طراحی دکوراسیون داخلی

رشته طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست

رشته طراحی دکوراسیون داخلی یکی از پرطرفدارترین گرایش ها در علم معماری می باشد که در چند سال اخیر با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد دکوراسیون داخلی در زندگی امروز و علاقه جوانان برای ورود به این رشته، قصد داریم تمام آنچه باید درباره رشته طراحی داخلی، معماری داخلی و دکوراتیو بدانید را معرفی کنیم. با مرجع تخصصی دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

رشته طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی در فرهنگ لغت های داخلی و خارجی تعارف مختلفی دارد. به طوریکه در لغت نامه دهخدا به فن و تخصص در آذین بندی اصطلاحا طراحی دکوراسیون گفته میشود. در لغت نامه آکسفورد این واژه و اصطلاح به این صوت تعریف شده است: “هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن هنرمندانه رنگ و تمام وسایل موجود در ساختمان و منزل”.

مانند تمام مهارتهای علمی و هنری، دکوراسیون داخلی را می توان بدون تحصیلات آکادمیک فرا گرفت. اما تجربه نشان داده است که برای موفقیت در این شاخه از معماری، تنها سلیقه و روحیه هنرمندانه کافی نیست. بلکه نیاز به دانش و تخصص و تحصیلات آکادمیک در آن ضروری می باشد. اغلب افراد برای ورود به این رشته تحصیلی در دوران دبیرستان از شاخه کار و دانش، معماری را انتخاب می کنند.

بعد از گذراندن دوره سه ساله دبیرستان، در نهایت برای شروع تحصیلات آکادمیک باید در یکی از دانشگاه های داخلی یا خارجی پذیرفته شوید. در دانشگاه های داخلی، اعم از غیر انتفاعی، دانشگده های هنر دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد، واحدهای تحصیلی را مطابق با چارت اعلام شده باید بگذرانید. در این چارت حدود 21 واحد دروس عمومی قرار دارد و 114 واحد اختصاصی نیز باید گذرانده شود. در نهایت با ارائه پروژه و یا همان پایان نامه موفق به دریافت مدرک تحصیلی می شوید. به فارغ التحصیلان این رشته طراح داخلی گفته میشود و در زمینه های مختلف می تواند وارد بازار کار شود.

رشته طراحی داخلی

تفاوت رشته طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی

یکی از رایج ترین ابهامات و سوالاتی که اغلب افراد با آن مواجه میشوند این است که طراحی داخلی همان طراحی دکوراسیون داخلی می باشد؟ چه تفاوت و ارتباطی میان این دو رشته و هنر وجود دارد؟ پاسخ این سوال زیاد پیچیده نیست و در حالت کلی می توان گفت، به افرادی که علم و هنر چیدمان و هماهنگ سازی وسایل و عناصر موجود در یک محیط را با تحصیلات آکادمیک و تخصصی کسب کرده اند، طراح داخلی گفته میشود.

در مقابل، دکوراتیو یا افرادی که به عنوان طراحی دکوراسیون فعالیت دارند، ممکن است این هنر را با تحصیلات در دانشگاه های داخلی و خارجی بدست نیاورده باشند. این گروه از افراد بیشتر به صورت تجربی و بر اساس ذوق و سلیقه زیادی که دارند می توانند در این هنر و حرفه موفق شوند.

در یک تقسیم بندی و تعریف دیگر می توان تفاوت طراحی داخلی و طراح دکوراسیون را به این صورت بیان کرد:

طراح داخلی به افرادی گفته میشود که با کسب دانش و تخصص در دانشگاه، هماهنگی میان عناصر داخلی و وسایل یک محیط را ایجاد می کند. این گروه از افراد با استفاده از نرم افزارهای مختلف دکوراسیون و چیدمان مورد نظر را طراحی می کنند. یک طراح دکوراسیون وظیفه اجرای طرح های ارائه شده توسط طراح داخلی را دارد. در نتیجه می توان گفت طراحان داخلی نقش مدیر پروژه و طراحی را داشته و دکوراتیو وظیفه اجرا دارد. نتیجه موفقیت در انجام یک پروژه طراحی داخلی و دکوراسیون، هماهنگی و همراهی این دو گروه از افراد در تمام مراحل کار می باشد.

از دیگر ابهامات موجود در این زمینه این است که معماری داخلی یا طراحی داخلی چه تفاوتی دارد. علم معماری ارتباط مستقیم با کار کردن با مصالح ساختمانی و ساخت و ساز فضای داخلی بنا به شیوه ای کاملا هنرمندانه و استاندارد می باشد. در واقع، یک معمار داخلی باید بتواند تا حد زیادی با اصول زیباشناسی و طراحی داخلی آشنایی داشته باشد تا در نهایت بتواند فضای داخلی یک ساختمان را به صورت کاربردی و استاندارد طراحی نماید.

طراحی دکوراسیون داخلی

رشته طراحی دکوراسیون داخلی در کدام دانشگاه ها است؟

با توجه به اینکه این رشته به تازگی در دانشگاه های دولتی دانشجو پذیرش می کند، در حال حاضر دانشگاه هنر تهران و شیراز از جمله دانشگاه ها برای پذیرش در رشته طراحی دکوراسیون دانشگاه سراسری می باشند. البته در دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد نیز رشته دکوراسیون داخلی ارائه میشود.

موسسه غیر انتفاعی ایوانکی سمنان، دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران، دانشگاه غیر انتفاعی شمال آمل و علم و فرهنگ تهران و یزد، اقبال لاهوری مشهد، امام جواد یزد، بینالود مشهد، تابران مشهد، جهاد دانشگاهی خوزستان و کرمانشاه، غیر انتفاعی حافظ شیراز، خاوران مشهد، دانش پژوهان اصفهان، راغب اصفهانی اصفهان، رسام کرج، روزبهان ساری، سپهر اصفهان، سراج تبریز، طبری بابل، علاالدوله سمنانی گرمسار، علوم توسعه پایدار آرای گرمسار، علوم و فناوری سپاهان اصفهان، کمال الملک نوشهر، مازیار رویان نور و معماری و هنر پارس تهران از جمله دانشگاه هایی هستند که رشته دکوراسیون داخلی یا معماری داخلی را ارائه می دهند.

رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور

با توجه به جدید بودن این رشته تحصیلی در حال حاضر تعداد محدودی از دانشگاه های دولتی در این زمینه دانشجو پذیرش می کنند. برای ورود به مقطع کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دکوراسیون داخلی می توانید از دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی و کاربردی استفاده نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از آموزشگاه های آزاد و جهاد دانشگاهی و مجتمع فنی تهران دوره های بلند مدت و کوتاه مدت در این زمینه ارائه می دهند.

برای طراحی دکوراسیون داخلی چه رشته ای باید خواند؟

اگر به دنبال این هستید که برای دکوراسیون داخلی چه رشته ای باید خواند، لازم است بدانید که شرایط تحصیلی برای پذیرش در این رشته متفاوت است. به عبارت دیگر می توان از رشته های مختلفی به این حوزه راه پیدا کرد که عبارتند از:

رشته طراحی دکوراسیون در هنرستان

با توجه به اهمیت بسیار زیاد طراحی داخلی و دکوراسیون در دنیای امروز، از سال 95 این رشته تحصیلی در هنرستان ها ارائه میشود. لذا اگر قصد دارید از دوران دبیرستان به این رشته وارد شوید، لازم است در هنرستان معماری داخلی را انتخاب کنید و در نهایت برای ورود به دانشگاه پس از پشت سر گذاشتن سه سال تحصیل در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نمایید.

رشته معماری داخلی در دبیرستان

نکته بسیار مهم اینکه، اگر قصد دارید از سایر رشته ها نظری در دوره های کاردانی و کارشناسی در زمینه دکوراسیون داخلی ادامه تحصیل دهید، تنها راه ورود به رشته ریاضی و فیزیک می باشد. پس از اتمام سه سال دبیرستان و پیش دانشگاهی می توانید در رشته معماری ادامه تحصیل دهید.

بازار کار و درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی در ایران

هدف از تحصیل در مرحله اول فراهم شدن شرایط ایه آل برای ورود به بازار کار و کسب درآمد می باشد. به همین خاطر باید قبل از انتخاب رشته به این مساله توجه زیادی داشته باشید. حال سوال این است که وضعیت ورود به بازار کار در رشته طراحی دکوراسیون داخلی چطور است؟ آیا میزان ورودی دانشگاه ها با ظرفیت بازار کار این رشته تناسب دارد؟ با توجه به اینکه نیروی جوان در ایران جمعیت زیادی دارد، در نتیجه ورود به بازار کار با چالش روبرو می باشد. افزایش تعداد دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد که رشته های طراحی داخلی و دکوراسیون را ارائه می دهند، باعث شده است تا تعداد فارغ التصیلان این رشته زیاد شود.

در مقابل، توجه به دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل و محیط کار در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به طوریکه در حال حاضر نه تنها دکوراسیون داخلی منزل نیاز به افراد با تجربه و متخصص در این حوزه دارد، بلکه در طراحی دکوراسیون رستوران، هتل، موزه ها، سالن های همایش، بیمارستان، فرودگاه، مغازه ها و واحدهای تجاری و حتی مدارس و مهد کودک ها و هر محیطی که در طول روز با آن برخورد دارید، به این هنر نیاز دارد.

طراحی دکوراسیون منزل

در نتیجه می توان گفت بازار کار برای دکوراسیون داخلی مناسب و تقریبا خوب می باشد. اما مساله مهم این است که بازار به افراد حرفه ای و هنرمند در این حوزه نیاز دارد. به عبارت دیگر، مانند تمام رشته های تحصیلی افرادی می توانند به خوبی به موقعیت های شغلی مناسب دست پیدا کنند که مهارت کافی در رشته خود را داشته باشند.

  دکوراسیون اتاق کودک دختر ایرانی (جدیدترین عکس و مدل)

یکی از ویژگی های خوب این رشته تحصیلی این است که به راحتی می توانید مستقل کار کنید. یعنی می توان بعد از کسب مهارت کافی، دفتر و شرکت طراحی دکوراسیون راه اندازی نمایید و به صورت مستقل و بدون نیاز به استخدام شدن فعالیت داشته باشید.

میزان درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی مانند نحوه ورود به بازار کار در مرحله افراد به مهارت شخص بستگی دارد. در حالت کلی می توان گفت در چند سال اخیر، طراحان داخلی یکی از گروه های شغلی با درآمد بالا بودند. این وضعیت نه تنها در بازار داخلی، بلکه در بازار کار خارجی نیز وجود دارد. اگر مهارت و هنر کافی در این زمینه دارید و می توانید با اعتماد به نفس پروژه های عملی را اجرا و تکمیل کنید، قطعا می توانید به درآمد خوبی در این زمینه دست پیدا نمایید.

یکی از بهترین راهکارها برای موفقیت در این شاخه از علم معماری و طراحی، بهترین کار این است که در حین تحصیل و یا بعد از آن برای مدت زمان کوتاهی به عنوان کارآموز در شرکت های فعال در این زمینه فعالیت داشته باشید. افراد باهوش و کوشا می توانند در دوره کارآموزی با فوت و فن این رشته و همچنین نحوه برقراری ارتباط با مشتری و کسب پروژه های بزرگ و اجرای و زمان بندی آنها آشنایی کافی پیدا کنند.

طراحی داخلی

معروف ترین افراد در دکوراسیون داخلی

همیشه در هر رشته تحصیلی و هنری افرادی هستند که نسبت به سایرین به موفقیت های بیشتری دست پیدا کرده اند. یکی از اصلی ترین گام ها برای موفقیت در هر رشته تحصیلی و کسب وکار، آشنایی با این گروه افراد می باشد. مطالعه زندگی نامه و تجزیه و تحلیل نحوه فعالیت آنها می تواند به عنوان سرمشق مهم و ارزشمندی برای طی کردن مسیر باشد. قطعا رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

از معروف ترین طراحان دکوراسیون داخلی در دنیا می توان به کلی ورستلر؛ نویسنده کتاب الل دکور، ژان لویی دنیو، دیوید کالینز، مارسل واندرز، کلی هوپن، فیلیپ استارک از طراحان نام آشنای فرانسوی، وارک ول اشاره نمود. بدون شک با مرور پروژه های اجرا شده توسط این افراد می توانید ایده پردازی ایده آلی داشته باشید.

چطور در طراحی دکوراسیون داخلی موفق شویم؟

ورود به رشته طراحی داخلی در ابتدا شاید لذت بخش و وسوسه انگیز باشد، اما اگر آگاهانه در این مسیر قدم نگذارید، ممکن است خیلی زود دلسرد و نا امید شوید. موفقیت در این رشته تحصیلی و هنری در مرحله اول به استعدادهای درونی و ذاتی فرد بستگی دارد. قبل از ورود به این رشته حتما استعداد یابی کنید و اگر نشانه هایی از ذوق هنری را در وجود خود احساس کردید، می تواند قدم روی پله های بعدی مسیر بگذارید.

از مهم ترین کارهایی که برای تبدیل شدن به یک دکوراتیو باید انجام دهید، مطالعه و کسب مهارت می باشد. حتی اگر تحصیلات آکادمیک را در این زمینه کسب نکرده اید، می توانید در دوره های آموزش مختلف شرکت نمایید. علاوه براین، مطالعه کتب و مجلات معروف و شناخته شده در این زمینه و آشنایی با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی می تواند به دانش و تخصص تان در این حوزه کمک بزرگی کند. علاوه بر اصول دکوراسیون داخلی، بهتر است با معماری داخلی، مصالح ساختمانی و کاربرد هر یک و همچنین هزینه های اجرا و وسایل مورد نیاز برای هر پروژه آشنایی داشته باشید.

شرط موفقیت در هر شغل و حرفه، داشتن صبر و پشتکار می باشد. متاسفانه بسیاری از جوانان با این دیدگاه که دکوراسیون داخلی رشته درآمدزا و شاد و جذابی می باشد، در این مسیر قدم می گذارند. واقعیت این است که این رشته سختی های خاص خود را داشته و ممکن است به درآمد خوبی در آن دست پیدا نکنید. شکست در پروژه های متعدد و نداشتن توانایی اجرای موفق آنها در سالهای ابتدایی ورود به این حرفه کاملا طبیعی می باشد. در نتیجه نباید دلسرد شوید و با دیدگاه درست این رشته را انتخاب کنید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی و برندینگ را از ابتدای شروع به فعالیت جدی بگیرید. نمایش نمونه کارها در شبکه های اجتماعی و یا وبلاگ و سایت ها می تواند مشتریان زیادی را به سمت شما هدایت کند. حتی اگر در ابتدای شروع به کار به عنوان طراح داخلی نتوانید به صورت آنلاین مشتری جذب کنید، این انتخاب می تواند نام و برند شما را به مرور در ذهن ها ماندگار کند. سالهای ابتدایی شروع فعالیت سخت است اما افرادی موفق هستند که از تمام فرصت ها استفاده کنند و نا امید نشوند.

از دیگر رمزو موفقیت در رشته طراحی داخلی و دکوراسیون بروز بودن می باشد. قبل از اجرای طرح باید بتوانید شکل و ساختار کلی و در برخی از مواقع طرح با جزئیات زیاد را به مشتری ارائه دهید. با توجه به اینکه سلیقه و خواسته مشتری به شدت در طرح نهایی تاثیرگذار است، در نتیجه بهتر است در همان ابتدای راه به توافقات کلی برای طرح نهایی دست پیدا کنید. نرم افزارهای طراحی زیادی هستند که می توانند چهره ای کاملا واقعی و اجرا شده از طرح را ایجاد کنند. در نتیجه، سعی کنید به روز باشید و نرم افزارها و ابزارهای مختلف در کسب و کار خود را بشناسید و از آن استفاده نمایید.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

اهمیت دکوراسیون داخلی

بعد از آشنایی با رشته تحصیلی طراحی داخلی و دکوراسیون، حال باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا دکوراسیون داخلی اهمیت دارد؟ چرا هر شخص نمی تواند دکور ایده آل و مناسبی را برای منزل و دفترکار و سایر محیط های مورد نظر انجام دهد؟ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است بدانید که نحوه چیدمان منزل و محیط کار به شدت بر روحیات افراد تاثیرگذار است.

انتخاب رنگ، نحوه چیدمان وسایل، نوع تزئینات به کار رفته در دیوار، نظم کلی محیط همگی تاثیرات خاصی بر احساسات افراد می گذارد. با یک طراحی زیبا و استاندارد می توان بازدهی کارمندان در محیط کار را افزایش داد. کودکان و سایر افراد خانواده را می توان شاد و پر انرژی کرد. علاوه براین، دکوراسیون داخلی دفتر کار بر ذهنیت مشتری و ارباب رجوع تاثیر بسیار زیادی دارد. هر اندازه محیط کار زیبا و استاندارد طرحی شده باشد، نشان دهنده اعتبار و حرفه ای بودن آن کسب و کار و برند می باشد.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

از مهم ترین عناصر در محیط که تاثیر مستقیم بر احساسات افراد دارد، رنگ ها می باشد. به طوریکه از نظر علم روانشناسی، هر رنگ تحریک کننده احساس خاص در افراد می باشد. بر همین اساس باید بتوان در محیط های مختلف و با توجه به هدفی که مد نظر دارید، رنگ مناسب انتخاب و به کار ببرید. تمام طراحان حرفه ای چه در دکوراسیون داخلی و چه در طراحی لباس و غیره، آشنایی بر روانشناسی رنگ را یکی از اصول و رموز موفقیت می دانند. برای درک بهتر و آشنایی کلی با روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی در ادامه به تاثیر و معنا و مفهوم هر رنگ اشاره خواهیم داشت:

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی: آبی روشن نشان دهنده آرامش می باشد و به همین خاطر در اتاق خواب می تواند کاربرد مناسبی داشته باشد. آبی تیره نشان از قدرت و پشتکار و همچنین صداقت می باشد. از نوع تیره این رنگ کمتر در دکوراسیون منزل استفاده میشود، مگر اینکه با سایر رنگ ها ترکیب گردد.

رنگ سبز در دکوراسیون: سبز نشان از جوانی، امنیت، کاهش استرس، طبیعت و سلامتی دارد. به همین خاطر انتخاب خوبی برای اتاق خواب و پذیرایی می باشد

رنگ قرمز در طراحی داخلی: قرمز نشان از انرژی، قدرت، خطر و هیجان می باشد. به همین خاطر باید در انتخاب آن در طراحی داخلی دقت کافی داشته باشید. به عنوان مثال بهتر است در طراحی اتاق خواب از آن استفاده نکنید.

رنگ زرد در دکوراسیون: زرد رنگی اشتها آور و شادی آوری می باشد و در برخی از مواقع نشان دهنده اخطار است. با توجه به اینکه چشم خیلی زود از این نوع رنگ ها خسته میشود، در نتیجه بهتر است حتما آن را با سایر رنگ های مکمل ترکیب کنید. زرد یکی از انتخاب های مناسب برای طراحی آشپزخانه به شمار می رود.

رنگ مشکی در دکوراسیون: مشکی یا سیاه به همان اندازه که نشان از غم و اندوه می باشد، نشانه لاکچری بودن و قدرت نیز می باشد. در نتیجه باید بتوانید آن را با رنگ های مناسب از قبیل طلایی و مسی ترکیب کنید تا طراحی خارق العاده ای را ایجاد نمایید.

  بدترین و بهترین رنگ نور برای اتاق خواب؛ چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است؟

رنگ قهوه ای در دکوراسیون: قهوه ای چون نشان دهنده زمین می باشد، در نتیجه احساس آسایش و محبت و قدرت را به همراه دارد. این رنگ یکی از انتخاب های عالی برای محیط های کاری و اداری به شمار می رود.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی: نارنجی رنگ گرم و شادی آوری می باشد که خاصیت ضد افسردگی بودن آن باعث شده است کاربرد زیادی در طراحی داخلی داشته باشد. علاوه بر دکوراسیون منزل و آشپزخانه، از جمله کاربردهای بسیار مناسب این رنگ می توان در موسسات توان بخشی و خانه سالمندان اشاره نمود.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

فنگشویی در طراحی دکوراسیون داخلی

روانشناسی و در نظر گرفتن احساسات در نحوه چیدمان منزل و خرید وسایل تزئینی و اداری از گام های موثر در رشته طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. از دیگر اصول بسیار مهم که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، فنگشویی می باشد. نحوه قرار گرفتن و چیدمان وسایل منزل و محیط کار باید از نظر فنگ شویی باید به گونه ای باشد که حرکت انرژی مثبت در آن با تداخل مواجه نشود.

فنگشویی یک سیستم و باور قدیمی 5000 ساله می باشد که بر پایه و اساس پنج عنصر اصلی بنا شده است. آب، آتش، خاک، چوب و فلز از جمله عناصر مهمی می باشند که باید در بین آنها تعادل و توازن برقرار گردد. نحوه قرار گرفتن وسایل منزل و در نظر گرفتن چند اصل مهم در منزل و محیط کار باعث میشود تا انرژی یا چی به انرژی مثبت یا شنگ چی تبدیل شود. عدم توجه به این مساله باعث میشود تا چی به شاچی یا انرژی منفی تبدیل شود.

از جمله اصول بسیار مهم در فنگشویی منزل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

توجه به تزئینات و چیدمان وسایل در ورودی منزل : حتی الامکان ورودی منزل باید زیبا، خلوت و بدون پیچیدگی باشد

نظم و حذف وسایل غیر ضروری و خراب از محیط : از نظر فنگشویی وجود وسایل خراب و بلااستفاده منبعی برای تبدیل انرژی منفی می باشند. وسایل معیوب را تعمیر کنید در غیر این صورت از محیط دور کنید.

پشت و تکیه گاه مبلمان نباید رو به ورودی منزل باشد: احساس ناامنی در فرد ایجاد می کند

استفاده از عناصر طبیعی مانند گل و آکواریوم در کنار تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی: برای از بین بردن انرژی منفی وسایل الکترونیکی

نورپردازی مناسب: استفاده از نور طبیعی و مصنوعی و انتخاب پرده های رنگ روشن

انتخاب مکان مناسب برای تخت خواب: تخت خواب از سایر بخش های منزل نباید دیده شود. تکیه گاه تخت خواب باید دیوار باشد و نباید پاها به سمت در ورودی قرار گیرد.

چیدمان درست وسایل آشپزخانه: قرار دادن فاصله و مانع بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی

استفاده از نور مناسب در حمام و سرویس بهداشتی: سرویس بهداشتی و حمام منبع انرژی منفی بوده و از نور زیاد و کاشی های روشن در آن استفاده نمود

فنگشویی در طراحی داخلی

سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

دکوارسیون داخلی بر اساس فرهنگ ملل و شرایط جغرافیایی شکل گرفته اند و به همین خاطر تنوع زیادی در آنها به چشم میخورد. سبک های طراحی داخلی شاید در گذشته های نه چندان دور مختص کشور یا فرهنگ و جغرافیای خاصی بوده است، اما امروزه در تمام دنیا گسترش پیدا کرده اند. در نتیجه می توان در خانه های کشورهای آسیای شرقی به راحتی نشانه هایی از دکوراسیون مدرن و فرانسوی را مشاهده نمود. به عبارت دیگر، استفاده از هر نوع سبک در طراحی داخلی منازل حد و مرز نمی شناسد و در مرحله اول بر اساس روحیات و خواسته های افراد مورد استفاده قرار میگیرد.

از معروف ترین سبک های طراحی دکوراسیون داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دکوراسیون داخلی مدرن: مهم ترین ویژگی ها در این نوع طراحی داخلی را می توان سادگی و رهایی از هرگونه تجملات و زرق و برق دانست. ترکیب رنگ کلی به کار رفته در دکوراسیون مدرن بیشتر سفید و مشکی می باشد و بیشتر از المان های چهارگوش برای تزئین بخش های مختلف منزل استفاده میشود.

دکوراسیون کلاسیک: همان طور که از نام این سبک دکوراسیون مشخص است، استفاده از رنگ و مبلمان و پرده هایی در این سبک رایج می باشد که کلاسیک بودن را نشان می دهند. حس صمیمیت و قدیمی بودن در این نوع طراحی کاملا مشهود می باشد. از جمله ویژگی های بارز دکوراسیون داخلی کلاسیک، استفاده از گچ بری در دیوار و سقف منزل است.

دکوراسیون داخلی مینیمال: مینیمال یعنی رهایی و حذف پیچیدگی ها و به عبار دیگر می توان گفت حفظ زیبایی در عین سادگی را مینیمال می گویند. در این نوع طراحی ترکیب رنگ زیادی را نمی توان مشاهده کرد و بیشتر از دو رنگ استفاده میشود. علاوه براین، در طراحی مینیمال نشانه ای از براق و صیقلی بودن وسایل تزئینی و مبلمان به چشم نمیخورد و بیشتر وسایل مات کاربرد دارد.

طراحی داخلی شرق دور: این نوع طراحی بیشتر در منازل ژاپن و کره به چشم میخورد. استفاده از میز های مربع با پایه های کوتاه و استفاده از رنگ های کرم و قهوه ای در طراحی و همچنین حفظ سادگی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود.

از دیگر سبک های طراحی دکوراسیون داخلی می توان به اسکاندیناوی، ترنزیشنال، امروزی، عربی، خاورمیانه، هندی، فرانسوی، گوتیک و سبک مراقبه ای اشاره نمود. البته مواردی که به آن اشاره شد تعدادی از سبک های پرطرفدار در این حوزه می باشد.

سبک های دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

با توجه به سبک های مختلفی که برای چیدکان منزل وجود دارد، هنوز هم افراد زیادی هستند که صمیمیت سبک سنتی در منازل ایرانی را ترجیح می دهند. علاقه به این نوع طراحی کاملا طبیعی می باشد، چون ریشه در فرهنگ و اصالت دارد. برای استفاده از این نوع سبک باید نوع وسایل، رنگ و حتی چیدمان آنها کاملا بر اساس سنت ایرانی انجام شود.

از جمله وسایل کاربردی در سبک دکوراسیون داخلی منزل ایرانی می توان به مبلمان های سلطنتی یا نیمکت های چوبی اشاره نمود. علاوه براین، نوع فرش، پرده های مخمل، وسایل تزئینی مانند سماورهای قدیمی و ظروف مسی در این نوع طراحی کاربرد زیادی دارد. به عنوان چند ایده در طراحی دکوراسیون ایرانی می توان به استفاده از فرش های ایرانی و گلیم در بخش های مختلف منزل اشاره نمود. چیدمان ظروف مسی و سفالی قدیمی در بخش های مختلف خانه، قرار دادن پادری های نمدی در راهرو و ورودی، قرار دادن کوسن های رنگی و مخمل بر روی نیمکت های فرش شده در گوشه پذیرایی یا اتاق نشمین از دیگر ایده های کاربردی در این زمینه به شمار می روند.

با مدرن شدن زندگی امروز نحوه چیدمان منزل ایرانی نیز با تغییر و تحول زیادی روبرو شده است. به طوریکه نیمکت های چوبی و مبلمان های سلطنتی جای خود را به مبلمان های راحتی و ایتالیایی و ال سپرده اند. البته در نوع دیگری که اگر هومشندانه و با سلیقه انجام شود، طراحی مدرن با ایرانی تلفیق شده است.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل کوچک

در دنیای امروز و رواج زندگی شهرنشینی، خانه های ویلایی با حیاط های بزرگ تبدیل به آپارتمان های چند طبقه با واحدهای مسکونی بسیار کوچک شده اند. به همین خاطر نمی توان فضای کافی برای چیدمان وسایل داشت و نوعی بی نظمی و به هم ریختگی ممکن است در نما و ظاهر کلی خانه ایجاد شود.

طراحی دکوراسیون منزل کوچک از حساسیت بالاتری نسبت به سایر محیط ها برخوردار می باشد و باید انتخاب رنگ، نوع مبلمان، پرده و تزئینات و چیدمان وسایل را کاملا حرفه ای انجام داد. از جمله اصول بسیار مهم در چیدمان خانه های کوچک می توان به انتخاب رنگ های روشن اشاره نمود. استفاده از رنگ های روشن برای دیوار و وسایل منزل باعث میشود تا فضا بزرگتر بنظر برسد.

استفاده از پرده های روشن و بلند که از سقف تا روی زمین را بپوشاند از دیگر روش ها برای چیدمان خانه کوچک می باشد که بیشتر برای خانه ها با سقف های کوچک کاربرد دارد. نصب آیینه بر روی دیوارهای منزل یکی از بهترین راهکارها برای این است که فضای داخلی منزل بزرگتر به نظر برسد و باعث میشود نور بهتر در فضا پخش گردد. البته لازم به ذکر است که نوع نورپردازی را باید بسیار حرفه ای انجام دهید. سعی کنید علاوه بر نور طبیعی، از نورهای مصنوعی از سقف استفاده کنید تا فضا روشن و بزرگ دیده شود.

با توجه به کوچک بودن فضا بهتر است مبلمان با ابعاد کوچک تر و تعداد کمتر خریداری کنید و حتی الامکان از خرید مبل سلطنتی در این شرایط باید خودداری شود. مبلمان های سلطنتی بخاطر داشتن تاج های بلند باعث میشوند تا سقف کوتاه تر دیده شود. البته دقت داشته باشید که از میزهای مربع و مستطیل در این شرایط برای جلو مبل استفاده کنید. چون میز دایره ای فضا را کوچکتر نشان می دهد. همچنین می توانید از وسایل چند منظوره مانند مبلمان های تخت خواب شو استفاده نمایید. با نصب شلف های زیبا و خوش رنگ بر روی دیوار می توان بسیاری از وستیل تزئینی را از کف محیط به روی دیوار منتقل نمود.

  دکوراسیون سبک اسکاندیناوی چیست؟ |30 مدل خانه اسکاندیناوی

دکوراسیون داخلی اتاق خواب

دکوراسیون داخلی عناصر و بخش های مختلفی دارد و می توان گفت به هر آنچه که در محیط خانه و اطراف و محل کار وجود دارد در ارتباط می باشد. یکی از مهم ترین بخش ها در هر خانه، اتاق خواب آن می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر میزان آرامش و رفع خستگی افراد دارد. به همین خاطر باید در طراحی داخلی اتاق خواب دقت زیادی داشت.

استفاده از رنگ های آرامش بخش مانند آبی در دیوار و سایر وسایل موجود در اتاق خواب می تواند تاثیر مثبتی در کیفیت خواب داشته باشد. بهتر است رنگ های قرزمز و نارنجی که نوعی هیجان و شور و نشاط را به همراه دارند در طراحی دکوراسیون اتاق خواب استفاده نکنید.

استفاده از گل و گلدان های جذاب نه تنها بر زیباتر شدن محیط اتاق خواب کمک می کند، بلکه هوای داخل اتاق را بهتر نموده و تاثیر زیادی بر آرامش افراد دارد. قرار گرفتن یک گلدان در کنار تخت خواب انتخاب خوبی در این زمینه خواهد بود. البته توجه داشته باشید که در استفاده از گل در اتاق خواب زیاده روی نکنید. چون حفظ سادگی و خلوت بودن از مهم ترین اصول طراحی اتاق خواب به شمار می رود. اتاق های شلوغ و پر از وسایل اضافه نوعی آشفتگی را در ذهن افراد ایجاد می کنند و باعث میشوند تا خواب خوبی را تجربه نکنند.

استفاده از نور طبیعی و مصنوعی از دیگر موارد بسیار مهمی می باشد که باعث میشود تا نتیجه خوبی از طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب بدست آورید. سعی کنید اتاق هایی را به عنوان اتاق خواب در نظر بگیرید که پنجره داشته باشند تا علاوه بر استفاده از هوای تازه، از نور طبیعی نیز بهره مند شوید. یکی از اصول مهم در فنگشویی اتاق خواب نحوه قرار گرفتن آن نسبت به پنجره ها می باشد. تابش نور مستقیم بر صورت باعث میشود تا احساس خوشایندی در فرد ایجاد نشود، به همین خاطر باید تخت خواب را به گونه ای قرار داد که نور به صورت مسقیم بر روی صورت فرد تابیده نشود.

دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

افرادی که در رشته طراحی دکوراسیون داخلی تحصیل می کنند باید توانایی این را داشته باشند تا چیدمان تمام بخش ها و محیط ها را کاملا حرفه ای و استاندارد انجام دهد. از مهم ترین بخش ها در طراحی داخلی منزل می توان به آشپزخانه اشاره نمود. این مساله مخصوصا در سبک های جدید آشپزخانه های بدون دیوار و پیشخوان که مدل جزیره معروف می باشند، از اهمیت بالایی برخوردار شده اند. با توجه به اینکه فضای داخلی آشپزخانه از اتاق نشیمن و پذیرایی کاملا قابل مشاهده می باشد، در نتیجه باید زیبایی و نظم در آن را به بهترین شکل فراهم ساخت.

نوع و مدل کابین های به کار رفته در آشپزخانه از مهم ترین اصول در طراحی داخلی محسوب میشود. تنوع بسیار بالا در کابینت های طراحی و تولید شده در بازار امروز باعث میشود تا حق انتخاب خوبی در این زمینه داشته باشید و مطابق با سبک دکوراسیون داخلی، گزینه مناسبی را انتخاب کرد. اینکه کابینت ممبران را در آشپزخانه به کار ببرید یا کابینت های فلزی و غیره، در صورتی می توانند بهترین بازخورد را داشته باشند که رنگ آنها متناسب با رنگ بندی داخل منزل باشد. به عبارت دیگر، باید نوعی هارمونی عالی را میان اتاق نشمین و آشپزخانه ایجاد نمود.

یکی از استاندارهای مطرح در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، قانون مثلث می باشد. مثلث در این جا به این معنا است که یخچال، گاز و سینک باید کدام روی یکی از رئوس آن قرار گیرند. البته ممکن است در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک چنین چیزی امکان پذیر نباشد و باعث شود فضای زیادی اشغال گردد. در این شرایط بهترین انتخاب قرار گرفتن این وسایل در یک راستا هستند.

استفاده از وسایل و میزهای چند منظوره، نصب شلف بر روی دیوار و فضاهای خالی آشپزخانه و قرار دادن نورهای مصنوعی در سقف و تابش ملایم آنها از جمله مواردی هستند که باعث میشوند تا فضای داخلی آشپزخانه بزرگتر و جذاب تر شود.

دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون داخلی دفتر کار

محیط کار و نحوه قرار گرفتن میز و صندلی و سایر وسایل در آن تاثیر بسیار زیادی بر دیدگاه کارفرما یا ارباب رجوع دارد. علاوه براین، می تواند میزان کارایی و بازدهی و انرژی کارکنان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر طراحی دکوراسیون دفتر کار یکی از کارهایی می باشد که فارغ تحصیلان رشته طراحی دکوراسیون باید در آن مهارت داشته باشند.

البته طراحی دکوراسیون محیط کار تنها مربوط به محیط های اداری نمی باشد، بلکه تمام صنف ها را شامل می شود. به عنوان مثال، باید طراحی دکوراسیون رستوران را به گونه ای انجام داد که علاوه بر زیبایی ظاهری، احساس خوشایندی در افراد ایجاد شود. همچنین باید بتوان با انتخاب رنگ مناسب، اشتهای آنها را تحریک نمود.

انتخاب رنگ مناسب با توجه به هدف و نوع شغل، چیدمان وسایل و میز و صندلی و همچنین انتخاب مبلمان اداری همگی می توانند در طراحی داخلی دفتر کار و محیط های کاری از قبیل بوتیک، سالن های زیبایی، هتل و کافی شاپ و غیره موثر باشند.

طراحی دکوراسیون دفترکار

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

کودکان از مهم ترین افراد در خانواده می باشند که توجه به روحیات آنها تاثیر مستقیم بر نحوه رفتارشان در آینده دارد. اتاق خواب کودکان نه تنها محلی برای آرامش و استراحت آنها به شمار می رود، بلکه محیطی برای آموزش و یادگیری و درس خواندن آنها محسوب میشود. در نتیجه باید طراحی و نحوه چیدمان اتاق خواب کودک را با دقت و حساسیت ویژه انجام داد.

در طراحی دکور اتاق خواب کودک در مرحله اول باید به جنسیت آنها توجه داشت و سپس گروه سنی را مد نظر قرار داد. انتخاب رنگ، طرح روی سرویس خواب و پرده ها و حتی کاغذ دیواری و وسایل تزئینی در دکوراسیون اتاق خواب پسر تفاوت زیادی با دکور اتاق دخترانه دارد. در نتیجه بهتر است با توجه به روحیات آنها و گروه سنی رنگ مناسبی را انتخاب کنید و خلاقیت های متناسب با آن را در چیدمان اتاق کودک ارائه دهید. به طور خلاصه می توان اصول مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک دختر و پسر را به این صورت بیان کرد:

انتخاب رنگ متناسب با روحیات و جنسیت: توجه داشته باشید که آبی و صورتی تنها رنگ های مناسب برای اتاق پسر و دختر نمی باشند. بلکه دایره وسیعی از رنگ های جذاب برای هر یک وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

تزئین دیوارهای اتاق: دیوار یکی از مهم ترین بخش ها برای طراحی اتاق خواب کودک می باشد که می تواند با وسایل ورزشی، عروسک و وسایل بازی و غیره تزئین شوند. همچنین می توان برای اتاق های کوچک شلف های رنگارنگ را روی دیوار نصب کرد و وسایل غیر ضروری و تزئینی را در آنها قرار داد. با این انتخاب زیبایی و نظم را در کنار هم خواهید داشت.

توجه به فضای مطالعه کودک: با توجه به اینکه محل استراحت و مطالعه کودک در یک اتاق قرار دارد، در نتیجه باید این دو بخش را به خوبی از هم جدا کرد. نحوه قرار گرفتن میز مطالعه و دور بودن آن از تخت خواب و استفاده از چراغ مطالعه و نورهای مصنوعی، در صورت عدم وجود نور طبیعی می تواند موثر باشد.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

همان طور که در این مطالب اشاره شد، رشته طراحی دکوراسیون داخلی مقوله بسیار گسترده ای می باشد و موفقیت در آن نیاز به تلاش و تخصص زیادی دارد. یک طراح داخلی علاوه بر آشنایی با معماری و هزینه های ساخت فضای داخلی و مصالح به کار رفته در آن، باید بتواند به خوبی هزینه نهایی طراحی دکور را تخمین بزند. آشنایی با وسایل و جنس های مناسب هر یک از آنها برای چیدمان و به کار بردن آنها در محیط های مختلف از دیگر مواردی می باشد که یک دکوراتیو باید همراه داشته باشد. همچنین، لازم است با روانشناسی رنگ، فنگشویی و تاثیر هر یک از المان ها بر روحیات افراد نیز کاملا آشنا باشد و در طراحی های خود به کار ببرد.

اگر قصد دارید در رشته طراحی دکوراسیون داخلی تحصیل کنید و به موفقیت های خوبی در این زمینه دست پیدا نمایید، مطالعه و دیدن نمونه کارهای سایر طراحان و الهام گرفتن از آنها را باید یکی از برنامه های اصلی تان قرار دهید. برای این منظور می توانید با مجله تخصصی دکونیوز همراه باشید. در این مجله هر آنچه که به زیباتر شدن محیط اطرافتان ارتباط دارد معرفی شده و جدیدترین مدل ها در این حوزه ارائه می گردد.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا