طراحی استخرطراحی فضاهای بیرونی

بهترین روش ها برای تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده

تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده از مهم ترین کارهایی می باشد که باید به آن توجه ویژه داشت. علت اصلی این کار تاثیر آب استخر بر سلامتی افراد و همچنین بالا بردن زیبایی و طول عمر استخر است. ما در این بخش از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز راه های تمیز کردن استخر خانگی و ویلایی و از بین بردن جلبک و لجن کف و دیواره ها و هر آنچه که به آن مرتبط می باشد را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

تمیز کردن استخر خانگی

وسایل ضروری برای تمیز کردن استخر ویلایی

نظافت و تمیز کردن محیط های مختلف با توجه به نوع محیط و همچنین میزان آلوده بودن آنها متفاوت می باشد. به همین خاطر باید با توجه به شیوه تمیز کردن استخر ویلایی، وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. از جمله وسایل مورد نیاز در این زمینه می توان به برس، جارو استخر، توری، فیلتر استخر، مواد شوینده و ضدعفونی کننده، PH سنج اشاره نمود. البته توجه داشته باشید که نوع مواد شوینده و ضدعفونی کننده برای تمیز کردن استخر خانگی و ویلایی با توجه به میزان آلودگی های موجود در آب متفاوت است.

از اصلی ترین وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکیمر: اسکیمر وسایلی برای جمع آوری شاخ و برگ، چربی های معلق روی سطح آب و سایر آلاینده های جامد در استخر است.
  • مبله تلسکوپی: این میله ها برای اتصال به سایر وسایل تمیز کننده از قبیل جارو و غیره استفاده می شود. با استفاده از این میله ها می توان کف استخر و دیوراه ها را براحتی تمیز کرد.
  • ph سنج: کیت های اندازه گیری ph برای بررسی میزان کلر موجود در آب و خاصیت قلیایی آب است
  • برس استخر: برس های مقاوم برای تمیز کردن کف و دیواره های استخر که دارای تنوع بالایی از نظر ابعاد و جنس هستند
  • جاروبرقی استخر برای جمع آوری آشغال های کف استخر
  • فیلتر شنی برای جمع آوری ذرات ریز و معلق موجود در آب
  • مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده

تمیز کردن استخر ویلایی

گام های مهم در تمیز کردن استخر خانگی

استخرها در اغلب مواقع بزرگ می باشند و گاهی شروع فرآیند تمیزکاری و نظافت در آنها با نوعی سردرگمی همراه است. به همین خاطر بهتر است مراحل کار را به ترتیب انجام دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. مهم ترین گام ها در نظافت استخر ویلایی روباز و سرپوشیده عبارتند از:

تمیز کردن فضای اطراف استخر

با توجه به اینکه استخر روباز دارید یا سرپوشیده و اینکه چه نوع کف پوشی را برای اطراف آن انتخاب کرده اید، باید بتوانید نظافت اطراف استخر را انجام دهید. پاشیده شدن آب استخر به محیط اطراف آن باعث میشود به مرور روی کاشی و سرامیک و سایر کف پوش ها رسوب ایجاد شود. علاوه براین، در استخرهای روباز گرد و غبار و برگ درختان باعث میشود که خیلی زود محیط اطراف آلوده و کثیف شود.

  46 مورد از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی و داخلی

عدم توجه به تمیز کردن اطراف استخر باعث میشود تا خیلی زود کف پوش ها از بین برود. علاوه براین، به شدت بر کاهش زیبایی استخر اثر می گذارد. البته دقت داشته باشید که تمیز نبودن فضای اطراف باعث میشود آب داخل استخر خیلی زود آلوده شود و تغییر رنگ دهد.

تمیز کاری و نظافت فضای اطراف استخر و برس کشیدن کاشی ها از مهم ترین گام ها در نظافت و تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده می باشد. دقت داشته باشید که محیط های مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری و قارچ هستند، در نتیجه باید به نظافت آنها توجه ویژه داشت.

ضوابط طراحی استخر ویلا

تمیز کردن استخر باغ

تمیز کردن سطح روی آب

شاخ و برگ درختان و گرد و غبار و سایر وسایلی که به مرور به داخل استخر انداخته شده اند، باعث میشوند تا ظاهر و زیبایی استخر به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. علاوه براین، عدم توجه به جمع آوری شاخ و برگ ها باعث میشود تا خیلی زود پوسیده شوند و باعث شوند تا کف استخر لجن ایجاد شود و آب تغییر رنگ دهد.

با کمک تورهای مخصوص بهتر است هر چند روز یک مرتبه تمام سطح روی آب و همچنین داخل استخر را تمیز کنید. این مساله مخصوصا برای تمیز کردن استخر ویلایی روباز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تمیز نگه داشتن آب استخر

برس کشیدن دیواره های استخر

وجود املاح و مواد معدنی در آب و همچنین مواد ضد عفونی کننده باعث میشوند تا روی دیواره های استخر و همچنین نردبان نوعی رسوب ایجاد شود. البته در برخی از مواقع لجن و قارچ نیز ایجاد می شود که باعث تیره شدن رنگ دیواره ها می گردد. برای تمیز کردن استخر خانگی لازم است حتما با برس های مخصوص تمام بخش های دیواره های استخر را تمیز کنید.

علاوه بر برس کشیدن دیواره های استخر، نباید از نظافت کف محیط غافل شد. دقت داشته باشید که بیشترین کثیفی و آلودگی استخرها در کف آنها می باشد، چون گذر زمان باعث میشود نوعی جلبک در آنها رشد کند و رنگ آب را به سبز تیره تغییر دهد. با جاروبرقی های مخصوص استخر می توان کف آن را به طور کامل تمیز کرد. جاروهای استخر در نوع دستی، نیمه اتومات و تمام اتومات در بازار موجود می باشند و کارایی بسیار خوبی دارند.

تمیز کرذت دیوار استخر

تست PH آب استخر

یکی از راه های سنجش میزان آلوده بودن آب استخر، اندازه گیری سطح ph آب می باشد. این مساله به اندازه ای مهم است که می توان گفت نظافت استخر ویلایی و خانگی بدون تست PH ناقص است. تست و سنجش PH آب استخر کار سختی نیست و کافیست دستگاه مخصوص این کار را تهیه کنید و در هفته سه مرتبه آب استخر را چک کنید. نکته بسیار مهم این است که میزان PH نباید از 7.2 کمتر و از 7.6 بیشتر باشد.

تست ph آب استخر

استفاده از فیلتر استخر

حتی اگر مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده مخصوص را برای تمیز کردن آب استخرها استفاده کنید، باز هم ذرات جامد ریزی در آب وجود دارند که باید نسبت به از بین بردن آنها اقدام کرد. استفاده از دستگاه های فیلتر آب از دیگر گام های بسیار مهم و همیشگی در تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده می باشد که باعث جذب ذرات جامد معلق در آب می گردد. سه نوع فیلتر تصفیه آب استخر شنی، کارتریجی و دیاتوم رایج می باشند که هر یک ساز و کار خاصی دارد.

  ایده تبدیل بالکن به اتاق کودک با وسایل ساده

نظافت استخر ویلا

فیلترهای شنی با کمک دانه های شن ذرات جامد در آب را جذب و از بین می برند. این نوع فیلتر به مرور و بخاطر جذب ذرات موجود در آب کثیف شده و فشار زیادی به فیلتر وارد میشود. در نتیجه برای بالا بردن کارایی و عملکرد دستگاه فیلتر شنی بهتر است هر چند وقت یک مرتبه آن را تمیز کنید. برای این کار کافیست دستگاه را در حالت بک واش قرار دهید.

توجه داشته باشید که دستگاه فیلتر باید هر روز حدود 8 ساعت روشن باشد تا بتواند به خوبی آب استخر را تمیز کند. البته در مواقعی که میزان آلودگی در استخر بیشتر از حد معمول می باشد، بهتر است مدت زمان بیشتری فیلتر روشن باشد.

تمیز کردن استخر سرپوشیده

شوک کلر استفاده کنید

یکی از راه های تصفیه و تمیز کردن آب استخر، استفاده از کلر می باشد. استفاده از کلر برای تمیز کردن استخر خانگی و حتی استخرهای بزرگ و عمومی بسیار مهم می باشد و در دوره های زمانی مختلف و با توجه به میزان آلودگی آب باید از آن استفاده شود. البته توجه داشته باشید که برخی از عوامل مانند لوسیون های بدن و اسپری مو و غیره که در آب وجود دارند باعث میشوند تا کلر به خوبی عمل نکند. در این شرایط از شوک کلر باید استفاده شود. برای از بین بردن لجن کف استخر علاوه بر تمیز کردن آن با جاروبرقی های مخصوص، شوک کلر نیز کاربرد دارد. در حالت عادی با استفاده از کلر می توان حجم بالایی از کثیفی های استخر را از بین برد. اگر مقدار این کلر را دو برابر کنید، جالبک و لجن کف استخر نیز از بین رفته و پس از جمع آوری می توانید آب تمیزی را در آن مشاهده کنید.

کاهش سطح کلر در آب به مرور باعث میشود تا در کف استخر جلبک ایجاد شود و رنگ آب به سبز تغییر کند. برای از بین بردن جلبک کف استخر کافیست از کلر و شوک کلر بیشتری استفاده کنید تا آب کاملا تمیز شود. البته لازم به ذکر است که برای استفاده از هر گونه مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده برای تمیز کردن استخر خانگی حتما از دستکش و ماسک و عینک استفاده کنید و از تماس مستقیم بدن با این مواد جدا خودداری کنید.

کلر زدن به آب استخر

تمیز کردن کف استخر

یکی از مهم ترین کارهایی که باید در ویلا و باغ انجام داد، تمیز کردن کف استخر می باشد. با توجه به روباز بودن این استخرها به مرور لایه هایی از لجن و جلبک در کف استخر ایجاد میشود و سلامت و کیفیت آب را از بین خواهد برد. برای تمیز کردن کف استخر ویلا و باغ می توان از جاروبرقی های مخصوص استفاده نمود. این جاروبرقی ها با قدرت مکش بالا تمام لجن کف را جمع آوری و به داخل مخزن خود انتقال می دهد.
علاوه براین می توانید با برس های مخصوص کف استخر را پس از تخلیه آب آن تمیز کنید. درز بین کاشی ها و گوشه های استخر فضای مناسبی برای رشد قارچ و لجن می باشد و به همین دلیل باید تمیز کردن کف استخر را جدی بگیرید.

  همه‌چیز درباره انواع بالکن و تراس | کاربردها | مزایا و معایب

از بین بردن جلبک استخر و حوض

یکی از مشکلات بسیار رایج در استخر و حوض ها، وجود جلبک می باشد که به مرور باعث تغییر رنگ آب شده و بوی زننده نیز در محیط ایجاد میشود. برای از بین بردن جلبک حوض و استخر می توان از روش های زیر استفاده نمود:

  • مواد منعقد کننده مانند زاج سفید قدرت بالایی در اتصال جلبک های معلق در آب استخر دارند. پس از اتصال جلبک ها به هم در کف استخر ته نشین شده و می توانید آنها را جمع آوری کنید.
  • با بهبود گردش آب می توان از رشد و تکثیر جلبک ها جلوگیری کرد. هر اندازه آب بیشتر در جریان باشد، احتمال رشد جلبک در آن کمتر است. لذا بررسی کنید که آیا تنها در یک بخش خاص از استخر جلبک رشد کرده است یا خیر؟ اگر تنها در چند بخش جلبک مشاهده می کنید، باید گردش آب در آن نواحی را بهبود دهید تا آب در حالت مرده قرار نگیرد.

از بین بردن جلبک استخر و حوض

تمیز کردن استخر خیلی کثیف

اگر استخر برای مدت طولانی استفاده شده و آب آن تعویض نشده و نظافت برای آن انجام نشده است، تمیز کردن کمی سخت و چالش برانگیز است. برای تمیز کردن استخرهای خیلی کقیف که آب آنها سبز شده است در کنار کلر نیاز به شوک کلر دارید. بعد از جمع آوری آشغال های داخل آب و کف، کلر و شوک کلر را به آب استخر اضافه کنید. برای تاثیر بهتر کلر بر آلاینده های آب استخر بهتر است این مرحله حدود 24 ساعت ادامه پیدا کند. حتی می توانید بعد از یک شبانه روز مجدد مقدار شوک و کلر را بیشتر کنید.

در نهایت دو تا سه روز فیلترشنی را روشن بگذارید تا آب کاملا تمیز و تصفیه شود.

تمیز کردن استخرهای خیلی کثیف

بهترین زمان برای تمیز کردن استخر

زمان تمیز کردن استخر خانگی و عمومی و غیره تا حد زیادی به شرایط محیط و میزان استفاده از آب بستگی دارد. استخرهای روباز به دلیل تماس مستقیم با گرد و غبار و شاخ و برگ در فاصله های زمانی کوتاه تری نیاز به تمیز کردن دارند. در حالت کلی زمان مناسب برای تمیز کردن و شستشوی استخر در دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • تمیز کار روزانه و جمع آوری شاخ و برگ و آلاینده های جامد بزرگ موجود در آب با توری
  • تمیز کردن هفته ای یا ماهانه استخر؛ شامل تمیز کردن دیواره و کف استخر
  • متعادل سازی قلیاییت آب استخر به صورت ماهانه

سوالات متداول

چگونه استخر را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن استخر ابتدا آشغال های داخل آب را با اسکیمر جمع آوری، سپس دیواره ها و کف استخر را تمیز کنید. در نهایت کلر و مواد ضدعفونی کننده به آب اضافه کنید. بر اساس ph آب مواد تنظیم کننده قلیاییت آب را اضافه کنید.

چگونه لجن استخر را تمیز کنیم؟

تا حد امکان آب داخل استخر را به جریان بیندازید تا از راکد بودن خارج شود. علاوه براین می توانید از مواد منعقدکننده مانند زاج سفید استفاده کنید تا لجن در کف انباشته و در نهایت تخلیه انجام شود.

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. سلام
    اگه تمیز کردن استخر در تایم های کوتاه باشه و به سرعت تعویض بشه نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و یااندازه گیری ph هست یا خیر؟

    1. سلام
      تعویض آب استخر در فاصله های کوتاه از نظر هزینه های اقتصادی و مصرف آب به صرفه نیست برای همین بهتره تصفیه با کلرزنی انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا