طراحی دکوراسیون آشپزخانهطراحی دکوراسیون داخلی

آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

آشپزخانه کثیف یا مطبخ بخش پنهانی از آشپزخانه های مدرن است که باعث میشود بسیاری از شلوغی ها و وسایل پخت و پز از سایر بخش های منزل قابل مشاهده نباشند. بدون شک دسته بندی کردن بخش های خانه سهم مهمی در نظم دهی و زیبا به نظر رسیدن آن دارد. آشپزخانه یکی از بخش های شلوغ خانه است که بیش از هر قسمت دیگری نیاز به توجه و تلاش بیشتر برای نظم دهی به آن احساس می شود. اگر برا اولین بار عنوان آشپزخانه مخفی را می شنوید، احتمالا برداشت درستی از طراحی دکوراسیون آشپزخانه با این ویژگی ندارید. پس همراه ما باشید چرا که قرار است دکونیوز به معرفی این سبک از آشپزخانه ها بپردازد و به سوالاتی از قبیل مطبخ چیست و آشپزخانه کثیف یعنی چی، حداقل ابعاد و متراژ استاندارد آن چقدر است و ایده های طراحی آن برای خانه های کوچک و مدرن چیست پاسخ خواهد داد و جدیدترین مدل مطبخ خانه را ارائه می دهد.

آشپزخانه مخفی چیست

مطبخ چیست؟

آشپزخانه مخفی، آشپزخانه کثیف یا مطبخ اتاقکی است که با استفاده از یک درب یا نیم دیوار از آشپزخانه تمیز جدا شده است و فضای کاربردی تری نسبت به آن دارد. گاز، فر، تهویه و مواد غذایی چیزهایی هستند که در بخش مخفی آشپزخانه قرار می گیرند و کارهای مربوط به پخت و پز در آن انجام می شود.با جداسازی این دو بخش نظم بهتری در اشپزخانه ایجاد شده و بهم ریختگی ها در زمان پخت و پز از سایر بخش های منزل قابل مشاهده نیست.

مطبخ خانه قدمتی دیرینه دارد؛ به طوری که صدها سال قبل جزئی از فرهنگ ساکنین کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است. در فرهنگ سنتی ایران نیز چیزی به نام مطبخ به عنوان فضایی مجزا برای پخت پز و دور از دید مهمانان کاربرد داشته است. امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به سمتی پیش رفته که حریم بین آشپزخانه و پذیرایی از بین رفته است. به طوری که آشپزخانه به عنوان بخشی از پذیرایی به حساب می آید. در چنین شرایطی بسیاری از افراد به ویژه بانوان ترجیح می دهند با جدا سازی آشپزخانه به دو بخش مجزا، علاوه بر بهبود دید مهمانان، فضای راحت تری را نیز در آن برای خود محیا کنند.

مطبخ چیست

آشپزخانه ترکیه ای چیست؟

مدل آشپزخانه کثیف ایرانی

در تاریخ معماری کشورمان اگرچه آشپزخانه ها فضای بهداشتی و زیبای امروزی را نداشته اند، اما جایی به نام مطبخ در تمام خانه ها وجود داشت که شبیه به روش ساخت مطبخ امروزی بوده است. در واقع مطبخ محل پخت و پز در خانه اما به دور از قسمت های دیگر مثل مهمان خانه، اتاق ها و… قرار داشت. دلیل این موضوع علاوه بر اعتقادات دینی، به جلوگیری از نفوذ چربی و آلودگی به فضای داخلی خانه بر می گشت.

 آشپزخانه های ایرانی معمولا در قسمت زیرزمین خانه بنا می شد تا دمای هوا در تابستان و زمستان متعادل باشد. اما امروزه لزوم استفاده از آشپزخانه مخفی ایرانی بیشتر احساس می شود. دلیل این موضوع را نیز می توان مرتبط با سبک غذاهای ایرانی دانست چرا که زمان پخت طولانی تری داشته و نیاز به یک تهویه قوی تر دارند.

آشپزخانه کثیف ایرانی

مدل آشپزخانه کثیف ایرانی

مدل مطبخ ایرانی

مدل های متنوع مطبخ در حیاط خلوت را از دست ندهید!

تفاوت آشپزخانه تمیز و مطبخ چیست؟

با توجه به تعریفی که برای مطبخ ارائه شد، تفاوت هایی با آشپزخانه تمیز و معمول در منازل دارد. از مهم ترین تفاوت هایی که برای آشپزخانه مخفی و تمیز می توان ارائه داد، نوع وسایل به کار رفته در آنها و کاربردشان می باشد. مطبخ از دید سایر افراد در بخش های مختلف منزل کاملا پنهان بوده و بیشتر برای پخت و پز مورد استفاده قرار میگیرد. این در حالیست که آشپزخانه تمیز شامل مجموعه ای از وسایل لوکس و مرتب می باشد که از پذیرایی و سایر بخش ها کاملا قابل مشاهده هستند. در واقع در آشپزخانه تمیز کارهای جزئی انجام میشود و پخت و پز در مطبخ صورت میگیرد.
از دیگر تفاوت ها می توان به حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف و تمیز اشاره کرد. در حالت کلی اندازه استاندارد مطبخ کمتر از آشپزخانه تمیز می باشد. البته اگر فضا به اندازه کافی در ساختمان وجود داشته باشد، بهتر است متراژ مطبخ تا حد امکان بزرگ در نظر گرفته شود تا پخت و پز براحتی انجام شود.

کاربرد آشپزخانه مطبخ دار چیست؟

مطبخ یکی از بخش های بسیار مهم در آشپزخانه های ایرانی قدیمی بوده و در چند سال اخیر مجدد می توان اثر آن را در آپارتمان های لوکس مشاهده کرد. اصلی ترین کاربرد آشپزخانه کثیف، پنهان ساختن اجاق گاز و ظروف پخت و پز می باشد. چون فضای آشپزخانه های مدرن امروزی از سالن پذیرایی به وضوح قابل رویت هستند و پخت و پز باعث میشود جلوه نامرتبی داشته باشد. علاوه براین، در مطبخ های خارجی که در اغلب مواقع روی تراس یا در حیاط خلوت ساخته میشود، از ورود بوی غذا به داخل ساختمان جلوگیری میشود.

انواع طراحی آشپزخانه کثیف

با توجه به میزان متراژ موجود در ساختمان و تجهیزات در دسترس، دو مدل برای طراحی مطبخ ایرانی و مدرن می توان در نظر گرفت که عبارتند از:

  • مطبخ داخلی: این نوع مطبخ در داخل ساختمان و در اغلب مواقع انتهای آشپزخانه تمیز قرار میگیرد. در این مدل با درب یا دیوار فضای مطبخ و آشپزخانه تمیز از هم جدا میشوند.
  • آشپزخانه مخفی خارجی: از بهترین نوع مطبخ ها می توان به گزینه هایی اشاره کرد که در فضای خارج از ساختمان ساخته میشوند. فضای تراس و بالکن، پشت بام و حیاط خلوت و گوشه حیاط منزل همگی انتخاب های ایده آلی برای ساخت مطبخ خارجی به شمار می روند. انواع مدل آشپزخانه در تراس را قبلا معرفی کرده ایم و می توانید از آنها ایده بگیرید.

اصول طراحی آشپزخانه کثیف یا مطبخ

چه قسمت مخفی و چه قسمت تمیز آشپزخانه باید طبق اصولی خاص طراحی شوند که بتوان آن ها را تا حدی از یکدیگر متمایز کرد که کارکرد های آنها با یکدیگر متفاوت باشد. به طور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه با این سبک عنوان کرد:

  • پخت و پز و شستشو تنها در قسمت آشپزخانه مخفی انجام می شود.
  • کاربردی بودن و کاربری آسان و سریع این قسمت از آشپزخانه مهم تر از هر چیز دیگری مثل زیبایی است.
  • سینک ظرفشویی، لباسشویی، قفسه وسایل و کابینت های معمولی، اجاق گاز و آبگرمکن در قسمت مطبخ قرار می گیرند.
  • آشپزخانه تمیز با اپن از پذیرایی جدا می شود اما مطبخ با درب، کابینت ها یا دیوار از بخش تمیز تفکیک می شود.
  • در بخش تمیز باید همه چیز سرجای خود بوده و طراحی دکوراسیون آن باید در هماهنگی کامل با سبک معماری منزل باشد.
  • آشپزخانه پنهان می تواند در خارج از خانه نیز طراحی شود.
  • اگر مرز بین بخش کثیف و تمیز آشپزخانه قرار است با در از هم جدا شود، از درهای کشویی استفاده کنید.
  • می توانید از قفسه و کابینت در آشپزخانه پنهان استفاده کنید. بنابراین فضاهای پرت را از دست ندهید.

طراحی آشپزخانه کثیف

مزایای آشپزخانه مخفی

این بخش از آشپزخانه مزایای مختلفی دارد ولی همانطور که می دانید اصلی ترین دلیل به وجود آمدن ایده آشپزخانه مخفی، جداسازی بخش آَشپزی از سایر بخش ها است. از مزایای آشپزخانه مخفی می توان به این موار اشاره کرد:

  • کاهش گرمای تولیدی در آشپزخانه که حس بیشتر گرما (خصوصا در تابستان) در خانه می شود.
  • مطبخ  می تواند باعث کم شدن استرس برای تمیز کاری و مرتب کردن آشپزخانه شود.
  • کاهش دید مهمان ها به بخش شلوغ آشپزخانه یکی از مزایای مهم این سبک است.
  • راحتی و در دید نبودن افرادی که قرار است در آشپزخانه مشغول تهیه غذا شوند.
  • کنترل بوهای تولید شده در آشپزخانه پنهان با استفاده از تهویه و جلوگیری از پخش آن در محیط خانه ساده تر است.
  • ایجاد فضایی کوچک تر و در دسترس تر برای آشپزی کردن از مزایای این روش از معماری است.
  • استفاده از وسایل ساده، کاربردی بدون توجه به همخوانی با معماری محیط در مطبخ شما را از قید و بندها رها می کند.

مزایای آشپزخانه مخفی

متراژ آشپزخانه کثیف

کاملا بدیهی است که هر چقدر فضای اختصاص داده شده به آشپزخانه بزرگتر باشد، فضای بهتری برای تفکیک دو بخش کثیف و تمیز خواهید داشت. اما هر چه متراژ کلی کمتر باشد، با محدودیت بیشتری در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کثیف مواجه خواهید شد. اما به شکل کلی آشپزخانه پنهان باید حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف 6 متر مربع مساحت داشته باشد.

اندازه استاندارد مطبخ 15 تا 20 متر مربع است. همچنین به طور معمول متراژ بخش مخفی، کمتر از بخش قابل مشاهده است.توجه داشته باشید که اسفاده از سینک ظرفشویی بزرگ، اجاق گاز، کابینت و قفسه های کاربردی و… تا حد زیادی از ابعاد مفید کم خواهد کرد.

متراژ آشپزخانه کثیف

وسایل ضروری برای مطبخ چیست؟

  • شیرآب و سینک برای اینکه در زمان آشپزی شستشو راحت باشد و ترجیحا سینک دوقلو نصب شود.
  • گاز متناسب با استفاده و قرار دادن منقل یا باربیکیو در صورتی که آشپزخانه مطبخ دار در قسمت هایی مثل تراس ساخته شده باشد.
  • یخچال فریزر برای اینکه برخی از اقلام پخت و پز در آن نگهداری شود و در زمان آشپزی در دسترس باشند.
  • دستگاه تهویه هوا برای جلوگیری از تجمع بوی پخت و پز و ایجاد فضایی با هوای نامطبوع باید متناسب با ابعاد آشپزخانه کثیف باشد.
  • کابینتهای این قسمت معمولا از مدل های ساده تر نسبت به آشپزخانه تمیز انتخاب می شود.

درب آشپزخانه کثیف

یکی از مهمترین اجزای مورد نیاز برای اجرای مطبخ خانه، درب است. با توجه به اینکه فضای اختصاص یافته به مطبخ کم است، درب کشویی یا ریلی بهترین گزینه برای آن است. درب های تاشو و آکاردئونی نیز گزینه مناسبی برای درب آشپزخانه کثیف به شمار می روند.

مکان مناسب برای مطبخ

اغلب آشپزخانه کثیف در امتداد آشپزخانه تمیز قرار دارد، اما می توان این قسمت را به حیاط خلوت یا تراس نیز منتقل کرد، تا فضای باز داشته و منقل و باربیکیو را نیز در خود جای دهد.

انواع سبک آشپزخانه کثیف

آشپزخانه مخفی یا مطبخ از نظر سبک طراحی و دیزاین دارای تنوع بالایی هستند. از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشپزخانه مخفی مدرن

در آشپزخانه های مخفی مدرن بیشتر تلاش می شود تا بخش پنهان به شکل مستقیم پوشانده شود. برای مثال آشپزخانه مخفی ماژولار یکی از این سبک های مدرن می باشد. در این نوع از آشپزخانه ها سینک ظرفشویی، اجاق گاز و بعضی قسمت های دیگر در یک کنسول قرار می گیرد که قابل پوشانده شدن به وسیله درهای آکاردئونی یا ریلی می باشد. یک روش دیگر برای سبک مدرن، ساخت بخش پنهان به شکل موازی اما در پشت بخش قابل مشاهده است. به طوری که کابینت های بخش تمیز مستقیما بخش کثیف را می پوشاند.

مدل آشپزخانه مخفی مدرن

آشپزخانه کثیف کلاسیک

اما در سبک کلاسیک، مثل آشپزخانه های قدیمی، بخش اصلی و مطبخ با استفاده از یک درب و گاهی دیوار یا پارتیشنی که مانع دید به پذیرایی می شود از آشپزخانه تمیز جدا می شود. این درب را گاهی به شکل درهای کابینت طراحی می کنند تا مهمان ها متوجه وجود یک درب در آشپزخانه نشوند. البته بعضی از آشپزخانه های پنهان به شکل منفصل اما در نزدیکی آشپزخانه اصلی (مثلا در تراس یا حیاط) قرار گرفته اند.

آشپزخانه کثیف کلاسیک

ایده چیدمان مطبخ کوچک

بسیاری از آپارتمان های امروزی متراژ پایین تری دارند. بنابراین طراحی آشپزخانه مخفی نیز تبدیل به کار سخت تری می شود. برای حل این مشکل می توان از ایده های مختلفی کمک گرفت تا مطبخ را با حدقل فضا برای آشپزخانه طراحی کرد:

  • می توان آشپزخانه پنهان را در بالکن یا حیاط خلوت طراحی کرد.
  • با نصب کردن قفسه و کابینت در فضاهای پرت می توان از حداقل فضا حداکثر استفاده را کرد.
  • استفاده از طرح L و قرار دادن آشپزخانه پنهان در ضلعی که مانع دید به پذیرایی می شود.
  • استفاده از طرح گالری (بخش مخفی و تمیز به شکل موازی با هم) نیز برای آشپزخانه های کوچک مناسب است.

مدل آشپزخانه کثیف کوچک

عکس آشپزخانه کثیف

روش های مختلفی برای ساخت آشپزخانه مطبخ دار وجود دارد. علاوه بر آن، طراحی دکوراسیون نیز به سبک های مختلفی در آشپزخانه های مخفی انجام می شود. آنچه قرار است شما در خانه خود اجرا کنید، بستگی مستقیمی به سلیقه و دید شما دارد. در ادامه چند نمونه از عکس های آشپزخانه مخفی را با هم مرور می کنیم.

عکس مطبخ ایرانی

عکس آشپزخانه پنهان لوکس

عکس آشپزخانه مخفی کوچک جدید

عکس آشپزخانه کثیف کوچک جدید

ایده طراحی آشپزخانه مخفی شیک

عکس آشپزخانه پنهان جدید

ایده آشپزخانه مخفی

آشپزخانه پنهان کوچک شیک

منبع: homesandgardens

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. ایده های بسیار عالی هست چون بعضی وسایل بهتره در معرض دید نباشن و از نشیمن و هال قابل دید نباشن

  2. آشپزخانه کثیف در تراس بهترین ایده هست برای زمانی که مواد سرخ کردنی زیاد هستند و به راحتی میشه کار انجام داد و بویی وارد فضای خونه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا