تبلیغات

براق کردن فلزات و آهن: چگونه آهن را براق کنیم؟

یکی از مباحث مهم در زمینه آهن و فلزات نحوه براق کردن آن‌ها است. از دیرباز تا کنون براق کردن آهن و فلزات چالش اساسی برای افراد فعال در این حوزه بوده است. در این مقاله قصد داریم مطالب مهم درباره براق کردن آهن آلات و فلزات رایج را برای شما بیان کنیم تا بتوانید به طور کامل با روند براق شدن فلزات و آهن آلات آشنا شوید. اگر شما نیز شوق و انگیزه کافی برای یادگیری درمورد فلزات و آهن را دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پرداخت کاری و براق کردن فلزات و آهن

به زبان ساده به آخرین فرایند‌های تولید محصولات فلزی پرداخت کاری یا تکمیل کاری گفته می‌شود. در این مرحله فرایند روی قسمت بیرونی و خارجی محصول انجام می‌شود. در مرحله پرداخت هدف از انجام فرایند، جلا دادن به محصول، براق کردن و تغییر رنگ آن است. لازم به ذکر است مرحله پرداخت کاری صرفاً برای زیبایی و تغییر استایل محصول نیست و این عملیات برای تقویت محصول و مقاومت و استحکام ان در برابر عوامل خارجی از جمله آسیب فیزیکی، زنگ زدگی، خوردگی و… است. همچنین پرداخت کاری برای مقاومت و دوام در برابر صدمات الکتیریکی و شیمیایی نیز مفید است.

انواع پرداخت کاری

پرداخت کاری در عمل شامل چندین نوع متفاوت است؛ اتمام فرایند تولید محصولات فلزی با انجام مراحل زیر همراه است:

  • آبکاری فولاد و فلزات
  • پوشش پودری
  • پرداخت لرزه‌ای
  • پولیش کاری
  • سنگ زنی
  • سند بلاست

معرفی واکس پرداخت

به گفته آهن رسان، در صنعت برای صیقلی کردن سطح فلزات از ابزار‌ها و دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. مهمترین مرحله در این موضوع واکس پرداخت است. واکس‌های پرداخت در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند. هر واکس بر حسب رنگی که دارد در فلزات گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • واکس سیاه و قرمز: از واکس پرداخت سیاه و قرمز برای کار‌های نمد کاری استفاده می‌شود.
  • واکس قوطی: کاربرد واکس قوطی در واکس سنگ و چوب است.
  • واکس سبز یا آبی: از این نوع واکس برای روکار محصولات استفاده می‌شود.

براق کردن فلزات

برای جلا دادن به فلز چه اقداماتی باید انجام دهیم

برای اینکه بتوانید سطح فلزات را به صورت کامل و صحیح صیقلی کنید باید نمد پرداخت کاری را به دستگاه مربوطه وصل کنید. در ادامه برای تکمیل فرایند واکس پرداخت کاری را به آن اضافه مس کنند. همزمان با اضافه کردن واکس پرداخت، عملیات پولیش شروع می‌شود. روند کار به این صورت است که ابتدا می‌بایستبعد از بستن نمد مقداری چسب نمد نیز به آن اضافه کنیم. توجه داشته باشید که در حین عملیات پولیش و پرداخت تمامی استاندارد‌ها و قوانین موجود را رعایت نمایید. در حین کار هم برای فلزات و هم برای آهن از دستکش و عینک‌های مخصوص استفاده کنید تا از بروز خطر و آسیب برای جانتان در‌امان بمانید.

شما صنعت گران عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

برای براق شدن فلزات و دیگر محصولات کدر شده می‌توانید از نمک و سرکه استفاده نمایید. همچنین جالب است بدانید که سس گوجه فرنگی برای براق کردن سطوح فلزاتی مثل برنج، برنز و مس بسیار مناسب است. البته شما می‌توانید برای پیشگیری از خوردگی یا تیرگی فلز از روغن‌های مختلف مثل روغن زیتون استفاده نمایید.

چگونه به فلزات آلمینیومی جلا ببخشیم

همان طور که همه ما آگاه هستیم برای براق کردن فلزات آلمینیوم باید از کرم و نمک به مقدار مناسب استفاده کرد؛ به صورت کلی باید کرم و نمک را با مقدار معینی آب ترکیب کنید و سپس خمیری که بدست می‌آید را برای براق شدن استفاده کنید. بسیاری از افراد برای براق کردن سطح فلزات آلمینیومی از مقداری سرکه و آب استفاده می‌کنند؛ وجود اسید در سرکه باعث می‌شود تا سطح فلزات شما براق و سرزنده‌تر شود. البته توصیه می‌کنیم برای آشنایی و شناخت بیشتر در این زمینه جست و جو‌های عمیق‌تری انجام دهید.

چگونه فلزات کروم را براق کنیم

برای اینکه بتوانید فلزاتی مثل شیر آلات یا لوازم دکوراسیون و تزئینی را براق کنید باید از موادی مثل سرکه یا الکل برای تمیز کردن و جلا دادن استفاده کنید. روش دیگر برای براق کردن فلزات کروم استفاده از جوهر لیمو است؛ این ماده می‌تواند به صور عمیقی وسایل فلزی شما را تمیز و براق کند.

چگونه فلزات استیل را براق و زیبا کنیم

برای جلا دادن به محصولات استیل باید از محلول‌ها و مواد اسیدی مثل آب لیمو و سرکه استفاده کنید. این مواد همانند فلزات کرومی، محصولات استیل را براق می‌کنند و برای تمیز کردن گزینه بسیار معقولی تلقی می‌شوند.

براق کردن محصولات جنس نقره

برای اینکه بتوانید محصولات خود را که از جنس نقره هستند را براق کنید باید از مواد مخصوصی مثل خمیر دندان یا جوش شیرین استفاده کنید. محصولات جنس نقره کمی حساس‌تر هستند؛ بنابر این پیشنهاد ما به شما این است که با احتیاط و توجه بیشتری از مواد استفاده نمایید.

چگونه فلزاتی از جنس طلا را براق کنیم

همانند محصولات نقره‌ای برای براق کردن طلا می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که ماالشعیر تأثیر بسیار مناسبی در براق شدن فلزاتی مانند طلا دارد. بعضی از افراد برای براق کردن طلا از خمیر دندان غیر ژله‌ای و مسواک نیز کمک می‌گیرند.

جلا دادن و براق کردن آهن آلات

تا به اینجا مقاله ما سعی کردیم تمامی نکات و مواد لازم برای جلا دادن به فلزات را برای شما باز گو کنیم. در این قسمت شما را با مبحث مهم براق کردن آهن آلات آشنا می‌کنیم. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که روی سطوح آهنی و فولادی وسایل خود ردی از زنگ زدگی یا خوردگی مشاهده کنید. در این صورت شما مایل هستید تا با روش‌های اصولی و مناسبی سطح آهنی را براق کنید. رایج‌ترین روش برای از بین بردن خوردگی و آسیب‌های سطح آهن آلات، استفاده از پارچه و نفت است. همچنین شما می‌توانید محصول‌ها و مواد مخصوص شیمیایی را از بازار تهیه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن سطوح مورد نظر خود را جلا دهید. در ادامه چند روش برای براق کردن فولاد را بیان می‌کنیم:

براق کردن آهن آلات

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از روش‌های مؤثر برای براق کردن فولاد محسوب می‌شود. این ماده می‌تواند به راحتی تمامی سطح فولاد را پاک و براق کند. در بیشتر موارد برای براق کردن فولاد از اسپری سرکه سفید استفاده زیادی می‌شود.

استفاده از آب گرم

استفاده از آب گرم دومین روش متداول برای براق کردن فولاد به حساب می‌آید. در این روش وسیله مورد نظر را برای مدت معینی در داخل آب گرم قرار می‌دهند و سپس سطح مورد نظر را با یک پارچه تمیز خشک می‌کنند. این روش برای براق کردن فولاد‌ها کاربرد خوبی دارد. شما نیز می‌توانید از این روش آسان و کم هزینه برای براق کردن و جلا دادن به محصولات و وسایل خود استفاده کنید.

استفاده از آرد

آرد پاشی یکی از روش‌های مناسب برای پاک کردن لکه‌ها و دگی‌های سطوح فولادی است. آرد در این محصولات فولادی به عنوان یک لایه بردار عمیق و قوی عمل می‌کند. شما می‌توانید با ترکیب آرد تمامی آلودگی‌های سطح فولاد را پاک کنید.

استفاده از جوش شیرین

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید سطح فولادی را تمیز و براق کنید استفاده از ترکیب جوش شیرین با سرکه سفید است. ابتدا بهتر ااست جوش شیرین را در تمام سطح فولادی پخش کرده و با اسپری، سرکه سیب را به محل مورد نظر خود تزریق نمایید. این گونه در کوتاهترین زمان ممکن سطح فولادی شما براق و زیبا خواهد شد.

روش غوطه وری

ممکن است از خودتان بپرسید روش غوطه وری چگونه است و چه کاری انجام می‌دهد؟ در واقع در روش غوطه وری، باید وسیله مورد نظر خود را برای پاکسازی و براق کردن در مواد شوینده و شیمیایی مخصوصی، غوطه ور کنید. با این روش تمام آلودگی‌ها از سطح فولاد جدا شده و وسیله شما تمیز و براق جلوه می‌کند. این روش گزینه بسیار مناسبی برای جلا دادن به سطح فولاد است.

استفاده از ژل گریندینگ

اگر بخواهید سطح فولاد مورد نظر خود را براق کنید می‌توانید از ژل‌ها و روغن‌های صنعتی استفاده کنید. ژل گریندینگ جز ژل‌هایی است که به دلیل داشتن درصد آلیاژ بیشتر، برای پاکسازی سطح فولاد بسیار مناسب است. شما می‌توانید به آسانی مقدار مناسبی از ژل را روی سطح مالیده و با گذشت چند دقیقه آن را تمیز کنید.

نتیجه ‌گیری

در مقاله سعی کردیم تمامی روش‌ها و موارد مهم برای براق کردن فولاد و آهن آلات را برای شما توضیح دهیم. برای براق کردن این گونه تجهیزات روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ شما باید بر اساس هزینه و نوع فرایندی که برای براق شدن نیاز است، روش مناسب خود را امتحان کنید تا بتوانید یک محصول تمیز و براق داشته باشید. درپایان لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم استفاده از آهن آلات مرغوب است. در این زمینه می توانید از آهن رسان که همواره قیمت آهن امروز را ارائه می دهد و بعنوان معتبرترین بنگاه خرید و فروش و استعلام قیمت های بروز محصولات، مشاوره های بیشتری دریافت نمایید.
هر روش کاربرد و نتیجه خاص خود را دارد؛ اگر شما کاربران در زمینه براق کردن آهن آلات یا فلزات تجربه خاصی داشته‌اید، برای ما بازگو کنید تا مقاله ما بتواند یک منبع کامل و جامع برای دیگر کاربران باشد. از اینکه تا به اینجای مقاله ما را همراهی نموده‌اید، بسیار خرسندیم.

زعیم

با کلماتی که چون نگین می‌درخشند، قصه‌ها را بر صفحه می‌نگارم و با جادوی سئو، راه را برای دیده شدنشان هموار می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا