اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

13 تا از بهترین انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی از نظر طراحان داخلی

انواع کفپوش به کار رفته در صنعت طراحی دکوراسیون داخلی از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و با توجه به متریال به کار رفته در آن، رنگ و حتی بافت و میزان صیقلی بودن سطح آنها با هم تفاوت های زیادی دارند. پا قلب دوم انسان است و با توجه به اینکه احساس آرامشی که در هنگام قدم گذاشتن بر روی سطوح مختلف در فرد ایجاد می گردد، در نتیجه باید بتوان در میان انواع کفپوش های موجود در بازار بهترین گزینه ها را انتخاب کرد. مجله دکوراسیون داخلی دکونیوز در ادامه به بررسی انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی پرداخته و هر آنچه که باید درباره انتخاب آنها بدانید را ارائه خواهد داد.

دلایل اهمیت انواع کفپوش در دکوراسیون

زمین و کف هر ساختمان محل قرار دادن وسایل مختلف از قبیل مبلمان، کمد، تخت خواب بوده و در بیشتر مواقع اصلی ترین نقطه برای نشستن و استراحت به شمار می رود. در نتیجه باید بتوان زبری و ضمختی زمین و مصالح ساختمانی مختلف به کار رفته در کف زمین را با استفاده از انواع کفپوش از بین برد. علاوه براین، استفاده از کفپوش با طرح و رنگ مناسب می تواند جلوه بهتری را به محیط ببخشد و تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون منزل خواهد داشت. تاثیر کفپوش ها بر تعادل دمایی محیط، رعایت اصول فنگشویی در دکوراسیون داخلی و فراهم کردن شرایط مناسب برای نشستن، بازی و خوابیدن کودکان و سایر افراد خانواده در کف محیط همگی از جمله دلایل اهمیت انتخاب انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی محسوب میشوند.

انواع کفپوش خانه

بهترین انواع کفپوش آشپزخانه چیست؟

رایج ترین انواع کفپوش خانه

صنعت تولید انواع کفپوش با گذر زمان و به دلایل مختلف با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است به طوریکه در حال حاضر می توان تنوع بالایی از آنها را مشاهده نمود. از کاربردی ترین و پرطرفدارترین انواع کفپوش خانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع کفپوش چوبی

با توجه به زیبایی چوب و طرح و رنگ منحصر به فرد آن که براحتی با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی ست میشود باعث شده است تا کفپوش های چوبی جایگاه ویژه ای در صنعت دکوراسیون داخلی داشته باشند. از اصلی ترین انواع کفپوش های چوبی می توان به پارکت، کفپوش بامبو و لمینت اشاره نمود که به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.

پارکت چوبی

همان طور که از نام این گروه از کفپوش مشخص است، پارکت های چوبی (parchet) از چوب درختانی از قبیل کاخ و صنوبر ساخته شده و ظاهری کاملا طبیعی دارند. زیبایی ظاهری و آرامشی که به محیط میبخشند باعث شده است تا پارکت چوبی در دکوراسیون اتاق خواب و پذیرایی کاربرد زیادی داشته باشد. پارکت های چوبی در حالت کلی در دو گروه تمام چوب و پارکت های سه لایه تقسیم بندی میشوند. تفاوت اصلی این دو گروه از پارکت چوبی این است که تمام چوب شامل سه لایه چوب ترمووود بوده و در نوع مهندسی شده تنها بیرونی ترین لایه از ترمووود تشکیل شده است.

با توجه به اینکه متریال اصلی این نوع کفپوش چوب طبیعی می باشد، لذا در برابر رطوبت، دما و حرارت و خراش مقاومت مناسب نداشته و با قرار گرفتن در شرایط نمناک به مرور دچار تخریب میشوند. به همین خاطر است که اکیدا توصیه می گردد که برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه از پارکت های چوبی به هیچ عنوان استفاده نشود تا کفپوش طول عمر مناسبی داشته باشد.

پارکت چوبی

کفپوش لمینت

کفپوش لمینت یکی از رایج ترین انواع کفپوش چوبی است که برخلاف پارکت تماما از چوب های طبیعی نیست. این نوع کفپوش در واقع از الیاف چوبی فشرده که اصطلاحا HDF (Hard Density Fiberboard) نامیده میشوند ساخته شده و با توجه به نوع متریال به کار رفته در آن، مقاومت بالایی دربرابر رطوبت و دما و حرارت دارد. لازم به ذکر است که با توجه به شباهت ظاهری که میان کفپوش لمینت و پارکت های چوبی وجود دارد، اغلب افراد این دو گروه از کفپوش را با هم یکسان در نظر میگیرند که کاملا اشتباه است.

کفپوش های لمینت نه تنها از نظر جنس با پارکت ها متفاوت می باشند، بلکه از نظر نصب نیز با هم فرق دارند. لمینت ها از نوارهای پهن تشکیل شده اند که در کنار آنها نوعی شیار شبیه نر و مادگی وجود دارد و در هم قفل میشوند. به همین خاطر برای نصب آنها نیاز به استفاده از چسب نبوده و امکان جا به جایی و استفاده مجدد آنها در محیط های مختلف وجود دارد که در پارکت های چوبی چنین امکانی وجود ندارد. با توجه به مزایای کفپوش های لمینت در حال حاضر از پرطرفدارترین انواع کفپوش ساختمان به شمار می رود.

کفپوش لمینت

بهترین کفپوش برای حیاط خانه چیست؟

کفپوش بامبو

از دیگر انواع کفپوش منزل که در گروه کفپوش های چوبی قرار دارد، بامبو است که زیبایی و جلوه بسیار خوبی را در محیط فراهم می کند. این نوع کفپوش در واقع از گیاه بامبو ساخته میشود که با توجه به سرعت بالای رشد این گیاه و همچنین قابل تجدید بودن آن، کاملا با محیط زیست سازگار می باشد. کفپوش بامبو را می توان با توجه به شکل ظاهری و رنگ آنها در گروه های مختلفی از قبیل کفپوش بامبو با رگه های عمودی و افقی و کفپوش های بامبو مهندسی شده تقسیم بندی کرد.

این گروه از کفپوش ها را با توجه به شکل و نوع رگه های موجود در آنها و همچنین رنگ هر یک می توان در محیط های مختلف استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که کفپوش بامبو مانند پارکت در برابر نم و رطوبت مقاومت مناسبی نداشته و بهتر است برای آشپزخانه و محیط های مرطوب استفاده نشوند.

کفپوش بامبو

موکت؛ از قدیمی ترین انواع کفپوش

از گذشته تا امروز، یکی از اصلی ترین انواع کفپوش خانه موکت ها هستند که در چند سال اخیر مانند سایر عناصر موجود در صنعت دکوراسیون داخلی با تغییر و تحول زیادی مواجه گردید. به طوریکه در حال حاضر با مشاهده بسیاری از موکت ها قادر به تشخیص تفاوت های آنها با قالیچه های فانتزی نخواهید بود. در گذشته موکت ها به صورت موکت راه پله ای و پرزدار بود و استفاده از آنها به تنهایی باعث آزرده شدن پاهای کودکان میشد.

امروزه با روی کار آمدن موکت های پرز بلند با طرح و رنگبندی فوق العاده زیبا و جذاب می توان از آنها به عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش خانه یاد کرد. موکت تایل از جدیدترین و کاربردی ترین کفپوش ها می باشد که نه تنها برای محیط های مسکونی، بلکه در محیط های تجاری و صنعتی و سالن های ورزشی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. این نوع موکت همان طور که از نامش مشخص است از تکه ها یا تایل های جدا از هم تشکیل شده که دارای طرح های مختلفی بوده و در کنار هم نصب میشوند. جا به جایی آسان تایل ها باعث میشود تا این نوع از کفپوش های ساختمان به راحتی قابل تعمیر و تعویض بوده و شستشوی آسانی داشته باشند.

انواع کفپوش موکت

کفپوش سرامیک

کفپوش سرامیکی یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین انواع کفپوش برای منزل و محیط های اداری و تجاری به شمار می رود که زیبایی خاصی را در محیط ایجاد می کنند. این نوع کفپوش با توجه به رنگ، طرح و صیقلی یا مات بودن آنها در گروه های مختلف تقسیم بندی میشوند و هر یک برای محیط های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

از اصلی ترین ویژگی های این نوع کفپوش می توان به مقاومت بالای آنها در برابر رطوبت و نم اشاره نمود و به همین خاطر است که در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی کاربرد زیادی دارد. در مقابل، این نوع کفپوش با توجه به جنس آنها نسبت به سایر انواع کفپوش سردتر بوده و بیشتر برای محیط هایی می تواند مناسب باشد که سیستم گرمایشی ایده آلی داشته باشند.

کفپوش سرامیک

کفپوش آجری (آجر سفالینه)

از دیگر انواع کفپوش برای خانه می توان به کفپوش های آجری اشاره کرد که نمایی کلاسیک را در محیط مورد نظر ایجاد می کنند. این کفپوش ها از آجرهای سفالینه تشکیل شده اند که استقامت بسیار بالایی در برابر ضربه و خراشیدگی داشته و اغلب رنگ های قهوه ای و تیره برای آنها در نظر گرفته میشود.

با توجه به اینکه این نوع آجر برای کف ساختمان استفاده میشود، به همین دلیل ضخامت زیادی نداشته و اختلاف سطح بالایی را ایجاد نمی کند. البته لازم به ذکر است که کفپوش های آجری سرد و سخت بوده و به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساختمان هایی که دارای سیستم گرمایش از کف نمی باشند نخواهد بود. با توجه به رنگ و ساختار کلی این نوع کفپوش، بهتر است در خانه هایی که چیدمان و نوع وسایل آنها مدرن است از این گزینه استفاده نشود. در مقابل، کفپوش های آجری سفالینه یکی از انتخاب های مناسب برای ویلا و کلبه و خانه باغ و همچنین منازل با سبک روستیک و کلاسیک به شمار می رود.

کفپوش برای اتاق خواب چی خوبه؟

کفپوش چوب پنبه

در محیط هایی که نم و رطوبت کمی وجود دارد، انتخاب و نصب کفپوش چوب پنبه ای یکی از گزینه های مناسب به شمار می رود. این نوع کفپوش را می توان بر روی زیر ساخت های نا هموار نصب نمود و البته در مقایسه با سایر انواع کفپوش خانه قیمت بالاتری دارد. علیرغم زیبایی و جلوه منحصر به فردی که این کفپوش ها در محیط ایجاد می کنند، انبساط و انقباض آنها در برابر شرایط محیطی مختلف باعث میشود تا در تمام بخش های منزل از قبیل آشپرخانه و حمام و سرویس بهداشتی کاربرد نداشته باشد.

کفپوش وینیل (کفپوش پی وی سی PVC)

از جمله انواع کفپوش قابل استفاده در محیط های نمناک یا فضاهایی که تابش نور در آنها زیاد می باشد، کفپوش پی وی سی یا وینیل است. این نوع کفپوش همان طور که از نامش مشخص است از پلی وینیل کلراید یا PVC ساخته شده و لایه های مختلف به کار رفته در آن باعث میشود تا دوام و مقاومت بالایی داشته باشد.

دلیل مقاومت بالای این نوع کفپوش در برابر تابش نور و عدم پریدگی رنگ در آن استفاده از لایه مقاوم در برابر UV در بیرونی ترین لایه کفپوش می باشد. بعد از لایه مقاوم در برابر UV، به ترتیب لایه های مقاومت، طرح، پی وی سی و لایه زیرین قرار خواهند گرفت. آخرین لایه در این نوع کفپوش باعث میشود تا انحراف در کفپوش ایجاد نشده و در ظاهر آن به مرور به هم ریختگی ایجاد نگردد. کفپوش های PVC به صورت تایل های جدا از هم بوده و به همین خاطر می توان بخش هایی از آن که به مرور دچار تخریب میگردند را تعویض و تعمیر کرد.

کفپوش وینیل پی وی سی

کفپوش اپوکسی (کفپوش سه بعدی)

یکی از براق ترین و صیقلی ترین انواع کفپوش برای دکوراسیون داخلی، کفپوش های اپوکسی هستند. برخلاف دنیای امروز که اپوکسی در محیط های مسکونی مورد استفاده قرار میگیرند، بیشتر برای کارخانجات، بیمارستان ها و محیط های آزمایشگاهی و سالن های ورزشی کاربرد دارند. برای ساخت این نوع کفپوش از رزین استفاده میشود که بر روی یک لایه بتنی یا سنگی و سرامیکی قرار میگیرد. برای تهیه و نصب کفپوش اپوکسی، ابتدا سطح بتنی یا سرامیکی و سنگی مورد نظر سابیده شده تا حالت صیقلی نداشته باشد. سپس یک لایه پرایمر با قطر کم در روی سطح قرار گرفته و پس از خشک شدن، ترکیب رزین با هاردنر بر روی لایه میانی قرار خواهد گرفت.

با توجه به مقاومت بسیار بالای رزین اپوکسی در برابر ضربه و واکنش های شیمیایی یا مواد اسیدی و باز، این نوع کفپوش در محیط های مختلف از قبیل بیمارستان، کارخانجات، مراکز خرید و سالن و مراکز تجاری، منازل و اتاق ها و سرویس بهداشتی کاربرد دارد.

یکی از رایج ترین انواع کفپوش های اپوکسی، کفپوش سه بعدی آن است که جذابیت خاصی را به کف محیط می بخشد. برای پیاده سازی کفپوش سه بعدی ابتدا طرح مورد نظر به ابعاد محیط پرینت گرفته شده و قبل از ریختن لایه رزین، طرح روی سطح قرار میگیرد. این نوع کفپوش بیشترین تنوع را داشته و می توان به صورت کاملا منحصر به فرد انواع کفپوش سه بعدی را برای حمام و سرویس بهداشتی و اتاق پذیرایی ایجاد نمود.

کفپوش اپوکسی

کفپوش بتنی

کفپوش بتنی که از دیگر انواع کفپوش منزل و محیط های صنعتی است که اصلی ترین ویژگی آن مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و نم و رطوبت است. همان طور که از نام این گروه از کفپوش ها مشخص است، متریال اصلی به کار رفته در آن بتن بوده که به دلیل مقاومت بسیار بالا، بیشتر برای زیرساخت ساختمان ها کاربرد دارد.

با توجه به اینکه این نوع کفپوش با رنگ های آکریلیک و اسیدی قابل رنگ آمیزی می باشد، در نتیجه می توان آن را برای محیط هایی با سبک های مختلف دکوراسیون استفاده نمود. از دیگر ویژگی های این نوع کفپوش منزل می توان به جذب شدید گرما و سرما در آنها اشاره نمود که در مصرف انرژی نقش مهمی خواهند داشت.

البته توجه داشته باشید که کفپوش های بتنی با توجه به سختی بسیار بالای آنها گزینه مناسبی برای اتاق کودک و اتاق نشیمن که ممکن است این گروه از افراد در آنها تردد داشته باشند گزینه مناسبی نخواهد بود.

کفپوش بتنی

کفپوش سنگی

کفپوش سنگی یکی از انواع کفپوش برای خانه و سایر محیط ها است که از گذشته تا امروز طرفداران خاص خودش را دارد. کاربرد سنگ های گرانیتی با رنگ های بسیار جذاب و متنوع، سنگ مرمر و سفید و درخشان که محیط را شبیه به کاخ های مجلل میکنند و سایر انواع سنگ برای اتاق پذیرایی و نشمین و سایر بخش ها از قبیل آشپزخانه و سرویس های بهداشتی می تواند ارزش ملک شما را تا حد زیادی افزایش دهد.از دیگر مزایای این نوع کفپوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • قابلیت شستشوی آسان
  • تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و لک
  • زیبایی و جلوه منحصر به فرد

کفپوش سنگی

کفپوش مشمع (کفپوش ارتجاعی)

کفپوش مشمع یا real linoleum flooring در گروه کفپوش های پلاستیکی می باشد که در ترکیبی از رزین، آرد چوب، پنبه، چوب، روغن است. این ترکیب خمیری با اضافه شدن رنگ های متنوع در نهایت به کفپوش هایی با قابلیت مقاومت بالا در برابر نور و نم و رطوبت تبدیل میشود.

با توجه به مواد تشکیل دهنده این نوع کفپوش و قابلیت بازیافت آن، کاملا با محیط زیست سازگار بوده و به همین خاطر می توان از آن برای کفپوش آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حتی اتاق خواب و سایر بخش ها استفاده نمود. از رایج ترین انواع کفپوش مشمع می توان به کفپوش های ورقه ای، تایل، شناور اشاره نمود که همگی قابل شستشو بوده و نرمی و لطفات آنها در حد مطلوبی می باشد.

کفپوش مشمع یا ارتجاعی

کفپوش تراورتن

از دیگر انواع کفپوش های سنگی می توان به نوع تراورتن اشاره نمود که در گروه سنگ های آهکی قرار دارد. این نوع کفپوش به رنگ بژ و قرمز و طلایی و  قهوه ای موجود بوده و با توجه به قابلیت نگهداری هوای سرد در خود بیشتر برای اطراف استخر و حمام و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. از مهم ترین مزایای کفپوش های تراورتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر و مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر نم و رطوبت
  • تعمیر آسان
  • جلوه ظاهری بسیار زیبا

البته لازم به ذکر است که کفپوش های تراورتن در لیست کفپوش های نسبتا گران قرار داشته و وزن آنها نیز سنگین می باشد.

کفپوش تراورتن

کفپوش پلی اورتان (کفپوش پلی یورتان)

علاوه بر کفپوش های اپوکسی که در محیط های صنعتی و مسکونی کاربرد گسترده ای دارد، کفپوش های پلی اورتان یا پلی یورتان نیز در این محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش پلی یورتان مجموعه ای از چند لایه رنگ های پلی اورتان است که نسبت به کفپوش های اپوکسی دارای مقاومت نوری بالاتریست.

از مهم ترین ویژگی های این نوع کفپوش می توان به مقاومت بالا در برابر نور خورشید، ضربه و خراش اشاره نمود. انعطاف پذیری بالا کفپوش های پلی اورتان باعث میشود تا در محیط هایی مانند سردخانه ها بهتر از اپوکسی عمل کند.

کفپوش پلی اورتان

کفپوش گرانولی

یکی از بهترین انواع کفپوش برای دکوراسیون اتاق کودک، مهدکودک ها و سالن های ورزشی کفپوش گرانولی می باشد که نرمی و انعطاف پذیری بالایی داشته و از تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی برخوردار است. این نوع کفپوش از دانه های گرانول تشکیل شده و با چسب های مخصوص در کنار هم بافت یک دستی را بوجود می آورند. این نوع کفپوش بخاطر مقاومت بالا در برابر ضربه، تماس با نور و نم و رطوبت می تواند گزینه مناسبی برای محیط های پرتردد و سالن های ورزشی محسوب گردد.

کفپوش گرانولی از تکه یا تایل های جدا از هم تشکیل شده و می توان برای زیباتر شدن محیط از تایل های رنگی با طرح های متنوع در کنار هم استفاده نمود. همچنین لازم به ذکر است که این نوع کفپوش نصب و تعمیر بسیار آسانی داشته و از نظر قیمت نیز در حد مطلوبی می باشد.

کفپوش گرانولی

کفپوش آرملات

کفپوش آرملات که در گروه کفپوش های صنعتی قرار گرفته است، ترکیبی از سنگدانه های بسیار ریز معدنی می باشد که بر روی سطوح بتنی اجرا می گردد. این نوع کفپوش بخاطر داشتن سنگدانه های ریز در بافت خود از مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش و تردد برخوردار می باشد. به همین خاطر است که از کفپوش های آرملات بیشتر برای محیط های صنعتی مانند کفپوش صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، منااطق صنعتی، کشتارگاه ها، سردخانه ها و پارکینگ و محوطه های پرتردد استفاده میشود.

کفپوش های آرملات در برابر فشار، سایش، نور، بنزین، نفوذ آب و نم و رطوبت و مواد شیمیایی کاملا مقاوم بوده و می تواند یکی از بهترین انواع کفپوش صنعتی به شمار رود.

کفپوش آرملات

کفپوش شیشه ای

یکی از لوکس ترین و مجلل ترین انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی، کفپوش شیشه ای می باشد که جلوه منحصر به فردی را در محیط ایجاد می کند. این نوع کفپوش از چند لایه شیشه های کاملا مقاوم تشکیل شده که از نظر طرح و رنگ دارای تنوع بالایی هستند. در حالت کلی این نوع کفپوش در دو گروه شیشه های شفاف و کدر قرار گرفته که در چارچوب بسیار مقاوم آلومینیوم نصب می گردند. لازم به ذکر است که این نوع کفپوش بخاطر برخورداری از زیرساخت و سازه بسیار مقاوم و شیشه های چند لایه محکم، کاملا در برابر ضربه مقاوم هستند.

کفپوش شیشه ای

سخن آخر

در این مطلب انواع کفپوش برای دکوراسیون داخلی محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی معرفی شده و ویژگی ها و قابلیت های موجود در هر یک بررسی گردید. برای آشنایی با جزئیات بیشتر هر یک از این کفپوش ها، مزایا و معایب و نحوه نصب آنها پیشنهاد می کنیم سایر مطالب مجله دکوراسیون دکونیوز را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا