طراحی دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟(50 مدل، ترکیب رنگ، قوانین طراحی داخلی art deco)

سبک دکوراسیون آرت دکو ART deco به دلیل استفاده از وسایل فلزی با سطوح براق با اشکال هندسی و طراحی های منحصر به فرد، در معماری و طراحی داخلی کاربرد زیادی دارد. این سبک که ریشه در کشور فرانسه دارد، قبل از جنگ جهانی اول ارائه شده و از لوکس ترین و گران قیمت ترین استایل ها برای چیدمان منزل و دفتر کار به شمار می رود. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به معرفی کامل سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی پرداخته و ترکیب رنگ، جنس وسایل، نحوه نورپردازی، قوانین و اصول و مدل های اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن پذیرایی و راهرو آرت دکو را ارائه خواد داد.

دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو چیست؟

در دهه اول 1920 میلادی و قبل از شروع جنگ جهانی اول، استایل آرت دکو توسط هنرمندان فرانسوی برای معماری و طراحی داخلی ارائه شد. این سبک که اوج شهرت خود را در فاصله 1930 تا 1940 میلادی تجربه کرده است، تاکید زیادی بر استفاده از وسایل گران قیمت داشته و اشکال هندسی زیگزاگی، دایره ای و مربعی در کنار سطوح فلزی در آن کاربرد زیادی دارند. به عبارت دیگر می توان گفت، آرت دکو در گروه سبک های دکوراسیون داخلی گران و لوکس و لاکچری قرار گرفته و برای اجرای آن نیاز به خرید وسایل مختلف از قبیل مبلمان های بزرگ، مجسمه و تابلوهای هنری، لوستر و آینه های دارای اشکال هندسی و کفپوش های طرح دار می باشد.

سبک آرت دکو در طراحی داخلی

با توجه به زرق و برق و لوکس بودن چشمگیر این استایل، از سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو در اوایل معرفی آن بیشتر برای هتل ها و رستوران ها و ساختمان های بزرگ و سلطنتی استفاده و به مرور در منازل نیز جایگاه خوبی پیدا کرد.

لازم به ذکر است که اصطلاح آرت دکو از نام نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی معاصر که در سال 1925 در پاریس برگزار گردید، گرفته شده است. از دیگر نام های اختصاص داده شده به این سبک می توان به جاز مدرن و زیگزاگ مدرن اشاره نمود.

قوانین طراحی دکوراسیون سبک آرت دکو چیست؟

در اجرای سبک آرت دکو در طراحی داخلی قوانین متعددی وجود دارد که اطلاع از آنها باعث میشود بهتر و آسان تر بتوانید چیدمان را بر این اساس انجام دهید. از مهم ترین قوانین آرت دکو می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  معرفی کامل 47 تا از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی

قانون1: ویژگی های ظاهری سبک آرت دکو

به عنوان اولین و مهم ترین نکته و قانون که لازم است در این سبک توجه شود، ویژگی های ظاهری از قبیل رنگ و شکل وسایل و نحوه قرار گیری آنها در کنار هم می باشد. در دیزاین آرت دکو به هندسه داخلی محیط توجه بسیار زیادی شده و به همین دلیل است که خطوط مستقیم و زیگزاگ و اشکال هندسی ساده از قبیل مثلث، دایره، مربع، لوزی به صورت ریتمیک در آن به وضوح مشاهده میشود.

سبک آرت دکو

علاوه براین، در این سبک رنگ های روشن و زنده و ترکیب با رنگ های متضاد استفاده میشود. ترکیب سیاه و سفید، سیاه و طلایی، بژ و سورمه ای از جمله موارد پرکاربرد در این زمینه می باشند.

با توجه به اینکه این سبک گران و لوکس می باشد، به همین دلیل سطوح براق از قبیل مرمر صیقلی، کروم، شیشه و فلزات طلاکاری شده در کنار چوب و چرم اصل و عاج در سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های آرت دکو در طراحی داخلی

قانون 2: ویژگی های معنوی سبک آرت دکو

مبلمان، میز، وسایل تزئینی، کفپوش و کاغذ دیواری، آینه و لوستر و مجسمه و تابلوهای هنری در نهایت باید بتوانند احساس گران بودن را در ذهن بیننده بوجود آورند. به عبارت دیگر، در این مدل طراحی دکوراسیون داخلی باید بتوان به خوبی گران بودن و زرق و برق و لاکچری شدن را در فضا بوجود آورد. به همین دلیل است که در آن از فلزات و شیشه های براق و طلایی و کروم زیاد استفاده میشود.

استایل آرت دکو

قانون 3: نقش های قومیتی در طراحی داخلی به سبک آرت دکو

از دیگر قوانین و اصول art deco می توان به استفاده از نشانه های قومیتی در آن اشاره نمود. به عنوان مثال، مجسمه های آفریقایی، ماسک و طبل های تزئینی، گلدان های چینی، فرش های دستباف شرقی، چرم و پوست حیوانات، عاج و پارتیشن های ژاپنی در این سبک مورد استفاده قرار میگیرند.

دکوراسیون آرت دکو

دکوراسیون داخلی آرت دکو

جنس وسایل سبک آرت دکو چیست؟

از موارد بسیار مهمی که برای سبک آرت دکو در طراحی داخلی باید به آن توجه داشت، جنس وسایل تزئینی و مبلمان و کفپوش و غیره می باشد. به عنوان مثال، برخی از متریال های مورد استفاده در این سبک عبارتند از:

  • عاج، شاخ کرگدن، سر گوزن
  • چوب های نادر از قبیا چوب ماهون، سکویا، بلوط
  • چرم خزندگان از قبیل مار و تمساح
  • فلزات مختلف از جمله آلومینیوم، برنج، فولاد و نقره
  • سنگ های طبیعی از قبیل مرمر، اونیکس، گرانیت، تراورتن
  • سرامیک و کاغذ دیواری های لوکس با طرح های هندسی تکرار شونده
  • دیوارهای گچی و گچبری در سقف
  • شیشه های مات و رنگی

نکته بسیار مهم اینکه، با توجه به حمایت های گسترده ای که از حیات وحش به عمل آمده است، در حال حاضر تا حد بسیار زیادی استفاده از عاج حیوانات و چرم های طبیعی در این سبک کاهش یافته است.

چیدمان آرت دکو

ترکیب رنگ دکوراسیون سبک آرت دکو

از مهم ترین اصول در طراحی داخلی و دکوراسیون، انتخاب ترکیب رنگ مناسب می باشد که با توجه به ویژگی های اصلی سبک لازم است انتخاب شوند. از جمله ترکیب رنگ های سبک آرت دکو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سفید، قهوه ای طلایی
  • سفید، سبز با بنفش تیره
  • شکلاتی و سفید عاجی
  • بژ و بنفش تیره
  • بنفش و زمردی
  55 ایده و مدل دکوراسیون اتاق خواب دخترانه لاکچری بزرگ و کوچک

در تصاویر زیر نمونه ها و مدل هایی از ترکیب رنگ آرت دکو را مشاهده می کنید. در اغلب طراحی های اجرا شده به این سبک، تاکید بر کاربرد سایه های طلایی، قهوه ای و بژ در کنار سایر رنگ ها می باشد که لوکس و گران قیمت بودن را نشان می دهد.

ترکیب رنگ سبک آرت دکو

رنگ سبک آرت دکو

قوانین رنگ سبک آرت دکو

رنگ استایل آرت دکو

 

نورپردازی سبک آرت دکو در طراحی داخلی

نورپردازی اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون داشته و عدم توجه به آن می تواند نتیجه ای کاملا عکس را از سبک انتخابی به همراه داشته باشد. اصول نورپردازی در سبک آرت دکو برای طراحی داخلی شامل موارد زیر می باشد:

  • لوسترهای فلزی با طرح های مدرن و اشکال هندسی به کار رفته در آن می تواند فضا را با اصول اصلی این سبک سازگارتر کند.
  • با توجه به اهمیت بسیار زیاد نور در این سبک، اگر اتاق و سالن پذیرایی کوچک می باشد، لوسترهای بزرگ و لامپ های بیشتری را استفاده کنید.
  • آباژور و چراغ های رومیزی با طرح های لوکس بر روی میز با پای هایی از مجسمه های سبک یونان باستان استفاده کنید.
  • نورپردازی از کف در سبک art deco کاربرد نداشته و بیشتر از بالا به پایین نور تابیده میشود.
  • لامپ با نور گرم و زرد رنگ با ویژگی های این سبک بیشتر سازگاری دارد.

نورپردازی آرت دکو

لوستر سبک آرت دکو

پرده و رومبلی برای طراحی داخلی art deco

جنس پارچه ها و طرح های به کار رفته در آنها برای این سبک اهمیت زیادی دارد و تا حد امکان باید پارچه های گلدار را در آن استفاده نکنید. در مقابل، پارچه های طرح دار زیگزاگی یا طرح های پلنگی و گورخری، الگوهای هندسی و طرح های پرپیچ و خم می توانند گزینه های مناسبی باشند. در میان انواع پارچه رومبلی و پرده ای، از پارچه های مخمل، ابریشمی با بافت های درشت، بالشت و کوسن های گلدوزی شده با نخ های طلایی بیشترین کاربرد را در آرت دکو دارند.

** پیشنهاد می کنیم 50 مدل مبلمان آرت دکو را ببنید **

جنس پارچه های آرت دکو

سبک مبل آرت دکو

سبک آرت دکو

وسایل جانبی و اکسسوری های آرت دکو

همان طور که اشاره شد، این سبک یک هنر تزئینی بوده و به همین دلیل جزئیات در آن اهمیت زیادی دارد. با استفاده از وسایل دکوراتیو در طرح و رنگ های مناسب می توان به خوبی گران قیمت بودن و زرق و برق را در محیط نشان داد. برخی از وسایل جانبی مورد استفاده در سبک آرت دکو برای دکوراسیون داخلی شامل گزینه های زیر می باشند:

مجمسه و تابلوهای تزئینی با شکل حیوانات یا انسان های برهنه، شمعدانی های پایه بلند فلزی، آینه های دارای طرح های قوسی و خورشیدی، طرح های کنده کاری شده بزرگ، وسایل شیشه ای و سرامیکی تزئینی، دسته گل های خشک شده، زیورآلات با اشکال هندسی و حیوانات به سبک های آفریقایی، تکه هایی از شاخه های درختان، برگ های عجیب و غریب خشک شده، مجمسه و تابلو شخصیت های اسطوره ای

  سبک بوهو در دکوراسیون داخلی چیست؟ (0 تا 100 اصول سبک بوهو در خانه)

عکس طراحی داخلی آرت دکو

وسایل تزئینی آرت دکو

اکسسوری های آرت دکو

طراحی داخلی آرت دکو

اتاق خواب آرت دکو

برای طراحی دکورسیون اتاق خواب با سبک آرت دکو می توان از کاغذ دیواری های دارای شکل های هندسی تکرارشونده برای دیوار پشت تخت استفاده نمایید. در این سبک تاکید زیادی بر نورپردازی بالا به پایین در روی سقف و بالای تاج تخت میشود. البته نورها باید کم و به صورت ملایم تابیده شود تا فضا کاملا رمانتیک جلوه کند. استفاده از وسایل تزئینی بر روی میز پاتختی، کفپوش و فرش های تیره با طرح و الگوهای هندسی، بالشت و روتختی های دارای طرح های زیگزاگی از دیگر مواردی هستند که در اتاق خواب به سبک آرت دکو کاربرد دارند. در تصاویر زیر مدل های اتاق خواب آرت دکو را مشاهده می کنید.

18 سبک دکوراسیون اتاق خواب جذاب و پرطرفدار

اتاق خواب سبک آرت دکو

اتاق خواب با سبک دکوراسیون آرت دکو

مدل اتاق خواب با سبک آرت دکو

عکس اتاق خواب با سبک آرت دکو

طراحی داخلی اتاق خواب آرت دکو

سالن پذیرایی سبک آرت دکو

برای هال یا سالن پذیرایی می توانید از فرش های شرقی یا کفپوش های تیره و طرح دار سرامیکی و گرانیتی استفاده کنید. لوسترهای بلند فلزی با طرح های مدرن، مجمسه های بزرگ، گلدان های پر از گل های خشک، چوب های تزئینی، تابلوهای نقاشی بزرگ، مبلمان های مخمل، میز با پایه ای فلزی براق، پرده های طرح دار در نهایت باید بتوانند سالن پذیرایی و هال را به نمایشگاه هنرهای تزئینی لوکس تبدیل کنند. عکس و مدل سالن پذیرایی سبک آرت دکو را در ادامه مشاهده می کنید.

سالن پذیرایی سبک آرت دکو

چیدمان سالن پذیرایی art deco

عکس اتاق نشیمن سبک آرت دکو

عکس اتاق نشیمن با طراحی داخلی آرت دکو

آشپزخانه سبک دکوراسیون آرت دکو

کف سرامیکی با طرح های شطرنجی و الگوهای هندسی، کابینت های روشن با سطح براق، استفاده از چند لوستر آویز روی یک خط افقی بالای جزیره، میز و صندلی های لوکس با طرح های مدرن از ویژگی های طراحی دکوراسیون آشپزخانه های آرت دکو می باشد. نمونه و مدل ای جدید آشپزخانه سبک آرت دکو را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

آشپزخانه سبک آرت دکو

طراحی آشپزخانه آرت دکو

عکس آشپزخانه آرت دکو

آشپزخانه مدل art deco

عکس آشپزخانه مدل art deco

راهرو خانه art deco

از مهم ترین مواردی که در طراحی دکوراسیون راهرو و ورودی خانه به سبک آرت دکو باید به آن توجه داشت، استفاده از آینه های بزرگ می باشد. با توجه به اینکه فضای داخلی راهرو چقدر می باشد، می توانید از آینه های قدی یا عریض با قاب های چوبی یا فلزی براق استفاده نماید. در اغلب موارد برای کفپوش راهرو آرت دکو از فرش های باریک با طرح های شرقی و الگوهی هندسی استفاده میشود.علاوه براین، باید تا حد امکان طرح های درخشنده را برای تزئین دیوارها استفاده نمود و باید تضاد کاهش یابد.

ورودی خانه سبک آرت دکو

مدل راهرو و ورودی خانه سبک آرت دکو

حمام و سرویس بهداشتی سبک دکوراسیون آرت دکو

در سایر بخش های خانه از قبیل حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان این سبک را اجرا نمود. در حمام و سرویس بهداشتی آرت دکو بیشتر به استفاده از کاشی و سرامیک های تک رنگ برای کف، حوله و پرده های طرح دار با الگوهای هندسی و آینه های مدرن تاکید میشود. جدیدترین مدل های حمام با سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

سرویس بهداشتی سبک آرت دکو

سرویس بهداشتی مدل آرت دکو

حمام مدل آرت دکو

عکس حمام مدل آرت دکو

عکس حمام با طراحی آرت دکو

مدل حمام با طراحی آرت دکو

نوشته های مشابه

‫9 نظرها

    1. بله دوست عزیز. میتونین از ترکیب رنگ های روشن تر در کنار وسایل دکوراتیو کم برای خونه های کوچیک استفاده کنین

    2. قشنگن اما حس میکنم چون شلوغن خسته کننده هستن و باید زود به زود تغییرات اساسی ایجاد بشه

  1. این سبک خاصه و میشه یه خونه تجملاتی اما در عین حال هنری و شیک داشت و خوبیش اینه مثل سبک های مجلل عربی شلوغ نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا