اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

بهترین چسب برای نصب کفپوش چیست؟ (راهنمای انتخاب چسب کفپوش)

بهترین چسب برای نصب کفپوش، چسبی است که استفاده از آن راحت تر بوده، کارایی بیشتری داشته و اتصال محکم تری بین کفپوش و سطح زمین ایجاد کند. با توجه به اینکه استفاده از انواع کفپوش در تمام ساختمان های مسکونی و تجاری رو به افزایش می باشد، استفاده از چسب نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. چسب در بازار دارای انواع مختلف و با برندهای متفاوتی موجود است، به همین دلیل باید قبل از خرید تحقیقات کافی انجام شود. چسبی که از کیفیت عالی برخوردار نباشد سبب ایجاد فاصله بین تایل و قطعات کفپوش با زمین شده و همچنین هنگام راه رفتن روی کفپوش صدا ایجاد می شود. در ادامه این مطلب به بررسی کامل بهترین چسب برای نصب کفپوش می پردازیم.

چسب نصب کفپوش

چسب کفپوش چیست؟

چسب کفپوشی متریالی است که در زمان نصب کفپوش توسط نصاب استفاده شده و روی سطح زمین کشیده می شود تا تایل های کفپوش پی وی سی اتصال محکم تر و بهتری با زمین داشته باشند. این چسب در دو نوع خمیری و مایع(صنعتی) در بازار موجود بوده که هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند.

چسب کفپوش صنعتی یا مایع چیست؟

چسب صنعتی بر پایه تینر بوده و دارای بو است. این چسب ها در کنار مزیتی که دارند یعنی چسبندگی قوی، خاصیت اشتعال داشته و ممکن است موجب آتش سوزی شود. از این چسب را برای پی وی سی نمی توان استفاده کرد زیرا به مرور زمان سبب ایجاد خوردگی در pvc می شود.

چسب کفپوش خمیری چیست؟

چسب کفپوش خمیری نوعی از چسب است که بر پایه آب بوده و از لاتکس، پودرهای معدنی و مواد شیمیایی تولید می شود. این چسب حلال فوری ندارد، به همین دلیل فاقد بو و گازهای سمی بوده و برای سلامتی انسان مضر نمی باشد. چسب خمیری برای تمام سطوح از جمله سطوح ناهموار مناسب است و می تواند کف را کاملا هموار سازد.

زمانی که تصمیم به نصب کفپوش روی سطحی مثل کاشی یا سرامیک گرفته می شود باید به شیارهای بین کاشی و سرامیک و شکستگی های احتمالی توجه داشت که کاملا صاف شود تا بعد از نصب مشکلی به وجود نیاید. در این مواقع بهترین انتخاب چسب خمیری است؛ زیرا تمام شکافها و فواصل را به خوبی پر کرده و نیاز به زیرسازی دیگری ندارد.

چسب های خمیری در ظروف چند کیلویی در بازار موجود هستند و متناسب با ابعاد محیط نصب می توانید آنها را انتخاب کنید. در حالت استاندارد برای هر مترمربع کفپوش پی وی سی به 300 گرم چسب نیاز است. استفاده از مقدار کم چسب باعث کاهش چسبندگی آنها شده و با گذشت زمان و تردد کفپوش از روی سطح جدا خواهد شد.
لازم به ذکر است قبل از استفاده از چسب خمیری سطح زیرکار باید کاملا تمیز شود و کوچکترین اثری از گرد و غبار، چربی و رطوبت بر روی آن دیده نشود. کوچکترین کثیفی و گرد و غبار سبب می شود، کفپوش به طور کامل به کف نچسبیده و یا سطح نهایی صاف نباشد.

چسب کفپوش خمیری

آموزش نصب کفپوش روی سیمان

مزایا و معایب چسب کفپوش خمیری

  • به دلیل وزن کمتری که نسبت به مصالح سنتی دارد، وزنی کمی را به ساختمان تحمیل می کند.
  • طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • در برابر زلزله های خفیف مقاوم می باشد.
  • سرعت بالایی نسبت به استفاده از مصالح سنتی دارد.
  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • آب به داخل آن نفوذ نمی کند.
  • قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد.
  • می تواند به عنوان هموار کننده سطح زیر کفپوش نیز استفاده شود.
  • در برابر تغییرات دمایی مقاوم می باشد.

چسب برای نصب کفپوش

نحوه استفاده از چسب کفپوش

استفاده از چسب برای نصب کفپوش تا حد زیادی به جنس سطح بستگی دارد. بر همین اساس می توان روش استفاده از این چسب ها را به صورت زیر بیان کرد:

چسب نصب کفپوش با چسب برای سطوح سیمانی

با توجه به اینکه پلیمر موجود در چسب های خمیری و مایع توسط سطوح سیمانی قابل جذب هستند، در نتیجه قدرت چسبندگی چسب کاهش پیدا می کند. به همین منظور لازم است ابتدا روی سطح سیمانی رطوبت زیاد قرار بگیرد. قرار گرفتن آب روی سطح سیمانی مانند مانع در برابر نفوذ مایع پلیمری به درون سیمان عمل می کند. پس از مرطوب شدن کامل سطح سیمانی، چسب را روی آن قرار داده و با کاردک و ابزار مخصوص روی آن را صاف و هموار کنید. در نهایت کفپوش پی وی سی را می توانید روی آن قرار دهید.

چسب کفپوش برای سطوح موزاییکی و کاشی

نبود منافذ روی سطوح سرامیکی و موزاییکی منجر به کاهش چسبندگی چسب شده و به مرور کفپوش از روی زمین جدا میشود. برای حل این مشکل کافیست ابتدا با ابزارهای تیز روی سطح کاشی و موزاییک خراش ایجاد کنید. سپس گرد و غبار را کاملا تمیز و در نهایت چسب را روی سطح پخش کنید. برای سطوح رنگی نیز به همین روش می توان عمل کرد و خراشیدگی های جزئی را در تمام بخش ها ایجاد کرد تا قدرت جذب چسب افزایش پیدا کند.

آموزش نصب کفپوش روی موزاییک

چسب کفپوش برای سطوح گچی

مانند سطوح سیمانی، گچ نیز مایعات پلیمری درون چسب را به خود جذب می کند. به همین دلیل لازم است 24 ساعت قبل از نصب، ابتدا مواد پرایمر را روی سطح گچی قرار دهید. با گذشت زمان مواد پرایمر گچ را در برابر نم و رطوبت عایق می کنند و می توانید چسب را روی آن پخش کنید.
در تمام موارد فوق دقت داشته باشید که حداکثر 15 دقیقه بعد از قرار گرفتن چسب روی سطح می توانید آن را جا به جا کنید. چون این مواد خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و سطح بیرونی آنها خشک میشود.

جمع بندی

با توجه به آنچه گفته شد بهترین چسب برای کفپوش چسب خمیری است، اما باید توجه داشته باشید برای سطوح سیمانی ابتدا سطح را به وسیله ی آب از رطوبت اشباع کنید تا مواد پلیمری موجود در چسب توسط سیمان جذب نشود و مشکلی در اتصال ایجاد نشود. از این چسب باید بر روی سطوحی استفاده کنید که از قبل عایق رطوبتی شده باشند تا رطوبت در درون آنها نفوذ نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا