ده رقمی) آسانسور الزامی بوده و برعهده شرکت تولیدکننده بالابر است.
  • شرایط بالابر باید به‌وسیله کارشناس سازمان استاندارد به‌صورت ماهانه پیگیری شود و در صورت عدم وجود نقص و اخلال در بالابر، گواهی استاندارد دوره‌ای صادر کند. (این قانون در مورد آسانسور هیدرولیکی الزامی بوده و در مورد آسانسور کششی الزامی نیست)
  • اگر بدون دریافت مجوز اقدام به گذاشتن آسانسور کنید، بیمه حادثه نخواهید داشت، همچنین هنگام فروش ساختمان‌تان مشکلات متعددی رخ خواهد داد.
  • در ساختمان‌هایی که فاقد جایگاه قرارگیری بالابر هستند، باید آسانسور هیدرولیکی نصب شود.

شرایط دریافت گواهی استاندارد آسانسور

  • فقط شرکت‌ها و نمایندگی‌های تولید و نصب آسانسور می‌توانند در سایت ilift.isiri.gov.ir درخواست تاییدیه استاندارد ثبت کنند.
  • برای دریافت هر دو گواهی استاندارد اولیه و ادواری باید در سایت گفته‌شده درخواست بازرسی از آسانسور را ثبت کنید.

مدارک و زمان لازم برای دریافت گواهی استاندارد اولیه آسانسور

برای اخذ مجوز استانداربودن بالابر، مدارک زیر باید به شرکت نصب‌کننده آسانسور تحویل داده شود:

  • کپی صفحه اول پروانه ساختمان
  • کپی صفحه اول شناسنامه و پشت‌و‌روی کارت ملی متقاضی تاییدیه
  • زمان لازم برای دریافت مجوز استاندارد اولیه ۲۰ الی ۳۰ روز و برای مجوز استاندارد ادواری ۱۰ تا ۳۰ روز به طول می‌انجامد.

مراحل دریافت مجوز نصب آسانسور

  • تمام‌شدن کلیه عملیات فنی و برق‌رسانی و مراحل نصب و راه‌اندازی بالابر
  • ارسال مدارک لازم به شرکت نصب‌کننده
  • ثبت‌نام اینترنتی توسط شرکت و دریافت کد رهگیری
  • معین‌شدن شرکت بازرسی
  • پرداخت هزینه مربوط به بازرسی به‌وسیله کارفرما و تحویل اصل فیش واریزی به شرکت بازرسی
  • تعیین تاریخ حضور کارشناس در محل و بررسی¬کردن آسانسور
  • بازرسی از وضعیت آسانسور توسط کارشناس مربوطه با حضور نماینده شرکت نصب‌کننده و رفع ایرادات (در صورت وجود)
  • تایید نهایی ایمنی دستگاه توسط کارشناس
  • ثبت قرارداد سرویس و نگهداری به‌مدت یک‌سال بین کارفرما و پیمانکار
  • ارسال‌کردن کپی برابر با اصل قرارداد سرویس و نگهداری یکساله به¬همراه بیمه‌نامه آسانسور برای تکمیل پرونده به سازمان بازرسی
  • دریافت گواهی تاییدیه استاندارد به¬وسیله کارفرما از طرف سازمان بازرسی

جمع‌بندی

برای پیشگیری از حوادث و خطرات احتمالی نصب آسانسور، مالک ساختمان باید از اداره استاندارد گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور را دریافت کند.
زرین آسانسور تمام خدمات سرویس، تجهیزات، بازسازی، تعمیر، نوسازی، تزیینات، استانداردسازی و ایمن‌سازی آسانسور را با بهترین کیفیت و به‌وسیله حرفه¬ای¬ترین و باتجربه‌ترین متخصصان و کارشناسان در این زمینه انجام می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!