اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش پی وی سی چیست؟ (مزایا، معایب، نحوه شستشو، نصب کفپوش وینیل pvc)

کفپوش پی وی سی یا وینیل (PVC) از مقاوم ترین گزینه ها برای ساختمان های مسکونی، سرویس های بهداشتی و کف بیمارستان و کارخانجات و محیط های صنعتی به شمار می رود. با توجه به امکان چاپ طرح های مختلف بر روی لایه بیرونی و همچنین قیمت ارزان تر نسبت به سایر انواع کفپوش، با استقبال زیادی مواجه شده اند. در ادامه راهنمای جامعی شامل ویژگی های هر یک از کفپوش های پی وی سی رولی و تایلی، مزایا و معایب، نحوه نصب و اجرا و تفاوت آنها با سایر کفپوش ها ارائه خواهیم داد. با مجله دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

کفپوش pvc

کفپوش پی وی سی چیست؟

پی وی سی ماده ای است  که از کربن و هیدروژن و کلر تشکیل شده است که در فرآیند پلیمریزاسیون تولید میشود.کفپوش هایی که با عنوان کفپوش های وینیل یا PVC که مخفف پلی ونیال کلوراید نام برده میشود از یک نوع مواد پلاستیکی پرکاربرد که از مشتقات نفت میباشد تولید میشود . این نوع کفپوش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و دارای خاصیت انعطاف پذیری خوبی هستند. کفپوش پی وی سی ترکیبی از فیبر و مواد فشرده PVC و چند لایه ی کاربردی دیگر که هر کدام مزیتی برای آن به شمار میرود تشکیل شده و در نهایت محصولی ظریف و زیبا و البته مقاوم را به وجود می آورند.

کفپوش وینیل دارای 3 لایه می باشد که عبارتند از:

  •  لایه UV که کار حفاظت  سطح  را به عهده دارد
  •  لایه دوم لایه پوششی که باعث مقاومت کفپوش پی وی سی میشود
  •  لایه سوم طرح رویه که به صورت چاپ شده می باشد تنوع محصول را رقم میزند

کفپوش پی وی سی چیست

انواع کفپوش PVC

اولین کفپوش PVC در ایران در اوایل دهه ی 50 به بازار وارد شد که در ابعاد 20*20 عرضه می شد و در مدت کمی با توجه به زمان بر بودن پروسه نصب، نوع رولی آن به بازار عرضه گردید تا بتوان به اندازه های مختلف برش زد.
اکنون کفپوش های پی وی سی در دو نوع تایلی و رولی در بازار موجود می باشد با توجه به اینکه هر دوی این محصولات کفپوش های وینیل می باشند می توان گفت در طراحی و نقش و نگار با یکدیگر تفاوتی نداشته و مدل های متنوعی از آنها در بازار موجود می باشد.

کفپوش پی وی سی تایلی

کفپوش هایی که به صورت تایل یا چند تکه تولید شده اند، پس از نصب شکلی کاملا سه بعدی را برای محل به وجود می آورند و درز هایی آن ها به خوبی در کنار یکدیگر جفت می شوند و فضای خالی در بین آن به وجود نمی آید. نصبف تعمیر و تعویض این گروه از کفپوش ها بسیار آسان بوده و تنها تکه های دارای خرابی جدا و تعویض میشوند.

کفپوش پی وی سی تایلی

کفپوش پی وی سی رولی

در نمونه های رولی اما شرایط کمی متفاوت است و بیشتر کار به نصاب بستگی دارد. محصولات رولی را می توان با فاصله از یکدیگر قرار داد تا آنها نیز شکلی سه بعدی را برای فضا به وجود بیاورند و هم می توان کاملا به یکدیگر چسبانده شوند تا یک طرح یکپارچه را برای کف ایجاد کنند. با اینکه هر دو مدل فضای بسیار زیبایی برای ما ایجاد میکنند ‌اما اگر ظاهری بدون نقص می خواهید بهتر است نمونه های تایلی را انتخاب کنید.

کفپوش پی وی سی رولی

 ابعاد و طرح کفپوش های پی وی سی

کفپوش های PVC در بازار با ابعاد مستطیل شکل با طول ۹۰و عرض۱۵ سانتیمتر با ضخامت های0.6 و 1.6و 2.6و3 میلیمتر موجود می باشد. این کفپوش ها در طرح های مختلف از جمله طرح سنگ، چوب، طرح بتن و سرامیک طرح برجسته و طرح گرافیکی با رنگ های روشن و تیره تولید میشوند. با توجه به تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ های ارائه شده برای کفپوش های وینیل، می توان متناسب با دکوراسیون داخلی و محل نصب گزینه های متعددی را انتخاب نمود.

مزایای استفاده از کفپوش پی وی سی

از مهم ترین مزایا و دلایل کاربرد زیاد این نوع پوشش برای کف ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به دلیل سبک بودن این محصول به راحتی و سرعت بالایی توسط یک تیم 2نفره نصب میشود.
  • مقرون به صرفه می باشد و با توجه به شباهت بسیار زیاد به پارکت و با صرف هزینه ای برابر با خرید سرامیک های معمولی و موکت محیط اطرافمان از جذابیت بیشتری برخوردار میشود.
  • کفپوش پی وی سی در مقابل نفوذ آب مقاوم است به همین دلیل شرایط شستشوی آسان و کم هزینه( مخلوط مایع ظرفشویی و آب) کاملا تمیز و براق میشود.
  • نیاز به واکس زدن و مراقبت  همانند کفپوش های پارکت ندارند.
  • خاصیت انعطاف پذیری کفپوش پی وی سی باعث میشود اشیای بلوری و چینی در برخورد با آنها به راحتی شکسته نشوند.
  • کفپوش PVC از عمر بالا حدود 20 سال برخوردار است.
  • نوع عاج دار آن مانع از سرخوردن افراد و وسایل میشود.
  • کفپوش های PVC در تابستان کاملا خنک و در زمستان گرم هستند که از آن می توان به عنوان عایق حرارتی نام برد
  • روی هر سطح صاف مانند سنگ، سرامیک، سیمان و موزاییک قابل اجرا است.
  • کفپوش PVC به دلیل روکش بسیار مقاوم در برابر حرارت، اسید و آتش سیگار مقاومت بسیار بالایی دارد.

کفپوش وینیل

معایب کفپوش های PVC

علیرغم مزایای متعدد، این کفپوش ها دارای معایب و ویژگی های منفی می باشند که اطلاع از آنها قبل از خرید و نصب می تواند تاثیر زیادی بر انتخاب داشته باشد. معایب این کفپوش ها عبارتند از:

  • به خاطر ضخامت کم نیاز به زیرسازی با کیفیت بالا دارد.
  • قابل اشتعال است و باید از افتادن اجسام داغ و جرقه های ناشی از جوشکاری دور نگه داشت.
  • قابلیت نصب مجدد را ندارد.
  • به دلیل خاصیت ارتجاعی آن جای وسایل روی کفپوش می ماند
  • هزینه ی نصب بالا

معایب کفپوش pvc

کفپوش پی وی سی برای چه مکان هایی مناسب است ؟

کفپوش های pvc به دلیل خاصیت ضد آب داشتن قابل نصب در اکثر نقاط مرطوب و پر رفت و آمد مانند فضاهای اداری و تجاری که نیاز به شستشوی مداوم دارند میتوان استفاده کرد. با توجه به اینکه لایه محافظ در۲ نوع ساده و عاج دار بر روی این کفپوش ها قرار گرفته و نوع عاج دار آن در لایه ی رویی دارای برجستگی های ریزی می باشد، لذا مانع از سرخوردن میشوند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای حمام و سرویس بهداشتی  و همچنین استخرها می باشد.

از دیگر موارد کاربرد این کفپوش ها می توان به قابلیت نصب در سالن پذیرایی منزل، اتاق خواب، کف آشپزخانه، راه پله ها و سالن های ورزشی و بیمارستان ها اشاره نمود.

کفپوش pvc آشپزخانه

نحوه شستشوی کفپوش پی وی سی

قرار گرفتن کفپوش ها در ورودی منزل و همچنین آشپزخانه و سرویس بهداشتی و اتاق ها باعث میشود تا به مرور به دلایل مختلف لک و آلودگی بر روی آنها ایجاد شود. از مهم ترین مزایای این کفپوش ها می توان به فرآیند شستشوی آنها اشاره نمود. برای این منظور کافیست ابتدا با جاروبرقی تا حد امکان گرد و غبار را از روی آنها جمع آوری نمایید. سپس از آب ولرم و مواد شوینده استفاده نموده و با طی یا دستمال تمام بخش ها را بکشید تا لکه های روغن و سایر آلودگی ها از بین بروند

همچنین لازم به ذکر است که لکه های جوهر و روغن غلیظ به آسانی با محلول آب و سرکه از روی لایه های پی وی سی از بین می روند. توجه داشته باشید که از شوینده های اسیدی قوی برای شستشوی این کفپوش ها استفاده نکنید، چون به شدت به آنها آسیب وارد میکنند.

کلیک کنید و با کامل ترین روش های تمیز کردن کفپوش پلاستیکی یا pvc آشنا شوید

نحوه شستشو کفپوش پی وی سی

تفاوت کفپوش PVC با پارکت

با وجود اینکه هر پوششی برای کف را می توان کفپوش نامید، اما در بازار فقط پوشش های پی وی سی (پلاستیکی) را کفپوش و پوشش هایی که از جنس چوب هستند را کفپوش پارکت می نامند،که متاسفانه اغلب این دو به اشتباه شناسایی میشوند. در حالی که  ظاهر کفپوش پی وی سی کاملا شبیه پارکت بوده و فرق آنچنانی با هم ندارند. تفاوت اصلی آن ها در مواد اولیه و مقاومت  آنها می باشد؛ به طوریکه لایه محافظ شیشه ای لمینت ضد خش روی پارکت در پی وی سی موجود نبوده و به همین دلیل امکان ایجاد خراش بر روی لایه های PVC وجود دارد.

کفپوش پارکت نسبت به آب فوق‌العاده حساس بوده و در صورت تماس با نم و رطوبت، سریعا دچار تورم شده یا به اصطلاح باد می‌کند. از دیگر مزایای پارکت نسبت به پی وی سی می توان به عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت‌ها اشاره نمود که باعث میشود کف اتاق آسیبی نمی بیند. به همین دلیل پارکت و لمینت قابلیت نصب مجدد را دارند به عنوان مثال می توان از محلی که قبلا نصب شده جمع آوری کرد و در محل دیگری نصب کرد ولی پوشش های پی وی سی فقط یک بار نصب میشوند.

کفپوش pvc حمام

کفپوش پی وی سی بهتر است یا سرامیک؟

با نگاهی به اطرافمان متوجه عوارض ناشی از استفاده سنگ و سرامیک به عنوان پوشش کف ساختمان ها می شویم که به علت سرمایی که از طریق کف پا به بدن منتقل می گردد باعث مشکلاتی چون کمر درد و پا درد می شود. البته مشکل تنها این نیست و سالانه صد ها نفر به دلیل سر خوردن بر روی سنگ و سرامیک روانه بیمارستان ها می شوند و رسیدن به این نتایج مستلزم نگاهی به گذشته خودمان و اطرافیان است همچنین همگی تجربه ی شکستن ظروف و اجسام قیمتی و دوست داشتنی بر روی سرامیک و سنگ را داریم. لذا می توان گفت در بسیاری از مواقع کفپوش های وینیل کارایی بهتری نسبت به سرامیک خواهند داشت. علاوه براین، سرامیک قیمت بالایی داشته و اجرای آنها نیز نسبت به ورق های پی وی سی زمان بیشتری را نیاز خواهد داشت.

کفپوش وینیل سرویس بهداشتی

کفپوش پی وی سی  بهتر است یا لمینت؟

اگر از نظر هزینه مشکلی نداشته باشیم مسلما استفاده از کفپوش لمینت انتخاب بهتری برای ما میتواند باشد به دلیل استفاده از میخ به بدنه ی کفپوش جهت فیکس و نصب آن در نتیجه قابل جمع آوری شدن از روی سطح بدون آسیب به سطح و کفپوش در صورتی که بعد از جمع آوری کفپوش PVC چسب های به جا مانده اثر نامطلوبی را برایمان به جا میگذارد.

روش نصب و اجرای کفپوش های PVC

برای نصب کفپوش pvc چهار مرحله مهم اجرا میشود که عبارتند از: زیرسازی, نظافت, نصب کفپوش و اجرای قرنیز

  1. در سطوحی که دارای پستی و بلندی قابل توجه می باشند، قبل از هر کار زیر سازی لازم است. از آنجا که کف هر اتاق یا فضا، در معرض رطوبت قرار دارد به همین دلیل برای زیرسازی ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن پیشنهاد میشود. این مخلوط که توسط آب و باندازه کافی رقیق شده، توسط کاردک پهن باید در 2 جهت عمود بر هم کشیده شود تا هرگونه پست و بلندی از بین برود. برخی برای زیرسازی از چسب چوب استفاده میکنند که بجهت رطوبت کف، در دراز مدت کارآیی ندارد. قبل از زیرسازی نهائی لازم است خلل و فرج عمیق تر با ملات ماسه و سیمان ترمیم گردد. با توجه به مزیت کفپوش در برابر شستشو، نصب کفپوش pvc  اصولا بصورت ” بند جفت” صورت میگیرد.
    گاهی کفپوش pvc را با فاصله اجرا کرده و بین آنها پروفیل های طولی تو پُری از فلزات رنگین ( مثل برنز) نیز کار میشود. این کار از جمله در مواقعی بکار میرود که لازم است طرح خاصی در وسط یا قسمتهای معینی از کف اجرا شود. اجرای برنز علاوه بر دقت لازم در برش، باید با حساسیت بالایی اجرا گردد تا بعد از مدتی بر اثر تردد از جای خود خارج نشود.
  2. قبل از نصب کفپوش pvc لازم است کف کار را از  هرگونه خاک آلودگی و چربی و روغن نظافت کرد. باید دقت نمود که قبل از شروع چسب کاری، زیرسازی کاملا خشک شده باشد. مناسبترین چسب برای نصب کفپوش پی وی سی، چسب صنعتی مورد استفاده در کفاشی به کار رود. این چسب که به ” چسب فوری” معروف است در بسته بندی های مختلف عرضه میشوند.
  3. نصب کفپوش pvc از نظر طرح نیز به روشهای مختلفی صورت میگیرد. لوزی, آجری, موزائیکی و خشتی و غیره از آن جمله طرح های نصب می باشند. هریک از این روش ها علاوه بر تفاوت هایی که در شکل ظاهری ایجاد می کنند, کاربرد های فنی و معماری خاصی نیز دارند.
  4. مرحله آخر نصب کفپوش pvc، اجرای قرنیز دور کار است. قرنیزها از جنس MDF و رویه HPL  ساخته میشوند. انتخاب قرنیز تا حدودی سلیقه ای بوده و برخی رنگ و طرح قرنیز را نزدیک به رنگ و طرح کفپوش و برخی در تضاد با آن ( معمولا تیره تر) انتخاب میکنند. قرنیز بجز پوشش درز انتهای کار، باعث تثبیت قطعات جداگانه کفپوش pvc شده و به دلیل استفاده از چسب های فوری برای نصب آنها، جمع آوری کفپوش را سخت و زمان بر می کند.

روش نصب کفپوش پی وی سی

نصب لوزی کفپوش PVC

روش نصب لوزی باعث میشود فضا وسیعتر بنظر آید. این روش معمولا در فضاهایی بکار میرود که با توجه به ابعاد کفپوش میزان پِرتِ مصالح  قابل ملاحظه نباشد. در فضاهای پر زاویه، که باصطلاح زیاد قناسی دارند این روش بکار نمی آید. برای کار لوزی, تنها کفپوش pvc به ابعاد مربع مورد استفاده بوده و تایل های مستطیلی برای سایر طرح های نصب مناسب می باشند. در اجرای کف به روش لوزی، معمولا نواری به عرض مشخص در محیط هر فضا کار میشود تا به این ترتیب مانع برش های کوچکتر کفپوش pvcدر کف شود که نه تنها از زیبایی کف لوزی میکاهد بلکه میزان پرت کار را به مراتب افزایش میدهد. عرض این نوار که به آن ” باند” گفته میشود، به نسبت طول و عرض فضا و ابعاد کفپوش پی وی سی ممکن است کم یا زیادتر باشد. به منظور دریافت بهترین کارایی و زیبایی بهتر است باند دور کار از حداکثر 15 سانت تجاوز نکند.

برای اجرا، رجِ اول کار با قطعات مثلث متساوی الاضلاعی شروع میشود که در امتداد قطر برش خورده اند. نصاب باید کار را از سمت و بشکلی شروع کند که ورودی فضای مورد نظر با قطعات برش خورده تر برخورد ننماید. بهترین روش اجرای این طرح این است که طرح وقتی به ورودی فضای دیگر همان مجموعه میرسد به هیچ وجه قطع نشده و با همان زاویه وارد فضای دوم و غیره بشود.

نکته مهمی که قبل از شروع کار باید مد نظر نصاب قرار گیرد، نحوه چیدمان وسایل در هر فضا ( مبلمان فضاها) است. به این ترتیب بخشهایی که بناچار برش خورده تر می باشند، در قسمتهایی از کف قرار میگیرند که بعد از مبلمان فضا جلوی چشم نیست. در روش نصب موزائیکی, قطعات دقیقا مجاور و در امتداد همان طول و عرض اجرا میشوند.

نصب لوزی کفپوش پی وی سی

نصب آجری کفپوش پی وی سی

روش نصب آجری راه دیگر اجرای کف است که دیرتر از روش موزائیکی مرسوم شد. در این طرح از آنجا که درز سنگ و سرامیک در امتداد هم نمی باشند، باعث میشود کار در مقابل تردد، ثبات بیشتری داشته باشد. از دیگر محاسن این روش، محافظت از لبه های چهار گوشه کفپوش pvc است که معمولا آسیب پذیرتر می باشند.

نصب آجری pvc

نصب خشتی کفپوش وینیل

در روش نصب خشتی، برخلاف روش آجری بندها نه در وسط بلکه در قسمتی از طول قطعه قبل کار میشود. روش آجری معمولا برای قطعات مربع و روش خشتی جهت قطعات مستطیل شکل کاربرد دارند. از این روش برای نصب کفپوش های pvc تایل نیز استفاده میشود. در مواقعی که کفپوش پی وی سی دارای برش نادقیقی باشند، روش نصب خشتی باعث گم شدن ایراد کار نیز میشود. بجز طرح لوزی, در سایر طرح ها از باند دور استفاده نشده و قرنیز مستقیما روی کفپوش pvc در ردیف کنار دیوارها قرار میگیرد.

نصب خشتی کفپوش pvc

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

    1. سلام
      بله این مدل کفپوش کاملا در برابر گرما مقاوم هستن. نوع مرغوب پی وی سی در برابر مواد اسیدی و حتی ته سیگار هم کاملا مقاوم هست و آسیبی بهش وارد نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا