اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

آموزش نصب کفپوش روی سیمان (پارکت، پی وی سی، لمینت، سرامیک و غیره)

برای نصب کفپوش روی سیمان ابتدا باید کفپوش هایی را انتخاب کنید که تحمل زبری سطوح سیمانی را داشته باشد. علاوه براین، پوشش هایی را باید انتخاب کرد که امکان اتصال آنها روی سیمان وجود داشته باشد و بتوان براحتی نصب را انجام داد. با توجه به اینکه برخی از انواع کفپوش نیاز به زیرسازی های خاصی دارند، نمی توانید هر نوع کفپوشی را بر روی سیمان نصب کنید. سرامیک، پارکت، سنگ، پی وی سی و رولی و اپوکسی از بهترین انواع کفپوش مناسب روی سیمان هستند. در ادامه این مطلب طریقه نصب کفپوش روی سیمان را برای انواع کفپوش های پارکت، لمینت، سرامیک، سنگی، پی وی سی و اپوکسی به صورت گام به گام ارائه خواهیم داد.

طریقه نصب کفپوش روی سیمان

 

کفپوش مناسب روی سیمان

با توجه به ویژگی های سیمان هر نوع پوشش و متریالی را نمی توان بر روی آن نصب کرد. از بهترین انواع کفپوش مناسب روی سیمان می توان به پی وی سی یا رولی، پارکت، سرامیک، اپوکسی، بتنی، آجری و سنگی اشاره کرد. نحوه نصب هر یک از این پوشش ها روی سطوح سیمانی متفاوت است و نیاز به آماده سازی زیرساخت دارد.

نصب پارکت روی سیمان

یکی از کفپوش هایی که می توان بر روی سطوح سیمانی نصب کرد، کفپوش پارکت است که طبق مراحل زیر این کار انجام می شود:

  • اغلب نصاب های پارکت معتقدند که از همان ابتدا پارکتی را که تهیه کرده اید به محل نصب برده و تا آماده شدن و زمان نصب اجازه بدهید در این محیط بماند. آنها معتقدند پارکت در طول این چند روز تغییراتی با توجه به شرایط محیط خواهد داشت. انبساط و انقباض هایی که بهتر است قبل از نصب اتفاق بیفتد تا بعد از نصب دردسری ایجاد نکند.
  • در مرحله بعدی سطح رطوبت کف سیمانی را بررسی کنید، زیرا سیمان نسبت به رطوبت نفوذپذیر بوده و می تواند آن را از کف زمین به سطح خود انتقال داده و سبب بروز مشکلاتی شود. میزان رطوبت باید با چسبی که انتخاب کرده اید در تناسب باشد. اگر میزان رطوبت بالاتر از دستورالعمل چسب انتخابی شما باشد و به چسب پارکت رطوبت زیادی برسد، کفپوش از سطح جدا شده و دچار بادکردگی، تغییر رنگ و پوسیدگی می شود.
  • مرحله بعدی در نصب پارکت بر روی سیمان آماده سازی کف سالن یا اتاق است. همان طور که می دانید پارکت باید بر روی سطوح صاف و یکدست نصب شود؛ بنابراین نیاز به زیرسازی روی سطوح ناهموار است. اگر سطح سیمانی ناهموار است ابتدا آن را کاملا صاف و یکدست کرده و با مصالح برآمدگی ها و فرورفتگی ها را پر کنید. سپس زمان بدهید تا سطح کاملا خشک شود. اگر سطح از قبل صاف و هموار بود فقط کافیست آن را کاملا تمیز کنید تا کوچکترین اثری از گرد و غبار و آلودگی وجود نداشته باشد.
  • بعد از اطمینان از تمیز و خشک بودن کف، کار نصب را از قسمت انتهایی و بالای اتاق شروع کنید. چسب را با یک ماله دندانه دار بر روی قسمت کوچکی از کف کشیده و به سرعت و قبل از خشک شدن آن، پانل های پارکت را بر روی سطح قرار دهید. با دقت بر روی تمام قسمت های پنل پارکت فشار وارد کنید تا از چسبیدن کامل به چسب و اطمینان پیدا کنید. نصاب ها بعد از چسباندن پارکت، غلطک های با وزن تقریبی 45 کیلو را روی سطح راه می برند تا به چسبیدن بیشتر پارکت ها کمک کنند و خیالشان از این بابت کاملا راحت شود.
  • بعد از پایان کار و چسباندن تمام پارکت ها به کف محیط مورد نظر، به مدت 48 ساعت از راه رفتن بر روی این سطح خودداری کنید.

 

کلیک کنید و با بهترین چسب پارکت آشنا شوید

نصب لمینت روی سیمان

مراحل نصب لیمنت روی سیمان شبیه به پارکت است، با این تفاوت که نیاز به چسب ندارد. به عبارت دیگر، مراحل نصب شامل موارد زیر است:

  • ابتدا تمام برآمدگی ها و تورفتگی های سطح سیمانی باید برطرف شود.
  • سپس تمام گرد و غبار و نم و رطوبت کف برطرف می شود.
  • تایل های لمینت را در کنار هم قرار داده و با اتصالات نر و مادگی آنها را به هم وصل کنید.

طریقه نصب لمینت روی سیمان

نصب کفپوش پی وی سی روی سیمان

کفپوش دیگری که امکان نصب بر روی سیمان دارد، کفپوش پی وی سی می باشد. این کفپوش با چسب بر روی تمام سطوح صاف و یکدست قابل نصب است. مراحل نصب کفپوش پی وی سی روی سیمان به صورت زیر است:

  • اگر سطح سیمانی ناهموار است، با استفاده ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب سطح را کاملا صاف و یکدست کنید. سپس حدود 48 ساعت منتظر بمانید تا خشک شود و سپس نصب را شروع کنید.
  • از آنجا که پی وی سی انبساط بالایی دارد باید دمای اتاق را بین 15 تا 20 درجه نگهدارید و دو روز تایل های پی وی سی را در محیط اتاق با همین دما نگهداری کنید. در این زمان تغییرات احتمالی روی تایل های pvc ایجاد شده و بعد از نصب مشکلی پیش نمی آید. اگر این عمل را حذف کرده و نادیده بگیرید، بعد از نصب و انبساط پی وی سی باید هزینه بالایی برای از بین بردن تغییرات و جابجایی تایل ها صرف کنید.
  • مرحله مهم بعدی در نصب کفپوش روی سیمان، تمیز کردن کف است. بعد از زیر سازی کف را از کوچکترین آلودگی ها و گرد و غبار تمیز کنید، آلودگی ها اعم از خاک و چربی مانع اتصال محکم چسب با سطح سیمانی خواهند شد. در صورتی که کفپوش به خوبی به سطح نچسبد، ظاهر زیبایی نخواهد داشت و از طول عمر و ماندگاری پایینی برخوردار خواهد بود. بعد از تمیز کردن نوبت به چسب کاری و نصب می رسد.
  • برای نصب ابتدا باید چسب مخصوص پی وی سی را بر روی سطح کشیده و پی وی سی را بر روی آن قرار دهید. از آنجا که چسب مورد استفاده برای بر پایه ی تینر و چسب فوری است، نیاز به سرعت عمل بالایی در زمان نصب دارد. بنابراین نصاب باید کاملا در این کار مهارت داشته باشد. پشت تایل ها و کف زمین را به چسب آغشته کرده و به سرعت کفپوش را روی سطح قرار دهید.
  • نکته: در استفاده از این چسب باید با احتیاط داشته باشید و ایمنی را رعایت کنید. از آنجا که چسب پی وی سی قابلیت اشتعال دارد نباید در مقابل اشعه خورشید یا در نزدیکی شعله و گرما قرار گیرد. علاوه براین، به دلیل مشکلاتی که چسب برای سیستم تنفسی ایجاد می کند نباید در محیط بسته استفاده شود. بنابراین درب و پنجره ها را باز گذاشته و از تهویه استفاده کنید تا با مشکل تنفسی و مسمومیت روبرو نشوید.
  • بعد از چسباندن کفپوش پی وی سی در تمام سطح مورد نظر برای زیبایی بیشتر، برای کنار دیوارها از قرنیز استفاده کنید.

دقت داشته باشید که طریقه نصب کفپوش رولی روی سیمان به صورت بالا است و تفاوتی با هم ندارند. کفپوش های فومی نیز به صورت رولی ارائه می شوند اما روی سطح زبر سیمان نمی توان از آنها استفاده کرد.

طریقه نصب کفپوش پی وی سی روی سیمان

آموزش نصب کفپوش روی سرامیک

نصب کفپوش سرامیکی بر روی سیمان

سرامیک یکی دیگر از کفپوش های پر طرفدار و قابل نصب بر روی سیمان است که در محیط های زیادی نیز کاربرد دارد. اگر تصمیم به نصب کفپوش روی سیمان دارید، سرامیک یکی از گزینه های مناسب است. مراحل نصب سرامیک روی سیمان عبارتند از:

  • برای نصب سرامیک روی سیمان ابتدا باید زیر کار را کاملا صاف و یکدست کنید و از خشک شدن کامل کف اطمینان مطمئن شوید.
  • بعد از خشک شدن کف ابتدا ملات و یا چسب را بر روی آن کشیده و سرامیک ها را با دقت و بدون فاصله در کنار یکدیگر و روی سطح قرار دهید.
  • بعد از اینکه تمام سطح اتاق با سرامیک پوشانده شد نوبت به دوغاب سیمان می رسد. این مخلوط برای اتصال بیشتر و محکم تر بین قطعات سرامیک استفاده می شود. دوغاب بین دو سرامیک نفوذ کرده و باعث می شود محکم تر به هم بچسبند.

نصب سرامیک روی سیمان

نصب کفپوش سنگی بر روی سطح سیمانی

کفپوش های سنگی یکی از زیباترین پوشش ها برای محیط های مسکونی و اداری و کاری هستند. اگر برای تغییرات و زیباسازی به دنبال پوش مناسبی برای نصب کفپوش روی سیمان هستید، کفپوش سنگی یک انتخاب عالی خواهد بود. برای نصب کفپوش سنگی بر روی سیمان باید مراحل زیر را طی کنید.

  • برای چسباندن کفپوش روی سیمان می توانید از ملات سیمان و یا چسب مخصوص استفاده کنید. چسبندگی هر دو مورد معرفی شده برای اتصال محکم پالت های سنگی به سیمان مناسب هستند.
  • چنانچه کف دارای ناهمواری است،می توانید از ملات سیمان استفاده کنید. ابتدا ملات سیمان را در کف پهن کرده و بلافاصله قطعات سنگی را بر روی آن قرار دهید.
  • با فشار دادن سنگ سبب اتصال محکم تر با کف شوید. نصب کفپوش بتنی و آجری روی سیمان نیز به همین شکل انجام می شود.

نصب کفپوش اپوکسی بر روی سیمان

  • برای اجرای کفپوش اپوکسی روی سیمان باید بدانید که کف نباید کاملا صاف و صیقلی باشد. کفپوش اپوکسی بر روی سطوح صیقلی اتصال محکمی نخواهد داشت.
  • چنانچه سطح سیمانی صاف است باید با استفاده از ساب خراش هایی را روی آن ایجاد کنید.
  • بعد از ایجاد خراش ها و همچنین اطمینان از خشک بوده کامل کف، گرد و غبار را از روی سطح تمیز کنید.
  • برای چسبندگی بهتر مواد مایع اپوکسی، ابتدا یک لایه پرایمر را روی سطح قرار دهید. تعداد لایه های پرایمر را می توانید تا دو لایه افزایش دهید.
  • مواد اپوکسی و رنگ مورد نظر را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. چون حداکثر 30 دقیقه زمان در اختیار دارید تا اپوکسی را روی سطح قرار دهید و بعد از این مدت مواد خشک شده و چسبندگی نخواهند داشت.
  • بعد از خشک شدن لایه اول که حدود 24 ساعت طول می کشد، لایه دوم را می توانید استفاده کنید.

نصب کفپوش اپوکسی بر روی سیمان

سوالات متداول

بهترین کفپوش روی سیمان چیه؟

برای روی سیمان می توانید از کفپوش های سنگی، سرامیکی، بتنی، پی وی سی، پارکت و لمینت و اپوکسی استفاده کنید.

کفپوش فومی روی سیمان نصب میشود؟

با چسب بسیاری از پوشش ها را می توان روی سیمان قرار داد، اما فوم تحمل زبری سطح سیمانی را ندارد و به مرور ساییده میشود.

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سلام دو سال قبل روی سیمان کفپوش پارکت نصب کردیم الان برگشته و جدا شده. چیکار باید بکنیم؟

  2. سلام دفتر کارم قدیمیه و سیمان کف اجرا شده ما موکت زدیم. حالا میخوایم بازسازی کنیم و کفپوش نصب کنیم. میشه کفپوش سه بعدی روی سیمان نصب کرد؟ ممنون

    1. سلام بله کفپوش های سه بعدی اغلب اپوکسی هستند و روی سیمان براحتی قابل اجرا خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا