طراحی دکوراسیون دفتر کارطراحی دکوراسیون محیط کار

12 تا از مهم ترین اصول طراحی دفتر کار

اصول طراحی دفتر کار با توجه به تاثیر بسیار زیاد آن بر میزان بازدهی کارکنان و احساس رضایت مراجعه کنندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طوریکه بسیاری از برندها و کسب و کارهای پیشرفته افراد حرفه ای را برای طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخشها استخدام می کنند. اگر به دنبال این هستید که با اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار آشنا شوید، در این بخش از مطالب طراحی دکوراسیون دفتر کار دکونیوز همراه باشید.

طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار

اهمیت طراحی دفتر کار

برخلاف سالهای نه چندان دور که اغلب افراد از نقش طراحی دکوراسیون محیط کار غافل بودند، امروزه استفاده از این حرفه یکی از گام های اولیه در راه اندازی کسب و کار به شمار می آید. نگرانی افراد بخاطر هزینه های مربوط به طراحی دکوراسیون باعث میشود در برخی از مواقع این مساله مهم جدی گرفته نشود. واقعیت این است که تنوع بسیار بالا در سبک های دکوراسیون باعث میشود تا هر یک از مشاغل با هر سطح از درآمد بتوانند محیط کار منظم و بسیار زیبایی داشته باشد.

از جمله دلایلی که باعث میشوند تا طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخش ها تا این اندازه اهمیت پیدا کنند عبارتند از:

  • ایجاد نظم و هماهنگی در محیط
  • استفاده بهینه از فضا، مخصوصا در دفتر کارهای کوچک
  • افزایش بازدهی کارکنان بخاطر ایجاد احساس آرامش با طراحی دفتر کار
  • ایجاد احساس رضایت و حس خوشایند در مراجعه کنندگان
  • مدیریت بهتر و آسان تر تمام بخش ها توسط مدیر بخاطر نوع چیدمان وسایل دفتر کار

طراحی دکوراسیون دفتر مدیریت

اصول طراحی دفتر کار

بدون در نظر گرفتن میزان بزرگ و یا کوچک بودن فضای کار و تعداد اتاق های موجود در آن، در ادامه چند اصل مهم و بسیار کاربردی را برای طراحی دفتر اداری بیان خواهیم کرد:

1- نورپردازی را جدی بگیرید

از مهم ترین کارها و اصول طراحی دفتر کار، دقت در میزان روشنایی اتاق ها و محیط می باشد. توجه داشته باشید که دفترکارهای روشن تاثیر مستقیم بر افزایش انرژی کارکنان دارند. در حالت کلی محیط های تاریک با نور کم، بیشتر برای رسیدن به آرامش و استراحت مناسب می باشند و بدون شک نمی توان در چنین محیط هایی انتظار داشت تا افراد به درستی و با انرژی و هوشیاری تمام کارهای خود را انجام دهند.

  6 اصل طراحی دکوراسیون آرایشگاه زنانه (40 مدل دکوراسیون سالن زیبایی شیک و ساده)

تا حد امکان سعی کنید محیط هایی را برای دفتر کار انتخاب کنید که دارای پنجره و نور طبیعی هستند. اما اگر چنین شرایطی در دفتر ادارای شما وجود ندارد، با نورپردازی مصنوعی و کاملا استاندارد می توانید محیط را زیباتر و پر انرژی کنید.

11 اصل مهم در طراحی اتاق کار در منزل را بخوانید

طراحی دکوراسیون دفتر کار

2- حذف عناصر اضافه

در طراحی دکوراسیون دفتر اداری باید اصل سادگی را همیشه حفظ کنید. استفاده از مبلمان و میزهای ساده با تنوع رنگی کم باعث میشود تا محیط بازتر و مرتب تر بنظر برسد. طراحی دکوراسیون مینیمال در چند سال اخیر نه تنها در دفتر کار، بلکه در طراحی دکوراسیون منزل نیز کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است.

یکی از ایده های کاربردی در طراحی دفتر کار مدرن، استفاده از سبک مینیمال و جداسازی بخش های مختلف با طیف های رنگی متفاوت می باشد. با این کار نه تنها محیط زیبا میشود، بلکه نظم بسیار خوبی در آن ایجاد می گردد. علاوه براین، شلوغی محیط اطراف باعث از بین رفتن تمرکز افراد شده و بهره وری کارکنان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

طراحی دفترکار

3- رنگ بندی؛ مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار

با توجه به اینکه چه نوع سبکی را برای محیط کار در نظر دارید باید بتوانید رنگ های مناسب و کاملا هماهنگ با سایر المان ها را انتخاب نمایید. در سبک های مدرن و مینیمال که طرفداران زیادی دارند، بیشتر به محیط هایی با رنگبندی روشن و اغلب سفید گرایش پیدا کرده اند. در حالت کلی می توان گفت هر طیف رنگی را که با توجه به سبک طراحی دکواراسیون انتخاب می کنید، بهتر است تنوع زیادی نداشته باشند. دو یا سه رنگ در طرح کلی می تواند انتخابی عالی باشد.

در انتخاب رنگ نمی توان از روانشناسی آن غافل شد؛ چون هر یک از رنگ ها احساس خاصی را در افراد القا می کنند. به عنوان مثال، محیط های زرد باعث شکوفا شدن خلاقیت افراد می شوند، ترکیب قرمز و نارنجی هیجان و انرژی مثبت را در افراد ایجاد می کند. محیط های کاری به رنگ آبی آرامش را به همراه داشته و تاثیر زیادی بر افزایش بهره وری کارکنان دارد. متناسب با نوع کسب و کار می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید.

طراحی دکوراسیون محیط اداری

4- انتخاب مبلمان و میز اداری مناسب

خلاقیت و ایده پردازی بخش جدایی ناپذیر در زندگی بوده و در سالهای اخیر با گسترش آن در طراحی و تولید مبلمان و لوازم اداری نیز روبرو هستیم. برای اینکه بتوانید در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار خلاقانه عمل کنید، یکی از بهترین اصول این است که قبل از خرید تجهیزات ابتدا به درستی جستجو کنید تا گزینه های مناسب و شیک تری را خریداری نمایید. بسیاری از این وسایل و تجهیزات برای فضاهای کوچک طراحی شده اند و در نتیجه می توانند در محیط های اداری کوچک به خوبی استفاده شوند.

  بدترین و بهترین رنگ برای اتاق ماساژ از نظر روانشناسی

علاوه بر زیبایی و طراحی استاندارد و ارگونومیک، نباید از طرح کلی مبلمان در محیط کار غافل شد. در محیط های کاری که مبلمان و میزها طرح صاف و بدون انحنا دارند، می توان ثبات را احساس کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی دفتر اداری

5- گل و گیاه را فراموش نکنید

در حالت کلی باید طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخش ها را به گونه ای انجام داد تا در افزایش انرژی و بازدهی و احساس آرامش کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد. وجود گل و گیاه در محیط های اداری و کاری از جمله مواردی می باشند که می توانند در این زمینه موثر باشند. استفاده از گل های متنوع با گلدان هایی با رنگ های متناسب با طرح و هارمونی کلی دفتر نه تنها حس خوبی به افراد می دهد، بلکه محیط را زیباتر کرده و مراجعه کنندگان نیز از آن لذت خواهند برد.

دکوراسیون داخلی دفتر کار

6- ایجاد تعادل در فضای کار

در علم طراحی داخلی فضای موجود در اتاق را می توان به دو گروه کلی مثبت و منفی دسته بندی کرد. منظور از فضای مثبت بخش هایی است که در آن وسیله یا المان خاصی به کار رفته است. به بخش های خالی اتاق فضای منفی گفته می شود. در زمان چیدمان وسایل اتاق کار باید بتوانید به تعادل در میزان فضای مثبت و منفی دست پیدا کنید.

7- جزئیات را با قفسه بندی حذف کنید

تفاوتی ندارد که بخواهید طراحی دفتر کار لاکچری را انجام دهید یا طراحی دفتر کار کلاسیک و غیره، در هر صورت باید بتوانید جزئیات و موارد اضافه را در جای مناسب قرار دهید. با اینکار نظم خوبی در محیط کار فراهم میشود و دسترسی به هر وسیله و برگه و سند نیز راحت تر انجام میشود. قفسته بندی و استفاده از شلف با طرح و رنگ های جذاب می تواند تا حد زیادی طراحی دکوراسیون داخلی دفترکار موثر باشد.

طراحی داخلی دفتر مدیریت

8- اصول ارگونومیک را رعایت کنید

در دنیای امروز اغلب افراد بیشترین زمان از روز را در دفتر کار و محیط های اداری سپری میکنند. نشستن های طولانی مدت پشت میز به مرور تاثیر بسیار بدی بر سیستم بدن خواهد گذاشت و کمر درد و سایر بیماری ها ممکن است به سراغ افراد بیاید. به همین خاطر بهتر است در انتخاب تجهیزات اداری، میز و صندلی هایی را بخرید که علاوه بر زیبایی و تناسب با سایر وسایل، از استانداردهای لازم برخوردار بوده و اصول ارگونومیک در آنها رعایت شده باشند.

  ایده های جذاب و اصول طراحی دکوراسیون بوتیک زنانه برای جذب مشتری

9- به محل قرار گرفتن میز مدیریت دقت کنید

در حالت کلی طراحی دفتر کار مدیریت یکی از مهم ترین گام ها در طراحی اداری می باشد و باید اصول زیادی را مد نظر قرار داد. علاوه بر زیبایی و نظم و شیک بودن این محیط، نوع چیدمان وسایل باید به گونه ای باشد تا مدیر مجموعه بتواند بر سایر بخش ها نظارت داشته باشد. این مساله مخصوصا در محیط های بدون اتاق که میز مدیر در فاصله کم با سایر کارکنان قرار گرفته است دارای اهمیت می باشد.

دکوراسیون دفتر مدیریت

10- به الگوها توجه کنید

یکی دیگر از عناصر بسیار مهم، توجه به الگوها و طرح های تکرار شونده در بخش های مختلف محیط کار است. الگوهای به کار رفته روی کاغذ دیواری، کف اتاق ها، روی مبلمانف تابلوهای نصب شده روی دیوار و غیره تاثیر مستقیم بر میزان قدرت تمرکز افراد دارد. استفاده از الگوهای بیش از اندازه شلوغ تمرکز را کاهش داده و برای فضاهای کوچک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اگر سقف محیط کار ارتفاع کمی دارد، تا حد از الگوهای عمودی استفاده کنید. برای ایجاد فضایی آرامش بخش می توانید از الگوهای زیگزاگی و منحنی برای دیوار و سایر بخش ها استفاده کنید.

11- ترکیب المان های طبیعی و مصنوعی در دفتر کار

المان ها و عناصر به کار رفته در دفتر کار را می توان به دو گروه طبیعی و مصنوعی دسته بندی کرد. گل و گیاه و نور تابیده شده از پنجره به داخل اتاق کار المان های طبیعی هستند. مبلمان، میز و صندلی، دیوارپوش و سایر وسایل المان های مصنوعی هستند. تا حد امکان سعی کنید میان این دو تعادل ایجاد کنید.

12- تقسیم بندی استاندارد دفتر کار

با توجه به نوع کسب و کار، روحیات کارکنان و میزان فضای موجود در محیط کار می توانید پارتیشن بندی را انجام دهید. این اقدام برای محیط های کاری که دارای یک سالن بزرگ بدون اتاق است کاربرد دارد. با استفاده از پارتیشن های شیشه ای یا چوبی می توانید کارکنان را گروه بندی کرده و فضایی اختصاصی برای تمرکز بیشتر در زمان انجام کار برای آنها فراهم کنید.

جمع بندی

برای ایجاد فضای مناسب برای کار با بهره وری بالای کارکنان و احترام به حقوق آنها، اصول متعددی لازم است رعایت شود. از مهم ترین اصول طراحی داخلی می توان به انتخاب رنگ مناسب، نورپردازی استاندارد، تقسیم بندی فضای کار، استفاده از گل و گیاه، حذف عناصر اضافه، ترکیب المان های طبیعی و مصنوعی کنار هم، استفاده از وسایل ارگونومیک و استاندارد اشاره کرد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام. نحوه جداسازی کارمندان هر بخش از هم خیلی مهمه. مثلا با پارتیشن جدا بشن یا درب شیشه ای چون میتونه روی نظم محیط اثر زیادی داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا