طراحی دکوراسیون داخلی

10 تفاوت سبک بوهو و روستیک؛ خانه سبک بوهمی یا روستایی؟

تفاوت سبک بوهو و روستیک بسیار زیاد است، اما در اغلب مواقع بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه میگیرند. به عنوان مثال، می توان به این اشاره کرد که سبک بوهو از دست سازه هایی استفاده کرده که در ترکیب آنها عناصر طبیعی دیده می شوند، اما در سبک روستیک المان ها کاملا طبیعی بوده و دست سازه انسان نیستند. اما تفاوت های آنها فقط به همین مورد ختم نمیشود و از نظر ویژگی های متعددی با هم فرق دارند. با توجه به اینکه هر دو از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی محسوب میشوند، لازم است با هم مقایسه شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل تفاوت سبک روستیک و بوهو را بررسی کنیم.

سبک روستیک چیست؟

دکوراسیون سبک روستیک خانه ای ساده شامل میز، صندلی های چوبی، تخت خواب ساده و چوبی می باشد که همه چیز خام و به دور از تجملات اضافه است. به عبارت دیگر، یک سبک روستایی که در عین سادگی تمام وسایل مورد نیاز منزل را در خود جای داده و از زرق و برق های اضافه به دور می باشد. در این سبک رنگ های خنثی در کنار گل و گیاهان طبیعی آرامشی بی ریا را در بر داشته و در این فضا خبری از شلوغی در میان نیست.

سبک روستیک

سبک بوهو چیست؟

سبک بوهو برگرفته از زندگی کوچ نشینان است که سرشار از رنگ و هیجان بوده و بسیار شلوغ می باشد. اکسسوری ها به صورت اغراق آمیز مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک نشانی از یک جامعه یا مذهب و فرهنگ های مختلف هستند. در سبک بوهو نیز طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار بوده با این تفاوت که عناصر طبیعی دستخوش هنر انسان بوده و به صورت آویزها و مجسمه ها یا لوستر و پارچه های مختلف جلوه می کنند.

سبک بوهو

تفاوت سبک بوهو و روستیک

علیرغم اینکه این دو شیوه طراحی دکوراسیون داخلی توجه ویژه ای به طبیعت دارند، اما از نظر ویژگی های متعددی کاملا متفاوت هستند که عبارتند از:

1- تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر اکسسوری

در سبک بوهو آویزهای مکرومه بافی شده، مجسمه ها و دست سازه های پیچیده، المان هایی از مذهب و اعتقادات مختلف به عنوان اکسسوری مورد استفاده قرار می گیرد. در سبک روستیک خبری از پیچیدگی یا المان های فرهنگی نبوده و سبدها و فرش های دست باف تنها اکسسوری های مورد استفاده هستند. بوهو سرزنده با دکوری های فراوان و پر از جزئیات و روستیک ساده و خلوت به راحتی با یک نگاه از هم متمایز می شوند. در سبک روستیک طبیعت در کنار عتیقه ها و اشیا قدیمی دیده می شود، اما در بوهو مدرنیته با طبیعت ترکیب شده اند. روستیک سبکی راحت، آرام و ارگانیک بوده و بوهو سبکی شلوغ و پرهیجان و ترکیبی از دست سازه های مختلف با متریالی از طبیعت مانند مجسمه های چوبی یا پارچه های گلدوزی شده و مکرومه های آویز شده بر روی چوب های زیبا است.

تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر اکسسوری
اکسسوری سبک بوهو
اکسسوری به کار رفته در روستیک
اکسسوری به کار رفته در روستیک

2- الگوهای مورد استفاده در دو سبک بوهو و روستیک

در روستیک طرح ها محدود به دام های اهلی و الگوهای سنتی مرتبط به منطقه هستند و کاملا روستایی و ساده می باشند. در بوهو طرح ها برگرفته از تمام الگوهای قدیمی و جدید، نقش های پرپیچ و خم و تاثیر گرفته از گیاهان و پرنده ها می باشند.

6 تفاوت سبک بوهو و اسکاندیناوی

3- تفاوت در مبلمان های سبک بوهو و روستیک

مبلمان در بوهو دارای پارچه های متنوع و کاملا رنگارنگ و شاد بوده اما در روستیک مبل و صندلی های چوبی ساده و دست ساز با طرح های کاملا سنتی کاربرد دارد.

4- تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر رنگ

رنگ ها در بوهو پر جنب و جوش و منعکس کننده دنیای طبیعی هستند و اغلب از رنگ های آبی، سبز، قرمز، زرد، نیلی، پاستلی و طیفی از رنگ های خنثی در آن به کار می رود. در این پالت همچنین رنگ های فیروزه‌ای، آبی سلطنتی، بنفش تیره، مرجانی، قهوه‌ای خاکی، طلایی گرم، سفالی، سفید خامه‌ای و نقره‌ای دیده می شوند. این در حالیست که در روستیک رنگ های خنثی و خاکی بیشترین استفاده را دارند.

تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر رنگ
سبک بوهو با رنگ بندی متنوع و جذاب
تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر رنگ بندی
سبک روستیک با رنگ های ساده و خنثی

25 عکس و مدل آشپزخانه سبک بوهو

5- تفاوت در استفاده از هنر

از دیگر تفاوت های سبک بوهو و روستیک می توان به استفاده از هنر در آنها اشاره کرد. در بوهو از هنر جهانی استفاده شده و تاثیرات زیادی از شرق تا غرب را به وضوح می توان در آن دید. پارچه های دست بافت، مکرومه بافی های زیبا، پاف های چرمی نشانی از هنر دست بوده و اصالت و زیبایی یک هنر را به نمایش می گذارند اما در روستیک اکسسوری ها کاملا ساده هستند و از پیچیدگی های هنری و تجملات در آنها خبری نیست.

6- تفاوت در فرش

در بوهو از گلیم های زیبا با رنگ های زنده به عنوان فرش استفاده می شود اما در سبک روستیک فرش های پشمی در رنگ های محدود و کاملا طبیعی به چشم می خورد. شلوغی محیط های بوهو را حتی در فرش به کار رفته در آنها می توان احساس کرد.

فرش بوهو
فرش به کار رفته در بوهو
فرش روستیک
فرش به کار رفته در سبک روستیک

7- تفاوت در نورپردازی روستیک و بوهو

نورپردازی نیز در این دو سبک با هم تفاوت دارد. در روستیک از چراغ فانوس و چراغ های قدیمی و دکوراتیو استفاده میشود. در بوهو می توانید در کنار شمع از چراغ های رنگارنگ و لوسترهای دست ساز چوبی و فلزی نیز استفاده کنید.

8- تفاوت در جایگاه فرهنگ در سبک بوهو و روستیک

در بوهو محدودیت فرهنگی یا اعتقادی و مذهبی وجود ندارد و این رهایی و آزادی را در تمام ارکان این سبک می توان مشاهده کرد. این آزادی بی حد و مرز در انتخاب رنگ ها، قرار دادن وسایل قدیمی و جدید الگوهای مختلف از پرنده گرفته تا گل و پیچ و خم و هنرهای قبیله ای مشهود می باشد. اما در سبک روستیک همه چیز برگرفته از فرهنگ و هنر همان منطقه است. مصالح طبیعی مانند چوب و سنگ در کنار پوست حیوانات و الگوهای سنتی فضایی آرام را به وجود می آورد.

جذاب ترین مدل های رستوران و کافه سبک بوهو

9- تفاوت در انتقال حس در دو سبک بوهو و روستیک

در سبک بوهو فضا حس آزادی و رهایی داشته و پویایی و حرکت را تداعی می کند اما در سبک روستیک فضایی آرام، در حال سکون با صمیمیت آمیخته شده است. سبک بوهو کاملا غیر رسمی و بدون قانون بوده اما سبک روستیک یک جریان کاملا آرام و روستایی و سازگار با قوانین همان محیط یا منطقه را در خود دارد.

10- تفاوت در متریال به کار رفته در محیط

به عنوان یکی دیگر از تفاوت های سبک بوهو و روستیک می توان به متریال و مصالح به کار رفته در هر یک اشاره کرد. در روستیک از مصالح و متریال های کاملا طبیعی از قبیل چوب و سنگ استفاده میشود اما در بوهو پارچه های زینتی و دست بافت در کنار مکرومه بافی کاربرد زیادی دارد.

تفاوت در متریال سبک بوهو و روستیک
متریال به کار رفته در بوهو
متریال روستیک
متریال به کار رفته در روستیک

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن به عنوان تفاوت سبک بوهو و روستیک بیان شد، بوهو تاکید زیادی بر آزادی، پویایی و رهایی و استفاده از فرهنگ های مختلف در محیط دارد. روستیک بیشتر بر طبیعی بودن تمام المان ها و وسایل به کار رفته در محیط دارد و فضایی آرام و بدون از استرس و هیجان را می توان با آن بوجود آورد. در هر منطقه ای که زندگی می کنید سعی کنید سبک روستیک را شبیه به فرهنگ شهر خود چیدمان کنید اما باز هم تاکید می کنیم که بوهو هیچ محدودیتی نداشته و از تمام فرهنگ ها و اعتقادات نشانی را در خود به راحتی جای می دهد.

منبع

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. به نظرم سبک بوهو خیلی قشنگه و سبک خونه هرچی بود باید یه اتاق با این سبک تو هر خونه ای باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا