اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

مهم ترین مزایا و معایب ماربل شیت (مشکلات ماربل شیت)

معایب ماربل شیت و ویژگی های مثبت آن از مواردی هستند که قبل از انتخاب و خرید آن برای بخش های مختلف ساختمان باید مد نظر داشته باشید. چون علیرغم زیبایی منحصر به فرد، این متریال برای برخی از مکان ها کاربرد ندارد و انتخاب آن تنها هدر دادن سرمایه است. در ادامه به طور کامل تمام مزایا، مشکلات و معایب ماربل شیت بین کابینتی و غیره را بررسی خواهیم کرد تا انتخابی آگاهانه داشته باشید.

معایب ماربل شیت چیست؟

با توجه به اینکه قصد داریم بررسی کاملا بی طرفانه برای این پوشش داشته باشیم، ابتدا معایب ماربل شیت را بررسی می کنیم. ماربل شیت یکی از بهترین سنگ های مصنوعی به شمار می رود و در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به طوریکه از آن به عنوان دیوارپوش، کفپوش و بین کابینتی می توان استفاده کرد. از مهم ترین معایب سنگ های مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- غیر قابل ترمیم بودن ماربل شیت

یکی از مهم ترین معایب ماربل شیت، غیرقابل تعمیر بودن آن است! دیوارپوش ماربل شیت ممکن است در اثر برخورد با اجسام سخت و ضربه های شدید دچار شکستگی و خراش شود. در برابر چنین اتفاقی هیچ راهی به جز برداشتن قطعه و تعویض آن وجود ندارد؛ زیرا این ورق ها را نمی توان تعمیر کرد. جابجایی و برداشتن دیوارپوش ماربل شیت و جایگزین کردن آن با قطعه سالم مستلزم صرف هزینه و خرابی است. این مشکل در کفپوش ماربل شیت نیز وجود داشته و در برخی از مواقع ناچار هستید هزینه های بالایی را برای تعویض متحمل شوید.

غیر قابل ترمیم بودن ماربل شیت

ماربل شیت بین کابینتی چیست؟

2- مقاومت کم در برابر مواد اسیدی

اگر از ماربل شیت به عنوان دیوار پوش یا کفپوش استفاده کنید، برای شستشو دچار مشکل خواهید شد. این محصول زیبا را نمی توان با هر شوینده ای شستشو داد. برای تمیز کردن ناچار هستید از شوینده های بسیار ضعیف خانگی استفاده کنید. البته با تمیز کردن روزانه سطح مابل شیت می توان این مشکل را حل کرد.
دقت داشته باشید، اگر ماربل شیت را همیشه گردگیری کنید، نیاز به استفاده از شوینده ندارید. چون با دستمال مرطوب بسیاری از کثیفی ها و لکه های روی سنگ مصنوعی از بین میرود. این آسیب پذیری نسبت به مواد اسیدی در حدی است که بهتر است از این پوشش در آشپزخانه استفاده نکنید. زیرا ریختن آبمیوه های اسیدی و مواد غذایی مانند رب گوجه فرنگی نیز سبب آسیب رساندن به ماربل شیت خواهند شد.
از ماربل شیت برای کف بیمارستان و کلینیک و هر جایی که نیاز به شستشو با شوینده های صنعتی دارند نیز نمی توان استفاده کرد. فرسودگی سریع و از دست دادن زیبایی قطعا مواردی نخواهند بود که شما را خوشحال کنند، بنابراین به دنبال محصولات مقاوم تر باشید.

نحوه تمیز کردن ماربل شیت

3- لغزنده بودن سطح؛ از مهم ترین معایب ماربل شیت

همان طور که می دانید ماربل شیت دارای سطحی کاملا صاف و صیقلی است، و چنانچه به عنوان کفپوش در محلی نصب شود باید به لغزنده بودن آن توجه شود. اگر این پوشش را در مکانی نصب کردید و به هر دلیلی کفپوش خیس شد، بلافاصله سطح را به طور کامل خشک کنید. سنگ مصنوعی خیس و مرطوب کاملا لغزنده بوده و ممکن است در صورت لغزیدن روی آن دچار آسیب های جدی شوید.

4- انتقال شدیدتر سرما

اگر از ماربل شیت برای کف و دیوارها استفاده می کنید، باید بدانید که در فصل های سرد دچار مشکلی جدی خواهید شد. چون یکی از معایب ماربل شیت یا سنگ مصنوعی، انتقال شدید سرما است. قدم گذاشتن روی این سطوح و برخورد دست و پا به آن در روزهای سرد زمستان احساس ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

مشکلات ماربل شیت

5- قیمت بالا؛ مهم ترین عیب ماربل شیت

ماربل شیت اگر چه در برابر سنگ های طبیعی قیمت مناسب تری دارد، اما نسبت به کاشی، سرامیک، پی وی سی و غیره گران تر است. اگر هزینه ها برایتان اهمیت دارد، بهتر است از سایر متریال ها استفاده کنید.

6- آسیب پذیر بودن در برابر نوسانات دمایی شدید

دقت داشته باشید که این سنگ ها برای فضاهای بسته و داخل ساختمان مناسب هستند. چون نور خورشید به روی آنها مستقیم تابیده نمی شود. علاوه براین، فضای داخل تعادل دمایی بیشتری نسبت به بیرون دارد. این سنگ ها در فضای بیرون مانند نمای ساختمان و دیوارهای حیاط توصیه نمیشود. چون نوسانات دمایی و تابش نور خورشید به مرور می تواند به آنها اسیب وارد کند.

ماربل شیت بهتره یا سرامیک؟

مزایا ماربل شیت

در یک مقایسه کلی می توان گفت، مزایای ماربل شیت نسبت به معایب آن بسیار زیاد است و به همین دلیل می توان از ویژگی های منفی آن در اغلب مواقع چشم پوشی کرد. از مهم ترین مزایای دیوارپوش ماربل شیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استونیت عایق صوتی می باشد
  • عایق حرارتی می باشد.
  • در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد.
  • سنگ پی وی سی آنتی باکتریال می باشد.
  •  سنگ پی وی سی رسوب و جرم به خود نمی گیرد.
  • دارای تنوع بالا در طرح و رنگ می باشد.
  • ضد آب بوده و قابلیت شستشو دارند.
  • قابل نصب در محیط های دارای نم و رطوبت است
  • ظاهری کاملا شبیه به سنگ طبیعی دارد.
  • استونیت نصب آسان و سریعی دارد.
  • برای نصب این نوع دیوارپوش نیاز به مصالح ساختمانی و تخریب زیرساخت نیست.
  • در تمام مکان ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و کلینیک ها قابل استفاده می باشند.
  • بر روی تمام سطوح قابل نصب است
  • مواد شوینده صنعتی و خانگی آسیبی به بدنه آنها وارد نمی کند
  • وزن کم و حمل و نقل آسان دارد
  • در مجاورت شعله دچار ریزندگی شده و باعث خود اطفایی آتش سوزی می شود

مزایا ماربل شیت

معایب ماربل شیت بین کابینتی

یکی از کاربردهای اصلی تایل های ماربل شیت، فضای خالی بین کابینت ها است. در کنار درخشندگی و جلوه منحصر به فرد، پیشنهاد می کنیم ابتدا کمی به معایب آن توجه داشته باشید. از مهم ترین معایب ماربل شیت بین کابینتی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • به دلیل فاصله کم با اجاق گاز احتمال ایجاد لکه های روغن و غذا روی این سطوح زیاد است. به همین دلیل رنگ های روشن ماربل شیت خیلی زود در آشپزخانه کثیف می شود.
  • نسبت به سایر بخش های منزل، سنگ مصنوعی بین کابینتی نیاز به تمیزکاری بیشتری دارد و هر روز با دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی باید ذرات روغن را از روی آن تمیز کرد.
  • اسپری های تمیز کننده و لکه بر به شدت به این سطوح آسیب وارد می کند.
  • ریختن آبلیمو و سرکه روی این سنگ ها باعث تغییر رنگ می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا