قانون جدید شهرداری برای نصب آسانسور
نصب آسانسور یا بالابر استاندارد بهصورت اصولی در ساختمانهای مرتفع برای جابهجایی سریع و آسان افراد و اثاثیه بسیار ضرورت دارد.
مجموعه زرین آسانسور تمام اقدامات مربوط به استانداردسازی، تعمیر، نوسازی ، بازسازی و نصب آسانسور را با بالاترین کیفیت و بهصورت تخصصی انجام میدهد.
در ادامه درباره قوانین و مقررات شهرداری برای ارائه مجوز تاییدیه بالابر توضیح میدهیم.
آنچه در این مطلب خواهید آموخت:
دلایل نگهداری درست از آسانسور
آسانسور یا بالابر سیستم هوشمند و حساسی دارد که براساس نوع عملکرد سیستم در میان طبقات جابهجا میشود.
سیستم بالابر از قطعات زیادی تشکیل شده که تعدادی از آنها اصلی و بقیه فرعی بهشمار میآیند.
میزان کیفیت، اصل و استانداردبودن این قطعهها و نصب ماهرانه ، باعث عملکرد درست و مطلوب بالابر و افزایش دوام آن میشود.
امروزه در ایران قیمت اغلب بالابرها قیمت افزایش شدیدی داشته و نگهداری صحیح از آنها بیشتر از قبل اهمیت دارد.
تدوین قانون برای نصب آسانسور به چه علت است؟
آسانسورها بهدلیل اینکه حملکننده و جابهجاکننده همه¬چیز اعم از انسان، اثاث، غذا، تجهیزات صنعتی، ویلچر، تخت بیمارستان و … هستند؛ باید بهگونهای طراحی و نصب شده باشند که سلامت و امنيت بار و محتوای خود را حفظ کنند.
ایمننبودن و نصب نادرست و غیر اصولی بالابر باعث بهوجود آمدن آسیبها و خسارات مالی و جانی ناگواری میشود.
در ایران از سال ۱۳۸۰ تا الان، بهدلیل غیر استانداربودن بالابرها، جاگذاری اشتباه آنها و سقوط کابین بیش از ۴۰۰۰ حادثه خطرناک اتفاق افتاده و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی، مصدوم و کشته شدهاند.
با توجه به مواردی که گفتهشد، در سال ۱۳۸۳ قانون استانداردسازی آسانسورها تدوین و تنظیم شد. همچنین در مورد شیوه استفاده از آن نیز قوانین و مقرراتی تعیین شدهاست.
قوانین شهرداری برای نصب آسانسور
قانون و مقررات شهرداری برای نصب¬کردن آسانسور به شکل بخشنامه صادر شده و در اختیار مهندسان ساختمان و شرکتهای ساخت و نصب بالابر قرار گرفتهاست.
بندهایی از مقررات شهرداری برای نصب بالابر
- ساختمانهای بیش از سه طبقه ملزم هستند آسانسور داشته باشند.
- شرایط نصب بالابر در ساختمانهای بیش از ۳ طبقه قدیمی باید توسط مهندسان و متخصصان ارزیابی شود.
- پیش از تعبیه آسانسور در ساختمانهای قدیمی، باید میزان مقاومت بنا سنجیده شود.
- قبل از اقدام به نصب بالابر باید مجوزها و تاییدیههای لازم از مراکز مربوطه دریافت شود.
- مسئولان رسیدگی به کارهای تخریب ساختمانهای مسکونی برای نصب بالابر، متقاضی آن و مالک بنا هستند.
- پیش از راهاندازی و استفاده از بالابر، مالک ساختمان باید از اداره استاندارد، گواهی استاندارد اولیه را دریافت کند.
- گواهیهای تاییدیه پس از بازرسی کارشناسان از بالابر و اطمینان از عدم وجود اختلال و اشکال در عملکرد آن، صادر میشوند.
- این گواهیها تاییدکننده استاندارد و ایمنبودن آسانسور هستند و تا یکسال اعتبار دارند.
- پس از اتمام مدت اعتبار گواهی تاییدیه آسانسور، وضعیت آن توسط کارشناسان بررسی میشود و اعتبار آن تمدید میگردد.
- از سال ۱۳۹۶ نصب پلاک شناسه (حاوی کد ده رقمی) آسانسور الزامی بوده و برعهده شرکت تولیدکننده بالابر است.
- شرایط بالابر باید بهوسیله کارشناس سازمان استاندارد بهصورت ماهانه پیگیری شود و در صورت عدم وجود نقص و اخلال در بالابر، گواهی استاندارد دورهای صادر کند. (این قانون در مورد آسانسور هیدرولیکی الزامی بوده و در مورد آسانسور کششی الزامی نیست)
- اگر بدون دریافت مجوز اقدام به گذاشتن آسانسور کنید، بیمه حادثه نخواهید داشت، همچنین هنگام فروش ساختمانتان مشکلات متعددی رخ خواهد داد.
- در ساختمانهایی که فاقد جایگاه قرارگیری بالابر هستند، باید آسانسور هیدرولیکی نصب شود.
شرایط دریافت گواهی استاندارد آسانسور
- فقط شرکتها و نمایندگیهای تولید و نصب آسانسور میتوانند در سایت ilift.isiri.gov.ir درخواست تاییدیه استاندارد ثبت کنند.
- برای دریافت هر دو گواهی استاندارد اولیه و ادواری باید در سایت گفتهشده درخواست بازرسی از آسانسور را ثبت کنید.
مدارک و زمان لازم برای دریافت گواهی استاندارد اولیه آسانسور
برای اخذ مجوز استانداربودن بالابر، مدارک زیر باید به شرکت نصبکننده آسانسور تحویل داده شود:
- کپی صفحه اول پروانه ساختمان
- کپی صفحه اول شناسنامه و پشتوروی کارت ملی متقاضی تاییدیه
- زمان لازم برای دریافت مجوز استاندارد اولیه ۲۰ الی ۳۰ روز و برای مجوز استاندارد ادواری ۱۰ تا ۳۰ روز به طول میانجامد.
مراحل دریافت مجوز نصب آسانسور
- تمامشدن کلیه عملیات فنی و برقرسانی و مراحل نصب و راهاندازی بالابر
- ارسال مدارک لازم به شرکت نصبکننده
- ثبتنام اینترنتی توسط شرکت و دریافت کد رهگیری
- معینشدن شرکت بازرسی
- پرداخت هزینه مربوط به بازرسی بهوسیله کارفرما و تحویل اصل فیش واریزی به شرکت بازرسی
- تعیین تاریخ حضور کارشناس در محل و بررسی¬کردن آسانسور
- بازرسی از وضعیت آسانسور توسط کارشناس مربوطه با حضور نماینده شرکت نصبکننده و رفع ایرادات (در صورت وجود)
- تایید نهایی ایمنی دستگاه توسط کارشناس
- ثبت قرارداد سرویس و نگهداری بهمدت یکسال بین کارفرما و پیمانکار
- ارسالکردن کپی برابر با اصل قرارداد سرویس و نگهداری یکساله به¬همراه بیمهنامه آسانسور برای تکمیل پرونده به سازمان بازرسی
- دریافت گواهی تاییدیه استاندارد به¬وسیله کارفرما از طرف سازمان بازرسی
جمعبندی
برای پیشگیری از حوادث و خطرات احتمالی نصب آسانسور، مالک ساختمان باید از اداره استاندارد گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور را دریافت کند.
زرین آسانسور تمام خدمات سرویس، تجهیزات، بازسازی، تعمیر، نوسازی، تزیینات، استانداردسازی و ایمنسازی آسانسور را با بهترین کیفیت و بهوسیله حرفه¬ای¬ترین و باتجربهترین متخصصان و کارشناسان در این زمینه انجام میدهد.