اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

دیوارپوش ترمووال چیست؟ (مزایا، معایب، ویژگی ها)

دیوارپوش ترمووال‌ Thermowall، یکی از انواع دیوارپوش از جنس PVC است که به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کند و با رفع عیوب ساختمان، ظاهر زیبا و جذابی به آن می‌بخشد. این محصول نمایی شبیه به چوب دارد و در اکثر سازه‌ها به خصوص فضاهای مسکونی به کار می‌رود. ترمووال‌های چوبی، ویژگی‌های خاصی دارند که همگی آن‌ها، حس مشترکی از گرما و صمیمیت را برای ساکنان به ارمغان می‌آورند. البته موارد ذکرشده، تنها جزئی از ویژگی‌های بی‌نظیر دیوارپوش ترمووال است. به دلیل کاربردها و مزایای فراوان این محصول است که به سرعت مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان به دکوراسیون مدرن قرار گرفت. در ادامه ویژگی ها، مزایا و معایب دیوارپوش ترمووال و کاربرد آن را بررسی و معرفی خواهیم کرد.

دیوارپوش ترمووال چیست؟

به موازات مدرنیته‌شدن جهان، دکوراسیون داخلی نیز به سرعت در حال تغییر و تحول است. شاید شما هم پیش از این از کاغذدیواری برای تغییر دکور منزل خود استفاده می‌کردید. اما امروزه، معماران و طراحان دکوراسیون پا فراتر گذاشته‌اند و از پانل‌های آکوستیک و دیوارپوش‌های متنوع برای ایجاد تغییراتی اساسی در فضاهای منزل استفاده می‌کنند.
ترمووال Termowall یک دیوارپوش ساخته شده از چوب مقاومی مانند ترموود است که به تازگی به عرصه صنعت ساختمان قدم نهاده است. این چوب که از گزینه‌های محبوب و پرطرفدار است، به روش غیرمستقیم تحت فرآیندی به نام ترمومودیفیکاسیون حرارت داده می‌شود تا به دمای معینی برسد. بعد از این مرحله، دمای چوب به آرامی پائین می‌آید. با این عمل، ویژگی‌های منفی و نامطلوب چوب از بین خواهند رفت.
ترمووال که از پروفیل‌های توخالی تشکیل شده، در حال حاضر با ضخامت‌های مختلف و عرض‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، جنس این دیوارپوش از چوب پلاست یا پی‌وی‌سی است.

دیوارپوش ترمووال

انواع ترمووال

در دنیای دکوراسیون، ترمووال‌ها ابعاد و انواع مختلفی دارند. از دیگر معیارهایی که ترمووال را تقسیم‌بندی می‌کنند، فاکتور جنس، رنگ و قیمت آن‌هاست. به هر حال، در ادامه دیوارپوش ترمووال را بر اساس جنس به دو دسته تقسم‌بندی می‌کنیم.

ترمووال ام دی اف

ترمووال‌های MDF نمونه‌ای از ترمول‌های چوبی هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم تنوع رنگ فراوان. این نوع از ترمووال با رنگ‌های گرم مثل کرم و آجری بیشتر برای پوشش‌دهی در قسمت دیوارها و سقف کاربرد دارند.
مینیمال و سادگی ترمووال ام دی اف، انتخاب مناسب برای فضاهای شلوغ ساختمان است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این متریال، عایق بودن آن در برابر گرما و سرماست. این قابلیت، پوشش‌دهی مناسبی را در برابر خوردگی یا سایش، به وجود می‌آورد.
علاوه بر این ویژگی‌ها، ترمووال MDF عایق صوتی و حرارتی بهتری نسبت به پی وی سی است و فضای دلنشینی خصوصاً برای استراحت فراهم می‌کند.

ترمووال ام دی اف

ترمووال پی وی سی

نوع ترمووال PVC در مقایسه با ترمووال ام دی اف، در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارند. با این حساب، به راحتی می‌توان آن‌ها را در فضاهایی مانند حمام یا آشپزخانه استفاده کرد. تنوع طرح و رنگ ترمووال پی وی سی نیز همانند ترمووال ام ای اف، به قدری زیاد است که شما را در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها سردرگم می‌کند.

ترمووال پی وی سی
جالب است بدانید که ترمووال PVC قابل شستشو است و اگر به نظافت ساختمان اهمیت زیادی می‌دهید، ترمووال پی وی سی برای اماکنی که به نظافت frequent نیاز دارند، می‌توان به کار برد.
با به‌کارگیری ترمووال پی وی سی، از این امکان برخوردار هستید تا فضاهای بلااستفاده و اضافی را به مکان‌هایی تبدیل کنید که کاربرد بیشتری داشته باشند حتی این فرصت را در اختیار دارید تا سقف کاذبی برای فضاهای اضافی و دلنشین ایجاد کنید.

دیوارپوش پی وی سی چیست؟

ضخامت‌های مختلف ترمووال

ضخامت استانداردی که برای پروفیل‌های ترموود تعریف شده، معمولاً ۲ سانتی‌متر است. در اکثر دکوراسیون‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها مانند نمای داخلی، دیواره‌ها و کف‌پوش‌، همان ضخامت ۲ سانتی‌متری از ترموود مدنظر است. در حالی که برای فضاهای خارج از ساختمان مثل محوطه و نمای خارجی، ضخامتی حدود ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر، تعریف شده است.
درمجموع، سعی کنید ترمووالی را خریداری کنید که ضخامت مناسبی داشته باشد. ترموودهایی که ضخامت خیلی کمی دارند، استحکام لازم را ندارند و احتمال اینکه به مرور زمان بشکنند، خیلی زیاد است. از طرفی، ترموودهای با ضخامت بالا نیز، مشکلات عدیده‌ای مثل نصب دشوار و پرهزینه‌ای در پی خواهند داشت.
پس بهتر است، ترموودی که قصد خریداری آن را دارید، ضخامت استاندارد و مناسبی داشته باشد. در این راه از متخصصان این حوزه نیز می‌توانید مشورت بگیرید و راهنمایی‌های لازمه را دریافت کنید.

ضخامت‌های مختلف ترمووال

ویژگی‌ ها‌ و مزایای دیوارپوش ترمووال

دیوارپوش‌های ترمووال علاوه بر اینکه، ظاهر زیبایی به دکوراسیون می‌دهند و در برابر خطرات و آسیب‌ها مقاوم هستند، ویژگی‌های ممتاز دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری: ترمووال به تعمیر خاصی نیاز ندارد، چرا که در برابر هر گونه سایش و ضربه‌ای مقاوم است.
  • عایق صدا: ترمووال امواج صوتی محیط را به خوبی جذب می‌کند و این فرصت را فراهم می‌کنند تا لحظات آرام و ساکتی را تجربه کنید.
  • عایق حرارت: این ویژگی ترمووال، باعث کاهش در مصرف انرژی می‌شود، بنابراین دما را در حالت مطلوبی نگه می‌دارد.
  • مقاوم در برابر رطوبت: مقاومت بالای ترمووال در برابر رطوبت، استفاده از آن را در محیط‌های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه بلامانع کرده است.
  • نصب آسان: اصول اولیه نصب ترمووال بسیار آسان است و از این بابت به مهارت و تبحر خاصی نیاز ندارد.
  • دوستدار محیط زیست: مواد اولیه بسیاری از ترمووال‌ها از بازیافت به دست می‌آید. از همین جهت، به حفظ محیط زیست کمک شایانی می‌شود.
  • حمل‌ونقل آسان: ترمووال وزن کمی دارد و بسیار سبک است. به همین دلیل، جابه‌جایی آن هم راحت‌تر خواهد بود.
  • قابلیت ست‌شدن با سایر اجزای محیط: دیوارپوش ترمووال را می‌توان به سادگی با مبلمان، پرده‌ها و کفپوش‌ها ست کرد.
  • سازگاری در نصب روی سطوح مختلف: ترمووال روی سطوحی از گچ، سیمان، کاشی و سرامیک نصب می‌شود.

معایب دیوارپوش ترمووال

دیوارپوش ترمووال با وجود مزایای فراوان، معایب جزئی نیز دارد که باید به آن تو‌جه نمود. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پانل‌های ترمووال بسیار نازک هستند، بنابراین باید قبل از اینکه آن‌ها را نصب کنید، بهتر است از میزان تحمل بارهای سنگین بر روی آن‌ها، اطمینان حاصل کنید. نصب این گونه وسایل سنگین‌وزن روی ترمووال، احتمال فرورفتگی و شکستگی در پانل را به همراه دارد.
  • بسیار مهم است که قبل از استفاده از ترمووال، اصول اولیه نصب به خوبی رعایت شده باشد. در صورتی که به این موضوع دقت کافی شود، جلوی بسیاری از آسیب‌های مربوط به پانل‌های ترمووال و بعضاً اتفاقات ناگوار هم گرفته خواهد شد.
  • ترمووال‌ها، ساختار صاف و یکنواختی دارند. به همین دلیل، ممکن است نصب آن‌ها در گوشه‌های ساختمان کمی مشکل باشد.
  • پانل‌های ترمووال معمولاً بلند و باریک ساخته می‌شوند. از این منظر، نصب آن‌ها در اماکنی که ارتفاع زیادی دارند، کمی دشوار خواهد بود.

مزایا و معایب دیوارپوش ترمووال

کاربردهای ترمووال

  • ترمووال، این امکان را فراهم می‌ آورد که دیوارهای فضاهای مختلفی مثل منزل، محل کار، مغازه و … را پوشش‌دهی کنید. به این ترتیب عیوب ظاهری آن‌ها را که چهره نامطلوبی به وجود آورده بودند، برطرف می‌شود و ظاهر زیبا و شکیلی از دیوارهای جدید به نمایش گذاشته می‌شود. در نتیجه می توان از آن به عنوان دیوارپوش پشت تلویزیون و موارد مشابه استفاده کرد.
  • علاوه‌برآن، متناسب با نیاز محیط، می‌توانید سقف‌های کاذب و جذابی را جهت خلق فضاهای بیشتر ایجاد کنید. با این سقف‌ها می‌توان بخش‌های کلی
    با ایجاد پارتیشن‌های مختلف هم می‌توانید فضاهای اضافی را آنطور که دوست دارید، تقسیم‌بندی کنید و از حداکثر فضای موردنظر استفاده کارآمدی داشته باشید. خوبی این پارتیشن‌ها، قابلیت جابه‌جایی و نصب راحتی هست که دارند تا هر زمان که مایل بودید، فضا را مطابق با میل خود تغییر دهید.
  • اگر از نمای پشت تخت‌خواب خود، زیاد راضی نیستید و ظاهر ناخوشایندی را برای اتاق خواب شما ایجاد کرده، ترمووال راه حل رفع این مشکل است. با استفاده از این محصول، فضای مناسبی پشت تخت به وجود می‌آید و به همین دلیل به یکی از بهترین انواع دیوارپوش برای اتاق خواب تبدیل شده است.
  • از دیگرکاربردهای جادویی ترمووال می‌توان به استفاده از آن در پوشش‌دهی دیوارها، سقف جکوزی و سونای خشک اشاره کرد که با ویژگی جذاب عایق‌بودن خود، دما را در حد مناسب و مطلوب خود در این فضاها نگه می‌دارد.

کاربرد دیوارپوش ترمووال

آیا فضای منزل شما کوچک است و دنبال ایده‌ای برای قرارگیری تلویزیون هستید؟
ترمووال، گزینه ایده‌آلی برای شماست که با ظاهری زیبا، فضای آکوستیک و عایق صدایی برای نصب تلویزیون در اختیار شما قرار می‌ دهد.

نکاتی که در انتخاب ترمووال باید به آن توجه داشته باشید

اگر می‌خواهید در خرید ترمووال، بهترین انتخاب را داشته باشید، ضروری است تا چند نکته را مدنظر قرار دهید. بدون‌شک، با رعایت این نکات، انتخابی هوشمندانه و متناسب با نیازهایتان خواهید داشت. پس قدم به قدم با ما همراه باشید:

  • اولین قدم، باید فضای مناسبی برای نصب ترمووال در نظر بگیرید. قطعاً هر فضایی، ترمووال مناسبی را می‌طلبد. به عنوان مثال، برای فضاهای شلوغ، ترمووال با طرح‌های ساده و خلوت، گزینه بهتری هستند.
  • در انتخاب طرح و رنگ ترمووال دقت کافی داشته باشید. رنگی را انتخاب کنید که متناسب با فضای دکوراسیون باشد. رنگ‌های روشن، فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند.
  • سعی کنید چوب مرغوبی را انتخاب کنید که هم در برابر شرایط محیطی، مقاوم باشد و هم ثبات ابعادی داشته باشد و به زودی، منبسط یا منقبض نشود. به همین منظور بهتر است، سراغ برندهای معتبر و شناخته‌شده بروید که از چوب‌های باکیفیتی مانند ترموود استفاده می‌کنند.

بهترین دیوارپوش برای مغازه چیست؟

چه عواملی در تعیین قیمت ترمووال مؤثر هستند؟

همانگونه که برای خرید هر محصولی، عوامل متعددی تعیین‌کننده قیمت نهایی آن هستند، قیمت ترمووال نیز تحت تأثیر فاکتورهای مختلف، متغیر خواهد بود. در ادامه این بخش، به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  1. نوع و کیفیت ترمووال: ترمووال‌ها انواع مختلفی دارند و قیمت هر کدام از آن‌ها نیز با توجه به ویژگی‌‌ها و مشخصاتی که دارا هستند، متفاوت است.
  2. ضخامت ترمووال : هر چه قدر، ضخامت ترمووال بیشتر باشد، قیمت آن نیز به طبع بالا می‌رود. چون در تهیه ترمووال‌های ضخیم‌تر از مواد اولیه بیشتری استفاده شده، همچنین استحکام بالاتری دارند، قیمت نهایی این محصول نیز بیشتر می‌شود.
  3. ابعاد استاندارد: ترمووالی که ابعاد استانداردی داشته باشد، قیمت مناسب‌تری نسبت به ترمووال سفارشی دارد. اما اگر، ابعاد خاصی مدنظر دارید، باید آن را سفارش بدهید. این متریال‌ها، چون برش‌ می‌خورند، از ترمووال‌های استاندارد قیمت بیشتری دارند.

ترمووال

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ترمووال، جایگزین مناسبی برای دیگر متریال‌های ساختمانی است که هم زیبا و هم پرکاربرد است. اما موضوعی که به هنگام خرید، برای بیشتر افراد مهم است، موضع قیمت ترمووال است.
قیمت ترمووال نیز به مانند سایر مصالح ساختمانی، تابعی از نوسانات بازار است. با این وجود، چون رقابت زیادی به بین تولیدکنندگان است، قیمت این محصول هم در مقایسه با سایر متریال‌های مشابه، ثبات بیشتری دارد.
به یاد داشته باشید که قیمت ترمووال را شاخه‌ای تعیین می‌کنند. با این حال، متأسفانه برخی از فروشندگان، قیمت ترمووال را به صورت مترمربعی یا طولی محاسبه می‌کنند که این ممکن است به ضرر خریداران تمام شود. حتماً قبل از خرید، از کیفیت محصول مطمئن شوید. حتی‌الامکان از فروشندگان معتبری که مجوز دارند، خریداری کنید.

اصول نصب دیوارپوش ترمووال

نصب صحیحی و اصولی ترمووال، در ماندگاری و دوام آن تأثیر زیادی دارد. در ادامه به مراحل کار اشاره می‌کنیم.

  1. قبل از این که کار نصب را آغاز کنید، فراموش نکنید، سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح، کاملاً صاف و یکدست است و هیچ‌گونه آلودگی روی آن مشاهده نمی‌شود.
  2. در مرحله بعدی، باید فضا را با دقت اندازه‌گیری کنید. این مرحله بسیار حساسی است. برای برش ترمووال می‌توانید از دستگاه فارسی‌بر یا اره دیسکی هم استفاده کنید.
  3. در این مرحله، ترمووال با استفاده از چسب مناسب به سطح مربوطه متصل می‌شود. برای این‌که این اتصال برقرار شود، می‌توان از چسب‌ سیلیکونی استفاده کرد.
  4. به هنگام نصب باید به فاصله ترمووال‌ها دقت شود، چون ممکن است چوب ترموود بر اثر تغییرات دمایی، منبسط یا منقبض شود. در صورتی که ترمووال را در فضای خارجی استفاده می‌کنید، از عایق‌بودن آن مطمئن شوید.
  5. نکته‌ای که در آخرین مرحله نصب بسیار مهم است، مراقبت‌های بعد از نصب ترمووال است که بر نتیجه نهایی کار تأثیر به‌سزایی دارد. توصیه ما به شما، عدم استفاده از شوینده‌های قوی و اسیدی است که ممکن است به سطوح ترمووال آسیب وارد کند.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا