طراحی فضاهای بیرونیطراحی فضای سبز

46 مورد از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی و داخلی

انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز یا گرین وال با توجه به علاقه انسان به طبیعت و داشتن گوشه ای سبز در آپارتمان ها بسیار جدی شده است. ساکنین آپارتمان ها برای جبران دوری از طبیعت و فضاهای سبز و با طراوت تصمیم به آوردن طبیعت به منزلشان گرفته اند و یکی از روش هایی که انتخاب شد، دیوار سبز می باشد. بعد از انتخاب دیوار به دو روش کابلی یا فلاور باکس می توان گرین وال را با گیاهان رونده و انواع کاکتوس و درختان را اجرا کرد. اما باید توجه داشت که هر گیاهی را نمی توان بر روی این دیوار قرار داد. در ادامه بهترین انواع گیاه برای دیوار سبز بیرونی و داخلی را معرفی خواهیم کرد. با این قسمت از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

گیاهان مناسب برای دیوار سبز داخلی

اگر به دنبال این هستند که در اتاق نشیمن، سالن پذیرایی و اتاق کار و سایر بخش های داخلی ساختمان گرین وال را اجرا کنید، گیاهان زیر می توانند گزینه های ایده آلی باشند:

1- سرخس ها؛ مناسب ترین گیاه برای گرین وال

از جمله گیاهان مناسب برای گرین وال داخل منزل می توان به سرخس ها اشاره کرد. این خانواده شامل ده ها نوع بوده که انواع مناسب آنها برای دیوارسبز شامل موارد زیر می باشند:

  • کاپیلر یا پر سیاووشان
  • پلاتیسریوم یا سرخس شاخ گوزنی
  • سرخس مارچوبه یا گیاه شویدی
  • سرخس منگوله ای
  • سرخس پنجه خرسی
  • سرخس بستون سرخس برگ شمشیری

همگی این سرخس ها دارای ظاهری زیبا، رونده و آویزی و بسیار سرسبز هستند. علاوه براین، به خاک مغذی، رطوبت، نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارند. سرخس ها سمی نبوده و برای حیوان و انسان خطری ندارند.

سرخس ها؛ مناسب ترین گیاه برای گرین وال

2- گیاه پتوس، بهترین گیاه مناسب دیوار سبز

خانواده ی بعدی از گیاهان رونده مناسب دیوار سبز داخلی، پتوس ها هستند. پتوس دارای انواع زیادی از جمله سبز، مرمری، سیاه، چرمی، ارتشی، ابلق و هلندی بوده که از نظر رنگ و سایز برگ ها با هم متفاوت می باشند. پتوس گیاهی با مقاومت بالا و بسیار سازگار با شرایط بوده، در شرایط کم نور نیز به رشد خود ادامه داده و سر سبز می ماند. از این رو برای محیط های داخلی ساختمان با نور کم مناسب هستند. آبیاری دو بار در هفته و غبار پاشی برای این گیاه کافی بوده و به کود دهی دو بار در سال احتیاج دارد.

پتوس یکی از انتخاب های بسیار مناسب برای تراس گاردن است تا نرده ها را با این روش کاملا بپوشانید.

گیاه پتوس، بهترین گیاه مناسب دیوار سبز

مهم ترین اصول طراحی فضای سبز محیط های مسکونی

3- گیاه فیلودندرون یا اسکاندیس

این گیاه دارای دو نوع رونده و غیر رونده می باشد و هر دو نوع آن مناسب دیوار سبز است. برگ های فیلودندرون قلبی شکل، سبز، بلک یا ابلق می باشند. نور متوسط، غیر مستقیم و دمای منزل را دوست داشته و نیاز به خاک مرطوب دارد. منظور از خاک مرطوب، خاکی است که دارای رطوبت کم باشد نه خاکی خیس و آبیاری غرقابی که باعث بروز آفت و پوسیدگی گیاه می شود. برگ های این گیاه حاوی سم بوده به همین دلیل باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشند. برای اینکه خیالتان از این بابت راحت باشد از فیلودندرون در قسمت های بالایی دیوار سبز استفاده کنید.

گیاه فیلودندرون یا اسکاندیس

28 نوع گل و گیاه مناسب اتاق خواب

4- گیاه برگ انجیری

نور غیرمستقیم و نیمه سایه برای این گیاه مناسب می باشد، از این رو برای دیوار سبز در منازلی با نور متوسط نیز می توان از آن استفاده کرد. نیاز این گیاه به آب با دو بار در هفته رفع شده و برای اینکه برگ ها درشت و سرحال بمانند از غبار پاشی نباید غافل شد. دمای 18 تا 27 درجه منزل برای رشد برگ انجیری مناسب می باشد. از آنجا که ریشه های برگ انجیری مستعد پوسیدگی می باشد، باید از فلاورباکس حاوی خاک سبک و کمپوست با زهکشی عالی برای آن استفاده کرد.

گیاه برگ انجیری

5- گیاه سیسوس؛ از زیباترین گیاهان مناسب برای دیوار سبز

سیسوس گیاه علفی از خانواده انگورسان ها و فاقد گل و میوه می باشد. این گیاه آبشاری بوده، نور زیاد و غیرمستقیم احتیاج دارد. دمای 15 تا 20 درجه مناسب این گیاه است و در دماهای بالاتر احتیاج صد درصد به غبارپاشی دارد.

گیاه سیسوس؛ از زیباترین گیاهان مناسب برای دیوار سبز

6- گیاه اسکینانتوس

اسکینانتوس یا رژ لب، گیاهی آویزی با گل های قرمز زیبا می باشد. این گیاه هوازی مناسب برای دیوار سبز باید درون فلاور باکس ها را با ذغال سنگ و خزه پر کرد. رطوبت 50 درصد به بالا احتیاج دارد و باید روزانه غبار پاشی شود. در روزهای گرم میزان غبار پاشی اسکینانتوس را می توان بیشتر کرد. دمای 18 تا 24 درجه مطلوب اسکینانتوس می باشد. نور زیاد و تقریبا مستقیم برای این گیاه لازم است و در صورت کم بودن نور برگ ها قهوه ای می شوند

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟

گیاه اسکینانتوس

7- گیاه بیلبرجیا

گیاه بیلبرجیا به نور زیاد و غیر مستقیم، دمای 21 تا 27 درجه، آب دهی و غبار پاشی هفته ای، خاک سبک و کود دهی دو هفته ای احتیاج دارد. بیلبرجیا با گل های زیبا و برگ های سبز می تواند دیوار سبزی مطلوب و هیجان انگیز را به منزل شما هدیه دهد.

گیاه بیلبرجیا

8- گیاه افوربیا تیروکالی یا کاکتوس مدادی

کاکتوس مدادی یکی دیگر از بهترین انواع گیاه مناسب برای دیوار سبز می باشد که ساقه های باریک و دندانه دار، بدون برگ، بدون گل دارد. در تابستان 10 روز یکبار و در زمستان دو هفته ای یکبار به آب احتیاج دارد. در ساقه این گیاه شیره ای وجود دارد که در صورت بریدن ساقه از آن خارج می شود، این شیره در افراد می تواند ایجاد آلرژی کند. کود 20-20-20 ، نور غیر مستقیم و زیاد دمای 15 تا 30 درجه برای این گیاه مناسب می باشد.

گیاه افوربیا تیروکالی یا کاکتوس مدادیگیاه افوربیا تیروکالی یا کاکتوس مدادی

100 مدل طراحی تراس و بالکن جذاب که نباید از دست داد!

9- گیاه دایکوندرا یا شبدر آمریکایی

گیاه دایکوندرا دمای پایین تا منفی15 درجه را به خوبی تحمل می کند از این رو برای تراس، بالکن و روف گاردن نیز مناسب می باشد. نیاز به آبیاری متوسط داشته و غبار پاشی را نیز دوست دارد. افرادی که تمایل به داشتن دیوار سبزی یکدست و مخملی دارند می توانند از شبدر آمریکایی استفاده کنند.

گیاه دایکوندرا یا شبدر آمریکایی

10- گیاه کدونانته برای دیوار سبز

گیاه کدونانته، گیاهی چندساله دارای برگ های سبز و براق می باشد. به صورت آویزی رشد کرده و گل های سفید رنگی دارد. گیاه کدونانته عاشق نور بالا اما غیر مستقیم می باشد. دمای 13 تا 25 درجه مطلوب این گیاه می باشد.

گیاه کدونانته برای دیوار سبز

11- گیاه ماهی قرمز؛ مناسب برای دیوار سبز محیط های پرنور

گیاه ماهی قرمز، گیاهی بسیار حساس که دمای بین 18 تا 24 درجه را تحمل کرده و نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم دارد. این گیاه نیاز به رطوبت متوسط داشته و غبارپاشی روزانه یکی از مطلوبات آن می باشد.

12- گیاه ریپسالیس

ریپسالیس نوعی کاکتوس بدون تیغ بوده که به علت آویزی بودن مناسب دیوار سبز می باشد. آبیاری زیادی نیاز نداشته در فصل سرد دو هفته یکبار و در فصل گرم هفته ای یکبار کافیست. نور زیاد، غیر مستقیم، خاک مناسب کاکتوس و دمای 15 تا 25 درجه از دیگر شرایط مطلوب برای این گیاه می باشد.

گیاه ریپسالیس

13- گیاه آنتوریوم آندرانوم

آنتوریوم که به گل فلامینگو نیز شناخته می شود، دارای برگ های قلبی شکل و چرمی و گل های رنگارنگ می باشد. این گیاه زیبا نور کم و غیر مستقیم نیاز داشته به همین دلیل برای دیوار سبز آپارتمان های کم نور مناسب می باشد. گیاه فلامینگو در فصل گرم هفته ای دو بار و در فصل سرد هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد. بهترین دما برای این گیاه 18 تا 30 درجه می باشد.

گیاه آنتوریوم آندرانوم

14- گیاه پیرومیا

این گیاه زیبا دمای بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و سرما را زیاد دوست ندارد. آبیاری زمانی باید انجام شود که خاک سطح گلدان خشک باشد، در غیر این صورت دچار پوسیدگی می شود.

گیاه پیرومیا

15- گیاه دم روباهی یا اکالیفا

گیاه اکالیفا دارای برگ های سبز و درشت بوده، به آبیاری منظم احتیاج داشته و نباید دچار خشکی خاک شود. این گیاه به غبار پاشی روزانه مخصوصا در روزهای گرم نیاز داشته و دمای 18 تا 29 درجه برای آن مطلوب می باشد. برای گل دهی باید دما را بین 18 تا 20 درجه باشد. گیاه دم روباهی نور بسیار زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد و برای آپارتمان ها ی پر نور مناسب است.
در صورتی که به این گیاه علاقه مند هستید و فضای پر نوری ندارید می توانید این نور را از طریق لامپ های مخصوص گیاهان یا گرو لایت ها تامین کنید.

گیاه دم روباهی یا اکالیفا

30 مدل طراحی تراس با ترمووود

16- گیاه تیلاندسیا هوازی؛ از بهترین گیاهان هوازی مناسب دیوار سبز

تیلاندسیا، گیاهی هوازی می باشد که احتیاج به نور متوسط رو به بالا داشته و دمای 10 تا 32 درجه را به راحتی تحمل می کند. تیلاندسیاها غیر سمی بوده و احتیاج به آبیاری متوسط دارند. دیوار سبز با گیاه هوازی را به مدل های گوناگونی می توان اجرا کرد که ما در این قسمت چند طرح را به صورت عکس به شما نشان می دهیم.

گیاه تیلاندسیا هوازی

17- گیاه خزه ای اسپانیایی

تیلاندسیا یوسنوئید یا همان گیاه خزه ای اسپانیایی از گیاهان هوازی بوده که دارای رشته های بلند و درهم می باشد. با شرایط نور کم سازگار بوده و گیاه مناسب برای دیوار سبز داخلی می باشد. آب و هوای مرطوب را دوست دارد و گزینه ی غبار پاشی برایش بسیار مناسب می باشد. اما باید توجه داشته باشید که آب زیادی روی ریشه های آن باقی نماند. با قرار دادن این گیاه بر روی شبکه های پلاستیکی یا فلزی دیوار سبزی بی نظیر خواهید داشت.

گیاه خزه ای اسپانیایی

کلیک کنید و زیباترین مدل تراس و بالکن پاییزی را ببینید

18- گیاه کاکتوس دم موشی یا آپروکاکتوس

کاکتوس دم موشی اصالت مکزیکی داشته و به علت رشد آویزی، سرسبزی و گل های زیبا مناسب دیوار سبز می باشد. نور زیاد و غیر مستقیم برای این گیاه شرایط عالی را به وجود می آورد، در فضاهای کم نور می توان از لامپ های مخصوص رشد گیاهان استفاده کرد. آبیاری و رطوبت باید متوسط باشد تا پوسیدگی در ریشه های گیاه اتفاق نیوفتد. دمای 10 تا 24 درجه را به خوبی تحمل کرده، در دماهای بالا رشد عالی دارد، اما هرچه دما به سمت پایین برود از سرعت رشد کم شده و نهایتا گیاه دچار مرگ و یخ زدگی می شود.

گیاه کاکتوس دم موشی یا آپروکاکتوس

19- گیاه کاکتوس ارکیده یا اپیفیلوم هوکری

گیاه کاکتوس ارکیده از گیاهان گلخانه ای و آپارتمانی بوده و مناسب دیوار سبز می باشد. خاک کمی اسیدی و مرطوب، رطوبت هوای متوسط، دمای 18 تا 20 درجه مناسب این گیاه می باشد. این گیاه سبز و آویزی دارای گل های قرمز و زنگوله ای درشت می باشد که به زیبایی بیشتر دیوار سبز کمک می کند.

گیاه کاکتوس ارکیده یا اپیفیلوم هوکری

20- گیاه هاورتیا آناناسی؛ گیاه آویزی مناسب برای دیوار سبز

این گیاه یکی از ساکولنت ها بوده که حالت مارپیچی و آویزی دارد. نور کم و غیر مستقیم این گیاه را شاداب و سرسبز نگه داشته و نورهای زیاد باعث قهوه ای و ضعیف شدن برگ ها می شوند. آبیاری این گیاه هفته ای بوده و خاک مناسب باید ترکیبی از ماسه، پیت ماس و خاک مغذی باشد. برای زهکشی عالی و جلوگیری از ماندن آب در پایین فلاور باکس ها باید ابتدا مقداری سنگ درشت را در لایه زیرین قرار داده و سپس مخلوط مناسب گیاه را بر روی سنگ های درشت بریزید. اگر گیاه دچار پژمردگی و نقاط سیاه شد به معنای آبیاری بیش از حد یا زهکشی نامناسب می باشد.

گیاه هاورتیا آناناسی

21- گیاه اپیفیلوم اگزیپتالوم

اپیفیلوم اگزیپتالوم یکی دیگر از بهترین گیاهان مناسب برای دیوار سبز داخلی می باشد. این گیاه دارای گل های سفید و درشت بوده و به نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. اپیفیلوم اگزیپتالوم دارای رشد آویزی می باشد و دیوار سبزی فوق العاده را به وجود می آورد.
طرفداران ساکولنت ها به این گیاه نگاهی ویژه به این گیاه برای دیوار سبز خواهند داشت. آبیاری این گیاه در تابستان 5 رز یکبار و در زمستان یک هفته تا ده روز می باشد.

22- گیاه ریپسالیس پیلوکارپا

گونه ای کاکتوس که دارای ساقه های باریک و آویزی می باشد. بر روی این ساقه ها رشته هایی سفید مثل مو رشد کرده و ظاهر خاصی را به آن می بخشد. این گیاه گل های زرد روشن داشته و برای فضاهای گرم تر مناسب می باشد. از این رو نمی توان از آن در طراحی فضا سبز بیرونی استفاده کرد و مختص داخل آپارتمان ها می باشد. آبیاری این گیاه هفته ای می باشد و دمای داخل منزل از 18 تا 25 درجه را دوست دارد.

گیاه ریپسالیس پیلوکارپا

23- گیاه رشته مروارید یا سنسیو رولیانوس مناسب دیوار سبز

این گیاه به خاطر شکل خاص برگ هایش کاکتوس غوره ای و رشته تسبیحی نیز نامیده می شود. گیاهی همیشه سبز و آویزی که گل هایی به رنگ سفید دارد. این گیاه در بهار و تابستان دمای 21 تا 27 درجه را نیاز داشته و در زمستان دمای 13 تا 16 درجه را به خوبی تحمل می کند. به نور بسیار زیاد اما غیر مستقیم احتیاج داشته و در آپارتمان هایی پر نور رشد خوبی خواهد داشت.

گیاه رشته مروارید یا سنسیو رولیانوس مناسب دیوار سبز

24- گیاه کراسولا

این گیاه از خانواده ی ساکولنت ها بوده و دارای نوع های مختلفی می باشد. اما از این خانواده فقط کراسولا بورگاندی و کراسولا خرفه ای از نظر ظاهری مناسب دیوار سبز آپارتمان می باشند. نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری دوبار در هفته، خاک مناسب کاکتوس و دمای 18 تا 25 درجه مطلوب این گیاه می باشد.

گیاه کراسولا

25- گیاه اچینوپس کاماسرئوس یا کاکتوس بادام زمینی

اچینوپس کاماسرئوس یا کاکتوس انگشتی برای کاکتوس دوستان اولین انتخاب به عنوان گیاه مناسب برای گرین وال می باشد. این گیاه به خاطر داشتن گل های زیبا و رنگارنگ (قرمز، نارنجی و صورتی ) جلوه ای خاص را به دیوار سبز می دهد. نور زیاد دمای 4 تا 38 درجه و آبیاری هفته ای از نیازمندی های این گیاه می باشد.

گیاه اچینوپس کاماسرئوس

26- گیاه کلیستوکاکتوس وینتروسرئوس یا دم میمون

این گیاه که به موش دم طلایی نیز مشهور است ظاهری بسیار جذاب و خاص دارد. دم میمون دمای 18 تا 24 درجه را دوست داشته و تا دمای منفی 6 درجه نیز به خوبی به زندگی خود ادامه می دهد. نور مناسب این گیاه کم یا متوسط و غیر مستقیم می باشد. کود با پتاسیم بالا، خاک مخصوص کاکتوس با زهکشی اصولی برای رشد عالی دم میمون لازم می باشند. به علت داشتن ظاهری آویزی و ریشه های سطحی مناسب دیوار سبز بوده و نیاز به گلدان های باعمق بالا ندارد.

گیاه کلیستوکاکتوس وینتروسرئوس یا دم میمون

27- گیاه سدوم مورگانیانوم یا دم الاغی

گیاه مورگانیوم از جمله گیاهان مناسب برای دیوار سبز می باشد. این گیاه دارای ساقه ای پرپشت می باشد که به صورت آویزی از گلدان ها سرازیر شده و تا 90 الی 120 سانت رشد می کند. این گیاه به نور زیاد و 4 ساعت در روز احتیاج دارد. آبیاری یک هفته در روز لازم داشته و باید سطح خاک مرطوب داشته باشد. گیاه سدوم به خاک کاکتوس احتیاج داشته و از آنجا که متعلق به مناطق گرمسیری می باشد دماهای بالا را به راحتی تحمل کرده و در روزهای زمستان تا دمای 10 درجه را نیز تحمل می کند.

گیاه سدوم مورگانیانوم یا دم الاغی

28- گیاه اوتونا کاپنسیس یا ترشی های کوچک

گیاه اوتونا کاپنسیس یک ساکولنت رونده کوچک و بسیار جذاب می باشد. به علت رشد آبشاری و متراکم گیاه مناسب دیوار سبز داخلی بوده و برگ هایی لوبیایی شکل به رنگ سبز آبی و ساقه هایی به رنگ بنفش مایل به قرمز دارد. جذابیت این رنگ ها در کنار یکدیگر دیوار سبزی منحصر به فرد را به منزل یا محل کار شما هدیه می دهد. این گیاه خاک زهکشی و آبیاری هفته ای نیاز داشته و دمای 18 تا 30 درجه را به خوبی تحمل می کند.

29- کراسولا مارجینالیس روبرا(گربه کالیکو)

گیاه مارجینالیس دارای ساقه های رونده با برگ های قلبی شکل و به رنگ ارغوانی ابلق، بافتی مخملی به دیوار سبز داده و به خاطر رنگ زیبای برگ ها زیبایی جلوه منحصر به فردی دارد. این گیاه دمای معتدل را دوست دارد و از 18 تا 28 درجه را به خوبی تحمل می کند. نور زیاد و غیر مستقیم برای کراسولا لازم است، اما در برابر نور مستقیم نیز تحمل بالایی داشته و رنگ برگ ها به سمت بنفش تیره در می آید. خاک زهکشی و آبیاری در حد متوسط و رطوبت متوسط نیز از نیازهای این گیاه می باشد.

30- دیسکیدیا نومولاریا (رشته نیکل)

گیاه دیسکیدیا از خانواده ی کاکتوس ها و ساکولنت ها بوده و به ساکولنت رشته نیکل معروف است. این گیاه هوازی بوده دارای برگ های گرد و ساقه های آبشاری می باشد. احتیاج به محیط مرطوب دارد و این رطوبت را با غبارپاشی، آبنما و یا دستگاه های بخور می توان به محیط تزریق کرد. دیسکیدیا نومولاریا در دمای 18 تا 30 درجه حال خوبی داشته و سرما را به هیچ عنوان تحمل نمی کند. بنابراین در فضای داخلی منزل شرایط مطلوبی خواهد داشت.

دیسکیدیا نومولاریا

31- گیاه سروپژیا وودی یا رشته قلب یا رشته تسبیح

این گیاه یک ساکولنت با ساقه های آویزان و آبشاری، برگ های قلبی شکل به رنگ سبز تیره و روشن(ابلق) می باشد. گیاه رشته قلب به نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری هفته ای، خاک کاکتوس، زهکشی عالی و دمای 18 تا 24 درجه احتیاج دارد. این گیاه با قلمه و خواباندن روی خاک تکثیر می شود.

گیاه سروپژیا وودی

32- گیاه هویا یا پیچ شمعی؛ از بهترین گیاهان رونده برای دیوار سبز

گیاه هویا با ساقه ای خزنده و آبشاری بوده که دمای 20 تا 30 درجه برایش مناسب ترین دما در فصل گرم بوده و در زمستان تا 16 درجه را نیز تحمل می کند. نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز این گیاه را برطرف می کند. مخلوط پیت ماس و خاک لومی بستری عالی برای گیاه هویا بوده و آبیاری باید زمانی اتفاق بیفتد که سطح خاک خشک شده باشد. رطوبت متوسط و غبارپاشی در روزهای تابستان از دیگر نیازهای این گیاه می باشد.

گیاه هویا یا پیچ شمعی

33- گیاه هویا کری یا گیاه قلب خوش شانس(ساکولنت دلبر)

گیاه هویا کری یک ساکولنت بسیار جذاب می باشد که به خاطر برگ های قلبی شکل به گیاه فلب عشق معروف است. گیاه ساکولنت دلبر در نور زیاد و خاک با زهکشی مناسب رشد بسیار عالی دارد. آبیاری این گیاه هفته ای بوده در دمای 18 تا 27 درجه و رطوبت مناسب زندگی بسیار خوبی دارد. بهتر است این گیاه آبشاری را در فصل رشد تا چهار بار کود دهید تا حال خوبی داشته باشد.

گیاه هویا کری

34- گیاه آگلونما برای دیوار سبز

گیاه آگلونما برای دیوارسبز منازلی با نور کم بسیار مناسب می باشد. آبیاری این گیاه باید زمانی اتفاق بیفتد که سطح خاک کاملا خشک باشد. در تابستان به غبارپاشی با آب جوشیده ی سرد به طور روزانه احتیاج دارد. آگلونما در دمای 18 تا 25 درجه حال بسیار خوبی داشته و در دماهای پایین تر از بین خواهد رفت. مخلوط خاک برگ، خاک باغچه، پیت ماس و ماسه برای این گیاه عالی و مناسب می باشد. آگلونما دارای تنوع بالایی از لحاظ سایز و رنگ برگ ها بوده و مخلوط تمام این نوع ها بر روی دیوار سبز فضای زیباتری را به وجود خواهد آورد.

گیاه آگلونما برای دیوار سبز

35- گیاه گل گندمی مناسب برای گرین وال

گل گندمی گیاهی آبشاری و زیبا با برگ های سبز و ابلق می باشد. آبیاری در صورت خشک شدن سطح خاک و به صورت هفته ای، نور غیر مستقیم و متوسط از احتیاجات این گیاه است. دمای 15 تا 25 درجه مطلوب این گیاه بوده و رطوبت متوسط باعث شادابی آن می شود. کوددهی این گیاه باید دو بار در سال و در فصل های بهار و تابستان انجام شود، زمستان احتیاجی به کود دهی گیاه گندمی نیست.

گیاه گل گندمی

36- اگزالیس، گیاه مناسب دیوار سبز

گیاه اگزالیس که به شبدر زینتی یا شبدر دروغین نیز معروف است، دارای برگ های بسیار خاص و زیبا به شکل پروانه می باشد. گل های شیپوری به رنگ صورتی و سفید داشته و به خاطر رنگ منحصر به فرد و جلوه ظاهری که دارد دیوار سبزی خاص و مخملی را برای منزل شما به وجود خواهد آورد. نور زیاد و غیر مستقیم، دمای 15 تا 25 درجه، رطوبت متوسط و آبیاری هفته ای و در صورت خشک شدن سطح خاک از احتیاجات این گیاه می باشد.

اگزالیس

37- گیاه مارانتا برای دیوار سبز داخلی

این گیاه بومی مناطق گرمسیری بوده، به نام های دعا خوان، نماز خوان، سه رنگ و طاووسی نیز شناخته می شود. با توجه به اینکه مارانتا رشد آهسته ای دارد، به همین دلیل برای دیوار سبز بسیار مناسب می باشد. این گیاه محیط گرم، مرطوب ، نور بالا و غیر مستقیم را دوست دارد. نور مستقیم لکه های سیاه روی برگ ها ایجاد می کند. خاک اسیدی با ph 5.5 تا 6 ترکیب پیت ماس و خاک رس و شن درشت مناسب این گیاه می باشد.
آبیاری برای مارانتا باید مرتب باشد، در حدی که حتی سطح خاک نیز خشک نشود. دمای 15 تا 18 درجه مطلوب این گیاه بوده و برای تامین رطوبت مورد نیاز آن باید از دستگاه بخور، آب نما یا غبار پاشی روزانه استفاده کرد.

گیاه مارانتا برای دیوار سبز داخلی

38- گیاه کالیسیا

این گیاه به برگ بیدی مینیاتوری نیز معروف است. دارای برگ های کوچک، ابلق( رنگ بنفش روشن و تیره) می باشد.کالیسیا رطوبت دوست بوده و آبیاری باید مرتب و بعد از خشک شدن سطح خاک انجام شود. این گیاه دمای 10 تا 30 درجه را دوست داشته و گل های کوچک و زیبایی به رنگ صورتی دار. این گیاه سمی بوده و بلعیده شدن آن توسط انسان یا حیوان تهوع و بی اشتهایی در پی خواهد داشت.

گیاه کالیسیا

39- گیاه برگ بیدی برای گرین وال داخلی

گیاه برگ بیدی دارای ساقه های آبشاری بوده و تنوع بالایی از نظر سایز و رنگ برگ ها دارد. تمام نوع های این گیاه برای دیوار سبز مناسب می باشند. از این گیاه برای دیوار سبز داخلی و بیرونی می توان استفاده کرد.

گیاه برگ بیدی

گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی

برای اینکه بتوانید فضای بالکن و تراس و روف گاردن و حیاط را زیبا کنید، کافیست گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی را بشناسید. این گیاهان را می توانید به شیوه های مختلف روی دیوار پرورش دهید و جلوه منحصر به فردی را بوجود آورید. از جمله گیاهان دیوار سبز بیرونی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

40- گیاه یاسمن برای دیوار سبز حیاط

یاسمن گیاهی سر سبز با گل های بسیار مناسب دیوار سبز بالکن، حیاط و روف گاردن می باشد. در دمای 16 تا 24 درجه به خوبی رشد کرده و برای گل دهی به دمای 16 تا 4 درجه احتیاج دارد. در دماهای بالا احتیاج به آبیاری بیشتر داشته و بهتر است در قسمتی از حیاط کاشته شود که نور مستقیم را حدود 4 ساعت داشته باشد.

گیاه یاسمن برای دیوار سبز حیاط

41- گیاه پیچ امین الدوله؛ پرطرفدارترین گیاه مناسب دیوار سبز

پیچ امین الدوله مناسب دیوار سبزهای فضای بیرونی مانند حیاط می باشد. این گیاه احتیاج به 6 تا 8 ساعت نور در روز داشته و دمای تا منفی 15 درجه را به خوبی تحمل می کند. این گیاه به آب کمی احتیاج داشه و آبیاری زیاد به سرعت باعث پوسیدگی ریشه ها می شود.

گیاه پیچ امین الدوله؛ پرطرفدارترین گیاه مناسب دیوار سبز

42- گیاه پمیلا یا انجیرچسب

فیکوس پومیلا یا پمیلا گیاه رونده و چسبنده به دیوارهای سیمانی و بتنی می باشد. نور زیاد، خاک رسی و چسبنده، آبیاری مداوم برای رشد این گیاه لازم است. از این گیاه برای دیوار سبز روف گاردن، بالکن و حیاط می توان استفاده کرد.

گیاه پمیلا یا انجیرچسب

43- گیاه موچسب

برای گیاه موچسب یا پارتنکیسوس خاک زهکشی با پی اچ خنثی لازم می باشد. این گیاه که مناسب دیوار سبز فضاهای بیرونی می باشد، بهتر است در قسمتی از حیاط یا روف گاردن کاشته شود که نور خورشید را به صورت جانبی دریافت کند. آب دهی هفته ای و دمای منفی 10 تا 35 درجه از دیگر شرایط مناسب برای رشد این گیاه می باشند.

گیاه موچسب

44- گیاه پیچ گلیسین

برای گیاه گلیسین نور 6 تا 8 ساعت در روز ضروری بوده و در نورهای کمتر گل دهی ندارد. این گیاه می تواند دیوار سبز روف گاردن و حیاط را به صورت منحصر به فردی زیبا تر نشان دهد. پیچ گلیسین دمای تا منفی 29 درجه را تحمل کرده و احتیاج به آبیاری متوسط دارد یعنی تا زمانی که سطح خاک تا حدود دو سانت خشک شده باشد که از نظر زمانی تقریبا یک بار در هفته می باشد.

گیاه پیچ گلیسین

45- گیاه پیج کلماتیس

این گیاه زیبا دارای انواع مختلفی از نظر سایز گل ها و زمان گل دهی می باشد. هوای گرم را به خوبی تحمل کرده اما بی آبی به آن صدمه وارد می کند. خاک مرطوب (خیس نباشد)، 6 ساعت نور در طی روز مخصوصا آفتاب اول صبح برای این گیاه مناسب می باشد. در مناطق گرم بهتر است این گیاه را در سایه و جایی که آفتاب مستقیم کمتری ببیند کشت کرد. دیوار سبز حیاط و روف گاردن با این گیاه سبز در فصل های گل دهی زیبایی منحصر به فردی خواهد داشت.

گیاه پیج کلماتیس

46- گیاه پاپیتال

از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی مانند دیوارسبز حیاط و تراس می توان به پاپیتال اشاره کرد. البته این گیاه برای دیوار سبز داخل منزل نیز مناسب می باشد. ولی از آنجا که با شرایط آب و هوایی سازگاری خوبی داشته و دچار برگ ریزان پاییزی می شود بهتر است برای حیاط و بالکن و روف گاردن مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه در هر نوع خاک و هر نوری رشد خوبی دارد اما گرما را زاید دوست ندارد. آب دهی پاپیتال نرمال بوده و خاک باید رطوبت کمی داشته باشد. خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود.

گیاه پاپیتال

نکات مهم در انتخاب بهترین گیاهان مناسب برای دیوار سبز

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد می توان گفت، گیاهان مناسب برای گرین وال علاوه بر زیبایی باید با شرایط محیط داخل و یا بیرون منزل سازگار باشند، تا در نگهداری از آنها دچار مشکل نشوید. به همین دلیل در انتخاب آنها ابتدا باید شرایط محیط، میزان نور و روشنایی و همچنین تهویه هوا را مد نظر قرار دهید. به عبارت دیگر، ابتدا باید مشخص کنید که به بدنال گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی هستید یا برای دیوارهای داخل ساختمان چنین گیاهانی را مد نظر دارید. علاوه براین، توجه کنید که آیا شرایط نگهداری از گیاه مورد نظر می تواند منجر به تکثیر پشه و قارچ شود و فضای داخل ساختمان را آلوده کند؟

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. زیباترین انتخاب برای تغییرات اجرای دیوار سبز هست. لطفا در مورد دیوارسبز هیدروپونیک هم مطلب بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا