تبلیغات

همه چیز در مورد راه اندازی اتاق فرار (از طراحی و ساخت تا درآمد)

راه اندازی اتاق فرار یکی از تخصصی ترین کارها می باشد که در دنیای امروز و بعد از استقبال زیاد از اسکیپ روم ها مورد توجه قرار گرفته است. عدم رعایت استانداردها و در نظر نگرفتن جوانب و جزئیات کار در ساخت و طراحی این مراکز بازی می تواند ضرر و زیان مالی زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل در ادامه چند اصل مهم در ساخت، هزینه ها، مراحل کار و شرایط و درآمد راه اندازی اسکیپ روم را بررسی خواهیم نمود.

شرایط راه اندازی اتاق فرار

قبل از بررسی مراحل مختلف برای راه اندازی اسکیپ روم ها، لازم است مجوزهای لازم از سازمان های ذی ربط دریافت شود. اگر برایتان این سوال بوجود آمده است که سازمان های ذی ربط برای اتاق فرار چیست، لازم است بدانید که این نوع فعالیت ها زیر نظر وزارت ورزش می باشند. به همین دلیل لازم است مدارک مورد نیاز به امور باشگاه های ورزشی در شهر مورد نظر ارائه شود تا در نهایت پروانه ساخت صادر گردد. از مهم ترین شرایط برای ساخت این مجموعه های تفریحی و سرگرمی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • امکان ساخت اتاق فرار در واحدهای مسکونی و تجاری وجود دارد.
  • تنها در شرایطی می توان اسکیپ روم را در واحدهای مسکونی دایر کرد که ورودی واحد مستقل باشد.
  • پس از دریافت پروانه تاسیس، تمام قبوض برق و غیره از تعرفه باشگاهی برخوردار میشوند.
  • اتاق فرارهای دارای پروانه فعالیت معاق از مالیات خواهند بود.

راه اندازی اسکیپ روم

مراحل راه اندازی بازی اتاق فرار

پس از دریافت مجوزهای لازم و اطمینان از قانونی بودن تمام مراحل کار، لازم است افراد متخصص و حرفه ای چند گام مهم را در ادامه کار انجام دهند که عبارتند از:

بررسی محل ساخت اسکیپ روم

شرایط موجود در محیط و میزان فضایی که برای بازی اختصاص داده میشود در طراحی سناریو و ژانر مورد نظر تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل ابتدا طراحان بازی باید از محل بازدید نمایند تا بر همین اساس بتوانند تصمیم گیری کنند.

طراحی سناریو اتاق فرار

یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها که البته زمان بر نیز می باشد، ارائه سناریو بازی می باشد. توجه داشته باشید که طراحی اتاق فرار با سناریو ضعیف و بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف بازی در نهایت چیزی جز شکست را به همراه نخواهد داشت. طراحان این بازی ها باید تجربه بالایی در زمینه حضور در اسکیپ روم های مختلف داخلی و خارجی را داشته باشند و با عکس العمل های مختلف بازیکنان در شرایط متفاوت بازی آشنا باشند.

علاوه براین، در این مرحله فرد باید قدرت تخیل و خلاقیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند سناریویی کاملا منحصر به فرد طراحی نماید. چون بازیکنان و علاقه مندان به این بازی بیشتر به دنبال کسب تجربه های جدید هستند و سناریوهای تکراری برایشان جذابیت نخواهد داشت.

توجه به طرح معما

معماهای مطرح شده برای بازی و نوع سرنخ ها و محل پنهان سازی آنها از دیگر بخش های مرتبط با سناریوسازی می باشد که طراحی حرفه ای آن می تواند به شدت بر هیجان بازی بیفزاید. افراد متخصص در این حوزه از هوش بسیار بالایی برخوردار بوده و با کدهای رمز، معماهای مختلف و تست هوش و بازی های فکری آشنایی کافی دارند. به همین خاطر این افراد باید بتوانند با در نظر گرفتن سناریو و شرایط محیط اتاق فرار در نهایت معماهایی چالش برانگیز و در حین حال نه چندان سخت را طراحی کنند و نقشه پنهان سازی سرنخ ها را ارائه دهند. در واقع تا این مرحله راه اندازی اتاق فرار بر روی کاغذ و به صورت یک طرح کلی انجام شده است.

ایجاد چرخه بهبود طرح ساخت اتاق فرار

پس از مطرح شدن تمام ایده ها، تیم طراحان بازی باید بتوانند جلسات مداوم برای بهبود هر یک از گام ها برگزار کنند. در این جلسات نقاط مثبت و منفی در هر گام بررسی و ایده هایی برای بهبود آنها توسط سایر افراد ارائه و مجدد بررسی ها انجام میشود. این چرخه تنها زمانی به پایان میرسد که به بهترین نتیجه دست پیدا شود.

تبدیل ایده به واقعیت

به عنوان آخرین مرحله در راه اندازی بازی اسکیپ روم ها می توان به اجرایی کردن تمام طرح و ایده ها اشاره نمود. در این مرحله لازم است ابتدا بر اساس ژانر سناریو المان ها و وسایل لازم برای دکور کردن اتاق تهیه شود. علاوه براین، نورپردازی و رنگ آمیزی اتاق ها و چیدمان صحیح تمام وسایل همگی بر همین اساس لازم است انجام شود. این مرحله از ساخت اسکیپ روم باید از نظر روانشناسی نیز بررسی شود تا تاثیر رنگ ها، نوع المان ها و وسایل دکوراتیو و همچنین سبک نورپردازی و حتی سبک موسیقی همگی مورد سنجش قرار گیرد.

شرایط ساخت اسکیپ روم

هوشمندسازی در راه اندازی اتاق فرارهای مدرن

مساله بسیار مهم در این زمینه این است که علاقه مندان به این بازی و جامعه هدف در اسکیپ روم ها، جوانان می باشند. به همین دلیل با نسلی کاملا بروز سر و کار دارید و باید بتوانید فضایی مدرن و پیشرفته را برای آنها فراهم کنید و هوشمند سازی از مهم ترین بخش ها در میان مراحل راه اندازی اسکیپ روم ها می باشد که تمرکز زیادی بر نوع موزیک، نورپردازی، تغییر رنگ چراغ ها و پخش صداهای مختلف در هر مرحله از بازی دارد.

هزینه ساخت اتاق فرار

برای دست یافتن به موفقیت در هر کسب و کار، لازم است هزینه ها به طور دقیق بررسی شده و بر همین اساس برنامه ریزی صورت گیرد. لازم به ذکر است که محاسبه قیمت و هزینه طراحی، ساخت و راه اندازی اسکیپ روم ها کاری بسیار پیچیده بوده و جزئیات زیادی را در بر میگیرد. نوع سناریو و میزان حرفه ای و خلاقانه بودن آن، متراژ محیط اجرای کار، نوع المان ها و وسایل دکوراتیو مورد استفاده، تجهیزات هوشمند سازی از جمله مواردی هستند که می توانند بر قیمت و هزینه ها تاثیرگذار باشند. یک تیم حرفه ای باید بتواند در ابتدای شروع کار به صورت پروپوزال دید کلی از هزینه های هر گام از کار به کارفرما ارائه دهد.

درآمد راه اندازی اتاق فرار

بدون شک تمام افراد فعال در این حوزه به هدف کسب درآمد مراحل فوق را طی می کنند و امید به این موضوع باعث میشود تا تلاش زیادی داشته باشند. درآمد حاصل از راه اندازی اتاق فرارها بر اساس فاکتورهای مختلف افزایش یا کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال، اگر بتوانید سناریوی حرفه ای و هیجان انگیزی را طراحی و آن را در محیطی مناسب اجرا کنید، قطعا افراد زیادی جذب آن خواهند شد. علاوه براین، میزان درآمد از این راه تا حد زیادی به موقعیت مکانی و شهری که اتاق فرار در آن ساخته شده است بستگی دارد. چون در شهرهای بزرگتر شانس جذب بازیکنان و علاقه مندان به این بازی قطعا بیشتر خواهد بود و البته نباید از هزینه های هنگفت هنگفت شهرهای بزرگ غافل شد.

در حالت کلی می توان گفت، هر چه سناریوهای اجرا شده در مجموعه مورد نظر بیشتر باشد و دانش بالایی در پشت آنها پنهان باشد، بدون شک راه اندازی اتاق فرار منجر به کسب درآمد بیشتری خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم انجام این کار را تنها به تیم های متخصص و حرفه ای با رزرومه قوی بسپارید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام ، حداقل فضای مورد نیاز چقدره و اینکه شما مشاوره هم میدین منظورم اینه محل رو بازدید کنین و مشاوره بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا