اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش اپوکسی EPOXY چیست؟ (مزایا، معایب، نحوه اجرا کفپوش سه بعدی)

کفپوش اپوکسی epoxy یکی از مقاوم ترین انواع کفپوش برای محیط های مسکونی، صنعتی و بیمارستانی و غیره می باشد که کیفیت، تنوع در رنگ و زیبایی را با هم تلفیق نموده است. این نوع کفپوش بر پایه رزین اپوکسی تولید شده و به کفپوش های بدون درز نیز شهرت دارند و در سالهای اخیر استفاده از کفپوش اپوکسی سه بعدی جایگاه ویژه ای در دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با مزایا، معایب، انواع مختلف این کفپوش ها و نحوه اجرا و ترمیم آنها در ادامه با مجله دکوراسیون دکونیوز همراه باشید.

کفپوش بدون درز

کفپوش اپوکسی EPOXY چیست؟

یکی از براق ترین و صیقلی ترین کفپوش های مورد استفاده در حال حاضر، کفپوش های اپوکسی می باشد که برخلاف دنیای امروز که در محیط های مسکونی مورد استفاده قرار میگیرند، در گذشته بیشتر برای کارخانجات، بیمارستان ها و محیط های آزمایشگاهی و سالن های ورزشی کاربرد داشت. برای ساخت این نوع کفپوش از رزین استفاده میشود که بر روی یک لایه بتنی یا سنگی و سرامیکی قرار میگیرد. با توجه به مقاومت بسیار بالای رزین اپوکسی در برابر ضربه و واکنش های شیمیایی یا مواد اسیدی و باز، این نوع کفپوش در محیط های مختلف از قبیل بیمارستان، کارخانجات، مراکز خرید و سالن و مراکز تجاری، منازل و اتاق ها و سرویس بهداشتی کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی به کفپوش بدون درز نیز معروف می باشد و این یکی از بهترین ویژگی های در نظر گرفته شده برای این نوع کفپوش بوده و منجر به افزایش زیبایی ظاهری و مقاومت آنها می گردد. رزین اپوکسی Epoxy  resin  ترکیبی دو جزئی می باشد که در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می گردد. نوع طبیعی رزین را می توان در شیره درخت کاج مشاهده نمود که کاربرد زیادی در صنعت ساخت قایق دارد. نوع مصنوعی رزین اپوکسی شامل دو جز پایه رزین و سفت کننده یا هاردنر می باشد که در صنعت ساخت انواع کفپوش و میز و وسایل دکوراتیو و حتی زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی رزین ها را می توان در دو گروه کلی رزین تک جزئی و دو جزئی تقسیم بندی نمود. به طوریکه در نوع تک جزئی نیاز به زمان زیادی برای خشک شدن سطح وجود نداشته و بیشتر برای ساخت چسب مورد استفاده قرار میگیرد.

رزین دو بخشی یا دو جزئی ترکیبی از پایه رزین و پلی آمین یا همان هاردنر می باشد که در اثر واکنش شیمیایی این دو با هم، ماده قدرت چسبندگی بالایی پیدا نموده و بر روی محیط های ناصاف قرار میگیرد. در ساختار این نوع رزین دو کربن و یک مولکول اکسیژن وجود دارد که با هم ساختار حلقوی بسیر محکمی را تشکیل می دهند. بعد از ترکیب پایه رزین با هاردنر که اغلب پلی آمین می باشد، زنجیره بسیار محکمی از این ساختارهای حلقوی ایجاد میشود و در نهایت باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر ضربه، خراشیدگی، واکنش با اسید و باز و غیره می گردد و برای تولید کفپوش اپوکسی مورد استفاده قرار میگیرد.

  کفپوش لینولئوم چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد

کفپوش epoxy

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش های بدون درز بر اساس ویژگی های موجود در آنها در محیط های مختلفی مورد استفاده قرارد میگیرند. این گروه از کفپوش ها را می توان بر اساس ویژگی ها و قابلیت ها در گروه های مختلفی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:

اپوکسی دکوراتیو

کفپوش اپوکسی دکوراتیو یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی سرویس های بهداشتی و حمام و استخرها می باشد که دارای ضخامت کمی بوده و در مقابل از مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراش برخوردار است. این کفپوش ها بر روی سطوح چوبی، سیمانی، فلزی قابل اجرا بوده و در تماس با مواد شیمیایی خورنده و مواد شوینده دچار خرابی نمیشوند. علاوه بر این، کفپوش های بدون درز دکوراتیو در برابر تابش نور خورشید نیز مقاومت خوبی داشته و تولید گرد و غبار نیز نمی کند و به همین دلیل در محیط های مسکونی و پالایشگاه ها و غیره می توان از آنها استفاده نمود.

اپوکسی آنتی استاتیک

همان طور که از نام این گروه از کفپوش های بدون درز مشخص است، در مقابل تولید الکتریسیته ساکن مقاوم بوده و به همین دلیل در محیط هایی که مواد منفجره و قابل اشتعال وجود دارند مورد استفاده قرار میگیرند. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در لایه بیرونی حاوی پیگمنت ها و افزودنی های رسانا بوده و به همین دلیل قابلیت انتقال الکتریسیته ساکن در بازه 10000 تا 1000000 اهم را دارا می باشند.

کفپوش های ضد جرقه تولید شده بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر به دلیل قدرت بالا در انتقال الکتریسیته ساکن در محیط هایی که نسبت به جریان الکتریکی حساسیت زیادی دارند استفاده میشوند. از جمله کاربردهای این گروه از کفپوش ها می توان به انبارهای مواد قابل اشتعال، کلین روم یا اتاق تمیز در صنایع دارویی و پتروشیمی، اتاق عمل و ریکاوری، آزمایشگاه های الکترونیک و غیره اشاره نمود. لازم به ذکر است که کفپوش های آنتی استایتک در دکوراسیون منزل کاربرد ندارد.

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی ضد اسید

از دیگر انواع کفپوش های epoxy می توان به نوع ضد اسید آنها اشاره نمود. این کفپوش ها از رزین اپوکسی بیسنفول و هاردنر پلی آمین تغییر شکل یافته تولید شده و به همین دلیل در برابر مواد اسیدی و خورنده مقاومت بسیار بالایی دارند. کفپوش های ضد اسید نه تنها در برابر مواد شیمیایی با خاصیت خورندگی و اسیدی مقاوم می باشند، بلکه مقاومت مکانیکی آنها نیز در سطح بالایی قرار دارد و در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله موارد کاربرد این گروه از کفپوش های بدون درز می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • کارخانجات صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  • کارخانجات داروسازی
  • صنایع بسته بندی
  • نیروگاه ها
  • بیمارستان ها و محیط های درمانی و بهداشتی
  • نساجی و صنایع رنگرزی
  دیوارپوش شیشه ای چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد

اپوکسی گرانیت

از مقاوم ترین انواع کفپوش های اپوکسی می توان به نوع گرانیتی اشاره نمود که در آنها از گرانیت مایع استفاده میشود. گرانیت از مقاوم ترین سنگ های آذرین می باشد که قدرت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه داشته و ترکیب آن با رزین اپوکسی منجر به ایجاد لایه عایق در برابر حرارت و رطوبت و ضد سایش و خش می گردد. این کفپوش ها را می توان متناسب با دکوراسیون محیط مورد نظر در رنگ های متنوع بر روی سطوح بتنی، سرامیکی، سنگی و سیمانی اجرا نمود. کفپوش بدون درز گرانیتی در محیط های مختلفی از جمله رستوران ها، استخر، بیمارستان، هتل ها، سالن های پذیرایی و تالارها، سالن های ورزشی و غیره کاربرد دارند.

اپوکسی آنتی داست

کفپوش اپوکسی آنتی داست یا ضد گرد و غبار مانند سایر کفپوش های این گروه از رزین اپوکسی بیسنفول و پلی آمین تولید شده و گزینه ای مناسب برای محیط هایی می باشد که وجود گرد و غبار در آنها مضر می باشد. این کفپوش ها دارای تنوع رنگ بالایی بوده و مقاومت مکانیکی و شیمیایی آنها نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. به همین دلیل از آنها در محیط های مختلفی از جمله بیمارستان ها، صنایع داروسازی و نظامی، صنایع غذایی، فروشگاه ها استفاده میشود. لازم به ذکر است که کفپوش های ضد گرد و غبار یا آنتی داست از چسبندگی بالایی روی سطوح بتنی و سیمانی برخوردار بوده و به همین دلیل طول عمر بالایی دارند و سطح آنها نیز کاملا صاف و صیقلی می باشد.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش های بدون درز سه بعدی از زیباترین و پرکاربرترین انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی می باشند که در سالهای اخیر با استقبال زیادی مواجه شده اند. این کفپوش ها در اتاق خواب، سالن های پذیرایی و همچنین سرویس بهداشتی و استخرها مورد استفاده قرار میگیرند. تفاوت آن کفپوش ها با سایر انواع کفپوش اپوکسی در استفاده از ورق های دارای طرح های سه بعدی قبل از لایه آخر می باشد.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

کاربرد کفپوش اپوکسی

با توجه به ویژگی های موجود در کفپوش های بدون درز و مقاومت بسیار بالای آنها در برابر خراش، ضربه، تماس با مواد خورنده و غیره، از این کفپوش ها در محیط های مختلفی می توان استفاده نمود. از جمله موارد کاربرد این کفپوش ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان ها
  • استخرها و مجموعه های آبی
  • سالن های ورزشی
  • فرودگاه ها، ترمینال ها و ایستگاه های راه آهن
  • محیط های مسکونی
  • مراکز خرید و فروشگاه ها
  • آزمایشگاه ها
  • کارخانجات و محیط های صنعتی
  • سوله های انبار
  بهترین مدل های پارکت لمینت در سال 2021

مزایا کفپوش های اپوکسی

از مهم ترین مزایا کفپوش های بدون درز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اجرای کفپوش به صورت یکپارچه و بدون درز و افزایش زیبایی ظاهری سطح
  • مقاومت بالا در برابر مواد خورنده و شیمیایی، خراش، ضربه، تابش نور خورشید
  • قابلیت شسشتوی آسان و عدم تغییر شکل به دلیل تماس با مواد شوینده
  • چسبندگی بالا بر روی سطوح بتنی، سیمانی، سنگی و چوبی و غیره
  • انعکاس نور و کمک به روشن تر شدن محیط
  • اجرای آسان در زمان کوتاه و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده
  • عدم نیاز به نگهداری پس از اجرا
  • قابلیت ترمیم آسان
  • تنوع در رنگ و طرح و ایجاد طرح های دو بعدی و سه بعدی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و غیر قابل اشتعال بودن کفپوش
  • عایق رطوبتی، حرارتی، الکتریکی

مزایا کفپوش رزین اپوکسی

معایب کفپوش اپوکسی

علیرغم مقامت بسیار بالایی که کفپوش های بدون درز در برابر مواد خورنده و همچنین ضربه دارند، تماس آنها برای طولانی مدت می تواند آسیب هایی را به لایه های رویی کفپوش وارد کنند. علاوه براین، این نوع کفپوش نسبتا گران تر می باشند.

نحوه اجرا کفپوش اپوکسی سه بعدی

در حالت کلی اجرای کفپوش اپوکسی به نوع طرح کفپوش بستگی دارد. به طوریکه اجرای آن با طرح های دوبعدی و سه بعدی هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. برای اجرای کفپوش با رزین اپوکسی طرح دو بعدی لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • رفع رطوبت، چربی گیری و مواد شیمیایی موجود در سطح مورد نظر
  • ایجاد سطح ناصاف و زبر در سطح برای ایجاد چسبندگی با رزین اپوکسی (رزین اپوکسی بر روی سطوح صاف قدرت چسبندگی بالایی ندارد)
  • استفاده از یک لایه پرایمر و آماده سازی برای قرار گرفتن رزین در محیط مورد نظر
  • ترکیب رزین با هاردنر و مخلوط کردن آن با همزن یا چوب مخصوص و قرار دادن یک لایه از این محلول بر روی لایه پرایمر
  • فرصت دادن برای خشک شدن لایه های رزین اپوکسی به منظور بالا رفتن مقاومت سطح

البته لازم به ذکر است که برای اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی ابتدا باید طرح انتخاب و چاپ شود. تفاوت کفپوش دو بعدی و سه بعدی در این است که ابتدا طرح منظره یا سنگ و غیره پس از چاپ شدن روی سطح نصب شده و سپس لایه رزین اپوکسی روی آن قرار خواهد گرفت.

نحوه ترمیم کفپوش اپوکسی

همان طور که اشاره شد، علیرغم مقاومت بالا اپوکسی رزین در برابر ضربه و خراش، ممکن است به دلایل مختلف و با گذر زمان و عمر این کفپوش ها آسیب هایی در آنها مشاهده شود. برای ترمیم کفپوش اپوکسی لازم است ابتدا لایه بیرونی به طور کاملا تمیز شده و لک های موجود برطرف شود، در نهایت یک لایه از پرامیر را روی تماس سطح قرار داده و اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود.

نوشته های مشابه

‫13 نظرها

    1. ممنون از توجه شما. این سایت فقط اطلاع رسانی و ارائه مدل برای ایده گرفتن می باشد و فروش نداریم

  1. سلام
    برای حمام و سرویس بهداشتی که آب داغ زیاد روی کفپوش میریزه، اپوکسی مناسبه؟ خراب نمیشه؟

    1. سلام
      کفپوش های اپوکسی اگه با کیفیت اجرا بشن مقاومت بسیار بالایی دارن و اغلب کارخونه ها و محیط های صنعتی هم از این کفپوش استفاده میکنن و شستشو با آب داغ مشکلی بوجود نمیاره

    1. سلام
      اپوکسی برای خونه کاربرد زیادی داره و میشه طرحای سه بعدی رو با این کفپوش اجرا کرد. کاملا سلیقه ای هست که پارکت انتخاب کنین یا اپوکسی

  2. برای کف آزمایشگاه اپوکسی آنتی داست لازم داریم، شما اجرا دارین یا شرکتی رو میشناسین که در این زمینه بتونه خدمات بده البته با قیمت مناسب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا