اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

ماربل شیت و سرامیک هر دو از انتخاب های مناسب برای استفاده در دیوار و کف ساختمان هستند که هر یک ویژگی های خاص خودشان را دارند. در چند سال اخیر ماربل شیت با استقبال بیشتری نسبت به سرامیک روبرو شده و به عنوان یکی از پوشش های لوکس برای فضای داخلی ساختمان کاربرد پیدا کرده است. به همین دلیل در ادامه قصد داریم این دو را از زوایای مختلف با هم مقایسه کنیم و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

از نظر استحکام ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

ماربل شیت و سرامیک هر دو به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده میشوند. به همین دلیل میزان مقاومت و استحکام آنها در برابر ضربه و وزن افراد در حین تردد اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه ماربل شیت ترکیبی از پودر سنگ، مواد رزینی و پی وی سی است، به همین دلیل تراکم بسیار بالایی دارد. این تراکم تاثیر چشمگیری بر استحکام آن داشته و حتی در محیط های دارای تردد زیاد نیز می توان از آن استفاده کرد.
سرامیک نیز از انتخاب های مناسب برای کف ساختمان است، اما قرار دادن وسایل سنگین و ضربه می تواند باعث ترک و شکستگی آن شود. به همین دلیل می توان گفت، از نظر میزان استحکام ماربل شیت بهتر از سرامیک است. البته توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که استونیت یا ماربل شیت شکننده نیست. بلکه به این معناست که نسبت به سرامیک مقاومت بیشتری در برابر وزن و ضربه دارد. پیشنهاد می کنیم لیست کامل معایب ماربل شیت را قبل از انتخاب آن مطالعه کنید.

مقایسه استحکام ماربل شیت و سرامیک

درز کمتر ماربل شیت نسبت به سرامیک

یکی از ویژگی های ماربل شیت، ارائه آن در ابعاد بزرگ برای جلوگیری از ایجاد درز در سطح مورد نظر است. به همین دلیل است که این پوشش ها در اغلب مواقع کاملا بدون درز هستند. هر اندازه درز کمتری میان تایل های به کار رفته روی دیوار و کف وجود داشته باشد، به همان نسبت احتمال رشد قارچ و کپک کاهش پیدا می کند. این ویژگی مخصوصا در سرویس بهداشتی و حمام و محیط های مرطوب اهمیت زیادی دارد.
برخلاف ماربل شیت، در اجرای سرامیک تعداد زیادی درز میان تایل ها وجود دارد. به همین دلیل به مرور درزها نه تنها کثیف می شوند، بلکه به محیطی برای رشد قارچ و کپک تبدیل خواهند شد. لذا، اگر به دنبال محیط تمیز و بدون قارچ و آلودگی هستید، ماربل شیت بهتر از سرامیک است.

ماربل شیت برای کف خوبه؟

مقایسه وزن ماربل شیت نسبت به سرامیک

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بهبود ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله، کاهش وزن و بار مرده آن است. به همین دلیل تا حد امکان باید از مصالح و متریالی استفاده شود که بار مرده ساختمان را کمتر کند. ماربل شیت ورق های بسیار سبک و در عین حال مقاومی هستند که وزن دیوار و کف را بیش از اندازه افزایش نمی دهند. در مقابل، سرامیک وزن سنگین تری نسبت به ماربل شیت دارد.

جلوه ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

یکی از اصلی ترین برتری های ماربل شیت نسبت به سرامیک، جلوه ظاهری آن است. وجود مواد رزینی و پی وی سی باعث درخشندگی بسیار زیاد استونیت شده است و سطحی براق را بوجود می آورد. علاوه براین، در بافت این تایل ها رگ های بسیار زیبا در رنگ های متنوع وجود دارد. این طرح ها با محیط های مدرن سازگار بوده و فضا را بسیار لوکس نشان می دهد.
سرامیک نیز دارای تنوع بالایی از نظر طرح و رنگ است، اما لوکس بودن آن به اندازه ماربل شیت نیست. به همین دلیل از سرامیک به عنوان دیوارپوش برای فضای داخل ساختمان به ندرت استفاده میشود و بیشتر گرایش به ماربل شیت است.

جلوه ماربل شیت بهتر است یا سرامیک

آنتی باکتریال بودن

در محیط های درمانی و بیمارستان ها و حتی محیط های مسکونی، ضد جرم و آنتی باکتریال بودن پوشش دیوار و کف اهمیت بالایی دارد. یکی از دلایل برتری ماربل شیت نسبت به سرامیک، آنتی باکتریال بودن آن است. بر روی این پوشش ها جرم و آلودگی تجمع پیدا نمی کند و خیالتان بابت تماس دست کودکان با آنها راحت خواهد بود. سرامیک فاقد چنین ویژگی است و باید به صورت مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز شوند.

مدت زمان نصب ماربل شیت و سرامیک

برای نصب ماربل شیت نیاز به چسب های مخصوص دارید و هیچگونه مصالح و ملات در آن استفاده نمی شود. اما سرامیک ها اغلب نیاز به ملات داشته و تنها نوع پرسلان آن با چسب به سطح مورد نظر متصل می شود. علاوه براین، به دلیل بزرگ بودن ابعاد ماربل شیت، در زمان بسیار کوتاه می توان آنها را نصب کرد. این در حالیست که تایل های سرامیک ابعاد کمی داشته و برای اتصال تمام آنها در سطح مورد نظر به زمان بیشتری نیاز است.

ماربل شیت بین کابینتی چیست؟

خود اطفاء بودن ماربل شیت

اگر برایتان سوال است که از نظر میزان مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق ماربل شیت بهتر است یا سرامیک، قطعا پاسخ ماربل شیت خواهد بود. بافت استونیت به گونه ایست که بعد از قرار گرفتن در برابر آتش دچار خود ریزندگی میشود. این ویژگی باعث میشود تا آتش روی این سطوح شعله ور نشود و از انتشار آتش در شرایط آتش سوزی جلوگیری می شود. سرامیک فاقد این ویژگی است.

تمیز کردن آسان

سطح ماربل شیت بسیار براق و صیقلی است و براحتی می توان آن را تمیز کرد. برای تمیز کردن ماربل شیت در اغلب مواقع به هیچ ماده شوینده نیاز ندارید و با دستمال میکروفایبر آلودگی و لکه های آن تمیز می شود. اما سرامیک خیلی زود کثیف شده و حتی ممکن است تغییر رنگ دهد. درزهای میان تایل های سرامیک نیز محیط مناسبی برای تجمع گرد و غبار و کثیفی است و به همین دلیل خیلی زود جلوه نامناسبی پیدا کرده و به سختی می توان آن را تمیز کرد.

از نظر قیمت ماربل شیت بهتر است یا سرامیک؟

در کنار تمام موارد ذکر شده در بالا، لازم است بدانید ماربل شیت گران است. به عبارت دیگر، اگر هزینه ها برایتان اهمیت دارد و با کمبود بودجه مواجه هستید، سرامیک بهتر از ماربل شیت است.

سخن آخر

علاوه بر موارد فوق، مقاومت بالای ماربل شیت در برابر خراشیدگی، حرارت و نوسانات دما از دیگر برتری های آن نسبت به سرامیک است. در حالت کلی می توان گفت برای فضای داخلی ساختمان از نظر جلوه ظاهری، نصب آسان، تمیز کردن سریع، طول عمر بالا ماربل شیت بهتر از سرامیک است. برای فضای بیرون ساختمان ماربل شیت کاربرد نداشته و سرامیک جایگزین آن می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا