طراحی دکوراسیون اتاق کودکطراحی دکوراسیون داخلی

فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان (16 اصل فنگشویی اتاق کودک)

رعایت قوانین فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان باعث ایجاد آرامش در آنها می شود. قوانینی که باید اجرا کرد، در زمینه چیدمان و ایجاد نظم و ترتیب بوده که علاوه بر زیبایی می توانند از نظر روانشناسی روی احساسات و خلق و خوی و انرژی آنها موثر واقع شوند. بخش دیگری از قوانین فنگ شویی به رنگ های مورد استفاده در محیط می پردازد. رنگ ها می توانند آرامش، خلاقیت و هیجان و شادی را در کودک شما ایجاد کنند و همان طور که دنیای امروز آنها را پر میکنند، آینده ی او را نیز شکل داده و بسازند. آنچه که امروز مورد توجه شما قرار گیرد در آینده ثمره اش دیده خواهد شد. برای آشنایی با اصول و قوانین فنگ شویی اتاق کودک و بچه ها در این بخش از مطالب دکوراسیون اتاق کودک دکونیوز همراه ما باشید.

فنگ شویی اتاق کودک و نوجوان

فنگ شویی اتاق کودک چیست؟

فنگ شویی که فنی باستانی متعلق به کشور چینی می باشد، مجموعه ای از قوانین است که باعث میشوند انرژی مثبت محیط تا حد زیادی افزایش پیدا نموده و اثرات انرژی منفی کاسته شود. نحوه چیدمان وسایل، جهت و محل قرار گیری آنها، رنگ، نور و جنس و متریال به کار رفته در دکوراسیون داخلی همگی در این علم مورد بررسی قرار گرفته تا هماهنگی میان آنها بوجود آید و در نهایت انرژی مثبت چی در محیط ایجاد گردد. در فنگشویی اتاق کودک و نوجوان چند اصل مهم وجود دارد که باعث میشود انرژی مثبت محیط منجر به بهبود رشد فکری و عاطفی آنها گردد.

1- بهداشت در فنگ شویی اتاق خواب کودک

تمیزی و بهداشت از اولین قوانین فنگ شویی در اتاق خواب می باشد و در اتاق کودک نیز باید توجه زیادی به آن داشت. کودکان علاقه زیادی به نقاشی کشیدن روی دیوارها دارند و جدای از این مورد خیلی سریع دیوار اتاق هایشان را کثیف می کنند. برای اینکه نگرانی در این زمینه نداشته باشید، بهتر است برای دیوارها رنگ های روغنی را در نظر گرفته و چنانچه قصد نصب کاغذ دیواری دارید از کاغذ دیواری ها یا دیوارپوش های قابل شستشو استفاده کنید. تمیزی سایر قسمت ها از جمله ملحفه ها و کمدها نیز باید مورد توجه واقع شود و مدام مورد بررسی قرار گیرد. کودکان در هنگام خوردن و آشامیدن بی توجه بوده و ممکن است دستهایشان را به قسمت های مختلف اتاق و وسایلشان بزنند و باعث ایجاد کثیفی شوند از این رو باید مدام به این مورد توجه کرد.

  85 مدل روتختی پسرانه جدید و اسپرت (کودکانه، نوجوان و روتختی نوزاد)

Feng Shui Kids Bedroom

2- نظم در فنگ شویی اتاق کودک و نوجوان

از آنجا که کودکان وسایل زیادی دارند، باید در هنگام طراحی دکوراسیون اتاق خواب به داشتن کمد و یا نصب طبقات برای چیدمان اسباب بازی ها و دیگر وسایل آنها توجه کرد. این چیدمان باید علاوه بر زیبایی امنیت کودک شما را نیز تضمین کند و به گونه ای نباشد که وی در هنگام بازی و برداشتن وسایل دچار مشکل و یا آسیب شود. نصب کمد و قفسه ها باید به خوبی و با دقت انجام شود. یکی دیگر از موارد ایجاد نظم در اتاق کودک، قسمت های مجزا برای بازی، معاشرت با دوستان و استراحت می باشد. ایجاد قسمت های اختصاصی در اتاق کودک باعث می شود که او تمایل بیشتری در اتاقش داشته و در آن احساس خوشایندی داشته باشد.

نظم در فنگشویی اتاق بچه ها

3- رنگ ها در فنگ شویی اتاق نوجوانان

در فنگ شویی تاکید زیادی بر استفاده از رنگ های گرم و شاد وجود دارد. رنگ های روشن و پاستلی و یا خنثی مثل سفید، کرم، سبز و آبی روشن می توانند علاوه بر زیبایی باعث ایجاد آرامش و شکوفایی استعدادها و ایجاد خلاقیت شوند.

رنگ در فنگشویی اتاق کودکان

4- استفاده از کمد و قفسه بندی اتاق

اتاق کودک نباید شلوغ و پر از وسایل مختلف باشد. انباشتگی به هیچ عنوان مورد تایید فنگ شویی در اتاق خواب نوجوانان نمی باشد. برای جلوگیری از ایجاد تجمع باید وسایلی که مورد استفاده او نمی باشد را از اتاق خارج کرده و همچنین از خریدن وسایل غیر ضروری خودداری نمود.

قفسه بندی اتاق کودک در فنگ شویی

5- تخت در فنگ شویی اتاق

از نظر فنگ شویی در اتاق خواب کودک تخت باید از در دور باشد و زیر پنجره قرار نگیرد و از یک سمت به دیوار چسبیده باشد. اگر اتاق مشترک برای چند کودک دارید از تخت های دو طبقه استفاده نکنید زیرا از نظر فنگشویی به کودکی که از تخت پایینی استفاده می کند فشار و انرژی منفی وارد می شود.

تخت در فنگ شویی اتاق نوجوان

6- توجه به تهویه طبیعی اتاق

برای تهویه هوا حتما ساعاتی از روز پنجره اتاق کودک را باز بگذارید تا هوای تازه جریان داشته باشد. هوای تازه باعث ایجاد انرژی مثبت در کودک شده و شادمانی را در او چند برابر خواهد کرد. برای مطبوع بودن هوای اتاق کودک کمترین استفاده را از خوشبو کننده ها داشته باشید، زیرا سیستم تنفسی آنها بسیار حساس بوده و مواد معطر می توانند باعث ایجاد آسم و آلرژی شوند. بهترین گزینه همان تهویه و جریان هوای تازه می باشد.

توجه به تهویه اتاق در فنگ شویی

7- از نور اتاق غافل نشوید

نور یکی از عناصر مهم در فنگشویی اتاق کودک می باشد. نور طبیعی باعث افزایش انرژی در کودک شده و تاثیر مستقیم روی سلامت و رشد آنها دارد. بنابراین باید در طول روز پرده های اتاق را جمع کرد تا نور در اتاق بتابد و کودک احساس نشاط و شادی داشته باشد.

نور اتاق در فنگ شویی

8- استفاده از اکسسوری

دکوراسیون مینیمال و خلوت مورد تایید فنگشویی می باشد. بنابراین بهتر است وسایل کمی برای تزیین اتاق تهیه کرده و از اسباب بازی ها و وسایل ضروری با اشکال فانتزی بهره ببرید. استفاده از یک تابلو عکاسی یا نقاشی با تصویری از طبیعت سرسبز نیز می تواند به عنوان یک اکسسوری استفاده شده و با رنگ سبز خود انرژی را به جریان بیندازد. لوسترهایی با متریال چوبی نیز می توانند به عنوان اکسسوری در اتاق مورد استفاده قرار بگیرند.

  50 ایده و مدل دکوراسیون اتاق پسرانه فوتبالی + عکس

اکسسوری اتاق کودک بر اساس اصول فنگشویی

  • استفاده از تصاویر قطار و هواپیما در اتاق کودکان مخصوصا کودکانی که دارای جنب و جوش زیادی هستند ممنوع..!
  • تصاویر حیوانات وحشی و شخصیت های اکشن کارتونی ممنوع..!
  • نقاشی ها و کاردستی های کودک را به عنوان اکسسوری در تزئینات اتاق استفاده کنید.
  • تصاویری شاد از والدین را در اتاق کودک نصب کنید.
  • یک آکواریوم کوچک برای اتاق کودک تهیه کنید.

آینه ها در فنگ شویی جایگاه ویژه ای دارند و در محیطی که قرار می گیرند باعث ایجاد نور شده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند. از این رو می توان از آنها در اتاق کودک نیز بهره برد و در کنار میزی که وسایلی برای پیرایش و وسایل بهداشتی کودک بر روی آن قرار دارد آینه نصب کرد.

نقش آینه در فنگ شویی اتاق خواب نوجوان

9- عناصر طبیعی مورد تایید در فنگ شویی اتاق کودک

استفاده از چوب و دیگر عناصر طبیعی در فنگ شویی بسیار تاکید می شوند، زیرا این عناصر با رشد ارتباط مستقیم داشته و در فضا ایجاد گرمی و صمیمیت کرده و انرژی خوبی به همراه دارند. در این مورد شما می توانید تخت و کمدهای چوبی را تهیه کرده و برای پرده و ملحفه ها از جنس های نخی و پنبه ای استفاده کنید. فلزات از دیگر عناصر طبیعی هستند که می توانند در اتاق کودک مورد استفاده قرار گیرند. اما باید توجه داشت که این فلزات دچار زنگ خوردگی نباشد، زیرا قسمت های زنگ خورده محل تجمع انرژی منفی می باشند.

عناصر طبیعی در فنگ شویی اتاق نوجوان

10- استفاده از گیاهان در فنگ شویی اتاق کودک

گیاهان سبز به عنوان یک عنصر طبیعی و منبع انرژی می توانند در اتاق کودک مورد استفاده قرار بگیرند. در زمان انتخاب گیاهان باید دقت کنید که از گونه های خطرناک و سمی تهیه نکنید زیرا کودکان کنجکاو بوده و ممکن است از روی کنجکاوی برگ گیاهان را در دهان خود کرده و ببلعند. کاکتوس ها به علت داشتن خارهای نوک تیز مورد تایید در فنگ شویی نمی باشند.

استفاده از گیاهان در فنگ شویی اتاق کودک

11- به اشکال هندسی اتاق دقت کنید!

در اتاق کودک از قرار دادن وسایلی با نوک تیز یا اشکال مثلثی شکل پرهیز کنید. استفاده از عروسک ها یا مجسمه هایی از حیوانات که تصاویر وحشتناک دارند به دلیل اینکه در کودک ایجاد وحشت می کنند در اتاق ممنوع می باشد. در حالت کلی بهتر است از وسایلی که دارای خمیدگی و انحنا بوده و زاویه دار نمی باشند استفاده کنید.

اکسسوری اتاق کودک مناسب فنگشویی

12- خصوصیات وسایل اتاق کودک از نظر فنگشویی

  • وسایل باید سرشار از نشانه های آرامش باشد.
  • امکانات راحت و در دسترس داشته باشند. مثلا کمدها، میز تحریر و صندلی ها متناسب با قد کودک انتخاب شود.
  • استفاده از آنها بسیار راحت باشد، به طوری که کودک در زمان بازی و استفاده نیازی به کمک دیگران نداشته باشد.
  • کودکان از نظر علایق به سرعت تغییر می کنند، بنابراین باید وسایل اتاق آنها نیز بعد از گذشت حدود یکسال کاملا طبق خواسته آنها تغییرات داشته باشد.
  بهترین رنگ برای دیوار پشت تلویزیون، 12 ایده رنگ دیوار پشت تلویزیون

13- تقسیم بندی اتاق کودک

اتاق کودکان را شبیه به یک آپارتمان شخصی طراحی کنید و قسمت های مختلفی را برای او در نظر گرفته و هر قسمت را به روشی از بقیه جاهای اتاق جدا کنید. مثلا قسمت خواب و استراحت را به وسیله ی دیوارهای جدا کننده از قسمت میز تحریر و مطالعه جدا کنید. این دیوار جدا کننده را می توانید طوری طراحی کنید که دارای طبقات بوده و فرزندتان به عنوان کتابخانه از آن استفاده کند. از نظر فنگشویی مرکز اتاق باید خالی باشد.

14- قوانین کلی مکان اتاق کودک

  • اتاق کودک را در مرکزی ترین قسمت منزل انتخاب کنید.
  • در صورت امکان اتاق کودک را در قسمتی از منزل انتخاب کنید که زیر آن خالی نباشد، مثلا بر روی پارکینگ یا زیر زمینی قرار نگرفته باشد.
  • اتاق مستقل به کودکان بدهید و تا جایی که ممکن است اتاق مشترک را به دو بخش تقسیم کرده و به نحوی جدا کنید تا کودکان دارای حریم خصوصی بوده و حس استقلال و مدیریت در آنها تقویت شود.

15- استفاده از الیاف طبیعی از نظر فنگ شویی

در قوانین فنگ شویی اتاق کودک گفته می شود که، پارچه های به کار رفته در اتاق مثل ملحفه، روتختی، روبالشی و پرده ها را از الیاف طبیعی مثل پنبه، کتان و کنف تهیه کنید. فرش های پشمی نیز توصیه می شود و تا جایی که ممکن است باید از فرش های ماشینی و تزیینی کمتر استفاده کرد.
لباس های کهنه و غیر قابل استفاده، وسایل بازی و هر چیزی که دیگر مورد استفاده کودک قرار نمی گیرد را از اتاق خارج کنید. در صورتی که برایتان امکان پذیر است حتی لباس های فصل های دیگر را نیز از اتاق خارج کرده و کشو و کمدها را خلوت ومرتب نگهدارید.

16- استفاده از عصاره گیاهان

برای از بین بردن اضطراب کودک چند قطره بابونه یا عصاره اسطوخودوس را با آب مخلوط کرده و گاهی در اتاق اسپری کنید. برای رفع خستگی و کسالت عصاره نعنا، لیمو و اکالیپتوس را با آب مخلوط کرده و اسپری کنید.

16 اصل فنگ شویی اتاق کودک و نوجوان

به عنوان یک جمع بندی کلی می توان گفت در فنگشویی اتاق بچه ها چند اصل مهم وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از نور طبیعی
  • حذف وسایل نوک تیز و زاویه دار تا حد امکان
  • به کار بردن عناصر طبیعی از قبیل چوب و سنگ در اتاق
  • توجه به تهویه هوا
  • استفاده از تابلوهای نقاشی و عکس با تصویر طبیعت سرسبز
  • به کاربردن رنگ های گرم و روشن و شاد
  • عدم استفاده از تخت های دو طبقه
  • ایجاد نظم در اتاق با قفسه بندی و استفاده از کمد
  • توجه به نقش بسیار مهم گیاهان در بخش های مختلف اتاق
  • غافل نشدن از بهداشت و تمیزی اتاق
  • به اشکال هندسی اتاق دقت کنید!
  • خصوصیات وسایل اتاق کودک از نظر فنگشویی
  • تقسیم بندی اتاق کودک
  • مکان اتاق کودک
  • استفاده از الیاف طبیعی از نظر فنگ شویی
  • استفاده از عصاره گیاهان

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

    1. سلام
      سعی کنین قلوه سنگ رو دور از دسترس بچه ها قرار بدین. به عنوان مثال، داخل یه گلدون که کودک بهش دسترسی آسانی نداشته باشه یا تابلو تزئینی با قلوه سنگ می توانن گزینه های خوبی باشن

  1. عالی بود این مطلب. فنگ شویی برای تمام قسمت های خونه می تونه اجرا بشه و به سرعت هم انرژیشو نشون میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا