طراحی دکوراسیون داخلی

کاربرد رزین اپوکسی در دکوراسیون داخلی

رزین اپوکسی یا اپوکسی رزین در چند سال اخیر جایگاه ویژه ای در طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. به طوریکه می توان نمونه های بسیار زیبایی از میز رزین اپوکسی که در واقع تلفیقی از اپوکسی رزین و چوب می باشد را در محیط هایی کاملا لاکچری و شیک مشاهده کرد. اگر قصد دارید میز چوبی رزین اپوکسی بخرید یا بسازید و با راه های کسب درآمد با اپوکسی رزین Epoxy resin آشنا شوید یا کفپوش اپوکسی را برای منزل یا محیط کار انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید. ما در مجله طراحی دکوراسیون داخلی دکونیوز قصد دارین راهنمای جامعی از تمام آنچه که باید درباره رزین اپوکسی و کاربرد آن در طراحی داخلی را ارائه دهیم.

اپوکسی رزین

رزین اپوکسی چیست

رزین اپوکسی Epoxy resin ترکیبی دو جزئی می باشد که در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می گردد. نوع طبیعی رزین را می توان در شیره درخت کاج مشاهده نمود که کاربرد زیادی در صنعت ساخت قایق دارد. نوع مصنوعی رزین اپوکسی شامل دو جز پایه رزین و سفت کننده یا هاردنر می باشد که در صنعت ساخت انواع کفپوش و میز و وسایل دکوراتیو و حتی زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی رزین ها را می توان در دو گروه کلی رزین تک جزئی و دو جزئی تقسیم بندی نمود. به طوریکه در نوع تک جزئی نیاز به زمان زیادی برای خشک شدن سطح وجود نداشته و بیشتر برای ساخت چسب مورد استفاده قرار میگیرد.

رزین دو بخشی یا دو جزئی ترکیبی از پایه رزین و پلی آمین یا همان هاردنر می باشد که در اثر واکنش شیمیایی این دو با هم، ماده قدرت چسبندگی بالایی پیدا نموده و بر روی محیط های ناصاف قرار میگیرد. در ساختار این نوع رزین دو کربن و یک مولکول اکسیژن وجود دارد که با هم ساختار حلقوی بسیر محکمی را تشکیل می دهند. بعد از ترکیب پایه رزین با هاردنر که اغلب پلی آمین می باشد، زنجیره بسیار محکمی از این ساختارهای حلقوی ایجاد میشود و در نهایت باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر ضربه، خراشیدگی، واکنش با اسید و باز و غیره می گردد.

میز چوبی رزین اپوکسی

رزین اپوکسی دو جزئی چطور عمل می کنند؟

همان طور که اشاره شده، اپوکسی رزین دو جزئی شامل پایه رزین و هاردنر می باشد که با هم ترکیب شده و ماده ای با مقاومت بالا و سرعت خشک شدن پایین را بوجود می آورد. در اثر ترکیب این دو ماده با هم، ساختار حلقوی ملوکول های رزین به هم متصل شده و مانند دانه های زنجیر در کنار هم قرار میگیرند. بعد از چسبیدن و ایجاد واکنش در سطح اول، سطح دوم ماده رزین وارد واکنش شده و گام به گام تا پایین ترین سطح این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در نهایت، بعد از رسیدن به آخرین لایه رزین اپوکسی، باید این سطح به سطح بتنی یا چوبی و یا هر نوع سطح ناصاف دیگر بچسبد. نکته بسیار مهم در ساخت میز چوبی با اپوکسی رزین و یا هر وسیله دیگر با این رزین اپوکسی، توجه به ناصافی سطحی می باشد که رزین روی آن قرار می گیرد. رزین اپوکسی قابلیت قرار گرفتن و اتصال با سطوح صاف را ندارد و حتما باید ناصافی هایی را روی سطح مورد نظر ایجاد کنید.

رزین اپوکسی دو جزئی

انواع رزین اپوکسی Epoxy resin

رزین های مورد استفاده در صنعت و هنر دارای انواع مختلفی می باشد که با توجه به ویژگی های آنها می توان در محیط های متفاوتی استفاده کرد. از پرکاربردترین انواع رزین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلی استر رزین

رزین پلی استر یکی از پرکاربردترین انواع رزین در هنر مجسمه سازی و صنعت می باشد که بخاطر سرعت سریع خشک شدن آنها، در تولید سنگ های مصنوعی استفاده میشود. رزین پلی استر از دو ماده پایه رزین و هاردنر تشکیل شده و بعد از ترکیب این دو با هم، به سرعت خشک میشود. پلی استر رزین بعد از خشک شدن امکان تبدیل شدن به مایع را نداشته و افزایش حرارت و دما بر روی آنها اثری ندارد و استحکام بالایی دارند. از مهم ترین ویژگی های این نوع از رزین اپوکسی می توان به تبخیر شدن بخشی از محلول پس از ترکیب دو ماده با هم و کاهش حجم محلول می باشد. به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن این نوع از رزین، از شتاب دهنده ها استفاده می گردد.

  40 مدل دکوراسیون اتاق کودک طوسی زرد دخترانه و پسرانه و نوزاد

وینیل استر رزین

از دیگر رزین های مورد استفاده در صنعت می توان به رزین ونیل استیل اشاره نمود. این ماده از ترکیب رزین اپوکسی با یکی از اسیدهای غیرقابل اشباع بدست می آید. از مهم ترین ویژگی های این نوع رزین می توان به مقاومت شیمیایی بسیار بالای آنها نسبت به نوع پلی استر اشاره نمود.

اپوکسی از دیگر انواع رزین می باشد که با توجه به ویژگی های اشاره شده در ابتدای مطلب دارای کاربرد بسیار زیادی در صنعت و هنر و دکوراسیون منزل می باشد.

انواع رزین اپوکسی

کاربرد رزین اپوکسی

اپوکسی رزین Epoxy resin با توجه به مقاومت بالایی که در برابر واکنش با مواد اسیدی و باز دارند و همچنین زیبایی و جلوه بسیار مناسب آنها، در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. از مهم ترین کاربردهای اپوکسی رزین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اپوکسی چوب در دکوراسیون

اپوکسی چوب در دکوراسیون یکی از بهترین نمونه های استفاده از این ترکیب عالی و زیبا می باشد که تغییر و تحول زیادی را در صنعت دکوراسیون داخلی منزل و محیط های تجاری فراهم نموده است. ترکیب اپوکسی رزین و چوب این فرصت را برای طراحان و فعالان حوزه دکوراسیون و مبلمان و سرویس چوب فراهم نموده است تا ساختار بی نظیری را در چوب ایجاد کنند. ساخت انواع میز چوبی با رزین اپوکسی اگر کمی خلاقانه انجام شود، یکی از هنرمندانه ترین وسایل را در منزل یا محیط های اداری ایجاد می کند و می تواند شرایطی را برای کسب درآمد عالی فراهم کند.

با توجه به اینکه سطوح و وسایل چوبی در برابر رطوبت بسیار حساس می باشند و همچنین به مرور زمان ممکن است بخاطر خوردگی با کرم چوب دچار خرابی گردند، در نتیجه می توان با کمک رزین های اپوکسی مقاومت و طول عمر این وسایل را تا حد زیادی افزایش داد.

رزین اپوکسی و چوب

مزایا اپوکسی چوب در دکوراسیون
  • زیبایی و جلوه کاملا منحصر به فرد میز چوبی رزین اپوکسی
  • برخورداری از مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، تماس با رطوبت و مواد شیمیایی اسیدی و باز
  • قیمت مناسب
  • ترکیب اپوکسی رزین و چوب در ابعاد مختلف
معایب اپوکسی رزین و چوب

رزین در انواع مختلفی تولید و در صنایع چوب و صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، در صنعت تولید مبلمان و سرویس چوب نوع پلی استر رزین کاربرد زیادی در منبت کاری دارد. هر یک از انواع رزین ممکن است معایبی را به همراه داشته باشد که در اغلب مواقع، با توجه به مزایای بسیار زیاد آن قابل چشم پوشی هستند. از جمله معایب استفاده از رزین اپوکسی و رزین پلی استر در صنعت چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن زیاد میز و مبل و وسایل ساخته شده با رزین
  • کیفیت نامناسب رنگ های رزینی

میز چوبی با اپوکسی رزین

کفپوش اپوکسی

اصلی ترین استفاده از رزین اپوکسی در دکوراسیون داخلی، تولید کفپوش اپوکسی می باشد که زیبایی و جلوه منحصر به فردی به محیط می بخشد. کفپوش های اپوکسی یکی از مرغوب ترین نوع کفپوش می باشد که بدون هیچگونه درز گف محیط مورد نظر را با رنگ و طرح های مختلف می پوشاند. کفپوش اپوکسی در واقع یک لایه از رزین اپوکسی می باشد که بر روی سطوح بتنی یا سنگی و سرامیکی قرار میگیرد و در مقایسه با سایر انواع کفپوش، براق تر و صیقلی تر است.

برای تهیه و نصب کفپوش اپوکسی، ابتدا سطح بتنی یا سرامیکی و سنگی مورد نظر سابیده شده تا حالت صیقلی نداشته باشد. سپس یک لایه پرایمر با قطر کم در روی سطح قرار گرفته و پس از خشک شدن، ترکیب رزین با هاردنر بر روی لایه میانی قرار خواهد گرفت. با توجه به مقاومت بسیار بالای رزین اپوکسی در برابر ضربه و واکنش های شیمیایی یا مواد اسیدی و باز، این نوع کفپوش در محیط های مختلف از قبیل بیمارستان، کارخانجات، مراکز خرید و سالن و مراکز تجاری، منازل و اتاق ها و سرویس بهداشتی کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی

مزایا کفپوش اپوکسی

از مهم ترین مزایای کفپوش های اپوکسی عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت و دما
  • مقاومت بالا در برابر واکنش های شیمیایی با مواد اسیدی و باز بعد از خشک شدن سطح
  • نظافت و شسشتوی آسان
  • چسبندگی بالا
  • یکدست بودن و عدم وجود درز در تمام سطح
  • قابلیت اجرا با طرح های یک بعدی و سه بعدی
  • مورد استفاده در بیمارستان ها بخاطر خاصیت ضد باکتری اپوکسی
  • ترمیم و نگهداری آسان با هزینه کم
  • قابلیت اجرا در رنگ های متنوع
  • تنوع بسیار بالا با توجه به ویژگی های رزین اپوکسی انتخاب شده (کفپوش اپوکسی ساده، استیکری، گرانیتی، پولکی، دانه شیشه ای و غیره)
  • کاربرد گسترده در مکان های مختلف (بیمارستان، کارخانجات، سالن های ورزشی، پارکینگ های عمومی، مراکز خرید، سالن های پذیرایی در منازل مسکونی و هتل و رستوران ها، سرویس بهداشتی و اتاق خواب و غیره)
  درب آشپزخانه کثیف چی خوبه؟ (انواع مدل درب مطبخ)
معایب کفپوش اپوکسی

مانند تمام انواع کفپوش های به کار رفته در محیط های مسکونی و تجاری و صنعتی، کفپوش اپوکسی نیز دارای معایب و محدودیت هایی می باشد که لازم است در زمان انتخاب آنها مد نظر داشته باشید:

  • کفپوش اپوکسی نسبت به سایر کفپوش ها قیمت بالاتری داشته و گران می باشد
  • برای بالا بردن مقاومت سطح پوشانده شده با رزین اپوکسی لازم است زمان نسبتا زیادی را برای خشک شدن آنها اختصاص دهید. در نتیجه اجرای این نوع کفپوش ها زمان بر می باشد. حداقل 3 تا 7 روز را برای اجرای این نوع کفپوش باید در نظر داشته باشید.
  • وجود مواد شیمیایی اسیدی و باز برای مدت طولانی بر روی این سطوح ممکن است با توجه به جنس و کیفیت رزین به آن آسیب وارد کند

کفپوش اپوکسی سه بعدی

چطور بهترین میز رزین اپوکسی را انتخاب کنیم؟

میز رزین اپوکسی و چوب در واقع ترکیبی از چوب های برش خورده و مواد رزینی می باشد که به اشکال مختلف قالب گیری شده اند. برای انتخاب این نوع از میز لازم است چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

ابعاد میز چوبی رزین اپوکسی

یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب میز چوبی رزینی باید مد نظر قرار داد، ابعاد آنها می باشد، چون این نوع میز در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید شده و هر یک در محیط های هاصی کاربرد دارند. برای محیط هایی با فضای کوچک بهتر است میزهای مستطیلی را انتخاب کنید که فضای کمی را اشغال کند.

جنس رزین اپوکسی

کیفیت و جنس رزین اپوکسی از دیگر موارد مهمی هستند که لازم است به آن توجه زیادی داشته باشید. عدم توجه به این مسئله باعث میشود به مرور بر روی سطح میز خراش و ترک ایجاد گردد که تاثیر نامطلوبی بر ظاهر میز ایجاد خواهد کرد.

وزن میز اپوکسی رزین

استفاده از برش های تقریبا ضخیم از چوب به همراه مواد رزینی باعث میشود وزن میز در نهایت سنگین تر از میزهای چوبی معمولی باشد. قطر لایه رزینی در میزهای مختلف با هم متفاوت بوده و بر همین اساس نیز وزن آنها افزایش پیدا می کند. در نتیجه بهتر است در زمان انتخاب میز چوبی رزین اپوکسی به وزن آنها توجه داشته باشید تا در حمل و نقل و جا به جایی میز با مشکل مواجه نگردید.

طرح میز

تنوع بسیار بالا در میزهای تولید شده با رزین باعث میشود تا حق انتخاب بالایی در این زمینه داشته باشید. برای داشتن محیط زیباتر بهتر است به طرح کلی میز و نحوه چیدمان برش های چوب دقت کنید تا جلوه بهتری را در محیط مورد نظر ایجاد نمایید.

میز با اپوکسی رزین

چطور بهترین کفپوش اپوکسی را انتخاب کنیم؟

در انتخاب بهترین کفپوش اپوکسی لازم است چند مسئله بسیار مهم را مدنظر قرار دهیم که عبارتند از:

انتخاب کفپوش با توجه به شرایط محیط

کفپوش های اپوکسی دارای انواع مختلفی بوده که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در نتیجه قبل از انتخاب آنها باید به شرایط محیط مورد نظر توجه داشته باشید. به عنوان مثال، برای محیط های بیمارستانی بهتر است کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال را انتخاب و خریداری کنید. برای اتاق سرور و محیط هایی با وجود لوازم الکتریکی، بهتر است کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک را انتخاب نمایید.

طرح کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش های اپوکسی رزینی دارای طرح و رنگ های بسیار متنوعی هستند که برای محیط های مختلف می توان از آنها استفاده نمود. با توجه به سبک کلی دکوراسیون محیط مورد نظر باید بتوانید طرح مناسبی را برای آنها انتخاب کنید. این مسئله مخصوصا در انتخاب کفپوش اپوکسی سه بعدی حائز اهمیت می باشد. سعی کنید طرح های شلوغ و خسته کننده را انتخاب نکنید تا از آنها خسته نشده و تاثیر منفی بر روحیات و احساسات افراد حاضر در محیط ایجاد نشود.

علاوه بر طرح، در تهیه این کفپوش ها رنگ های مختلفی در ترکیب رزین و هاردنر استفاده میشود که باعث میشود تا زیبایی نهایی آن تا حد زیادی بهبود پیدا کند. سعی کنید رنگ هایی را برای کفپوش انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی، براحتی قابل تمیز شدن و لکه گیری باشند و وجود لکه های آب و غیره روی طرح جلوه زیادی نداشته باشد. رنگ کفپوش اپوکسی و سایر انواع کفپوش ها برای محیط های مسکونی و اداری و تجاری و غیره باید با سبک و رنگ بندی به کار رفته در سایر بخش های محیط تطابق کامل داشته باشد.

کیفیت کفپوش

نوع لایه های رزینی به کار رفته در کفپوش و همچنین اجرای آن به شدت بر کیفیت آنها اثرگذار است. بهتر است کفپوش هایی را انتخاب کنید که رزین آنها دارای کیفیت بوده و در اجرای آن ها استانداردهای مورد نظر رعایت شده باشد.

  کفپوش اپوکسی EPOXY چیست؟ (مزایا، معایب، نحوه اجرا کفپوش سه بعدی)

کفپوش اپوکسی رزینی

نحوه ساخت میز رزین اپوکسی

مراحل ساخت میز رزین اپوکسی از چند گام و مرحله مهم تشکیل شده است که البته دشواری زیادی در آنها وجود ندارد. با کمی دقت و خلاقیت و ایده پردازی می توان یکی از بهترین و زیباترین میزهای اپوکسی رزینی را برای محیط مورد نظر بسازید. مراحل ساخت میز چوبی اپوکسی رزینی شامل گام های زیر می باشد:

  • در مرحله اول باید قالب مناسب از قبیل سیلیکون، MDF ملایمنه شده یا اپوکسی را تهیه کنید. جنس به کار رفته در این سطوح باعث میشود تا رزین اپوکسی به قالب نچسبیده و براحتی از آن جدا شود.
  • ارتفاع قالب را حداقل 2 سانتی متر بیشتر از ارتفاع میز مورد نظر انتخاب کنید. دیواره ها و درزهای قالب را کامل بپوشانید تا رزین به بیرون از قالب نفوذ نکند
  • چوب ها را به تعداد و ابعاد مورد نظر برش زدن و در خشک کن قرار دهید. چوب باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد تا تاثیر منفی بر اپوکسی ایجاد نکند
  • بعد از خشک شدن کمل سطوح چوبی، یک لایه رزین اپوکسی را در تمام بخش های چوب قرار دهید تا تمام منافذ و درزهای موجود روی چوب پوشانده شود. سپس منتظر باشید تا چوب کاملا خشک شود.
  • مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر را تهیه کنید و از عدم وجود حباب در آن مطمئن شوید. در صورت وجود حباب در این مخلوط، می توانید به رزین کمی حرارت دهید تا تمام حباب ها خارج شوند.
  • مخلوط اپوکسی رزین و هاردنر را در قالب بریزد تا ارتفاع آن به 5 میلیمتر برسد. سپس منتظر باشید تا لایه اول به طور کامل خشک شود. حداقل 24 ساعت زمان برای خشک شدن کامل لایه اول رزین لازم است. پس از خشک شدن آن، چوب ها را به مدل و طرح مورد نظر در قالب قرار داده و لایه دوم رزین را روی آن قرار دهید. این فرآیند را تا زمانی که رزین به ارتفاع مورد نظر رسید ادامه دهید.
  • در نهایت پس از خشک شدن کامل لایه های رزین اپوکسی، قالب را جدا کرده و میز را بر روی پایه مورد نظر قرار دهید.

پیشنهاد می کنیم ویدئوی آموزش ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی را مشاهده کنید

 

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

در حالت کلی اجرای کفپوش اپوکسی به نوع طرح کفپوش بستگی دارد. به طوریکه اجرای آن با طرح های دوبعدی و سه بعدی هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. برای اجرای کفپوش با رزین اپوکسی طرح دو بعدی لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • رفع رطوبت، چربی گیری و مواد شیمیایی موجود در سطح مورد نظر
  • ایجاد سطح ناصاف و زبر در سطح برای ایجاد چسبندگی با رزین اپوکسی (رزین اپوکسی بر روی سطوح صاف قدرت چسبندگی بالایی ندارد)
  • استفاده از یک لایه پرایمر و آماده سازی برای قرار گرفتن رزین در محیط مورد نظر
  • ترکیب رزین با هاردنر و مخلوط کردن آن با همزن یا چوب مخصوص و قرار دادن یک لایه از این محلول بر روی لایه پرایمر
  • فرصت دادن برای خشک شدن لایه های رزین اپوکسی به منظور بالا رفتن مقاومت سطح

البته لازم به ذکر است که برای اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی ابتدا باید طرح انتخاب و چاپ شود. تفاوت کفپوش دو بعدی و سه بعدی در این است که ابتدا طرح منظره یا سنگ و غیره پس از چاپ شدن روی سطح نصب شده و سپس لایه رزین اپوکسی روی آن قرار خواهد گرفت.

آموزش اجرای کفپوش رزینی اپوکسی

کسب درآمد با استفاده از اپوکسی رزین چوب

استفاده از رزین در صنعت جدید نیست و ورود آن به این عرصه از سال 1948 میلادی بوده است. با توجه به مزایای بسیار زیاد این مواد ترکیبی، در سال 1338 کفپوش پالایشگاه ها و برخی از اسلحه خانه های ایران نیز با این مواد تولید شد. برخلاف گذشته که از اپوکسی رزین تنها در صنعت استفاده میشد، در حال حاضر به خوبی رد پای آن را در هنر و دکوراسیون داخلی و ساخت زیورآلات و وسایل تزئینی می توان مشاده نمود. به طوریکه به منبع درآمد مناسبی برای هنرمندان و فعالان این حوزه تبدیل شده است. از راه های کسب درآمد با اپوکسی رزین و چوب می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • ساخت و تولید میز چوبی اپوکسی رزین
  • اجرای کفپوش های اپوکسی برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی با طرح های جذاب و سه بعدی
  • طراحی و تولید زیورآلات رزینی با سنگ های تزئینی، چوب و پارچه های طرح دار

در این مطلب با هر آنچه که باید درباره رزین اپوکسی و کاربردهای مختلف آن در طراحی دکوراسیون داخلی بدانید آشنا شدید. برای آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون از جمله طراحی دکوراسیون اتاق کودک، دکوراسیون آشپزخانه، مبلمان و سرویس چوب و طراحی فضای سبز و غیره کافیست با مجله تخصصی طراحی دکوراسیون دکونیوز همراه باشید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا