اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش پارکت چوبی (انواع پارکت، مزایا، معایب، شستشو و…)

پارکت چوبی یکی از رایج ترین انواع کفپوش برای محیط های مسکونی، اداری و تجاری می باشد که زیبایی، دوام و قیمت مناسب را با هم تلفیق کرده است. با توجه به کاربرد بسیار گسترده کفپوش های چوبی در چند سال اخیر و سوال و ابهاماتی که ممکن است در انتخاب آنها وجود داشته باشد، در این مطلب نگاه جامعی به آن خواهیم داشت. ما در مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به معرفی انواع پارکت چوبی، تفاوت های آن با لمینت، مزایا و معایب پارکت و نحوه شستشو و نگهداری از پارکت های چوبی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید خواهیم پرداخت.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت (parchet) واژه ای فرانسوی به معنای فضای کوچک می باشد که در دنیای طراحی دکوراسیون داخلی نامی آشنا و پرکاربرد است. پارکت به کفپوش هایی از جنس چوب گفته میشوند که بالاترین سازگاری را با محیط زیست داشته و طرح و رنگ های آنها کاملا طبیعی می باشد. این نوع کفپوش در اغلب مواقع از چوب درختان از قبیل کاج، صنوبر، راش، افرا، زبان گنجشک، گردو و بلوط و همچنین ترمووود تولید میشوند. با توجه به احساس گرما و صمیمیتی که چوب در هر فضایی به همراه دارد، لذا استفاده از پارکت های چوبی در دکوراسیون منزل و اتاق نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب و حتی محیط های کاری و اداری می تواند جو و فضایی خارق العاده را بسازد.

پارکت چوبی چیست

انواع پارکت چوبی

دنیای طراحی دکوراسیون بسیار گسترده بوده و هر یک از انواع کفپوش دارای زیرمجموعه های زیاد و متنوعی می باشند و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در صنعت تولید پارکت های چوبی نیز با تنوع بالایی در انواع آن مواجه هستیم که می توان هر یک از آنها را با توجه به شرایط محیط مورد نظر و همچنین قیمت آنها انتخاب نمود. از کاربردی ترین انواع پارکت های چوبی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب (solid wood) یکی از بهترین و مرغوب ترین کفپوش های ساخته شده از چوب طبیعی می باشد که برخلاف سایر انواع پارکت لایه لایه نبوده و ساختاری یکدست دارد. به عبارت دیگر، پارکت های تمام چوب به صورت ورق های برش خورده از یک الوار یا قطعه چوب طبیعی تولید شده و دارای دوام و اسقامت بالایی در برابر ضربه می باشد. با توجه به اینکه کفپوش های تمام چوب از چوب های به اصطلاح سخت hard wood تولید میشوند، لذا پس از نصب نیز امکان ساب زدن آنها وجود داشته و می توان همیشه ظاهری صاف و یکدست را از آنها انتظار داشت.

پارکت تمام چوب

پارکت چوبی سه لایه (پارکت مهندسی شده)

برخلاف کفپوش های تمام چوب، در نوع پارکت های سه لایه که اصطلاحا به آنها پارکت های مهندسی شده (Engineered Wood) گفته میشود، ساختار کلی کفپوش از سه لایه مجزا تشکیل شده است. به طوذیکه یکی از لایه ها از ترمووود بوده و ضخامتی حدود 3 سانت برای آن در نظر گرفته شده و دو لایه باقی مانده از چوب های طبیعی ساخته میشوند. به عبارت دیگر، لایه رویی از ترمووود، میانی از چوب های نرم و زیرین از چوب های سخت از قبیل صنوبر ساخته میشوند که در کنار هم می توانند استحکام خوبی را ایجاد نمایند. با توجه به اینکه پارکت های مهندسی شده دارای لایه رویی ترمووود هستند، در نتیجه می توان از آنها در محیط هایی از قبیل سرویش بهداشتی و آشپزخانه نیز استفاده کرد و نگران ایجاد قارچ و میکروب بر روی آنها نبود.

  رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؛ تصمیم درست، هزینه کمتر و خانه‌ای زیباتر

پارکت سه لایه مهندسی شده

پارکت ترموود

ترمووود نوعی چوب کاملا طبیعی می باشد که در اثر فرآیندهای حرارت دهی، ساختار سلولی آن با تغییراتی مواجه شده است. با ایجاد چنین تغییراتی در ساختار سلولی چوب، می توان آن را تا حد زیادی در برابر پوسیدگی و ترک و همچنین ایجاد قارچ مقاوم ساخت. به همین خاطر در سالهای اخیر استفاده از این نوع چوب در صنعت دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کاربرد بسیار گسترده ای پیدا کرده است. پارکت ترمووود یکی از بهترین انواع کفپوش های چوبی می باشد که به صورت تایل های جدا در محیط مورد نظر نصب شده و براحتی قابل جابه جایی هستند. علاوه براین، پارکت ترمووود در برابر ضربه، خراش، پوسیدگی، دما و رشد قارچ کاملا مقاوم هستند و دارای ظارهی فوق العاده زیبا و البته طبیعی می باشند.

پارکت ترمووود

پارکت بامبو

از دیگر انواع کفپوش های چوبی می توان به پارکت بامبو اشاره نمود که جایگزین بسیار خوبی برای کفپوش های تمام چوب و مهندسی شده به شمار می رود. همان طور که از نام این نوع کفپوش مشخص است، ماده اولیه آن گیاه بامبو می باشد که براحتی پرورش یافته و قیمت بالایی ندارد. پارکت های بامبو بسیار زیبا و مقرون به صرفه بوده و با دستمال مرطوب می توان چهره آن را مانند روز اول تمیز و براق کرد. البته توجه داشته باشید که در ساختار پارکت های بامبو از فرمالدهید استفاده میشود که به شدت برای سلامت انسان مضر می باشد. لذا پیشنهاد می کنیم تنها انواع مرغوب و باکیفیت این محصول را خریداری کنید تا احتمال انتشار فرمالدهید در محیط تا حد مطلوب کاهش پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است که پارکت های بامبو در برابر رطوبت عایق نمی باشند و استفاده از آنها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه توصیه نمی گردد.

پارکت بامبو

مزایا و معایب کفپوش چوبی

بدون شک هر یک از انواع کفپوش به صورت صد در صد مطلوب نبوده و علاوه بر نقاط مثبت، از ویژگی های منفی نیز برخوردار می باشند. به عنوان مثال، پارکت های چوبی دارای مزایایی به شرح زیر می باشند:

  • تنوع بسیار بالا از نظر نوع چوب، طرح، رنگ، قیمت و ساختار کلی
  • زیبایی و جلوه منحصر به فرد بخاطر استفاده از چوب های طبیعی در تولید آنها
  • شستشو و تمیز کردن آسان
  • برخورداری از ضخامت بالا و عدم پوسته پوسته شدن به مرور زمان
  • مقاومت بالای برخی از انواع پارکت های چوبی در برابر رشد میکروب و قارچ
  • مقاومت بالای برخی از پارکت ها در برابر ضربه و ترک خوردن

علیرغم تمام مزایای فوق، لازم است بدانید که این نوع کفپوش دارای معایبی به شرح زیر نیز می باشند:

  • مقاومت پایین چوب در برابر رطوبت و باد کردن آن در صورت برخورد طولانی مدت با نم و رطوبت
  • تغییر رنگ پارکت در برخورد با نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی
  • حساسیت بالا در برابر خط و خش شدن با اجسام نوک تیز
  • تغییر رنگ پارکت های چوبی در برخورد طولانی مدت با گرد و غبار
  • قیمت بالای برخی از انواع پارکت نسبت به سایر انواع کفپوش

با توجه به اینکه استفاده نادرست از پارکت چوبی در نهایت باعث خرابی آنها میشود، در مطالب زیر آموزش های کاربردی و مفیدی را ارائه داده ایم.

  کفپوش شیشه ای چیست؟ (40 مدل انواع کفپوش شیشه،مزایا، معایب )

علت باد کردن پارکت لمینت

آموزش تعمیر خراشیدگی پارکت

آموزش تعمیر پارکت سوخته

مزایا و معایب کفپوش چوبی

نحوه نصب پارکت چوبی

نصب پارکت چوبی با توجه به نوع آنها ممکن است تفاوت هایی داشته و به همین خاطر در اغلب مواقع این کار توسط افراد حرفه ای صورت می گیرد. اما در حالت کلی می توان مراحل نصب پارکت چوبی را به صورت زیر بیان نمود:

  • در اولین گام لازم است زیرساخت آماده شده و سطح با سیمان یا سایر روش ها کاملا یکدست یا به عبارت دیگر تراز گردد.
  • در پارکت هایی که احساس می کنید با قدم گذاشتن روی آنها صدای زیادی می دهند و فضای داخلی آنها توخالی به نظر می رسد، می توان روی زیرساخت، ورق های فوم سوپر سایلنت قرار داد. البته این مرحله کاملا اختیاری است.
  • ابعاد فضا را اندازه گیری نموده و بر همین اساس برش هایی از ورق های پارکت را آماده کنید.
  • روی سطح چسب پارکت بزنید و ورق ها را در کنار هم نصب نمایید. توجه داشته باشید که هیچگونه درز نباید در بین ورق ها وجود داشته باشد. چون عدم توجه به این موضوع باعث میشود تا هوا به زیر پارکت نفوذ نموده و کفپوش باد کند و از سطح به مرور جدا شود. همچنین توجه داشته باشید که ورق های پارکت حدود 3 تا 4 میلیمتر از دیوارها فاصله داشته باشند.
  • پس از قرار گرفتن ورق های پارکت روی سطح، چهار مرحله درزگیر یا سیلر استفاده کنید تا فضاهای خالی کاملا پرشوند.
  • پس از اتمام مرحله چسباندن ورق های پارکت چوبی، روی تمام سطح دو مرتبه ست نیم پلی استر بزنید تا سطح کاملا شفاف شود.

نصب پارکت

نحوه شستشو پارکت چوبی

مانند هر نوع کفپوش دیگر، با گذر زمان و رفت و آمد، سطح پارکت کثیف شده و نیاز به تمیز کردن و شستشو در آن کاملا احساس می گردد. با توجه به محدودیت هایی که در شستشوی سطوح چوبی وجود دارد، لذا می توان برای تمیز کردن و شستشو پارکت به صورت زیر عمل نمود:

تمیز کردن پارکت با جاروبرقی

سعی کنید به صورت مرتب روی سطح پارکت را با جاروبرقی تمیز کنید و از تجمع گرد و غبار به مدت طولانی روی آنها جلوگیری نمایید. چون گرد و غبار به مرور باعث کدر شدن رنگ پارکت های چوبی می گردد.

تمیز کردن پارکت با دستمال مرطوب

آسان ترین و بهترین راهکار برای از بین بردن کثیفی های و لک های غذا روی پارکت، تمیز کردن آن با دستمال نمناک می باشد. متریال به کار رفته در تولید پارکت ها باعث میشود تا براحتی هر گونه کثیفی با دستمال کمی مرطوب با آب ولرم از بین برود. پیشنهاد می کنیم هر چند وقت یک مرتبه دستمال را به مواد شوینده مخصوص پارکت آغشته نموده و تمام بخش های آن را تمیز کنید. این شوینده ها نه تنها کثیفی و جرم ها را از بین میبرند، بلکه بخاطر ویژگی آنتی باکتریال از رشد قارچ و باکتری ها جلوگیری می کنند.

نحوه شستشو پارکت چوبی

نکات مهم در نگهداری از کفپوش چوبی

همان طور که در متن اشاره شد، بسیاری از انوع پارکت و کفپوش های چوبی ممکن است استقامت خوبی در برابر ضربه با اجسان نوک تیز نداشته باشند. علاوه براین، مخصوصا در محیط هایی که کودکان حضور دارند به مرور مواد غذایی، آدامس یا خوراکی ها و مواد رنگی ممکن است روی سطح ریخته شود. در این شرایط لازم است چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید:

  • بلافاصله پس از ریختن مایعات روی سطح، آنها را با دستمال تمیز کنید.
  • لکه های مواد نفتی، روغنی و چربی و آدامس را با محلول های مخصوص از بین ببرید. برای اینکار کافیست دستمال را با این مواد نمناک نموده و روی سطح بکشید.
  • مواد شمعی و قیر و جوهرهای رنگی را می توان با محلول های ویژه از بین برد. البته استفاده زیاد از آنها به مرور باعث آسیب وارد شدن به پارکت خواهد شد.
  • زیر پایه های مبل، میز و دراور حتما پدهای مخصوص قرار دهید تا به سطح پارکت آسیب وارد نکند.
  • حتی الامکان از بخار شوی برای تمیز کردن کفپوش های چوبی استفاده نکنید.
  آموزش نصب دیوارپوش بتنی (گام به گام و فیلم)

تفاوت پارکت با لمینت چیست؟

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اغلب افراد به آن دچار میشوند، یکسان در نظر گرفتن پارکت و لمینت می باشد. لازم است بدانید که تفاوت پارکت چوبی و لمینت بسیار زیاد بوده و این دو نوع کفپوش هر یک دارای ویژگی های کاملا متفاوتی با هم هستند. از مهم ترین تفاوت های کفپوش پارکت با لمینت می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • پارکت از لایه های تمام چوب ساخته شده، در صورتیکه لمینت از الیاف به هم فشرده HDF یا MDF تشکیل شده که با لایه های رزین ملامین پوشانده شده اند.
  • زیبایی، استقامت، تنوع و قیمت پارکت های چوبی بیشتر از کفپوش های لمینت می باشد
  • در ساختار کفپوش های لمینت از فرمالدهید استفاده میشود که به شدت برای سلامتی مضر است، اما در پارکت های چوبی به جز بامبو از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی گردد
  • کفپوش های لمینت، برخلاف پارکت دارای سطحی براق و لغزنده بوده و سر و صدای زیادی دارند.
  • نصب کفپوش لمینت بسیار اسان تر از پارکت می باشد.

تفاوت پارکت با لمینت

نکات مهم در انتخاب پارکت چوبی

تنوع بسیار بالا در انواع کفپوش های چوبی گاهی اوقات باعث میشود انتخاب بهترین گزینه کار سختی باشد. در حالت کلی لازم است در انتخاب بهترین پارکت چوبی به چند مسئله مهم توجه داشته باشید که عبارتند از:

رنگ پارکت

برای محیط هایی با متراژ و نور کمتر، بهتر است رنگ های روشن را برای کفپوش انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ پارکت، علاوه بر متراژ فضا لازم است به رنگ دیوار و سقف نیز توجه شود. به عنوان مثال، در فضاهایی که دیوار و سقف تیره می باشند، بهتر است پارکت روشن انتخاب شود تا ارتفاع دیوارها بیشتر و فضا بازتر به نظر برسد.

نوع پارکت

هر یک از انواع معرفی شده برای کفپوش های چوبی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. لذا بهتر است با توجه به نوع محیط (مسکونی، اداری و تجاری)، میزات رفت و آمدها در محل، میزان نم و رطوبت، حضور کودکن و همچنین اشیای نوک تیز و غیره در محیط بهترین و مقاوم ترین نوع را انتخاب کنید.

برند پارکت چوبی

در حال حاضر کشورهای متعددی در صنعت تولید پارکت شناخته شده هستند و برندهای مختلفی در این زمینه وجود دارند. آلمان، روسیه، ترکیه و چین از جمله گزینه های تولیدکننده انواع پارکت می باشند. بهتر است در زمان انتخاب و خرید پارکت به برند و کشور تولید کننده توجه داشته باشید.

در این مطلب با انواع پارکت چوبی و ویژگی ها، مزایا، معایب و نکات مهم در شستشو و نگهداری از آنها آشنا شدید. برای آشنایی با سایر موارد مهم در دکوراسیون داخلی از قبیل اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار، طراحی فضای سبز، مبلمان و صنایع چوب و غیره با مجله دکوراسیون دکونیوز همراه باشید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. پارکت چوبی مقاومت زیادی در برابر نم و رطوبت نداره و به همین دلیل برای فضای داخل ساختمان استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا