تبلیغات

کاربرد فرش ابریشم

امروزه صنعت اولیه قالی و قالی بافی به طرز گسترده‌ای در جهان روبه رشد است. در این صنعت فرش‌های ماشینی و دستبافت برای مصارف گوناگون به صورت انبوهی در خط تولید قرار دارند. این صنعت گسترده در کشورهای ایران، قفقاز، افغانستان، پاکستان، چین و ترکیه بسیار رایج است و دارای جایگاه ویژه‌ای است. فرش‌ ایرانی نیز با نقش و نگارهای بسیار زیبا و مجلل در جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. فرش دستبافت تبریز، اصفهان، فارس، کاشان، کرمان، استان خراسان و استان مرکزی از شناخته شده‌ترین قالی‌ها در صنعت تولید فرش در جهان محسوب می‌شوند.

فرش‌ها از نظر جنس، رنگ، موقعیت جغرافیایی و نوع بافت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی فرش ابریشم و کاربرد فرش ابریشم بپردازیم.

کاربرد فرش ابریشم

فرش ابریشم

فرش‌های تمام ابریشم همواره از باارزش‌ترین نمونه‌های فرش در دنیا بوده‌اند. قالیچه‌های ابریشمی با طرح‌های متنوع و زیبایی خیره کننده انتخاب بسیار مناسب ولوکسی برای دکوراسیون خانه‌های شیک و کلاسیک هستند. فرش ابریشم از دونوع الیاف طبیعی و مصنوعی و به صورت دستبافت و ماشینی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. الیاف ابریشم استفاده شده در این فرش‌ها کاملا طبیعی و گیاهی بوده و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود.

انواع فرش‌های ابریشم

1- فرش تمام ابریشم

تمام پرز و چله این فرش‌ها از ابریشم طبیعی ساخته شده است.

2- فرش گل ابریشم

در بافت نقش‌ها و دور حاشیه‌های این نوع فرش به جای پرز پشمی از ابریشم استفاده می‌شود. معمولا چله این فرش‌ها نیز از ابریشم است.

3-فرش کف ابریشم

در زمینه بافت این فرش‌ها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می‌کنند.

تفاوت فرش ابریشم ماشینی و دستبافت

فرش‌های دستبافت ابریشمی معمولا به‌خاطر کیفیت بسیار بالا و مرغوبی که دارند از لحاظ قیمت بالاتر هستند. از دیگر تفاوت‌های بارز فرش‌های ابریشم دستبافت و ابریشم ماشینی می‌توان به نوع الیاف به کار رفته در آن اشاره کرد. الیاف استفاده شده در فرش‌های ماشینی معمولا از نوع الیاف ابریشمی مصنوعی هستند. برای تشخیص نوع الیاف به کار رفته در فرش ابریشمی می‌توانیددست خود‌را روی فرش بکشید در صورت گرم شدن دستتان آن فرش تمام ابریشم طبیعی است.

کاربرد فرش ابریشم

فرش‌ دستبافت ابریشم با خودتابی منحصر به فرد دارای درخشندگی مجلل و بافت بسیار نرم هستند. این الیاف گرانبها و مجلل در صنعت فرش به عنوان یک اثر جادویی بزرگ در درخشش بخشیدن به طراحی‌ها بسیار کاربرد دارد. به همین سبب اغلب فرش‌های ابریشمی همانند یک اثر هنری نادر کمیاب و گرانبها هستند. نادر و کمیاب بودن این فرش‌ها توجه برخی از کلکسیون‌داران را نیز به خود جلب کرده است.

فرش‌های ابریشمی به راحتی جارو می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها به دلیل کوتاه بدون نخ خاب در بافت فرش بسیار کار آسانی است. اما توصیه می‌شود شستشوی این فرش‌های حساس را به دست قالیشویی‌ها و افراد مجرب بسپارید.

از دیگر کاربرد‌‌های قالیچه‌های ابریشمی می‌توان گفت که این فرش‌های قیمتی به دلیل طرح و نقش‌های ظریف و رنگارنگ در دکوراسیون منازل و رستوران به عنوان تابلو فرش نیز استفاده می‌شوند.

همچنین فرش ابریشم خاصیت الکتریکی ندارد. یعنی با راه رفتن روی آن با جوراب پشمی عمل القای الکتریکی صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب راحتی شما می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت فرش‌های ابریشمی می‌توان به بادوام بودن آن‌ها اشاره کرد. فرش ابریشم پس از گذشت زمان و با شستشو رنگ و حالت اولیه خود را از دست نمی‌دهند.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله که به بررسی فرش های ابریشمی و کاربرد فرش های ابریشمی پرداخته بود برای شما مفید واقع شده باشد. قالیچه‌های ابریشمی، نه تنها به‌دلیل بافت ریز و ویژگی‌های درخشان و صیقلی الیاف‌ها، بلکه به دلیل کیفیت رنگشان، مرغوب هستند. ابریشم یک الیاف بسیار جادویی است به طوریکه جلوه رنگ‌های الیاف ابریشم قابل قیاس با هیچ الیاف دیگری نیست. همچنین یکی از دلایل گران‌تر بودن قالی‌های ابریشمی نسبت به پشمی، زمانی بیشتری است که صرف بافت ظریف این قالیچه‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا