اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

9 دیوارپوش جایگزین گچ؛ پرطرفدارترین پوشش روی دیوار گچی

دیوارپوش جایگزین گچ اگر درست انتخاب شود، نه تنها از آسیب وارد شدن به لایه های زیرین دیوار جلوگیری می کند، بلکه تاثیر زیادی بر جلوه ظاهری آن دارد. پوششی برای پوشاندن دیوار گچی باید انتخاب شود که با شرایط محیط و نوع کاربری اتاق سازگار باشد. چون دیوارپوش از نظر میزان مقاومت در برابر نم و رطوبت، حرارت، ضربه و شکل ظاهری و زیبایی با هم تفاوت دارند و قبل از انتخاب باید بدانید دقیقا به دنبال چه ویژگی هایی از این نوع پوشش هستید. مجله دکوراسیون دکونیوز در این مطلب بهترین پوشش روی دیوار گچی قدیمی و جدید و ویژگی های آنها را معرفی می کنیم.

بهترین پوشش روی دیوار گچی

در اغلب ساختمان ها بعد از سفت کاری، در مرحله نازک کاری لایه هایی از گچ روی دیوارها قرار می گیرد. گچ سفید و بی روح است و مقاومت بسیار پایینی در برابر خراشیدگی و ضربه دارد. علاوه براین، گچ عایق نم و رطوبت نیست و بافت خود را بعد از خیس شدن از دست داده و حتی تغییر رنگ می دهد. به همین دلیل از پوشش های مختلف مانند رنگ و دیوارپوش ها برای پوشاندن سطح دیوار گچی استفاده می شود.

بهترین پوشش روی دیوار گچی
علاوه بر انتخاب رنگ برای دیوار گچی، می توان از انواع دیوارپوش ها استفاده کرد. از بهترین پرطرفدارترین دیوار پوش جایگزین گچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- دیوارپوش پی وی سی

یکی از پرطرفدارترین و متنوع ترین پوشش ها برای روی دیوارهای گچی، دیوارپوش پی وی سی است. این پوشش ها به صورت تایل یا رول در طرح و رنگ بندی های مختلف بوده و نصب آسانی دارند. کافیست براساس نوع کاربری و ویژگی های افراد حاضر در محیط رنگ و طرح مناسب را انتخاب و سپس با آماده سازی سطح نصب آن را انجام داد.
خوشبختانه نصب دیوارپوش پی وی سی روی سطوح مختلف بسیار آسان است. علاوه براین، این پوشش ها چند ویژگی مهم زیر را دارا هستند:

  • قابلیت شستشو
  • مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت، حرارت
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور
  • تنوع بالا از نظر طرح و رنگ
  • قابلیت جداسازی پوشش از روی دیوار و نصب در محل جدید
  • استحکام بالا در برابر ضربه و تماس با اشیای نوک تیز

دیوارپوش پی وی سی برای دیوار گچی

2- دیوارپوش فومی؛ ارزان ترین دیوارپوش جایگزین گچ

در شرایطی که برای زیباسازی محیط بودجه کمی در اختیار دارید، می توانید از تایل های پشت چسبدار فوم استفاده کنید. دیوارپوش فومی در چند سال اخیر با تنوع بالایی از نظر رنگ و طرح ممواجه شده و قیمت ارزانی دارند. چسب پشت تایل های فومی باعث نصب بسیار آسان آنها شده و براحتی در شرایط مورد نیاز می توانید آنها را از سطح جدا کنید.
البته، لازم به ذکر است که این نوع پوشش مقاومت بالایی در برابر تماس با اشیای نوک تیز نداشته و به مرور ممکن است تغییر رنگ دهند.

دیوارپوش فومی؛ ارزان ترین دیوارپوش جایگزین گچ

3- کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از رایج ترین انتخاب ها به عنوان دیوارپوش جایگزین گچ است که در بسیاری از ساختمان های جدید و حتی قدیمی می توان نقش مهم آنها را مشاهده کرد. برخلاف کاغذ دیواری های بی کیفیت، برخی از آنها مقاومت بسیار بالایی داشته و ضد آب و قابل شستشو نیز هستند.
مساله بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، شرایط دیوار گچی قبل از نصب کاغذ دیواری است. به عنوان مثال، اگر دیوار نم و رطوبت بالایی دارد، حتما باید این مشکل از ریشه رفع شود. در غیر این صورت کاغذ دیواری از قسمت رطوبت روی دیوار یا جدا شده و یا تغییر رنگ می دهد. به همین دلیل کاغذ دیاری را نمی توان در لیست دیوارپوش های مناسب دیوار نمدار قرار داد.

4- دیوارپوش آجری

اگر به سبک دکوراسیون روستیک علاقه مند هستید، استفاده از دیوارپوش آجری روی دیوار گچی انتخاب مناسبی است. دیوارپوش های آجری دارای مدل های متنوعی بوده و برخی از آنها فقط طرح آجر هستند. پوشش های طرح آجر در واقع همان دیارپوش های پی وی سی و فوم هستند که به صورت تایل در بازار موجودند. برخی از این پوشش ها تایل های شبیه به آجر هستند که از فایر کامپوزیت تولید می شوند.
تکه های آجر فایر کامپوزیت وزن سبکی داشته و روی دیوار برجستگی کمی بوجود می آورند. با این پوشش ها می توان طرح های بسیار متنوعی را روی دیوار و اطراف شومینه اجرا کرد.

دیوارپوش آجری روی دیوار گچ

5- دیوارپوش چرمی

از دیگر انتخاب های مناسب و البته کمی گران قیمت تر برای پوشاندن دیوار گچی، دیوارپوش چرمی است. این پوشش ها از دو لایه پلی اورتان و چرم مصنوعی تشکیل شده و به همین دلیل مقاومت مطلوبی در برابر رطوبت، اشتعال و حرارت دارد. این نوع پوشش کاربرد زیادی در محیط های کاری دارد، چون علاوه بر زیبایی و اصالت، تا حدودی عایق صوت نیز به شمار می رود.

6- دیوارپوش میکروسمنت

برای افرادی که علاقه زیادی به سبک های مدرن دارند، دیوارهای بتنی نه چندان ضمخت می تواند انتخاب خوبی باشد. دیوارپوش میکروسمنت یکی از متریال های پرکاربرد در چند سال اخیر است که روی بسیاری از سطوح از جمله دیوارهای گچی اجرا می شود. مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت، وزن سبک و آنتی باکتریال بودن از جمله ویژگی های مهم این پوشش های پلیمری حاوی دانه های سیمان و بتن به شمار می رود.

دیوارپوش میکروسمنت دیوار گچ

7- ترمووال به جای دیوار گچی

استفاده از چوب در دکوراسیون از گذشته تا امروز رواج داشته و اغلب افراد به آن حس خوشایندی دارند. چون چوب اصالت را به همراه دارد و با بسیاری از سبک های دکوراسیون داخلی تناسب کامل دارد. ترمووال یکی از انواع دیوارپوش چوبی است که در واقع طرح چوب هستند. در این تایل ها مواد پلیمری و چوب به کار رفته و در فرآیندهای مختلف حرارت دهی می شوند. به همین دلیل مقاومت و استحکام بالایی داشته و عایق رطوبت هستند.
نع دیگری از دیوارپوش چوبی، از ورق های ام دی اف تولید می شوند که برای دیوارپوش اتاق خواب و محیط های کاری که تا حد امکان فاقد رطوبت هستند، استفاده می شوند.

ترمووال به جای دیوار گچی

8- دیوارپوش بتنی

نصب تایل های مستطیلی از جنس بتن اکسپوز روی دیوار نه تنها سرعت اجرای بالایی دارد، بلکه می تواند دیوار را در برابر نم و رطوبت عایق کند. دیوارپوش بتنی با استقبال زیادی در منازل و خانه ها روبرو نشده است اما در محیط های صنعتی و کاری و حتی کافه و رستوران های مدرن می توان از آنها برای پوشاندن دیوار گچی استفاده کرد.

دیوارپوش بتنی روی دیوار گچی

9- ماربل شیت؛ جدیدترین دیوارپوش جایگزین گچ

یکی دیگر از انواع دیوارپوش جایگزین گچ، دیوارپوش ماربل شیت است. ماربل شیت نوعی سنگ مصنوعی است که مقاومت بالایی در برابر ضربه، حرارت و نم و رطوبت دارد. این پوشش ها به صورت تایل بوده و سطح آنها بسیار براق است. به همین دلیل بیشتر برای اکسنت وال کاربرد دارد و اجرای آن برای تمام دیوارهای اتاق توصیه نمی شود.

کلام آخر

علاوه بر موارد بالا، پوشش های دیگری از قبیل دیوارپوش شیشه ای، آلومینیومی و کاشی و سرامیک نیز به عنوان دیوارپوش جایگزین گچ کاربرد دارند که به صورت محدود استفاده می شوند. چون این پوشش ها برای منازل مسکونی کاربرد کمی داشته و بیشتر برای محیط های تجاری و کاری اجرا می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!